|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
Overigens ben ik wel een fan van objectieve moraliteit tot zekere hoogte. Universele mensenrechten enzo. Die niet worden 'gegeven' door staten of instanties (of goden), maar vanuit de mens zelf komen en niet kunnen(/mogen) worden weggenomen. Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen." |
|
quote: Heb ik je al uitgelegd. Ik weet overigens niet of die moraal onveranderlijk is, misschien evolueert die wel mee. Maar dat gaat dan hoe dan ook traag. Mensen hebben een objectieve moraal in zich, daar testen ze hun subjectieve moraal aan. Overigens, ik heb het idee dat je niet helemaal kan verwoorden wat je er niet aan kan volgen, maar ik krijg een beetje het idee dat jij denkt dat wij, elk individu beter gezegd, die objectieve moraal zomaar kennen (dat we dus daadwerkelijk letterlijk weten wat deze moraal dicteert). Dat is dus niet zo. Maar goed, blijf lekker rondschreeuwen en negeren wat er tegen je gezegd wordt. Het is duidelijk dat jij je eigen idee erover hebt en verder toch niet wil luisteren. Terwijl je toch feitelijk hetzelfde denkt; ter illustratie, de zinsnede "bijproduct van evolutie" had ik expres ook van jou overgenomen. quote: Yup. Beschermt ons in potentie ook mooi tegen die staten en instanties. [Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 18-06-2012 9:16] Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote: Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht. |
|
quote: Ultieme verlichting en vrede, het goddelijke pad. Nee. Naar mijn idee gaan we langzaamaan met onze subjectieve moraliteiten en geïnstitutionaliseerde moraliteit naar hetgeen er in onze objectieve (verborgen) moraal opgesloten ligt. We zien elke keer weer een beetje meer van wat er niet klopt aan die eerste twee dingen, en dat veranderen we langzaamaan. Dat is denk ik ook een van de redenen dat we minder en minder hechten aan de moraliteit zoals die door religies worden opgelegd, en dat deze religies ook hard aan het liberaliseren zijn (christendom redelijk voorop). Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
Dat hebben we niet allemaal. Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht. |
|
quote: We hebben het wel, psychopathie e.d. uitgesloten, maar zelfs dan doen we er niet allemaal ons best voor inderdaad. Dat is omdat er nog andere impulsen zijn dan de juiste Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote:Als jij psychopathie uitsluit kan je het toch niet hebben over iets als allemaal? Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht. |
|
quote: Jawel, hoor. Generaliseren heet dat En het is wel een menselijke component, alleen bij sommige mensen is het kapot. Net als dat er wel eens een fles kapot is, maar dat niet betekent dat je niet meer kunt zeggen dat flessen een vloeistof vast houden Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
Mitsen en maren is voor mietjes. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote:Individuele invulling van het eigen leven. Deze individuele (subjectieve) invulling is slechts mogelijk bij een objectieve erkenning ervan en een objectief recht daartoe. If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
quote:Helaas weegt het aantal mensen dat op een vriendelijke en open manier kan en wil discussieren hier vaak niet op tegen het aantal dat dat niet kan en wel. Tel daarbij op dat discussieren via een forum uberhaupt vaak te veel ruimte laat voor misinterpretatie... Anyway, mijn 2 centjes: ik denk dat er wel zeker een universele moraliteit is, maar geen absolute. Wij mensen willen allemaal niet lijden bijvoorbeeld, dus een objectieve moraliteit zou in de basis al het aandoen van leed jegens anderen moeten afkeuren. En vanuit een Christelijk perspectief geloof ik dat er wel een absolute moraliteit is, maar dat deze alleen bij God bekend is. When your people matter, menstrual health matters |
|
quote:Oh ok, daar hou ik niet van. quote:Alsof je in mijn hoofd kan kijken... Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht. |
|
Dat is nou net het punt, knulmans. If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
... Ik heb een [niet geheel bevredigend] antwoord op mijn vraag. Dus veel plezier met de jongens. Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht. |
|
Was eigenlijk op zoek naar wat anders (een mooie quote van Chomsky), maar kwam op deze argumenten van Prinz voor het concept van relatieve moraliteit. Ik zag er gelijk een probleem in. Allegation: Relativism entails that we have no way to criticize Hitler. Response: First of all, Hitler’s actions were partially based on false beliefs, rather than values (‘scientific’ racism, moral absolutism, the likelihood of world domination). Second, the problem with Hitler was not that his values were false, but that they were pernicious. Relativism does not entail that we should tolerate murderous tyranny. When someone threatens us or our way of life, we are strongly motivated to protect ourselves. Het gaat imho mis bij het woordje 'us' (en 'our way of life'). Hoe relatief is relatief nog als je over 'ons welzijn' spreekt? En doelt de beste man niet eigenlijk op 'de mensheid'? When your people matter, menstrual health matters |
|
Da's wel een heel negatieve insteek, Fusion. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Ik vind ook dat hij hier de plank misslaat, ja. Hiermee toon je niet aan dat er geen absolute moraliteit bestaat, beter gezegd. Ik snap ook sowieso het punt niet zo. Die relativistische blik kan toch ook gewoon bestaan als je wél aanneemt dat er een absolute moraliteit is? Dat die bestaat betekent namelijk dat wij die ook (correct) zien of onderkennen of dat wij de volledige complexiteit zien waarin het speelt: ons oordeel op welk moment dan ook is bijna per definitie relatief omdat we nu eenmaal niet het overzicht hebben om individueel absolute 'judgement' te geven. Een individu geeft dus altijd een relatieve moraliteit weer, misschien bewegen we slechts als mensheid (enigszins) naar een absolute moraliteit. Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote: When your people matter, menstrual health matters |
|
O, ik had gewoon zin om dat te posten. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Is het niet gewoon een afstemmingsproces? Ik vind objectieve moraal een beetje een vreemd iets, natuurlijk liggen er aan de grondslag van onze moraal de empathie dat zeker weten aangeboren is en eerlijkheidsgevoel wat toch ook bij veel primaten voorkomt. Maar objectief zou ik het niet willen noemen, is het niet een soort consensus. In elke sociale groep ontstaat een set regels die je moraal zou kunnen noemen. Doordat we hevig aan het globaliseren zijn wordt een steeds betere consensus bereikt maar is zoiets objectief te noemen? ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Hitler had dan ook zeer platte interpretaties van die wetenschap, daarnaast was veel wetenschap die hij gebruikte gewoon onzin te noemen. Er zat een flinke scheut Darwinisme in maar wel interpretatie vermengt met allerlei oude gedachten dat de mens hoger was dan andere dieren, en dat een chimp dus minderwaardiger was als mensen en dat primitieve eigenschappen dus een negatieve lading kregen en negers dus slechter bevonden werden. Er is geen hoger en lager in evolutie alleen eerder(primitief) en later(modern). Je kan evolutie ook als uiterst egalitair opvatten omdat een EHEC bacterie net zo zn best doet en net zoveel te verliezen heeft als een pantoffeldiertje, een fuchsia en een gesnorde man uit het jaar 1889. Alles wat tot nu heeft overleeft kun je als "fit" beschouwen. Maar waarom zou je als mens daarin gaan roeren, het proces gaat al vanzelf. Er zijn eigenlijk alleen maar goede voorbeelden dat als natuurlijke selectie kunstmatig wordt het juist de verkeerde kant op gaat. Het is een aloud probleem waar politiek de wetenschap heeft gestuurd ipv wetenschap de politiek. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Mwoah, het is gewoon een algehele drive tot 'zo goed mogelijk aangepast aan de omgeving'. Zit verder totaal geen richting of gradatie aan. Veel 'primitieve' dieren zijn veel beter in het overleven van allerlei veranderende situaties dan wij zoogdieren. Een globale ramp en voor je het weet heersen de insekten over de aardbol. She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. |
|
quote:Sorru Elite, maar je hebt de discussie overduidelijk niet gelezen. If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
quote: Ook. quote: Onze consensus is ook niet de objectieve moraal waar ik naar verwijs. Beter lezen Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina | Volgende pagina |