| Ralph |
| GROTE ENGE TOR |
 |
 |
|
Posted 02-12-2025 0:37 by Ralph (Speciaal lid) |
        |
|
Net dus Sabaton. Ik weet dat iedereen en hun moeder daar een mening over heeft, maar toch. Bak vuurwerk en vlammen, zo bombastisch mogelijk op het orgel, het meezinggehalte is torenhoog en zoals altijd is de sfeer geweldig, zowel op het podium als in de zaal. Eén groot feest. Begon een tikje suffig met een veel te lang toneelstukje met acteurs die Ghenghis Khan, Napoleon en Caesar speelden en Sabaton een beetje moesten aankondigen middels een langdradig brokje grappig bedoeld toneel, maar verder echt genoten. Zeker toen de monniken met toortsen die vanaf de zijkant opkwamen de bandleden zelf bleken te zijn. Zeg over Sabaton wat je wilt, maar ze brengen echt een goed stuk entertainment, zij het van een makkelijk hap-slik-weg-niveau, dat geef ik grif toe. Maar soms is een simpele burger in plaats van een zeventien-gangen-menu ook gewoon eens lekker. De loopbrug tot halverwege de zaal maakt het ook allemaal wat interactiever voor het publiek achterin, zeker als de band voorzien van gasmaskers en een rookkanon tijdens Attack of the Dead Men ook nog eens een rondje door de zaal doet.
Stond een meid naast me van ergens halverwege de twintig (denk ik) het in haar uppie allemaal heel spannend te vinden en wat moeilijk om zich heen te kijken en op haar haar te kauwen, die heb ik maar min of meer onder mijn hoede genomen. Uiteraard zonder verdere bijbedoelingen; ik weet dat concertjes alleen stom en spannend kunnen zijn, zeker op die leeftijd en zeker als vrouw alleen. Kon ze waarderen en ging het daarna ook zichtbaar meer naar haar zin hebben.
Voorprogramma was zowel tof als stom. Ik heb Sabaton ooit in een review afgefikt omdat ze drie introtapes hadden, waaronder een versie van Status Quo's In the Army Now, maar dan de door Sabaton zelf gecoverde versie. Vanavond stond er een orkest met koor Sabaton-liedjes te spelen. Tof gedaan, over de top bombastisch maar het niveau van zelfpijperij is natuurlijk exorbitant en ridicuul tegelijk. Duurde met vijf kwartier ook veel te lang, en ook al heb ik een paar keer echt met dik kippenvel gestaan omdat een koor en orkest altijd tof is weet ik nog steeds niet helemaal wat ik daar nou van vond. Vooral overbodig, denk ik. Soit.
Hoe dan ook een toffe avond gehad. Jammer van alle zeshonderd treinvertragingen waardoor, voortbordurend op de oorlogsthematiek van Sabaton, de trein naar Utrecht min of meer aanvoelde als een overvolle trip richting Auschwitz. Ik heb dit keer de opmerking niet zelf gemaakt, maar hoorde hem iets verderop wel en heb daar dan ook smakelijk om gelachen. Krezip, komende zaterdag eveneens in Ziggo, doe ik toch maar met de auto.
[Dit bericht is gewijzigd door Ralph op 02-12-2025 0:42]
 |