![]() |
||||||
![]() |
||||||
|
||||||
| Dit topic is 39 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 |
||||
| Auteur: |
|
|||
|
Geweldige film, trouwens! Til het op, keer het om en zet het neer. Dan kijk je er heel anders tegenaan. |
|||||||||
|
quote:Ik zal er nog een filosoof voor je tegenaangooien, want daar ga je blijkbaar goed op. Thomas Hobbes deze keer, Leviathan: Een wet zonder zwaard is slechts papier. Dat heeft Rusland inmiddels rondom Oekraïne en het Boedapest-memorandum wel bewezen. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
Het lezen van andere denkers verruimt en beperkt je geest. Let daar me op. Wees niet iemand die enkel andere denkers aanhaalt. Succesvol weggetrolled sinds Zaterdag 15 December 2001 - 18:09.59: VAMPIE, Karnivoor, Flebbie, Dwaallicht, Heresie, Mental, Forever After, Slechtheid, Fusion, Snaack. |
|||||||||
|
Stond dat in je Anton Pieckboek? Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|||||||||
|
Stop met aanhalen. Je komt over als een dommerik. Succesvol weggetrolled sinds Zaterdag 15 December 2001 - 18:09.59: VAMPIE, Karnivoor, Flebbie, Dwaallicht, Heresie, Mental, Forever After, Slechtheid, Fusion, Snaack. |
|||||||||
|
quote: Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar weet je zeker dat je deze uitspraak van Hobbes daadwerkelijk doorgrondt? Het is namelijk nogal merkwaardig (en veelzeggend!) om het in de context van internationaal recht te gebruiken.. Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas.... |
|||||||||
|
quote:Da's geen argument voor je vorige argument en ook geen argument tegen dat van Kwellie. Als je denkt dat de NAVO geen plan heeft wat ze met al die extra monnies gaan doen, doe je ze toch echt tekort When your people matter, menstrual health matters |
|||||||||
|
quote:Ik lees überhaupt niet echt argumenten. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
quote: Ik pas me aan jou aan. Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|||||||||
|
Een andere kwestie: er wordt al geruime tijd gesproken over het in beslag nemen van Russische tegoeden ten gunste van de wederopbouw van UA. Daar kan je vanalles van vinden, of dat goed of slecht is, maar ik vraag me vooral even af wat het gevolg daarvan nu echt is? Want die Russische tegoeden zijn langdurig opgepot geld, puur stalling van geld voor een mogelijke toepassing ooit. Het is inactief geld. Nu pakken we al dat inactief geld en maken er actief geld van door het geld wat eerst niet in de economie zat in de economie te pompen. Ik stuur er een beetje op aan dat ik vooral veel inflatie verwacht, want binnen mijn beperkte inzicht zie ik langdurig stilzittend geld omzetten in actief geld als iets wat niet veel anders is dan geld bijdrukken. Kan iemand met wat kennis van zaken, of iemand die dat veinst, op zich ook nog okee, hier eens een leuke uitspraak aan wagen? Winter is coming |
|||||||||
|
Niet direct verstand van zaken, maar ik doe toch een poging. Verbeter me gerust als ik het mis heb. Dat geld bestaat in de echte wereld. En het is ook niet inactief; het zit niet stil. Dat geld wordt bijvoorbeeld weer doorgeleend. De vergelijking met geld bijdrukken gaat daarom mank. Er worden niet plots goudstaven omgesmolten tot munten voor de wederopbouw van Oekraïne. Over het inflatie-effect (als dat hier al bestaat, kan ik niet inschatten) kan ik me voorstellen dat Rusland de tegoeden - als ze niet bevroren waren geweest - zelf inmiddels ook wel in omloop had gebracht en het wat jij noemt in actief geld zou zijn omgezet. Dat maakt dan links- of rechtsom geen verschil. |
|||||||||
|
quote: Haha, maar jij kan vragen bedenken met premissen die onjuist zijn. Waarom zou er inflatie komen van een beslag? Een beslag verandert de hoeveelheid geld niet, ook al wordt er met het geld niet betaald. En de scheiding actief en inactief geld is helemaal niet iets, dat heb je zelf bedacht haha. Inactief geld is geld wat de bank heeft bijgedrukt maar wat nog niet op een balans staat. [Dit bericht is gewijzigd door Dypfrys op 19-12-2025 10:58] I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich |
|||||||||
|
quote: Die disclaimer is echt niet nodig hoor.. Je bevindt je in het gezelschap van op zijn best wat pseudo-intellectuelen.. Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas.... |
|||||||||
|
quote: Het zwaard staat voor een macht die de garantie van veiligheid afdwingt. En die veiligheid is de doelreden waarmee wij een overeenkomst aangaan. Hobbes plaatst deze macht in zijn Leviathan uiteindelijk bij de soeverein. De soeverein heeft binnen zijn domein geen gelijke naast zich. Dit zou het punt en de betekenis van de soeverein ondergraven. In die zien zou je kunnen stellen dat dat wat het zwaard van de soeverein vertegenwoordig internationaal niet opgaat, omdat we het dan over, in juridische status, twee (of meerdere) gelijken hebben. Hobbes komt echter tot dit punt, en de noodzaak van een veiligheidsgarantie in de vorm van een zwaard dat de wet afdwingt, vanuit zijn mensbeeld. De mens is alleen op zijn eigen korte termijnbelang gericht. Het is volgens Hobbes in strijd met onze natuurlijke aandriften om ons aan wetten te houden. Van nature zijn wij partijdig, hoogmoedig, wraakzuchtig, gesteld op vrijheid, en