IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Christendom topic zoveel Vorige pagina | Volgende pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 02-05-2012 10:07 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 2 mei 2012 9:59 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Link naar de full paper: http://spp.sagepub.com/content/early/2012/04/25/1948550612444137.full.pdf+html
Moet je voor inloggen.
Maar wat is nou je punt? Beetje loos linkjes posten draagt niet echt wat bij.


Maar goed, ben niet verbaasd over de conclusie. Het aanhangen van een religie lijdt automatisch tot afkeer tegen andersdenkenden.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 02-05-2012 10:20 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 2 mei 2012 10:07 schreef Jenje het volgende:
Moet je voor inloggen.
Maar wat is nou je punt? Beetje loos linkjes posten draagt niet echt wat bij.

Dat vreesde ik al. Nou ja, de abstract is wel gratis Dat mensen wat dieper kunnen kijken dan een summier nu.nl-bericht. Het belangrijkste deel dan even:

Discussion
In Study 3, we found support for our hypothesis: Religiosity moderated the relationship between compassion and prosociality in the economic tasks such that, for the less religious participants,
feeling more compassion was related to greater
prosocial behavior. For the more religious participants, feeling compassion was not linked to prosocial behavior. Results were not explained by gender, political orientation, or education.

General Discussion
Social scientists have tied religion to prosocial sentiments such as generosity and solidarity, but this literature leaves unanswered an important research question: What explains the generosity
of less religious individuals? Across three studies, we found evidence that, with fewer or no religious expectations of prosociality, individual levels of compassion are more critical to the generosity of the less religious. (See Table 1) In Study 1, especially for the less religious, greater trait compassion was related to greater self-reported prosociality. In Study 2, the generosity of the less religious (but not the more religious) was influenced by a compassion-inducing versus a neutral
video. In Study 3, the generosity on a wide variety of economic tasks of the less religious (but not the more religious) was influenced by higher momentary feelings of compassion. The sum of this evidence suggests that the prosociality of less religious
individuals is driven to a greater extent by compassion than is the prosociality of the more religious.

As a side note, in all three studies we found that more conservative individuals were more religious. As an alternative explanation, therefore, it is plausible that political orientation (how politically conservative or liberal someone considers
themselves to be), would also serve to influence the impact of compassion on prosociality. In fact, however, none of the tests of moderation were significant, ps > .10.

An alternative explanation for the significant interaction of religiosity and compassion on generosity is in fact driven by a ceiling effect, with the generosity of those high in religiosity
being so high that higher levels of compassion among members of this group cannot lead to detectable increases in generosity. Our results, however, suggest that this is most likely not an issue. For example, across the studies, less religious individuals who were more compassionate actually tended to show more generosity than more religious individuals who were high or low in compassion (see Figures 1–3). This pattern suggests that it was in fact possible for those high in religiosity and compassion to exhibit higher levels of generosity
than they did.

Overall, we might conclude that the less religious may be bound to others by emotional connection. These findings are similar to Batson’s empathy–altruism hypothesis, in which empathy rather than egocentric motivations determine altruistic behaviors (Batson & Shaw, 1991). The more religious, on the other hand, may ground their generosity less in emotion and more in other factors such as doctrine, a communal identity, or reputational concerns.

Future research might examine how compassion functions for followers of different religions. Are those who believe in a more traditional and stricter religion just as unlikely to be influenced by compassion as followers of less traditional and
less strict religions? Are followers of religions that place more of an emphasis on compassion even less likely to be influenced by their own trait or state levels of compassion? In sum, it could be fruitful to explore the boundary conditions of this
effect.

Our findings support the idea that compassion shapes otherorientated behavior and attitudes for the less religious, and less so for the more religious, at both trait and state levels. More religious people likely act prosocially based on a variety of
influences, compassion being just one of them. Indeed, there are many causes of prosocial behavior (Penner, Dovidio, Piliavin, & Schroeder, 2005). Our results support the idea that the other-oriented emotion of compassion significantly influences prosocial inclinations in the less religious.


Overigens leken de verbanden niet zo heel sterk, statistisch gezien. Dus om nu zo heel hard elkaar te feliciteren met dat de wetenschap maar weer eens laat zien wat voor eikels religieuzen zijn gaat me wat te ver
quote:
Maar goed, ben niet verbaasd over de conclusie. Het aanhangen van een religie lijdt automatisch tot afkeer tegen andersdenkenden.

Maar dat blijkt helemaal niet uit het onderzoek, dat er een dergelijke afkeer aan ten grondslag ligt. Ze zijn mínder vrijgevig, maar nog steeds vrijgevig.


I wish I was a butterfly


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 02-05-2012 10:26 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Maar komt die vrijgevigheid uit zorgen voor de ander of vanuit een bepaalde verplichting om hun eigen geweten te sussen?


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 02-05-2012 10:28 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Dat weet men niet, maar men geeft wel wat mogelijkheden/waarschijnlijkheden. Blijft wat speculatief, dus.


