|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
Alleen kan je je ernstig afvragen of de natie indd een onderdeel vd menselijke natuur is; terwijl individualiteit van de mens als persoon aantoonbaar bestaat. Maar verder ben ik het met je voorbeeld eens. [Dit bericht is gewijzigd door Kvelgeest op 20-06-2012 10:25] If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
quote:Elite deed een Eliteje: Zonder te lezen in een discussie roepen dat het allemaal de uitkomst van evolutie is en daarmee de plank misslaan. [Dit bericht is gewijzigd door Kvelgeest op 20-06-2012 10:25] If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
quote: Het is voor mij (en ook volgens meeste vak-experts, alhoewel de discussie genuanceerder ligt) geen deel van de menselijke natuur; maar zo wordt het gezien binnen nationalisme als ideologisch construct. Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen." |
|
quote:Voor mij een politiek voortvloeisel uit de romantiek. De menselijke hang samenzijn, het gezin als eerste samenleving (Hobbes, Rousseau), wel. Maar dat is geen natiestaat. If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
quote: Vandaar dat nationalisme vaak de familie aanhaalt als referentiekader voor de natie; het is iets dat vaak sterke weerslag vind bij de menselijke belevenis van verbondenheid (denk: vaderland, moederland, de termen 'broeders/zusters' voor landgenoten, de verbeelding van bloedbanden tussen natieleden, etc.) Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen." |
|
quote:inderdaad ben gewoon ingehaakt na enkele posts ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote:jij bedoelt het stukje moraal wat iedereen gemeenschappelijk heeft? lijkt me sowieso een lastige uitspraak want op elke morele regel zijn hier en daar schendingen te vinden(als individu en als groep). Pak er even een oude post bij: quote: Ik heb wel het idee dat we steeds moreel bewuster bezig zijn, maar de manier waarop jij het hier portretteert lijkt het vooral een vaste moraal voor alle tijden en alle situaties. Maar mij lijkt moraal gewoon een set regels met culturele en biologische oorsprong die gevormd worden door omgeving en populatie dynamiek. Wat je bij vrijwel alle primaten terug vind is dat de morele regels voor eigen groepsleden behoorlijk verschillen voor die van anderen. Waar chimpansees diep rouwen om familieleden slaan ze gerust de hersenen in van iemand aan de aangrenzende groep. Bij bonobo's vind ook die verschillen in moraal tussen groepen echter zijn zij vaak wel gestrest in het begin maar loopt het vaak genoeg uit tot een vriendschappelijke samenkomst of tot een orgie. Het grote verschil tussen het habitat van chimpansees en bonobo's (ze leven elk aan een andere kant van de Congo rivier) is dat het gebied van de bonobo's veel rijker is aan voedsel en dat er bij de chimpansees dus veel meer concurrentie tussen groepen heerst. In talloze jager verzamelaar samenlevingen zie je ook dat ze binnen de groep een normale moraal hebben, maar dat ze ook maar weinig moeite hebben om naburige dorpen uit te moorden. Met (intensieve) landbouw erbij heb je echter veel grotere groepen mensen die hard samen moeten werken en ontstaan er grotere clusters die soms ook heviger in conflict kunnen komen met andere ook grote groepen. Iets wat eigenlijk alleen bij mensen speelt en steeds belangrijker wordt is handel, daardoor zijn conflicten ook steeds minder gewenst. Is die "objectieve moraal" dan niet het type gedrag wat evolutionair voordelig is in een bepaalde ecologische toestand? [Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 21-06-2012 1:32] ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Ik bedoel in ieder geval expliciet níet het feit dat (vrijwel) elke mensen moraliteit heeft. Ik heb ook nergens gezegd dat wij ons aan die objectieve moraal houden (of zomaar kunnen houden). quote: Deze nu iets anders geformuleerde consensus is nog steeds niet de objectieve moraal waar ik naar verwijs. Beter lezen quote: Subjectieve moraliteit. Niet relevant. quote: Nee. Ter illustratie: stel dat elk mens ergens in zich een moraliteitscentrum heeft en daarin zit één opdracht ingebakken, laat elkaar met rust. Alleen kunnen we niet zien wat er in dat centrum zit, we weten dus niet wat de opdracht is, maar elke keer als we iets doen begint ons moraliteitscentrum te piepen als het verkeerd is. Omdat we met allerlei andere impulses zitten enzovoorts horen we dat gepiep echter niet altijd goed en hebben we vele millenia en beschavingen nodig om onze subjectieve moraliteit verankerd in vorm van wetten en gewoonten zo op te tuigen dat ons moraliteitscentrum nooit meer piept. Datgene wat ingebakken zit, is onze objectieve moraliteit. Die overstijgt ons allen en komt ook uit iets wat buiten het individu ligt (evolutie? god? toeval?), onveranderlijk is en waar we veel moeite voor moeten doen om eraan te beantwoorden danwel het überhaupt te leren kennen. Zoiets als "laat elkaar met rust" zou je kunnen zien als iets wat de volledige objectieve moraal is. Ik wil helemaal niet suggereren dat dat het ook daadwerkelijk is, maar daar gaat het even niet om, ik hoop dat dit het concept duidelijk maakt Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote:Je stem alleen maar in met de response quote:Das een mening. Die ik overigens (grotendeels) deel. Alhoewel ik t best redelijk normaal vind om prioriteit aan je eigen soort te geven. Maar wij zijn dusdanig ontwikkeld dat wij in staat zijn om met behoud van de andere soorten te floriseren. Nu nog de wil hebben. quote:Vanuit zijn eigen perspectief wel ja. En das waar je stelling een beetje eenzijdig is. Vanuit t perspectief van die besnorde man is dat pantoffeldiertje wellict van minder belang dan hemzelf. En wellicht zou je deze man zijn mening, gezien het feit dat hij een veel verder ontwikkelde specimen is, ook zwaarder moeten laten wegen dan de 'mening' van t pantoffeldiertje. quote:Kun je er een aantal noemen? quote:Idd. When your people matter, menstrual health matters |
|
quote: Of het traag of snel gaat doet niet ter zake. quote: Wat is dit nou weer voor geleuter? quote: Ik kan het prima verwoorden; jij stelt dat objectieve moraal bestaat. Ik vraag je om daar bewijs voor te leveren. Jij faalt daarin. quote: Dat argument snap ik maar is niet relevant. Of je het nou 'kent of niet', je moet het bestaan wel kunnen bewijzen. quote: Maar bijproduct van evolutie suggereert per definitie dat er geen objectieve moraal is. Immers evolutie is in principe random maar wordt gestuurd door omgevingsfactoren. Hoe kan er dan een objectieve moraal onstaan? Dat zou betekenen dat evolutie altijd op hetzelfde neerkomt. [Dit bericht is gewijzigd door Onweerwolf op 22-06-2012 18:53] Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
Wil je dit weekend niet vrij nemen? Boeiender |
|
@ Onweerwolf: Maar goed, blijf lekker rondschreeuwen en negeren wat er tegen je gezegd wordt. Het is duidelijk dat jij je eigen idee erover hebt en verder toch niet wil luisteren... doe jij toch ook? [Dit bericht is gewijzigd door Herrie Records Inc. op 22-06-2012 18:43] I am mine own redeemer...! |
|
quote: Jaja, maar wie bepaald welke fles kapot is en welke heel? Je kunt ook redeneren dat bijna elke fles wel een beetje is beschadigd. Waar ligt dan de grens? Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: Dit. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: (Bolding mine) Het concept is duidelijk, het bestaan van het concept is echter niet bewezen. Vandaar het dikgedrukte 'stel'. Waarom? Waarom moeten we zo'n concept (met welke invulling dan ook) überhaupt beredeneren als we geen enkele reden hebben om aan te nemen dat het bestaat? Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
dubbelpost [Dit bericht is gewijzigd door Onweerwolf op 22-06-2012 18:53] Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
Jezuskolere, wat een geleuter zeg. Hebben jullie al samen thee gedronken? Ja hoor... |
|
quote: Oh, doet mijn reactie op iets wat ik niet gezegd heb maar jij denkt dat ik gezegd heb niet ter zake? Nou zeg, misschien had ik dat duidelijk moeten maken door er "overigens" voor te zetten. quote: Ik heb het idee dat je niet helemaal kan verwoorden wat je er niet aan kan volgen, maar bedankt voor je belediging. Jij legt mij woorden in de mond, ik probeer dat bij te stellen. Jij dacht dat ik dacht dat ieder mens dat bestaat, ooit heeft bestaan en ooit zal bestaan ten alle tijde bepaalde exact gelijke moralistische opvattingen zal hebben die volledig onwrikbaar zijn. In de twee zinnen ervoor leg ik je uit dat ik dat niet denk. 1. ik denk niet dat de objectieve moraal onwrikbaar is 2. ik denk niet dat de moralistische opvattingen van een individu de objectieve moraal zijn, want dat is per definitie de subjectieve moraal 3. ik denk wel dat een mens zijn subjectieve moraal (bewust of onbewust, doet er niet toe) toetst aan de genoemde objectieve moraal. quote: Nee. quote: Ik zei ook niet dat dit een argument voor of tegen of een bewijs van was. Ik gaf slechts aan waar ik dacht dat jouw gedachten misliepen. quote: Nee. quote: quote: quote: kwelgeest zegt: wat is de onwrikbare fundering (=objectieve moraal, of absolute moraal zoals hij dat daar nog net voor noemt) voor de subjectieve moraal? OWW antwoordt: een bijproduct van evolutie. quote: Nee. quote: Wat is anders de reden dat wij überhaupt moraliteit hebben? Of dat we het erover kunnen hebben? Of dat wij morele beslissingen kunnen nemen? Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht. |
|
quote: Je bedoelt: ik denk dat objectieve moraal eigenlijk best subjectief kan zijn? *rest van verhaal* Je wilt dus beweren dat het bijgevolg van evolutie = objectieve moraal? En omdat jij dat beweert is het zo en is het bewijs? Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: Dat heb ik je nou al 100 x verteld: waarschijnlijk een bijgevolg van evolutie. Maar dat heeft niemand nog sluitend bewezen. Maar blijkbaar denk jij dus dat zoiets gelijk staat aan objectieve moraal. Ik mis echter je bewijs daarvoor. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
Pfff, gecompliceerd gedoe allemaal, je zou er bijna gelovig van worden. She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. |
|
quote: De makkelijkste weg inderdaad. Erg verleidelijk. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
Ik geloof hetzelfde als de hond... dat het vlees beter is dan het been. |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina | Volgende pagina |