macht over anderen. Het punt van de veiligheid waarvoor het zwaard garant moet staan, gaat voor Hobbes ook buiten de soeverein om op. Zowel tussen staten onderling, als tussen mensen onderling die zich niet onder een soeverein hebben geplaatst en verenigd. Nou kan ik natuurlijk niet voor Hobbes spreken wat hij precies met die uitspraak bedoelde. Niemand kan dat. Maar ik kan wel aangeven wat ik eruit haal, en waarom Hobbes hier volgens mij wel van toepassing is. Europa/het westen/Oekraïne zoekt veiligheid middels een overeenkomst met Rusland. Eerst gaf Oekraïne haar kernwapens op in ruil voor vrede, veiligheid, en soevereiniteit. Poetins Rusland komt echter met Hobbes’ mens overeen: hoogmoedig, wraakzuchtig, en gesteld op macht over anderen. Door het ontbreken van een machtig genoeg zwaard om de veiligheid van deze overeenkomst af te dwingen aan de kant van Oekraïne, voelt Rusland zich niet aan de gemaakte afspraken (Boedapest-memorandum, veiligheid in ruil voor atoomwapens) gebonden. Het is dus zaak ervoor te zorgen dat ons zwaard machtig genoeg is om een overeenkomst met Rusland ook daadwerkelijk af te kunnen dwingen, zodat deze niet nogmaals door Poetins als slechts woorden aan de kant kan worden geschoven. quote:Boehoe, er worden dingen gezegd waar ik het niet mee eens ben, maar ik ben niet bij machte om tegenwerpingen te beargumenteren. Laat ik maar gaan schelden en in diskrediet brengen. Over een zwaktebod gesproken. De tering zeg... ! ("": Door de mand vallen, noemen we dat. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie |
|||||||||
|
quote: Eigenlijk omdat UA totaal failliet was en niet in staat de maintenance van de kernwapens te faciliteren. Ze zaten er mee in hun maag, ook waren er grote zorgen over de veiligheid, en was het de rest van de wereld die grote druk op UA legde om de wapens dan maar door RU te laten beheren. In feite hadden ze geen andere keus, daarom gingen ze ook maar van ellende akkoord met het Budapest akkoord, wat in feite een wassen neus was, want geen verdrag. Winter is coming |
|||||||||
|
quote:Doe niet smoeilijk man, gewoon een discussie meer niet When your people matter, menstrual health matters |
|||||||||
|
quote:Het is geen inactief geld, althans, het zijn vermoedelijk vooral bonds. Dus dat geld is geïnvesteerd in bedrijven en overheden die er ongetwijfeld (uiteraard) iets mee doen When your people matter, menstrual health matters |
|||||||||
|
Dat klopt inderdaad. Het zijn voornamelijk obligaties, aldus ChatGPT, die afgelopen zijn, en dat geld zit nu vast. Evengoed kan ik er met mijn hoofd niet bij hoe je zoveel geld kan vrijmaken binnen de EU zone zonder dat dit tot inflatie leidt, omdat je een hefboom kan gebruiken op dit soort primaire liquiditeiten, althans zoiets heb ik geleerd omstreeks 1994 geloof ik. Afijn zoals het wel vaker is: we gaan het zien. En eerst moet de soep ook nog gegeten worden natuurlijk, iets waar BE niet erg happig op lijkt. Winter is coming |
|||||||||
|
Misschien een idee om dat dan aan chatgpt te vragen. Misschien dat je het daar wel van aanneemt. I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich |
|||||||||
|
quote: Hee, toch een keer een argument correct herkend.. quote: Rusland heeft het Boedapest Memorandum naar de letter overtreden. Oekraiene en de Navo naar de geest. En dat is fundamenteler dan je denkt in internationaal recht, waar geen overkoepelende wetgevende macht is, maar wat gebaseerd is op wederzijdse erkenning, vertrouwen, reputatie.. quote: Haha, klinkt flauw, maar dit is oprecht ook hoe ik over jou denk. Dat schelden kan ik niet helemaal plaatsen, maar je bent blijkbaar een gevoelige jongen.. En dat is dan nog de minst zwaarwegende reden waarom ik betwijfel of jij wel zo geschikt bent om ons land te dienen.. Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas.... |
|||||||||
|
quote:Ah ik wist niet dat ze al expired waren. Nou, op zich een goede vraag. Dat is toch al gauw meer dan 1% zo uit het hoofd van t totale EU GDP. Ik ben geen econoom, dus weet t ook niet. Kan me zo voorstellen dat deze gelden redelijk uit de gangbare kanalen die doorgaans tot inflatie leiden blijven? Zoiets? When your people matter, menstrual health matters |
|||||||||
|
one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe |
|||||||||
|
Een enorme morele overwinning voor Poetin gisteren, die hij zo helemaal gratis in zijn zak kan steken. Helemaal niks voor hoeven doen. Hij moet zich toch wel kapot lachen die man. Situatie: de EU ging geld van RU wel even confisqueren en inzetten om UA bij te staan. Daar werd veel over gepraat en druk over gedaan. Wat blijft er na 5 weken vergaderen van over: surprise! we durven het niet. Poetin was gisteren vol zelfvertrouwen zichtbaar op alle kanalen. Zijn betoog daarover (los samengevat, geen quote): "Het confisqueren van ons geld is niks anders dan diefstal, en in dit geval heeft de dief zich gerealiseerd dat dit enorme gevolgen zal hebben, en heeft gelukkig wijzer gehandeld". Misschien moeten we als EU in het vervolg iets beter nadenken voordat we een poging tot stoer doen ondernemen? Winter is coming |
|||||||||
| Dit topic is 39 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 |
| Index / Nieuws, actualiteit en media |