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-05-2012 14:18 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

De vraag is natuurlijk wat hun definite van 'less religious' is. Liberaler? Ben je dan minder religieus? Ik persoonlijk vind bijna t tegenovergestelde juist waar zijn.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-05-2012 14:25 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Wat natuurlijk weer samenhangt met mijn definite vsn religie


When your people matter, menstrual health matters


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 02-05-2012 14:27 by G.I.R.L. Profiel van G.I.R.L.http://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

Dit is allemaal zo triviaal, alledaags, nietszeggend.
Als er een serieus verkeersongeluk plaatsvindt, en je bent als omstander in staat te helpen, dan help je, en ga je niet eerst kijken of het slachtoffer een kruisje omheeft.

Fusion luistert ook metal, gaat ook naar festivals en drinkt volgens mij ook gewoon bier. Dus een feestje kan je echt wel met hem meemaken.

Geloof is dying. Ja het heeft nu invloed, en ja, dat wordt minder.
Maar waarom die algehele focus op zo'n negatief aspect? Ik vraag me af hoe de gemiddelde niet-gelovige last heeft van mensen die wel geloven. Buiten het zeiken op een forum om.
Ikzelf nooit. Letterlijk, nooit.

[/bart]


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 02-05-2012 14:31 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

quote:
Op 2 mei 2012 14:27 schreef G.I.R.L. het volgende:

Maar waarom die algehele focus op zo'n negatief aspect? Ik vraag me af hoe de gemiddelde niet-gelovige last heeft van mensen die wel geloven. Buiten het zeiken op een forum om.
Ikzelf nooit. Letterlijk, nooit.

[/bart]


Want homo's.

[/topic]

In ieder geval, dat zal de volgende 10 pagina's wel zien als OWW hier weer terug is.

[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 02-05-2012 14:32]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-05-2012 14:33 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

+1

Maareh, geloof is dying? Ondanks dat alle religies zo'n beetje de statistieken proberen te manipuleren ("kijk eens wij zijn de grootste! Nee wij groeien t hardst!") is nog steeds 60% to 80% (afhankelijk van wie je gelooft en wat je definitie van 'religieus' is) van de wereld bevolking religieus. Islam en Christendom groeien nog steeds (veelal ook door relatief hogere geboortecijfers). Je ziet natuurlijk wel veel secularisering in de moderne steden in moderne landen. Aan de andere kant zie je in dat soort regionen juist een heel diep spiritueel edoch liberaal geloof ontstaan (bijv het zgn 'emergent Christianity')


When your people matter, menstrual health matters


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 02-05-2012 14:33 by G.I.R.L. Profiel van G.I.R.L.http://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

Vervelend voor homo's, maar ik hoop toch niet dat een homo de gemiddelde niet-gelovige is.

quote:
Op 2 mei 2012 14:33 schreef Fusion het volgende:
+1

Maareh, geloof is dying? Ondanks dat alle religies zo'n beetje de statistieken proberen te manipuleren ("kijk eens wij zijn de grootste! Nee wij groeien t hardst!") is nog steeds 60% to 80% (afhankelijk van wie je gelooft en wat je definitie van 'religieus' is) van de wereld bevolking religieus. Islam en Christendom groeien nog steeds (veelal ook door relatief hogere geboortecijfers). Je ziet natuurlijk wel veel secularisering in de moderne steden in moderne landen. Aan de andere kant zie je in dat soort regionen juist een heel diep spiritueel edoch liberaal geloof ontstaan (bijv het zgn 'emergent Christianity')
Tjah, ik ben erg van de science. En dat gaat steeds verder en verder. Geloof niet.

[Dit bericht is gewijzigd door G.I.R.L. op 02-05-2012 14:35]


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 02-05-2012 14:38 by PandroidJack Profiel van PandroidJack

Het kan al eens voorkomen dat een, al dan niet gelovig, kind last heeft van vieze priesters, maar dat is natuurlijk geen privilege van de katholieke kerk.
Het zijn ook niet zozeer 'de gelovigen', alswel de religieuze instanties die persé hun, over het algemeen erg conservatieve, stempel op de maatschappij willen drukken.
En waarom zijn al die instanties altijd zo enthousiast in hun hypocrisie en mysogynie (en vul gerust aan)?
Ik draag mijn 'Religion sickens me'-patch van Dimmu Borgir dan ook uit volle overtuiging


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


jeroen83
Usericon van jeroen83
Posted 12-05-2012 19:32 by jeroen83 Profiel van jeroen83

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. You couldn’t be here if stars hadn’t exploded, because the elements - the carbon, nitrogen, oxygen, iron, all the things that matter for evolution and for life - weren’t created at the beginning of time. They were created in the nuclear furnaces of stars, and the only way for them to get into your body is if those stars were kind enough to explode. So, forget Jesus. The stars died so that you could be here today.”

