![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 24 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | ||||
Auteur: |
|
|
quote:Geheel geen bands gezien dus? Kan wellicht lekker zijn, zo geheel niets, maar toch zonde. Agent Steel en Chapel of Disease waren beide fenomenaal! Ik was zaterdag vrij vroeg wakker, toen kriskras door Eindhoven verscheidene muziekwinkels bezocht. In totaal zo'n 11 kilometer gelopen. Paar mooie titels gescoord, waaronder een item van mijn wantlist. ![]() Wij hebben op vrijdag bij een zeer aan te raden Griek bij Effenaar om de hoek een hoofdgerecht gedaan. Met oog op de bands geen tijd voor meerdere gangen, maar ik zag zeer aanlokkelijke mezedes voorbijkomen. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
Suffocation? Maken die nog nieuwe albums? Laat het los. Sluit het boek. Kies voor jezelf. Het ga je goed. ![]() |
|
Bandjes @ Burgerweeshuis te Deventer. High Desert Queen trapte af. Desert/stoner rock/metal. Brachten vorig jaar het album Palm Reader uit. Leuke band. Speelden veel nummers van de laatste plaat. Stond met m'n neus bovenop de gitarist, waardoor het mij opviel dat hij beduidend complexer werk neerzet dan de twee akkoorden waar stoner (en black) metal zich met regelmaat mee van afmaakt. Lekkere, pakkende, licht-groovy riffs. Precies de soort muziek die ik tegenwoordig op Roadburn mis. Als tweede band het Belgische Gnome. Sceptisch. Wordt omschreven als "stoner, prog en heavy metal"; wat op zich een heerlijke pot jammen en episch gitaargepriegel kan betekenen, maar onze gatekeepers van Metal-Archives willen ze niet erkennen, en het is overduidelijk een party metal-band. Nou wil ik niet de verzuurde blekkie uithangen. Metal mag zeker Spaß zijn; maar bands die het erom doen, een Alestorm of Trollfest, het zit toch erg snel in mijn allergie. Op zich viel Gnome me mee. De muziek was niet slecht. Zaten wat lekkere stoner-riffs in, maar de mannen hadden er erg een handje van muzikale 'grapjes' te maken. Nummers, riffs, tempo's 'opeens' af te breken en over een andere boeg te gooien. De paar keer dat een riff mij te pakken had, gebeurde dat dan ook. De muziek was mij te geforceerd conceptueel, niet organisch gezien, ging niet leven. Het was niet dat het mij irriteerde, maar het deed mij uiteindelijk gewoon niets. Laatste nummer was coherenter en lekker, maar klonk wel heel erg als Dopethrone. Niets mis mee natuurlijk, maar toch... Headact Greenleaf. Net als High Desert Queen vorig jaar een nieuw album uitgebracht: The Head & The Habit. Stoner rock die doet denken aan (landgenoten) Graveyard en Witchcraft, maar ook All them Witches en ASG. Met hun eerdere werk ben ik geheel onbekend, maar de heren hebben een niet onverdienstelijke discografie. De set bestond uit redelijk wat mij onbekende nummers, afgewisseld door een flinke scheut afkomstig van hun meest recente werk. Tussen de oudere nummers zaten er meerdere met meer een bluesy en/of Americana-sound die ik op The Head & The Habit niet hoorde. Niets mis mee. Paar kleine schoonheidsfoutjes in het gitaarspel, maar ook een paar heerlijke jams. Erg genoten! Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
Een weekend naar Finland geweest voor een doom avond in Lahti, een uur rijden met de trein ten noorden van Helsinki. Vrijdag aangekomen in Helsinki en, na het inchecken in het hotel, een stadswandeling gemaakt. Ik was er al bijna 20 jaar niet meer geweest, maar toch kwam het me veelal nog bekend voor. In een rustige wijk zag ik ineens een vos liggen in de voortuin van een gebouw. Dat was niet iets wat ik had verwacht. Ik had nog nooit eerder een wilde vos gezien, laat staan van zo dichtbij. Op de terugweg van de wandeling naar het hotel nog even naar wat platenzaken gelopen. Eén daarvan was Kvlt, herkenbaar aan het grote omgekeerde kruis aan de gevel. 95% wat ze verkochten is black metal en daar zit ook heel veel spul tussen wat niet Samhain approved is. De winkel is ook een label en heeft oa de Beherit platen opnieuw uitgebracht. Daar heb ik er twee van gekocht: Drawing Down the Moon en Engram. In de avond nog een aantal fijne Finse bieren, voor belachelijke prijzen, geproefd. De volgende ochtend tussen de sneeuwbuien door, het was die dag geloof ik zo’n 20 graden kouder dan in Nederland, nog door een ander gedeelte van Helsinki gewandeld. En vervolgens vroeg in de middag de trein naar Lahti gepakt, waar in de avond Spiritus Mortis, Smoulder en Cardinals Folly gingen optreden. De tijd wat gedood in de lokale brouwerij, want er is niet veel te zien in Lahti en vervolgens in een heel fout restaurant gegeten dat vikingen als thema heeft. Maar het vlees was erg lekker. De eerste band van de avond was Cardinals Folly, een Finse band die ik al vele malen heb gezien. De heavy doom die ze spelen is altijd een feestje live en het kostte ze weinig moeite om de best goed gevulde zaal mee te krijgen. Er werden ook nog eens twee nieuwe nummers gespeeld, dus dat maakte het helemaal top. Daarna kwam Smoulder, een band die ik nog niet eerder had gezien. Hun eerste plaat is een epic heavy doom topper. Daarna is het meer naar de heavy/power metal kant doorgeschoten. Maar speciaal voor deze avond werd er een doomy set gespeeld met veel nummers van het eerste album. Erg gaaf optreden, zangeres was goed bij stem en ging als een bezetene tekeer op het podium. Wat een energie! Headliner was dus de Finse doom legende Spiritus Mortis. Het was pas de tweede keer dat ik ze aan het werk zag. De set werd geopend met het fijne The Men of Steel, maar voor de rest werd er toch voornamelijk nummers van hun laatste album gespeeld, waar hun huidige zanger ook op te horen is. Dat is een goed album, maar haalt het toch niet bij de twee albums die daarvoor zijn uitgebracht. Gelukkig werd er nog wel afgesloten met Holiday in the Cemetery. Top avond gehad! De volgende dag op het gemakje terug naar Helsinki gegaan en daar weer rondgelopen, want het was niet meer zo ijzig koud als de dag daarvoor. Daarna op de hotelkamer koers gekeken en in de avond nog een paar biertjes gedronken samen met de zanger/bassist van Cardinals Folly. We kennen elkaar al jaren via FB en spraken elkaar vluchtig tijdens concerten, maar daar bleef het dan bij. Maar nu vond hij het wel zo tof dat een mafkees uit NL naar Finland reist om wat doom bandjes te bekijken, dat hij wilde afspreken. En dat typeert de doom scene, de sfeer is altijd super. Hele gezellige avond gehad met hem en we bleken allebei fan te zijn van Jari Litmanen. Vanmiddag vlieg ik terug naar Nederland. Een hele fijne reis gehad. Voor het eerst zonder vrouw en/of vrienden gegaan en dat beviel me best prima voor een keer. Toch vind ik het ook fijn dat we komende zaterdag met een volle auto richting een festival in Duitsland rijden. ![]() |
|
Mooi, man! ![]() Vriend van mij woont al wat jaren in Tampere. Moet ik toch eens langs. En vorige week een pakketje van Kvlt ontvangen. ![]() Mooi aanbod, scherpe prijs, snelle levering/verzending/service. Hier zaterdagavond naar Clan of Xymox geweest. Niet echt mijn muziek, maar mijn vriendin en vrienden van mij vinden het wel écht leuk. Het was in Deventer, en het is gewoon geen vervelende muziek. Dus waarom ook niet. Voorprogramma The Essence uit Rotterdam. Wave met een beetje glam rock. Het optreden liep niet altijd even soepel. Totaal overbodig. Clan of Xymox maakt ook new/dark wave/gothic rock met wat zwaardere nadruk op elektronische/industrial ritmesessies/percussie dan het voorprogramma (waarbij de nadruk vooral op de gitaar lag). Hebben een paar beste wel goede/lekkere nummers, maar dit was nu de tweede keer dat ik ze live zag, en weer een set van bijna twee uur, terwijl ik het na driekwartier wel gehoord/gezien heb. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
Gisteren naar Master, Jungle Rot en Benediction in Sittard. Wat een feest! "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma ) ![]() |
|
Master weet altijd een gezellige sfeer te creëren. Topband live! Winter is coming ![]() |
|
quote: Zeker doen. En vanuit Helsinki heel makkelijk met de trein te bereiken. OV is prima daar. ![]() |
|
Gisteren een dag naar het Dying Victims Attack festival geweest. Ik was nog niet eerder in de Turock, Essen geweest, maar dat is echt wel een toffe zaal. Zo'n old school venue zijn er helaas niet veel meer in Nederland. Toffe bands gezien, we kwamen vooral voor de doom bands High Warden en Bottomless en vooral de laatst genoemde was erg goed. Van de overige bands die we hebben gezien, vielen vooral Mean Mistreater en Aardvark postief op. Ander hoogtepunt was het terras van de rockkroeg op de hoek van Turock, waar je nog een halve liter weissbier voor €3,50 kon krijgen. Extra lekker met dat weer van gisteren. ![]() ![]() |
|
Ik wil dit najaar eigenlijk wel naar Metal & Hell-festival II gaan. Andere zaal, maar ook Dying Victim. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
NEGATIVE PLANE & COLDBORN in Brussel. Coldborn wist mij weeral niet een hele show te boeien. Negative Plane speelde zeer goed. Vooral nummers van The Pact. Solo's! ![]() ![]() "Succes lijkt in de toekomst te liggen." ![]() |
|
#jaloers ![]() |
|
![]() Ja, vreemd genoeg geen Nederlandse datum. Wel per ongeluk een lederen patch gekocht. ![]() "Succes lijkt in de toekomst te liggen." ![]() |
|
Zo gaat dat.. Als je er nou heel erg mee in je maag zit dan neem ik ‘m graag van je over. ![]() ![]() |
|
quote: ![]() ![]() ![]() Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen. ![]() |
|
quote:Geniale band! Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
Na een uitgebreid weekend Roadburn, gisteren toch ook nog naar Lamp of Murmuur en Spectral Wound in Utrecht. Zeker geen spijt van. Lamp of Murmuur begon. Swingende, ritmische black metal. Verwrongen, dissonante melodielijnen. Duister. Erg aanstekelijk, erg lekker. Van vrijwel gelijke orde Spectral Wound. Ritmische uptempo black metal met “Finse” gitaarlijnen en -riffs die mij steeds doen denken dat Satanic Black Devotion van Sargeist aanstaat. Steeds als er een nummer begint heb ik het idee dat Black Fucking Murder gaat worden ingezet. Dat klinkt wellicht ongeïnspireerd en lame, maar het is wel exact de stijl black metal waar ik erg hard op ga. Rockende gitaren, harde, simpele, punky drums, intense vocalen. Keihard genieten! Waar Lamp of Murmuur eigenlijk gewoon perfect klonk, had Spectral Wound wellicht de gitaren iets harder en de drum iets zachter kunnen staan, maar een kniesoor. Heerlijke sets, zeer gaven optredens! Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
Zeker een line-up waar ik, bij een gunstigere datum, naar toe zou zijn geweest. Mooi dat beide bands goed waren. ![]() |
|
Roadburn is voor elitair kwaaivolk. Wel gisteren nog even "the motherfucking Lamp" en Spectral Wound meegepikt. Ik heb het grapje: "Voor welke band kom je, Spectral Wound, of Lamp, of Murmuur?" nog weten te maken. Helemaal mee in mijn nopjes uiteraard. Waarschijnlijk KwelgeestIV nog gezien, zeker als ie linksvoor of in het midden stond. Terug naar de Bands: The motherfucking Lamp zet een gevarïeerd en cool optreden neer. Met mijn oordopjes in klonk het een beetje als The Cure. Voorts mocht ik ter plaatste constateren dat mocht ik ooit op het podium terecht zou komen, ik dan ook meteen en altijd een cape zou dragen. Capes zijn the law. Spectral Wound kwam, zag, en gaf ongeveer 90% wat ik best heel wat vind voor zo'n oude band. Ik kwam nog een ZM forummitglieder tegen en die beweerde naast de zanger van Spectral Wound aan de bar te hebben gestaan, en dat ie op Charles Manson leek. Mooi verhaal. De muziek stond goed, lekker uptempo zonder dat het irritant wordt. Ik kan het Satanic Black Devotion verhaal niet onderschrijven maar dat maakt niet uit: vet was het wel. De drum stond vrij hard, allicht raakte ik daarom juist onder de indruk van het drumwerk. Niet om de rest van de band te kort te doen, want ik vond beide zangers goed, en de rest van de muziek klonk ook zoals het hoorde. Het was overigens uitverkocht. Na afloop stroomde de venue in no time leeg en eigenlijk was dat ook wel prima. Winter is coming ![]() |
|
Ik stond exact op de tegenovergestelde plaats: rechtsachterin. Mosgroene chino, Blood Incantation - Absolute Elsewhere-hoodie, compleet afgetrapte kisten. Maar ik ga tegenwoordig redelijk incognito naar concerten, daar ik heb gemerkt dat (oud-)ZMers mij niet meer (direct) herkennen. Afgelopen weekend nog met NecRobert die even twee keer met de ogen moest knipperen. En Mikkascar had bijvoorbeeld een heel ander beeld voor ogen. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
Chat Pile. Erg gaaf! In een uur een setlist die hun discografie coverde met de nadruk op uitstekende laatste plaat Cool World. Muzikaal goed gebracht met de nodige live dynamiek. Jammer dat de microfoon tijdens de eerste paar nummers haperde, maar dat werd vlot verholpen. De random stand-up over Antwerpse (uhu) films van de frontman tussendoor werd ook wel gesmaakt. Perfecte balans tussen oprechte bescheidenheid, sociaal geëngageerde teksten (sue me) en zichzelf ook niet al te serieus nemend. Voorprogramma Agriculture was (ondanks de bandnaam) niet aan mij besteed. 4 Ad Vissers; wat moet dit in godsnaam voorstellen. Toen de gitarist met ielig stemmetje tussen de blasts wat poëzie begon te reciteren moest ik even op mijn tanden bijten om niet hardop te beginnen lachen wegens cringe. Te moderne dans, te laatste verslag CKV. Weg. Primal Creation - modern thrash metal - YouTube ![]() |
|
Ik had een visioen, en ging terstond naar een concert van Krisiun. Ze doen een soort van toertje met wat support acts ![]() De openingsact was Ater. Ater is een Poolse death metal band. Vond ze niet zo boeiend. Niet slecht ofzo, maar weinig haken en ogen, echt zo'n band waarbij je gedachten afdwalen tijdens het concert om te mijmeren over de binaire verdampertaal. Vervolgens kwam Hate. Hate is een Poolse blackdeath band zoals Necrophobic, ik vond dat ze best een vette show neerzetten en kocht een T-shirt van hen om de boel een beetje te supporten. Daarna kwam de hoofdact Krisiun. Zoals altijd zetten ze een vette show neer en komen zeer oprecht sympathiek over. Hun bedankjes aan het publiek maken het allemaal gemütlich. De meeste klassiekers kwamen wel zo'n beetje langs van de eerste 3 cd's, ook al ken ik de band niet supergoed; ik bleek het meeste toch te kennen. Een goed gespeeld sterk optreden. Daarna mocht Venom inc voor de afterparty zorgen. Dat zijn dus wat, of alle gasten van het oude Venom. Ik weet niet precies waar ze mee bezig waren, maar het was allemaal totaal niet boeiend en de zang stond zo zacht dat het van gemompel weghad. Na een zwik nieuwe shit aangehoord te hebben, en de drumsolo om wat meer tijd vol te maken, en een gitaarsolo om wat meer tijd vol te maken, kwamen eindelijk nog wat oude Venom nummers langs. Dat was meteen zoveel beter, een progressie van totaal onboeiende shit naar een soort van slechte Motörhead. I'll take it. Ze speelden een aantal nummer van Venom die ik alsnog niet kende, toen welcome to hell, black metal, in league with satan, wat ze grondig verkrachtten. Wel zo true. Countess Bathory was allicht gereserveerd als zugabe mocht het publiek enthousiast genoeg zijn. Maar dat waren we niet, dus het werd niet gespeeld en iedereen taaide af. De gemiddelde leeftijd tijdens dit optreden zal ongeveer 50 zijn geweest. We waren denk ik met zo'n 80 man in de Effenaar. Geen rij bij de bar dus! Al met al evengoed een geslaagde avond. Winter is coming ![]() |
|
Motorpsycho Het Depot Leuven Altijd goed eigenlijk. ![]() Edit: The SuperheroHellacoptersshirt [Dit bericht is gewijzigd door bokkie666 op 02-05-2025 2:14] "Succes lijkt in de toekomst te liggen." ![]() |
|
Gisteren Concrete Winds en Black Curse @ Db's te Utrecht. Beide bands twee weken geleden nog op Roadburn gezien, maar waarom ook niet.. Concrete Winds had beter geluid dan op RB. Alsnog een muur van geluid waarin niet alle details van het spel (evengoed) uitkwamen. Aan de ene kant is het natuurlijk bestial/war black/death metal. Dat moet een bak geweld en herrie zijn, dus waar hebben we het over.. ? Aan de andere kant zijn dit gewoon écht geen slechte muzikanten. Er zitten heel veel details en subtiliteiten in hun spel. Je zag ze met noodvaart de vingers over de gitaarhals bewegen. Wellicht dan toch zonde als dat niet helemaal uit de verf komt. Desalniettemin gaaf. Black Curse had beter geluid. Zelfde stijl en aanpak als Concrete Winds, maar met een extra man in de bezetting en net wat beter geluid kwamen hier de riffjes en loopjes wel goed ten gehore. Ook een genadeloze agressie, maar de details gaven het net wat meer dynamiek dat het optreden van "gaaf" naar "echt goed" tilde. DB's is een leuke zaal geworden, trouwens. Flinke bar, goed aanbod. Relaxt terras, (vegan) keuken. Erg geslaagd! Alleen vergeten te checken of het geluid op de toiletten nog steeds beter was dan in de zaal, zoals de vorige keer dat ik er was (en de verbouwing nog niet af was). Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
![]() |
Dit topic is 24 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 |
![]() |
Index / Concerten | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |