Men kan blijkbaar niet wachten

:
Zaterdag, tweede, en laatste (volwaardige) festivaldag. Deze begon met een akoestische set van
Dornenreich. Was ik erg sceptisch over. Zat er zelfs over te denken om deze maar over te slaan. Gelukkig niet gedaan. Wat was dit goed. Twee man, Stock op gitaar en zang, en een viool. Ondanks dit alles was het een rauwe en dissonante set. Vooral de viool gaf de muziek een ongemakkelijk randje. Dit mocht overduidelijk schuren. Heel gaaf, heel mooi!
Ook
Darkher gaf vandaag een akoestisch optreden. Hiervoor gold eigenlijk hetzelfde als gisteren, maar dan akoestisch, dus meer folky singer/songwriter: Duister,
gloomy, goed bij stem, zwaaaare Chelsea-vibe (
Unknow Rooms), maar ook Lera Lynn in seizoen 2 van
True Detective (waar menigeen van dacht dat het mevrouw Wolfe was, in de achtergrond). Wederom erg fijn en mooi.
Imha Tarikat, derde keer binnen een jaar tijd dat ik deze band live zie; heb er thuis ook een CD van, maar weet nog niet wat ik ervan moet vinden. Lastige band. Maken harde, schreeuwerige en primitieve black metal. Relatief simpele, hakkende drums voeren de boventoon. De heren scheppen er volgens mij plezier in zo hard mogelijk te spelen en zoveel mogelijk geluid en herrie te produceren. Een bulldozer van geluid die op je afkomt. Er valt met regelmaat dan ook weinig van te maken, maar het publiek in Balver Höhle is enthousiast. Ik hoor de lead gitaar met enige regelmaat best een goed en lekker stukje spelen, maar kan me voorstellen dat er veel in het geluid verzuipt. Ergens aan het einde van de set, eennalaatste nummer (?), hoor ik opeens wel goede, dynamische, catchy en rockende lijnen.
Over lastige muziek gesproken, de volgende band bediend een heel andere kant van het Prophecy-spectrum:
Kayo Dot. Progressieve, avant-gardistische post-metal. Ex-Maudlin of the Well. De set begon met vrije/minimalistische muziek, ongemakkelijke vocalen, dissonante viool, én een saxofoon (naast gewoon gitaar, bas en drum). Behoorlijk schurende muziek. Daarna meer conventionele doch moeilijke prog. De sax. werd voor een klarinet verruild. Behoorlijk onalledaags. Wel erg veel
dead stops, dat ik dacht: "Speel nou eens door, ik wil een volledige lijn horen!" Later in de set weer een onheilspellend, minimalistisch, bijna vrije en atonale muziek. Ongemakkelijk, schurend, zwaar dissonant. #genieten
The Great Sea liep niet lekker. De gitaarlijnen kwamen zo goed als niet uit, matige vocalen, toetsen wederom van een bandje. Pas bij het laatste nummer kwam de muziek goed uit de verf. En dat was dan ook genieten. Meeslepende/hypnotiserende, melancholische (gitaar)lijnen in de klassieke Duits stijl van Prophecy/Van, Geïst/Nagelfar.
Geen idee welke zanger
Soror Dolorosa via AliExpress had besteld, maar ik kan mij goed voorstellen dat ze zich momenteel over de retourvoorwaarden buigen. Dit trok nergens op. Hij zat er vaak flink naast. Vals ook. De gehele band was sowieso meer een podiumact, dan een serieus muziekgezelschap. Erg veel muziek (ritme, drum, toetsen, elektronica) kwam van een bandje. Slechts een gitarist, bassist en neuzelaar op het podium. Op zich was een goede, swingbare gothic rock/dark wave-band op dat moment een welkome afwisseling geweest. Solor Dolorosa was dit echter niet.
Kall/Lifelover begon met het inmiddels bekende liedje: slecht geluid. Zelf ben ik destijds bij
Konkurs afgehaakt. Het vernieuwende van de eerste twee albums was er toen wel af. De hype en fanschare begonnen knap vervelend te worden, en ik was sowieso wel klaar met dat semi-erotische gedweep van/met DSBM-bands als Lifelover, Shining, en Forgotten Tomb. Maar goed, het optreden. Na een paar nummers was het geluid acceptabel; eigenlijk zelfs best wel goed. De zanger was beter bij stem dan de dag ervoor. Er werd kundig en enthousiast gespeeld. Al hadden de toetsen van mij wel wat meer door de nummers heen mogen worden getrokken ipv enkel bepaalde momenten. Ook voor mij werden er bekende nummers gespeeld. Lekker swingbaar. Best staan genieten.
Valborg kende ik geheel niet. Moeilijk lelijk artwork. Blijkbaar meerdere oud-leden van Klabautamann, maar hele andere muziek. Zwaar, log, simpel. Maar wel verschrikkelijk catchy. Wellicht wat ver gezocht, maar qua simpele efficiency deed het mij aan Hellhammer/Celtic Frost denken; maar dan wel echt een andere stijl. Lekker staccato en lomp. Ondanks de afwezigheid van toetsen/elektronica en de aanwezigheid van een live drummer, klonk de muziek, de composities, ergens ook wel industrial-achtig.
Ook
Gràb begon met zeer matig geluid, en het bleef behelpen. Én ook hier de toetsen van een bandje. Jammer, erg jammer! Er werd echter fantastisch gespeeld! Heerlijke, meeslepende, melancholische lijnen. Zwaar genieten! Grànt was wel wat minder goed bij stem enkele maanden geleden in Regensburg. Hij maakte een wat zwakke en uitgebluste indruk. Gezondheid is dan ook de reden dat hij stop. De nummers van
Zeitlang kwamen wat minder uit de verf; maar een nummer als
Vom Gråb in Moos.., de tering mensen, wat is dat overweldigend geweldig! Wat een genot om dat live te mogen horen! Ja, al bij al wederom een geweldig optreden!
Tijd voor de grote grappenmaker
Arthur Brown. Totaal niet mee bekend, op
Fire na dan. Kon me zowel tegelijkertijd eigenlijk gestolen worden, als dat ik er benieuwd naar was. Had hij afgesloten, dan was ik eerder weggegaan. Ik moet zeggen, dat viel niets tegen. Goed geluid, de muziek werd kundig neergezet, de oude knar zelf kon er zeer zeker nog goed mee door. Eigenlijk gewoon respect afdwingend knap hoe hij daar op zijn 83ste nog zo'n/een show staat op te voeren. Het psychedelische acid-orgel kon mij wel bekoren, maar de muziek verder was mij te soul/disco.
Tijd voor de laatste act:
Moonspell. Ze gingen ter ere van dertig jaar
Wolfheart deze plaat spelen. Hun debuut en direct ook beste album. Hebben meer bands last van. Ergens toch treurig. En ook Moonspell had geen perfect geluid, maar het was zeer acceptabel. Sterker nog, de imperfectie gaf de show net een wat vuig randje. Vanaf de eerste noten was het duidelijk dat de heren er zin in hadden! Vol overgave, perfect spel. De gitarist ging met regelmaat een stapje verder dan het basismaterieel door een riff nog net wat extra's, een klein uitloopje, een mini-solo'tje te geven; het net wat complexer en progressiever te maken. Het drumwerk was weergaloos. Moonspell liet hier de andere bands (The Vision Bleak, Enslaved) zien en horen hoe je een waardige albumset neerzet! Vol passie en energie! Keyboardspeler mee, achtergrondzangeres voor de vrouwelijke (achtergrond)vocalen; zo doe je dat als professionele band! Het was mij na twee nummer wel duidelijk dat dit een weergaloos optreden ging worden! Na het derde (
Wolfheart-)nummer opeens een ondebreking. Nog verder terug de tijd in.
Under the Moonspell; vreemd, zo zouden de plaat toch integraal spelen? Ik had mij eigenlijk best wel op
Alma Mater verheugd. Nouja, kan nog komen. Ook dit nummer werd net wat beter en vetter dan op CD ter gehore gebracht. Na deze onderbreking toch verder met
Lua d'Iverno en
Trebaruna. Toen een verhaal over een vermeend fascistenlied dat van het label niet op de CD mocht, maar ze nu toch wel gingen spelen (waar haalt Prophecy al die crypto-nazi's toch vandaan.. ):
Ataegina. Op mijn versie van
Wolfheart staat die niet. Net als
Trebaruna een vrolijk, hoempapa folky nummer.
Vampiria werd perfect, met net een klein beetje extra
suspense op het
moment supreme uitgevoerd, voor
An Erotic Alchemy was dus een zangeres meegebracht,
Alma Mater was zwaar genieten. De Siamese tweeling
Opium/Awake knalde er achteraan. Vooral
Opium heb ik toch wel een zwak voor. Toen
Mephisto (onnodig én overbodig), en als uitsmijter
Full Moon Madness. Mijn vriendin vond het goedkoop, plastic en Disney. Ik begrijp wat ze bedoelt, geheel ongelijk had ze niet. Vooral het duet in
An Erotic Alchemy was inderdaad Disney-eske kitsch. En Fernando is wel echt een opzwepende, professionele showman als Hans Klok; maar het was gewoon echt een goed optreden. Er was wat zoetstof toegevoegd, maar ik denk eigenlijk dat het wel meeviel met de hoeveelheid. Ik heb in ieder geval echt heel zwaar staan genieten. Had ik niet verwacht van een Moonspell-show. En ik was nuchter, want bob. Wellicht stiekem eigenlijk wel het optreden van het festival.
Heel erg goed vermaakt gisteren. Dornenreich, Lifelover en Moonspell echt zwaar verwachtingovertreffend goed! Gràb zwaar genieten, zoals verwacht. Gold in mindere maten na eergisteren ook voor Darkher. Kayo Dot en Valborg interessante en aangename verrassingen.