Lawrence Krauss


Never have so many sacrificed so much for so few


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 12-05-2012 19:37 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

I believe in the stars. All the rest is total nonsense

zoals deze man



[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 12-05-2012 19:39]


signature


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 15-05-2012 11:50 by PandroidJack Profiel van PandroidJack

Vorige zondag naar het communiefeest van een nichtje van m'n vrouw geweest. Na een lekker saaie, kille misdienst, wachtte ons wel een heerlijk feestmaal.
Als dessert: een ijssculptuur in de vorm van een lammetje. Het ijs was gevuld met een roodkleurige coulis.
Dus, wat doen ze dan: ze snijden dat lammetje z'n kop er af, en door die coulis lijkt het echt te bloeden.
Hardcore christian


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Okkultuz
Usericon van Okkultuz
Posted 16-05-2012 13:30 by Okkultuz Profiel van Okkultuz

Staan biddende mensen niet door middel van een doelgerichte meditatie in verbinding met hun bewustzijn, wat zij verwarren met een bovennatuurlijk wezen?



MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 16-05-2012 13:35 by MR. N Profiel van MR. Nhttp://www.herrierecordsinc,com

Nee.


Boeiender


Okkultuz
Usericon van Okkultuz
Posted 16-05-2012 14:52 by Okkultuz Profiel van Okkultuz

Wat maakt jouw positie zo speciaal om zo'n slecht beargumenteerde reactie te geven? Ga ergens anders de autist uithangen.


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 16-05-2012 15:25 by G.I.R.L. Profiel van G.I.R.L.http://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

quote:
Op 16 mei 2012 14:52 schreef Okkultuz het volgende:
Wat maakt jouw positie zo speciaal om zo'n slecht beargumenteerde reactie te geven? Ga ergens anders de autist uithangen.
Ga even ergens anders de gelovgige uithangen.


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


Okkultuz
Usericon van Okkultuz
Posted 16-05-2012 15:29 by Okkultuz Profiel van Okkultuz

Ik ben atheïst, beste.

Misschien schrik je van 'meditatie'. Meditatie is als een nieuw programma uitvogelen, maar dan met betrekking de supercomputer in jouw hoofd, met het bewustzijn als software.


Mumbo Jumbo en goden die zichzelf als irrationele oermensen gedragen komen in mijn realiteit niet voor.

[Dit bericht is gewijzigd door Okkultuz op 16-05-2012 15:33]


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 16-05-2012 15:32 by G.I.R.L. Profiel van G.I.R.L.http://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

Jumbo heeft anders érg aantrekkelijke aanbiedingen. Aantrekkelijker dan de gemiddelde kerk parochie.


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


Okkultuz
Usericon van Okkultuz
Posted 16-05-2012 15:34 by Okkultuz Profiel van Okkultuz

I bet it does :')


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-05-2012 15:54 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 16 mei 2012 13:30 schreef Okkultuz het volgende:
Staan biddende mensen niet door middel van een doelgerichte meditatie in verbinding met hun bewustzijn, wat zij verwarren met een bovennatuurlijk wezen?



Want op andere momenten ben je niet bewust?

(ben het met je eens dat bidden gewoon een stukje meditatie is, zoeken naar belangrijke gevoelens in jezelf)


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 16-05-2012 17:37 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

masturbatie is ook een vorm van meditatie, is bidden dan een soort van "jezelf mentaal aftrekken"?


signature


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 16-05-2012 17:50 by G.I.R.L. Profiel van G.I.R.L.http://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

quote:
Op 16 mei 2012 17:37 schreef Hypnos het volgende:
masturbatie is ook een vorm van meditatie, is bidden dan een soort van "jezelf mentaal aftrekken"?
Nee.


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


Okkultuz
Usericon van Okkultuz
Posted 16-05-2012 18:22 by Okkultuz Profiel van Okkultuz

quote:
Op 16 mei 2012 15:54 schreef ElitE het volgende:
Want op andere momenten ben je niet bewust?

(ben het met je eens dat bidden gewoon een stukje meditatie is, zoeken naar belangrijke gevoelens in jezelf)


Door jaren in een vast denkpatroon te leven met de stress wat een massa maatschappij met zich meebrengt is het bewustzijn bij de gemiddelde burger in mijn mening flink gedaald. Ik noem het gemiddelde SBS6 publiek bijvoorbeeld niet echt 'bewust' bewust. Ik denk graag verder en hecht weinig waardering aan een primitief denkpatroon, wat de hele westerse maatschappij praktisch heeft. Maar weer even ontopic, bewustzijn is voor mij een leerproces met drie richtlijnen; denk voor jezelf. twijfel aan autoriteit en maak jouw persoonlijke realiteit. Dat zie ik de massa nu nog niet doen. De economische crisis zal hier waarschijnlijk voor gaan zorgen, want informatie is het best te verwerken wanneer je bewustzijn/denkpatroon in totale chaos verkeert.

[Dit bericht is gewijzigd door Okkultuz op 16-05-2012 18:26]


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen