IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Vegetarier Vorige pagina | Volgende pagina
Butcher of the Soul
Usericon van Butcher of the Soul
Posted 16-01-2004 20:45 by Butcher of the Soul Profiel van Butcher of the Soul

ik snap wel wat je bedoelt hoor

maar ik bedoel dat ik vaak verkeerde woorden gebruik de laatste tijd

maar goed: ik ben vrij streng vegetariër..

zo goed?


Ruud
Usericon van Ruud
Posted 16-01-2004 22:26 by Ruud Profiel van Ruud

Ik ben een vegetarier en mijn reden daartoe is een principiele: De mens heeft mijns inziens simpelweg het recht niet om andersoortige organismen systematisch uit te buiten omwille van zelfbehoud. De mens heeft naast een ander bewustzijn ook een andere mate in denkvermogen dan dieren. Het is dan ook, volgens mij, pure zwakte om andere bestaansvormen in ons systeem op te nemen, omwille van een vermeend dominant jagersinstinct (lees: lust).

Waar een vos zijn prooi naar gelang zijn overlevingsdrang maakt, creeert de mens een gestroomlijnde slachtroutine om aan de lusten van de mens te voldoen. Het fokken en houden van vee, en het opbouwen van voorraden getuigen, voor mij althans, niet meer van een primitieve overlevingsdrang dan wel een jachtinstinct -- de vos is in al die jaren van zijn bestaan dat principe niet ontstegen.

Alle principes terzijde geschoven, kan ik het mij goed voorstellen dat men ook vegetarier kan zijn als reactie op dierenleed, hormonen of iets dergelijks. Dit ligt echter niet in mijn overweging. Ik denk dat vegetariers dan ook in twee groepen in te delen zijn.

Vis eet ik overigens ook niet. Om Dwaallicht te onderstrepen: Vegetariers éten geen vis.
Ik vind ook dat je de beweegredenen van een 'vegetarier' die dat wel doet terdege in twijfel mag trekken.

Maar wat is er toch veel te eten naast vlees! Neem nu het vegetarische gedeelte op de vleesafdeling in 'n Albert H. Groenteschijven en -kroketten, Tofu-balletjes, soja-burgers en wat al niet meer.
Mocht je graag buiten de deur eten -ik niet- dan zijn er genoeg restaurants die uitsluitend vegetarische gerechten serveren.
Van de 'nood' een deugd maken is bij het afstappen van vlees dus niet echt een moeilijkheid.

Maarja, dit is dan ook met een uiterst subjectieve insteek geschreven.


Butcher of the Soul
Usericon van Butcher of the Soul
Posted 16-01-2004 22:38 by Butcher of the Soul Profiel van Butcher of the Soul

albert heijn heeft lekkere vegetarische producten
ik ben verslaafd aan de vegetarische rookworst (of hoe die heet)


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-01-2004 2:58 by Snaack Profiel van Snaack

mijn god... Ik wist niet dat er een veggie-book-of-fucking-rules is


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 17-01-2004 10:36 by Misanthrope Profiel van Misanthrope

Ik ben simpelweg geen vegetarier, omdat het aantal dieren dat gedood wordt, niet gelinkt kan worden aan de manier waarop de dieren behandeld worden (dit geldt voor vegetariers die het uit sympathie voor de dieren doen). Deze vegetariers pakken niet de bron van het probleem aan, de slechte behandeling van de dieren, maar de hoeveeldheid van de dieren die er gedood worden. Ze kijken dus alleen naar cijfers en zijn niet echt betrokken bij de situatie van het individuele dier.
Voor vegetariers die vlees eten ongezond vinden; zoals Kramy heeft gezegd is het drinken van alcohol, roken en snoep eten ook ongezond. Aangezien ik niet rook en nauwelijks snoep eet, vind ik het genoeg afwegen om wel vlees te eten, dit is echter mijn persoonlijke mening.
Als laatste voor de 'als we alleen planten eten, kunnen we ook genoeg voedsel maken voor Afrika'-hippie's. Als ze in Afrika het land dat voor ze beschikbaar is efficient gebruiken, dan kunnen ze meer dan genoeg voedsel produceren voor iedereen in Afrika. Ik zie het niet als onze verantwoordelijkheid om voor de rest van de wereld op te komen omdat ze zelf niet voor zichzelf opkomen. We kunnen de Afri's wel blijven voeren, maar dan leren ze nooit voor zichzelf te zorgen.

Edit: én vlees is lekker!

[Dit bericht is gewijzigd door Misanthrope op 17-01-2004 10:37]


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 17-01-2004 10:41 by MBMarduk Profiel van MBMarduk

quote:
Op 16 januari 2004 22:38 schreef Butcher of the Soul het volgende:
albert heijn heeft lekkere vegetarische producten
vegetarische rookworst

ROFL! "Heerlijk" zo'n contradictio in terminis.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 17-01-2004 11:01 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

quote:
Op 16 januari 2004 22:26 schreef Ruud het volgende:
Ik ben een vegetarier en mijn reden daartoe is een principiele: De mens heeft mijns inziens simpelweg het recht niet om andersoortige organismen systematisch uit te buiten omwille van zelfbehoud. De mens heeft naast een ander bewustzijn ook een andere mate in denkvermogen dan dieren. Het is dan ook, volgens mij, pure zwakte om andere bestaansvormen in ons systeem op te nemen, omwille van een vermeend dominant jagersinstinct (lees: lust).

Waarom is het zwakte om de macht te hebben je lusten te botvieren op de natuur? Ik zie dat eerder als een kracht, het vermogen om de omgeving om je heen te manipuleren al naar gelang je lusten.
Je zou nog kunnen betogen dat het een zwakte is om toe te geven aan je lust voor vlees, wat een mijns inziens merkwaardige en arbitraire stellingname is, aangezien er zoveel 'lusten' zijn waar je wél aan toegeeft en ik niet inzie waarom vlees dan een 'ergere' of 'belangrijkere' lust is. Die filosofische kant van het vegetarisme vind ik altijd maar matig.

quote:
Alle principes terzijde geschoven, kan ik het mij goed voorstellen dat men ook vegetarier kan zijn als reactie op dierenleed, hormonen of iets dergelijks. Dit ligt echter niet in mijn overweging. Ik denk dat vegetariers dan ook in twee groepen in te delen zijn.

Ik denk in wel meer.
- "het vlees is zwak"-vegetariërs
- "we hebben het recht niet"-vegetariërs
- "konijntjes zijn zielig"-vegetariërs
- "ik wil geen troep"-vegetariërs
- "ik lust geen vlees"-vegetariërs
- "het mag niet van jezus/bhagwan/vishnu/boeddha/etc."-vegetariërs
- etc. etc.
En willekeurige combinaties van bovenstaande.

quote:
Maar wat is er toch veel te eten naast vlees! Neem nu het vegetarische gedeelte op de vleesafdeling in 'n Albert H. Groenteschijven en -kroketten, Tofu-balletjes, soja-burgers en wat al niet meer.

Kom op man, die troep is smerig toen ik vegetariër was maakte ik bijna nooit tofu. En die vegoburgers al helemaal niet, bah, smerige meelballen met een smaakje zijn het.

En vegetarische rookworst is natuurlijk een beetje gay, hoe goed bedoeld ook van Tivall.

quote:
Mocht je graag buiten de deur eten -ik niet- dan zijn er genoeg restaurants die uitsluitend vegetarische gerechten serveren.
Van de 'nood' een deugd maken is bij het afstappen van vlees dus niet echt een moeilijkheid.

Nou, ik ken in ieder geval de Milky Way in Utrecht (geheel vegetarisch restaurant) en dat is me toch een hippietent zeg... het eten was niet eens echt lekker. Ga liever naar een goed restaurant, de meesten hebben ook vegetarische gerechten.
En als je goed kunt koken, ga dan meteen maar naar een écht goed (en dus duur) restaurant, anders word je chagerijnig omdat je vindt dat je het zelf beter kunt .


Ruud
Usericon van Ruud
Posted 17-01-2004 15:26 by Ruud Profiel van Ruud

quote:
Op 17 januari 2004 11:01 schreef Dwaallicht het volgende:
Waarom is het zwakte om de macht te hebben je lusten te botvieren op de natuur? Ik zie dat eerder als een kracht, het vermogen om de omgeving om je heen te manipuleren al naar gelang je lusten.
Je zou nog kunnen betogen dat het een zwakte is om toe te geven aan je lust voor vlees, wat een mijns inziens merkwaardige en arbitraire stellingname is, aangezien er zoveel 'lusten' zijn waar je wél aan toegeeft en ik niet inzie waarom vlees dan een 'ergere' of 'belangrijkere' lust is. Die filosofische kant van het vegetarisme vind ik altijd maar matig.


Dat de mens in staat is om, ten behoeve van zelfbehoud, andere organismen te domineren getuigt inderdaad van kracht. Maar om na duizenden jaren van menselijke ontwikkeling nog toe te geven aan die macht, 'omdat het kan', vind ik dan weer gemakszuchtig. Ik denk dat op dit punt de kracht in de onthouding schuilt.
Vér over the top: Een volwasse kan een klein kind met gemak van zijn geld beroven. Geld, waar hij zichzelf mee verrijkt. Getuigt het van intelligentie als-ie zijn ontwikkeling en kracht gebruikt voor een dergelijke daad?

Andere lusten als sex, snoep, bezit etc. zijn 'minder erg' omdat ze geen levens vergen. Dit is niet gebaseerd op affectie jegens dieren; dieren zijn niet lief -- personificatie. Ik redeneer louter uit mijn aversie tegen dat machts-principe.

quote:

Ik denk in wel meer.
- "het vlees is zwak"-vegetariërs
- "we hebben het recht niet"-vegetariërs
- "konijntjes zijn zielig"-vegetariërs
- "ik wil geen troep"-vegetariërs
- "ik lust geen vlees"-vegetariërs
- "het mag niet van jezus/bhagwan/vishnu/boeddha/etc."-vegetariërs
- etc. etc.
En willekeurige combinaties van bovenstaande.


Akkoord, maar in grote lijnen komen punt 1, 2 en 3 uit een heel andere overweging voort als punt 4, 5 en 6. Eigenbelang (niet ziek willen worden/God mag niet boos worden) t.o.v. principes (Het is niet eerlijk/Ik vind het zielig o.i.d). Natuurlijk kan dat laatste als het verlengde van dat eerste gezien worden, maar ik maak toch een nuance-verschil.

quote:
Kom op man, die troep is smerig toen ik vegetariër was maakte ik bijna nooit tofu. En die vegoburgers al helemaal niet, bah, smerige meelballen met een smaakje zijn het.

En vegetarische rookworst is natuurlijk een beetje gay, hoe goed bedoeld ook van Tivall.


Ok, héél lekker is anders. Wat vind je van groente-schijven/kroketten/reepjes? Ik heb inmiddels een heel scala aan groente-mixen mogen ervaren en de één is nog lekkerder dan de andere. Experimenteren met samenstellingen in groente levert prima alternatieven op (spinazie-burgers daargelaten (brrr)).

Die rookworsten zie ik een beetje als propaganda. Voor de wat minder experimentele twijfelaar is het van vlees naar vegetarisch over stappen misschien makkelijker, als ze, qua uiterlijk van een product, hetzelfde kunnen blijven eten. Ik heb hier zelf niet echt een uitgesproken mening over, maar ermee zitten doe ik niet. Doch, de kritiek erop begrijp ik wel.

[Dit bericht is gewijzigd door Ruud op 17-01-2004 16:13]


campske666
Usericon van campske666
Posted 17-01-2004 16:35 by campske666 Profiel van campske666

quote:
Op 16 januari 2004 19:55 schreef Snaack het volgende:
.. Nou vooruit dan

...
Ik vind je nog steeds true hoor Campske


Bedankt voor de uitleg, maar waar slaat die laatste opmerking op ? ik ben helemaal nooit true geweest, en dat heeft op zich al helemaal niks met veganisme te maken.




edit: grappig hoe er maar enkele personen antwoorden op de gevolgen voor de gezondheid, en de rest alweer direct begint te zagen dat je geen lieve diertjes mag doden voor te eten. Heeft er iemand van jullie koeien-knuffelaars al eens naar National geographic gekeken ? De natuur is net zo bruut als ze mooi is. Dat is het leven.

[Dit bericht is gewijzigd door campske666 op 17-01-2004 16:38]


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-01-2004 16:48 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 17 januari 2004 16:35 schreef campske666 het volgende:
Bedankt voor de uitleg, maar waar slaat die laatste opmerking op ? ik ben helemaal nooit true geweest, en dat heeft op zich al helemaal niks met veganisme te maken.


Ik heb blijkbaar een ander gevoel voor humor als jij.. Nevermind


quote:
edit: grappig hoe er maar enkele personen antwoorden op de gevolgen voor de gezondheid, en de rest alweer direct begint te zagen dat je geen lieve diertjes mag doden voor te eten.


Het lijkt wel een beetje op "zendingsdrang" heh

Erg sneu.. Het "ik wil zo graag mijn zeer belangrijke mening geven omdat jullie daar allemaal op zitten te wchten!!"-gevoel ofzo


campske666
Usericon van campske666
Posted 17-01-2004 17:12 by campske666 Profiel van campske666

quote:
Op 17 januari 2004 16:48 schreef Snaack het volgende:
Ik heb blijkbaar een ander gevoel voor humor als jij.. Nevermind




Het lijkt wel een beetje op "zendingsdrang" heh

Erg sneu.. Het "ik wil zo graag mijn zeer belangrijke mening geven omdat jullie daar allemaal op zitten te wchten!!"-gevoel ofzo


Niet alleen heb jij een ander gevoel voor humor, maar ook een ander gevoel voor communicatie.
Ik heb geen idee wat je hier aan het zeggen bent


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-01-2004 17:12 by Snaack Profiel van Snaack

...

kut


campske666
Usericon van campske666
Posted 17-01-2004 17:13 by campske666 Profiel van campske666

quote:
Op 17 januari 2004 17:12 schreef Snaack het volgende:


kut


Now your talking !!


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 17-01-2004 17:52 by Smoochy Profiel van Smoochy

quote:
Op 16 januari 2004 22:26 schreef Ruud het volgende:
Ik ben een vegetarier en mijn reden daartoe is een principiele: De mens heeft mijns inziens simpelweg het recht niet om andersoortige organismen systematisch uit te buiten omwille van zelfbehoud. De mens heeft naast een ander bewustzijn ook een andere mate in denkvermogen dan dieren. Het is dan ook, volgens mij, pure zwakte om andere bestaansvormen in ons systeem op te nemen, omwille van een vermeend dominant jagersinstinct (lees: lust).

Waar een vos zijn prooi naar gelang zijn overlevingsdrang maakt, creeert de mens een gestroomlijnde slachtroutine om aan de lusten van de mens te voldoen. Het fokken en houden van vee, en het opbouwen van voorraden getuigen, voor mij althans, niet meer van een primitieve overlevingsdrang dan wel een jachtinstinct -- de vos is in al die jaren van zijn bestaan dat principe niet ontstegen.

Alle principes terzijde geschoven, kan ik het mij goed voorstellen dat men ook vegetarier kan zijn als reactie op dierenleed, hormonen of iets dergelijks. Dit ligt echter niet in mijn overweging. Ik denk dat vegetariers dan ook in twee groepen in te delen zijn.

Vis eet ik overigens ook niet. Om Dwaallicht te onderstrepen: Vegetariers éten geen vis.
Ik vind ook dat je de beweegredenen van een 'vegetarier' die dat wel doet terdege in twijfel mag trekken.

Maar wat is er toch veel te eten naast vlees! Neem nu het vegetarische gedeelte op de vleesafdeling in 'n Albert H. Groenteschijven en -kroketten, Tofu-balletjes, soja-burgers en wat al niet meer.
Mocht je graag buiten de deur eten -ik niet- dan zijn er genoeg restaurants die uitsluitend vegetarische gerechten serveren.
Van de 'nood' een deugd maken is bij het afstappen van vlees dus niet echt een moeilijkheid.

Maarja, dit is dan ook met een uiterst subjectieve insteek geschreven.


En draag je ook geen leren jas of broek en je wallet dan ook niet van leer toch.
Of kisten,schoenen van leer.


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Ruud
Usericon van Ruud
Posted 17-01-2004 17:58 by Ruud Profiel van Ruud

quote:
Op 17 januari 2004 17:52 schreef Smoochy het volgende:
En draag je ook geen leren jas of broek en je wallet dan ook niet van leer toch.
Of kisten,schoenen van leer.


Nee, die spullen heb ik niet in leer nee.


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 17-01-2004 18:00 by Smoochy Profiel van Smoochy

quote:
Op 17 januari 2004 17:58 schreef Ruud het volgende:
Nee, die spullen heb ik niet in leer nee.


Wat voor kisten heb je dan??

Ben je dan niet een veganist?


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 17-01-2004 18:08 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 16 januari 2004 22:26 schreef Ruud het volgende:
Ik ben een vegetarier en mijn reden daartoe is een principiele: De mens heeft mijns inziens simpelweg het recht niet om andersoortige organismen systematisch uit te buiten omwille van zelfbehoud.



Als je het zo formuleert zou je ook geen planten mogen eten want het zijn ook organismen....


Heb je weleens een mug doodgeslagen omdat hij je enigszins irriteerde? Of kon je 'machtsmisbruik' en 'jagersinstinct' niet in bedwang houden? Als je in de bos loopt, let je er god op dat je geen spinnetjes of slakjes plet? Rij je altijd met lage snelheid in je auto om ervoor te zorgen dat geen vliegjes doodgaan op je voorruit? Het zijn namelijk net zo goed dieren als de wat meer knuffelbare konijntjes, koetjes en kalfjes.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


invictis
Usericon van invictis
Posted 17-01-2004 18:12 by invictis Profiel van invictis

quote:
Op 17 januari 2004 18:08 schreef Chelman het volgende:
Als je het zo formuleert zou je ook geen planten mogen eten want het zijn ook organismen....


Heb je weleens een mug doodgeslagen omdat hij je enigszins irriteerde? Of kon je 'machtsmisbruik' en 'jagersinstinct' niet in bedwang houden? Als je in de bos loopt, let je er god op dat je geen spinnetjes of slakjes plet? Rij je altijd met lage snelheid in je auto om ervoor te zorgen dat geen vliegjes doodgaan op je voorruit? Het zijn namelijk net zo goed dieren als de wat meer knuffelbare konijntjes, koetjes en kalfjes.



samrt thinking ; je zit weer eens op je paddestoel ?


Zo hé, is dit topic toch maar mooi getransformeerd van eenzijdig gebral van Invictus in een ware echte op ervaringen en feiten gebaseerde discussie.


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 17-01-2004 18:13 by Smoochy Profiel van Smoochy

quote:
Op 17 januari 2004 18:08 schreef Chelman het volgende:
Als je het zo formuleert zou je ook geen planten mogen eten want het zijn ook organismen....


Heb je weleens een mug doodgeslagen omdat hij je enigszins irriteerde? Of kon je 'machtsmisbruik' en 'jagersinstinct' niet in bedwang houden? Als je in de bos loopt, let je er god op dat je geen spinnetjes of slakjes plet? Rij je altijd met lage snelheid in je auto om ervoor te zorgen dat geen vliegjes doodgaan op je voorruit? Het zijn namelijk net zo goed dieren als de wat meer knuffelbare konijntjes, koetjes en kalfjes.


LOL idd als je het zo bekijkt, kun je ook niet meer in huis rondlopen (huismijt).

Wat zou hij mager zijn mag bijna niks eten.


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Appel
Stoomfiets Speaking!
Usericon van Appel
Posted 18-01-2004 11:33 by Appel Profiel van Appelhttp://forum.zwaremetalen.com/forum_user.php?id=2048

nja ik ben ook vegetariër maar niet om die knuffelbare konijntjes, heb zelfs een hekel aan die aandachttrekkende domme beesten. Dus eigenlijk zou het logischer moeten zijn dat ik ze af wil maken. Maar ik vind het gemak waarop wij vlees eten nogal achterlijk is. Een wezen moet inderdaad jagen op zijn prooi, om te overleven. Wij hoeven dat niet, we hoeven niet eens meer te jagen, en we eten een overmaat aan vlees, wat niet eens gezond is. En daar komt nog 's bij dat ik niet graag in de schoenen van die varkens/koeien etc. wil staan.. lekker in zo'n hokje omdat het vlees dan rozer is...


Red de fietsen de winter door.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 18-01-2004 11:43 by MBMarduk Profiel van MBMarduk

quote:
Op 18 januari 2004 11:33 schreef Appel het volgende:
... en we eten een overmaat aan vlees, wat niet eens gezond is.

Wat is volgens jou een "overmaat"? Dat verschilt per presoon.
Een minimum van ongeveer 1,75gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag voor een groeiend mens is normaal.
Probeer dat te consumeren m.b.v. allen kaas, eieren, zuivel, bonen en andere niet-vleselijke bronnen en je zult algauw merken dat je overgwicht afkomstig van de vetten in laatstgenoemden en eenzijdige mineralen, vitaminen en andere voedingsstoffen opname jou vermeende nadelen van (teveel) vlees teniet doen.

Let wel: te veel eiwitten (maar dan ECHT veel) van willekeurige bron is slecht en veroorzaakt op lange termijn nier- en/of leverproblemen.


Appel
Stoomfiets Speaking!
Usericon van Appel
Posted 18-01-2004 12:02 by Appel Profiel van Appelhttp://forum.zwaremetalen.com/forum_user.php?id=2048

het is niet gezond om meer dan 100 gram vlees per dag te eten, daar gaan al veel mensen overheen. Daar komt nog 's bij dat je al die ziektes hebt (BSE bijv..) en dr zit ook wel 's dioxine in vlees, wat zeer giftig is


Red de fietsen de winter door.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 18-01-2004 12:06 by MBMarduk Profiel van MBMarduk

quote:
Op 18 januari 2004 12:02 schreef Appel het volgende:
het is niet gezond om meer dan 100 gram vlees per dag te eten, daar gaan al veel mensen overheen.

Bron?
quote:

Daar komt nog 's bij dat je al die ziektes hebt (BSE bijv..) en dr zit ook wel 's dioxine in vlees, wat zeer giftig is

Goh en al die pesticides, PCB's en andre troep op groenten en fruit tellen zeker ook niet mee?
Kom op zeg ALLE voedsel heeft wel iets wat niet van nature erbij hoort.

En ach, anderen roken of gebruiken drugs. Da's ook niet echt gezond.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 18-01-2004 12:11 by Misanthrope Profiel van Misanthrope

Damn, Appel, wtf lul jij? Heb je er ook nog ooit over nagedacht? (Dat is niet te hopen voor je trouwens)


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


adder
Obsceen reptiel
Usericon van adder
Posted 18-01-2004 12:13 by adder Profiel van adder

Nou, de maag van herbivoren zit totaal anders in elkaar dan van omnivoren en carnivoren.
De mens is nu eenmaal gebouwd om groenten EN vlees te eten. Dus is vegetarisme ook geen gezonde oplossing.


Uit liefde voor ZM.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen