IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Christendom topic zoveel Vorige pagina | Volgende pagina
Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 25-04-2012 21:07 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 25 april 2012 21:00 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Willekeurig? Wie heeft het over willekeurig


Jij. Je stelt dat je iets gelooft zonder onderbouwing. Dat veronderstelt willekeur.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 25-04-2012 21:11 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 25 april 2012 21:07 schreef Onweerwolf het volgende:
Jij. Je stelt dat je iets gelooft zonder onderbouwing. Dat veronderstelt willekeur.

Ah, de context mist. Zonder rationele onderbouwing / wetenschap (zoals Hypnos vindt dat er aan de Bijbel verbonden moet zijn om erin te kunnen geloven) kan ik prima in bepaalde dingen geloven. Niet willekeurig.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 25-04-2012 21:11]


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 25-04-2012 21:13 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 25 april 2012 20:59 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ja, dus? Net of dat soort activiteiten überhaupt door mensen uitgevoerd wordt na uitgebreide wetenschappelijke analyses, of dat de wetenschap daadwerkelijk zoveel kán zeggen over zulke activiteiten



ja

quote:

Denk toch dat een aanzienlijk deel van de christenen zich helemaal niet zo sterk laat leiden als jij denkt.



Christen zijn betekent dat je geloof in de liefde Gods en Jezus'. Mensen die dat doen zijn meestal niet zo verlicht

quote:

Wel weer mooi om te zien dat je het onderwerp draait en draait zodat je maar kan blijven afgeven Het ging toch om wetenschap versus de Bijbel en dat mensen die de Bijbel aanhangen deze moeten updaten als er nieuwe wetenschappelijke kennis is?


kennis en wetenschap hangen samen, of het moet zijn dat je een filosoof bent. En iedere filosofie heeft zijn kracht en waarde, geen enkele is overkoepelend en "de waarheid", wat Jezus meteen tegenspreekt (Uw woord is waarheid).


signature


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 25-04-2012 21:17 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 25 april 2012 20:28 schreef Hypnos het volgende:
als wat gebruiken ze die dan wel? Hoe kun je nu geloven in iets als er geen onderbouwing aan is?


Als morele leidraad, wat denk je daarvan? De Bijbel is prima te lezen als je de verhalen ziet als morele boodschappen en parabels (vooral het nieuwe testament, waar Christenen zich voornamelijk door laten leiden) in plaats van feitelijke geschiedschrijving. En gelukkig zien de meeste Christenen dat dezer dagen ook zo. Jij gaat Schrodinger toch ook niet zitten afzeiken vanwege dierenmishandeling omdat hij een gedachtenexperiment met een wel of niet levende kat ontwierp?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 25-04-2012 21:19 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 25 april 2012 21:13 schreef Hypnos het volgende:
ja

Christen zijn betekent dat je geloof in de liefde Gods en Jezus'. Mensen die dat doen zijn meestal niet zo verlicht

Nee, dus. Mensen zijn überhaupt niet zo verlicht.
quote:
kennis en wetenschap hangen samen, of het moet zijn dat je een filosoof bent. En iedere filosofie heeft zijn kracht en waarde, geen enkele is overkoepelend en "de waarheid", wat Jezus meteen tegenspreekt (Uw woord is waarheid).

Dat ontken ik toch ook niet

Jij hebt het nu opeens over allerlei onderwerpen waar écht niet zoveel wetenschappelijke kennis over is. En als die er al is, mensen in het algemeen doen daar toch geen zak mee. Waarom is het dan zoveel erger als ze zich enigszins laten inspireren door een boek? (Want, nogmaals, zo sterk laten de meeste christenen zich echt niet leiden hoor. Sommigen denken hoogstens dat het allesoverkoepelend is, maar dan nog weten de meesten bijzonder weinig over het woord Gods.)


I wish I was a butterfly


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 25-04-2012 21:19 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 25 april 2012 21:11 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ah, de context mist. Zonder rationele onderbouwing / wetenschap (zoals Hypnos vindt dat er aan de Bijbel verbonden moet zijn om erin te kunnen geloven) kan ik prima in bepaalde dingen geloven. Niet willekeurig.


Ah rationele onderbouwing.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 25-04-2012 21:20 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 25 april 2012 21:19 schreef Onweerwolf het volgende:
Ah rationele onderbouwing.

Ja, als je meegelezen had had je kunnen zien dat het daar over ging. Hypnos mist een rationele/wetenschappelijk onderbouwing van de bijbel en vindt dat onoverkomelijk.

edit: het rationele zit overigens ook al in het woord 'onderbouwing' opgesloten hoor, dus excuses voor het pleonasme.
quote:
Op 25 april 2012 21:17 schreef Mark het volgende:
Als morele leidraad, wat denk je daarvan? De Bijbel is prima te lezen als je de verhalen ziet als morele boodschappen en parabels (vooral het nieuwe testament, waar Christenen zich voornamelijk door laten leiden) in plaats van feitelijke geschiedschrijving. En gelukkig zien de meeste Christenen dat dezer dagen ook zo. Jij gaat Schrodinger toch ook niet zitten afzeiken vanwege dierenmishandeling omdat hij een gedachtenexperiment met een wel of niet levende kat ontwierp?

Exact.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 25-04-2012 21:27]


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 25-04-2012 21:33 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 25 april 2012 21:20 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ja, als je meegelezen had had je kunnen zien dat het daar over ging. Hypnos mist een rationele/wetenschappelijk onderbouwing van de bijbel en vindt dat onoverkomelijk.


edit: het rationele zit overigens ook al in het woord 'onderbouwing' opgesloten hoor, dus excuses voor het pleonasme.


getver, je bent me voor


mensen zijn idd niet zo verlicht

quote:
Op 25 april 2012 21:17 schreef Mark het volgende:
Als morele leidraad, wat denk je daarvan? De Bijbel is prima te lezen als je de verhalen ziet als morele boodschappen en parabels (vooral het nieuwe testament, waar Christenen zich voornamelijk door laten leiden) in plaats van feitelijke geschiedschrijving. En gelukkig zien de meeste Christenen dat dezer dagen ook zo. Jij gaat Schrodinger toch ook niet zitten afzeiken vanwege dierenmishandeling omdat hij een gedachtenexperiment met een wel of niet levende kat ontwierp?


absoluut correct. Alleen is die morele leidraad bij vele believers geen draad maar een web. alles moet er in passen en doet het dat niet dan valt het door de mazen en is het niet geaccepteerd. Hoogstens getolereerd. Ze kunnen er zelfs geen mening over vormen want er is er geen te vinden in dat boek.
De Bijbel als basis, daar kan ik inkomen, maar laat het dan ook eens los en kijk verder. Ik haat dat boek net omdat er zoveel mensen aan blijven kleven en er hun leven naar inrichten. Dat haat ik vele vele vele malen harder dan de inhoud van dat boek (vele dingen kan ik best appreciëren )


signature


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 25-04-2012 21:57 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 25 april 2012 21:33 schreef Hypnos het volgende:
absoluut correct. Alleen is die morele leidraad bij vele believers geen draad maar een web.


Ja, maar wat is 'vele'? In west-Europa gok ik dat dit voor nog geen 10% van Christenen opgaat (heb daar eerlijk gezegd geen cijfers voor, al zal er vast onderzoek naar gedaan zijn). Helaas ligt dat percentage in bepaalde gebieden (Verenigde Staten, om maar iets te noemen) ongetwijfeld een stukkie hoger, maar dat kun je moeilijk Fusion of ProgTon gaan aanrekenen. Jij pakt een bepaalde subgroep van Christenen (wellicht is die subgrope in Belgie vrij hoog, dat weet ik niet) en extrapolerert die zonder enige feitelijke onderbouwing tot 'bijna alle Christenen' of terminologie van die strekking.

Ik beschouw mezelf als een enthousiast voetbalfan, maar ik hoor jou niet voortdurend mij uitmaken voor hooligan. Ook al is er helaas een subgroep van zogenaamde 'voetbalfans' die het als excuus gebruiken om de buurt te verbouwen en rotzooi te trappen. waarom dat niet, maar wel bij voortduring Fusion en ProgTon aanvallen op dingen die zij overduidelijk zelf niet geloven, maar een subgroep in 'hun' hoek van de ring wel?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 25-04-2012 21:58 by Vargen666 Profiel van Vargen666http://www.facebook.com/ultravargen

Goedendag, is dit het topic over Christenen?



ErikS
Parker hoer
Usericon van ErikS
Posted 26-04-2012 1:46 by ErikS Profiel van ErikS

Listen, I've told you before...!


Als je bij Brigade M hebt gespeeld ben je gewoon een gore kutnazi. En als je zaken doet met zo'n knurft ben je ook een gore kutnazi. En als je dat normaal vind, nou ja, vul zelf maar in...


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 27-04-2012 15:09 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 25 april 2012 21:20 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ja, als je meegelezen had had je kunnen zien dat het daar over ging. Hypnos mist een rationele/wetenschappelijk onderbouwing van de bijbel en vindt dat onoverkomelijk
Dan snap ik eigenlijk niet zo goed waarom Hypnos de Bijbel niet helemaal geweldig vindt.




When your people matter, menstrual health matters


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 01-05-2012 23:32 by Forever After Profiel van Forever After

Streng religieuzen minder meelevend
Laatste update: 1 mei 2012 17:43

AMSTERDAM – Goede daden komen bij atheïsten, agnosten en minder strenggelovigen voort uit medeleven, bij streng religieuzen uit doctrine of angst voor reputatieschade.

Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers van de Universiteit van Berkeley in Social Psychological and Personality.

De wetenschappers deden een drietal sociale experimenten met honderden vrijwilligers.

In een van die onderzoeken moesten de deelnemers eerst naar een video kijken die al dan niet een meelevende emotie opwekte. Vervolgens kregen ze geld, waarvan ze een deel aan een onbekende moesten geven.

In een ander experiment kregen de vrijwilligers geld van onbekenden en werd er gekeken of de deelnemers bereid waren de winst uit een spel dat met dat geld werd gespeeld, nadien te delen met de gever van het geld.

Morele verplichting

In alle gevallen bleek dat strenggelovigen minder genereus waren dan hun atheïstische, agnostische of mindergelovige tegenhangers. Bovendien bleek dat de minder of niet-gelovigen genereuzer werden als er meelevende emotie was opgewekt.

Dat gebeurde niet bij strenggelovigen. Bij hen bleek generositeit niet opgewekt te worden door medeleven, maar meer door een morele verplichting die voortkomt uit bijvoorbeeld een religieuze doctrine. Ook angst voor reputatieschade speelt bij hen een rol.

© NU.nl/Hidde Boersma


 


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 01-05-2012 23:55 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

Dat is simpel verklaard omdat reli's een objectieve moraal volgen, gedicteerd door hun god. Daar komt geen gevoel of ratio bij kijken maar gewoon onderwerping en kuddegedrag.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-05-2012 0:11 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Christen zijn betekent dat je geloof in de liefde Gods en Jezus'. Mensen die dat doen zijn meestal niet zo verlicht
Houw toch eens op met continu je middeleeuwse visie op het Christendom te etaleren. Je loop op vele vlkakken meer achter dan de gemiddelde Christen en, zoals AG terecht aangeeft, je blijft continu alles skewen om maar op je vooraf al vastgestelde conclusie te komen. Je gebrekkige deductieve eigenschappen helpen ook niet mee


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-05-2012 0:13 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 1 mei 2012 23:55 schreef Onweerwolf het volgende:
Dat is simpel verklaard omdat reli's een objectieve moraal volgen, gedicteerd door hun god. Daar komt geen gevoel of ratio bij kijken maar gewoon onderwerping en kuddegedrag.
Hou jij ook eens ff lekker op met je achtergestelde mening als feit te verkondigen zeg. Pfff.... Wat een trieste onzin.


When your people matter, menstrual health matters


Mortis Rex
Feed Me A Stray Cat
Usericon van Mortis Rex
Posted 02-05-2012 0:37 by Mortis Rex Profiel van Mortis Rexhttp://www.bloody-disgusting.com

Dit vond ik altijd een mooi programma;



Soms kwamen de presentatoren wat irritant en vooringenomen over, voor de rest prima tv.


Het Leven Gaat Door, Tenzij Het Ophoudt...


WMP
Usericon van WMP
Posted 02-05-2012 1:10 by WMP Profiel van WMP

quote:
Op 2 mei 2012 0:13 schreef Fusion het volgende:
Hou jij ook eens ff lekker op met je achtergestelde mening als feit te verkondigen zeg. Pfff.... Wat een trieste onzin.


Kerel, jij doet echter precies datgene wat OWW juist beweert (je mening over homofilie af laten hangen van wat je god ervan vindt).


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 02-05-2012 7:45 by Forever After Profiel van Forever After

Om nog maar niet te spreken over dat continue verweer tegen iets waarvan ie zelf claimt niet zo te zijn.


 


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 02-05-2012 9:44 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

1. X zegt wat naars over Y.
2. Y zegt wat naars over X, omdat Y vindt dat X onterecht zeikt.
3. Z zegt wat naars over Y, omdat Z vindt dat Y doet wat Y zegt dat X doet.
4. AG zegt wat naars over X, Y en Z, omdat AG vindt dat het het weer een mooie sneue dakhazenparade is zo.

In volgorde van toenemende metaheid, nutteloosheid, treurigheid en totaalvernietiging van enige inhoudelijke discussie.

tl;dr: lief doen!


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-05-2012 9:52 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 2 mei 2012 1:10 schreef WMP het volgende:
Kerel, jij doet echter precies datgene wat OWW juist beweert (je mening over homofilie af laten hangen van wat je god ervan vindt).
Behalve het feit dat je ongelijk hebt... [sarcasme]Natuurlijk, daar spelen mijn gevoel en ratio totaal niet bij mee.Wat heb je dat goed gezien. Lekker makkelijk hoor, hoef ik zelf niet meer te voelen en denken![/sarcasme] Ventjes zoals jij een OWW die zijn hier degenen die A zeggen en B doen. Grote mond over Christenen zus en zo, maar uiteindelijk zijn jij en OWW degenen die zich onbeschoft gedragen en sterker nog, de meest onlogische dingen uitkramen (voel je de :') smiley al kriebelen ouwe voorspelbar OWW?) om maar op t voldongen feit uit te komen dat Christenen dom, irrationeel en slaafs een sprookje achterna lopen. Prima dat je dat vindt, is je goed recht, maar uiteindelijk gaat het in dit leven om wat je DOET, niet wat je denkt (ook al heeft t een natuurlijk invloed op de ander). En ik doe redelijk normaal tegen bijv OWW of jou, maar jullie doen redelijk asociaal tegen mij. Erg frappant terwijl OWW de hele tijd uitkraamt dat ik zo asociaal ben om hier mijn haat en vooroordelen te verkondigen. Terwijl juist hij (en jij ook) dat doen. De ironie zal je vast niet ontgaan als je eens een keertje eerlijk tegen jezelf zou kunnen zijn.


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 02-05-2012 9:54 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Nogmaals: lief doen Dit onderlinge gezeik doen jullie maar in het lultopic ofzo.

Vanaf nu wordt er gemod als het bij ge-ad hominem blijft.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 02-05-2012 9:59]


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 02-05-2012 9:59 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 1 mei 2012 23:32 schreef Forever After het volgende:
Streng religieuzen minder meelevend
Laatste update: 1 mei 2012 17:43

AMSTERDAM – Goede daden komen bij atheïsten, agnosten en minder strenggelovigen voort uit medeleven, bij streng religieuzen uit doctrine of angst voor reputatieschade.

Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers van de Universiteit van Berkeley in Social Psychological and Personality.

De wetenschappers deden een drietal sociale experimenten met honderden vrijwilligers.

In een van die onderzoeken moesten de deelnemers eerst naar een video kijken die al dan niet een meelevende emotie opwekte. Vervolgens kregen ze geld, waarvan ze een deel aan een onbekende moesten geven.

In een ander experiment kregen de vrijwilligers geld van onbekenden en werd er gekeken of de deelnemers bereid waren de winst uit een spel dat met dat geld werd gespeeld, nadien te delen met de gever van het geld.

Morele verplichting

In alle gevallen bleek dat strenggelovigen minder genereus waren dan hun atheïstische, agnostische of mindergelovige tegenhangers. Bovendien bleek dat de minder of niet-gelovigen genereuzer werden als er meelevende emotie was opgewekt.

Dat gebeurde niet bij strenggelovigen. Bij hen bleek generositeit niet opgewekt te worden door medeleven, maar meer door een morele verplichting die voortkomt uit bijvoorbeeld een religieuze doctrine. Ook angst voor reputatieschade speelt bij hen een rol.

© NU.nl/Hidde Boersma

Link naar de full paper: http://spp.sagepub.com/content/early/2012/04/25/1948550612444137.full.pdf+html


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-05-2012 10:03 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 02-05-2012 10:12]


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-05-2012 10:04 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 2 mei 2012 9:54 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Nogmaals: lief doen Dit onderlinge gezeik doen jullie maar in het lultopic ofzo.

Vanaf nu wordt er gemod als het bij ge-ad hominem blijft.
(ben niet zo van de bier op de vroege ochtend)


When your people matter, menstrual health matters


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen