IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 38 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38
Auteur:
Topic : Democratie is enkel democratie onder linkse voorwaarden [politiek topic] Vorige pagina | Volgende pagina
spectre
Usericon van spectre
Posted 06-11-2024 14:21 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 6 november 2024 11:17 schreef OPPEREINDBAAS het volgende:
Best vermakelijk dit. De smear campaign heeft niet gewerkt

juist wel, toch?

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 06-11-2024 14:21]

Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat

Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 06-11-2024 15:44 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Welke van de twee slechten het slechtste was gaan we nooit weten. Wel zeker is dat 1 van die slechten na 4 jaar niet meer terugkomt.

Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."

OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 06-11-2024 15:48 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 6 november 2024 14:21 schreef spectre het volgende:
juist wel, toch?

Wat was het doel van de smear campaign dan volgens jou?

Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.

Ktulu
Driven by sin
Usericon van Ktulu
Posted 07-11-2024 6:22 by Ktulu Wijzig reactieProfiel van KtuluQuote dit bericht

David Van Reybrouck:

quote:
Het fascisme begint bij het verlangen naar een frisse start, een radicale breuk

(Gisterenmiddag geschreven op vraag van De Standaard, ondanks grote vermoeidheid en herrie aan boord.)

Ik zit op een cargoschip op de Noordzee. Vanmorgen schoot ik om halfzes wakker toen voorbij Vlissingen de motoren eindelijk voluit mochten gaan. Het gebulder uit de onderbuik van het schip had niets te maken met het gezapige kabbelen op de Westerschelde van de voorbije uren. Op mijn gsm zag ik dat ik nog steeds bereik had. De nieuwssites die ik aanklikte, bevestigden wat ik al enkele weken vreesde en gisteren nog op Facebook uitdrukte. Het was niettemin een tweede keer ruw ontwaken in de kale kajuit.

De herverkiezing van Trump komt niet uit de lucht vallen en past in een trend die we de laatste jaren overal zien, de terugkeer van een rancuneuze, masculiene, autocratische, populistische en in simplismen grossierende politieke cultuur. De narcistische bullebak als leidersfiguur. Ressentiment als motor van persoonlijke ambitie en maatschappelijk project. Woede als waarde. Onbeschaamdheid als deugd. Stompzinnigheid als trots.

Wie denkt dat de zege van het trumpisme enkel en alleen toe te schrijven valt aan die ene, rare figuur van Donald Trump in dat ene, rare land dat Amerika heet, heeft het mis. Diezelfde Trump had in de jaren zestig of zeventig geen schijn van kans gemaakt, echt zero, ook niet bij de Amerikaanse kiezer. Maar vandaag boeken trumpiaanse types succes in tal van moderne democratieën. Dat komt deels doordat ze zijn stijl en recepten kopiëren, maar vooral doordat overal in de voorbije decennia een vruchtbare voedingsbodem is gegroeid voor dit soort retoriek en ideologie. Het onvoorstelbare van vannacht is volkomen voorspelbaar als je naar de platentektoniek van de geschiedenis kijkt.

Hoe totaal verschillend ze ook waren, het communisme en het fascisme die in het interbellum in Europa opgang maakten boden een antwoord op het rampzalige falen van de parlementaire democratie. Communisten vonden verkozen parlementen bourgeois instellingen uit de late negentiende eeuw die enkel de belangen van de hogere middenklasse en de aristocratie verdedigden, met alle uitbuiting tot gevolg. Enkel de dictatuur van het proletariaat kon dat rechttrekken. Fascisten beschouwden parlementen als duffe, lamme praatbarakken voor onderling eindeloos bakkeleiende partijen die mijlenver afstonden van de vitale levenskracht en de gezonde volkswil. Maar in plaats van een bottom-up alternatief van arbeidersraden en landbouwerskolchozen kozen zij voor het top-down model waarbij de hoogste leider de belichaming van het ware volk moest voorstellen. De gevolgen kennen we.

Na de Tweede Wereldoorlog hield het westen het communistische en fascistische experiment voor bekeken en besloot het terug te keren naar het oudere parlementarisme, maar met één belangrijk verschil: het vrije ondernemerschap moest veel meer aan banden worden gelegd dan in de late negentiende en in de vroege twintigste eeuw het geval was geweest. Het tijdperk van het ‘democratisch kapitalisme’ was geboren, dat moeizame compromis tussen de volkswil en het vrije ondernemerschap, tussen de massa en de kassa. Het volk mocht om de zoveel jaar zijn vertegenwoordigers aanduiden via het algemeen stemrecht in vrije en eerlijke verkiezingen. Ondernemers behielden op hun beurt de vrijheid om te ondernemen, maar moesten verplicht regulier overleg pleegden met afvaardigingen van hun werknemers. Het sociaal-economisch overleg was geboren. Het wilde kapitalisme werd aan banden gelegd. De kassa moest voortaan enigszins rekening houden met de massa. En via inkomstenbelastingen zorgde de staat voor een redelijke herverdeling van de welvaart. De sterkste schouders droegen de zwaarste lasten, de zwakste schouders kregen een duwtje in de rug.

Dertig jaar ging het goed. De trente glorieuses, de periode van ruwweg 1945 tot 1975, brachten welvaart, voorspoed en vooruitgang, niet alleen voor de top van de samenleving, maar ook en vooral voor de basis. De generatie van mijn grootouders kreeg kansen die hun ouders nooit gehad hadden: een beter loon, een bescheiden huis, weekend, vakantie, ziektezorg, pensioen en bovenal een betere toekomst voor hun kinderen. Iedereen ging erop vooruit.

Aan dat optimisme kwam een einde toen verschillende economen beweerden dat de belofte van het democratische kapitalisme—gezamenlijk voorwaarts!—stukken goedkoper kon gerealiseerd worden als de markt een pak overheidstaken op zich nam. Moesten spoorwegen, posterijen, telefoonmaatschappijen, rusthuizen, hospitalen, ziekteverzekeringen, banken en luchtvaartmaatschappijen allemaal wel in handen van de staat blijven? Tal van overheden hadden er oren naar. De oliecrisis van de late jaren zeventig dwong hen inmiddels op zoek te gaan naar minder dure alternatieven. Het neoliberalisme begon met de belofte van evenveel kwaliteit voor minder geld, maar wijzigde de verhoudingen fundamenteel: liep de markt dertig jaar lang aan de hand van de staat, dan liep vanaf de jaren tachtig en negentig de staat steeds vaker aan de hand van de markt. De kassa kreeg meer te zeggen dan de massa. Openbare diensten kalfden af terwijl vele prijzen stegen. En terwijl de omzet aan de kassa jaar na jaar bleef groeien, ging de koopkracht van de massa er niet noemenswaardig op vooruit. Gevolg: een ongelijkheid die al dertig jaar aan het groeien is. De belofte van het democratische kapitalisme was een illusie geworden.

Het succes van het trumpisme in het westen ent zich op die lange-termijnontwikkeling. Sinds de jaren negentig plukken steeds minder mensen de vruchten van de vooruitgang. De aanslagen van 2001 en de bankencrisis van 2007 zorgden voor nieuwe vijanden onder- en bovenaan de maatschappelijke ladder: migranten, managers en ministers. De asielcrisis van 2015 gooide nog meer olie op het vuur: die van onder kregen nu ook nog eens alle steun van die van boven, klonk het. De klimaatjongeren van 2019 waren kennelijk ook nog eens te jong, te rijk, te slim, te vrouw en te boos om anderen de les te mogen spellen—dat ze het niet waagden aan biefstuk, benzine en Benidorm te komen! Sinds 2020 is het hek helemaal van de dam. De razendsnelle opeenstapeling van majeure crisissen— corona, Oekraïne, energiecrisis, inflatie, Nabije Oosten, overstromingen en bosbranden—maakt een terugkeer naar de naoorlogse normaliteit volkomen onmogelijk. En voor steeds meer mensen ook volkomen onwenselijk.

Onderzoek na onderzoek heeft aangetoond dat overal in het westen het enthousiasme voor democratie verdwijnt. Al vijftien jaar lang kalft het vertrouwen af. Dat is tegelijkertijd dramatisch en niet te verwonderen: als de democratie haar belofte op collectieve vooruitgang niet meer kan waarmaken, gaan mensen elders hun heil zoeken. Als betekenisvolle inspraak van de massa het keer keer op keer aflegt tegen de stille macht van de kassa, hoeft het niet te verbazen dat steeds meer mensen afhaken. Wie burgers herleidt tot kiezers, krijgt nukkige consumenten. Onze samenlevingen zijn ten diepste verdeeld tussen mensen die wel nog vinden dat er enigszins naar hen geluisterd wordt en mensen die die hoop helemaal hebben laten varen, tot er een verlokkelijk alternatief langskomt. Naarmate die laatste groep groeit, sterft de democratie langzaam af.

Een goede vriendin die journaliste is, appte mij vorige week dat ze naar fatalisme begon te neigen: “Ik kan het bijna niet meer bedwingen. Als je ondanks alles wat bekend is op een fascist stemt, dan heb je ook recht op fascisme.” Ik vrees dat het nog veel erger is. Blijkbaar hebben veel mensen er gewoon wel zin in. Het fascisme begint niet uit onwetendheid voor de gevolgen, maar uit verlangen naar een radicale breuk, een frisse start, een schoon schip. Kennelijk voelen velen zich zozeer belazerd door het huidige systeem dat het perspectief van een volslagen brutaal alternatief, hoezeer het ook van de leugens en loze beloftes aan elkaar hangt, hoezeer het ook afkomstig is van een veroordeelde crimineel die de belichaming is van het neoliberale verraad van het democratisch kapitalisme, aanlokkelijk en feestelijk lijkt. Net zoals in 1933.

Beste analyse die ik de laatste 24 uur gelezen heb.

[Dit bericht is gewijzigd door Ktulu op 07-11-2024 6:24]

Primal Creation - modern thrash metal - YouTube

PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 07-11-2024 6:49 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Ja, sterk geschreven, merci om te delen. Ik denk inderdaad dat veel mensen van tabula rasa dromen, een nieuwe soort van maatschappij, met de illusie dat ze er zelf veel beter uit gaan komen.

The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 07-11-2024 12:33 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Beetje lang.

Mensen houden niet van profiteurs, en daarin ligt de basis van het trumpisme.

Winter is coming

PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 07-11-2024 13:14 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Of niet van het lezen van lange teksten.

The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.

SimsalaWim
Usericon van SimsalaWim
Posted 07-11-2024 14:18 by SimsalaWim Wijzig reactieProfiel van SimsalaWimQuote dit bericht

Doel je nu op boeken, insinueer je nu iets?

Leerling aan de school der losbandigheid.

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 07-11-2024 18:27 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

quote:
Op 7 november 2024 13:14 schreef PandroidJack het volgende:
Of niet van het lezen van lange teksten.

Dat is voor mij nou niet echt het probleem, maar ik hou niet van *overbodig* lange teksten.
Deze man heeft die enorme lap tekst nodig om zijn mening over te dragen dat mensen in hun portemonnee kijken om te zien of er ruimte is voor onderbuikgevoelens, en zo ja gaan ze vanzelf fascistisch doen.
Daan maakt hij de even snel voor de vuist bedachte link tussen het privatiseren van staatsbedrijven en het niet hebben van voldoende geld in de portemonnee wat dus de onderbuikgevoelens zou doen ontstaan,
Dit is een even grote aanname maar wel aantoonbaar onjuist: in het verleden kon je voor de prijs van ongeveer 10 broden Eindhoven - Amsterdam doen en dat is nog steeds zo. De privatisering heeft de trein dus niet disproportioneel duurder gemaakt.

Het is dus ook nog eens kwats, maar dat is op zich geen probleem. Ook een nepverhaal best wel eens welkom, maar het gaat om de schrijfstijl. Kunnen schrijven is kunnen schrappen, en dat kan ie niet.
Wat overblijft is uitgesponnen geraaskal.

Winter is coming

Natural Disaster
The Dude
Posted 07-11-2024 18:32 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Gokje naar de korte versie: "Alles wat niet in mijn straatje past is fascistisch."

Zoiets?

Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."

OPPEREINDBAAS
Posted 07-11-2024 19:27 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

Ik snap iets niet. Eén van de belangrijkste kenmerken van fascisme was toch de overname van de media door de nazis om zo het volk te manipuleren via diverse smear campaigns? Als we dan als voorbeeld Trump nemen lijkt hij meer slachtoffer dan aanstichter van smear campaigns

Sater
Usericon van Sater
Posted 07-11-2024 19:30 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 7 november 2024 18:27 schreef Freduk het volgende:
De privatisering heeft de trein dus niet disproportioneel duurder gemaakt.

Dat wordt ook niet beweerd in het stuk.

Overigens is het vergelijken van de prijs van een treinkaartje met één product (dat volgens mij disproportioneel duurder is geworden ten opzichte van andere producten) niet echt een sterke onderbouwing voor uitspraken over koopkracht.

one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe

Sater
Usericon van Sater
Posted 07-11-2024 19:31 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 7 november 2024 19:27 schreef OPPEREINDBAAS het volgende:
Ik snap iets niet. Eén van de belangrijkste kenmerken van fascisme was toch de overname van de media door de nazis om zo het volk te manipuleren via diverse smear campaigns? Als we dan als voorbeeld Trump nemen lijkt hij meer slachtoffer dan aanstichter van smear campaigns

quote:
Op 6 november 2024 7:41 schreef Natural Disaster het volgende:
Nog zo'n lefties trekje, die gemaakte onnozelheid.

OPPEREINDBAAS
Posted 07-11-2024 19:41 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 7 november 2024 6:22 schreef Ktulu het volgende:
David Van Reybrouck:

Beste analyse die ik de laatste 24 uur gelezen heb.

Ik lees vooral een heel lang verhaal met daarin eigenlijk geen enkele echte onderbouwing wat Trump een fascist zou maken. Waaruit blijkt bijv. dat hij de democratie wil afschaffen? Waaruit blijkt dat hij een voorstander is van meer censuur? Welke propaganda methodes gebruikt hij, etc. Er werd tegenwoordig zo makkelijk met allerlei termen gegooid, blijf het bijzonder vinden hoe makkelijk een groep mensen daarin mee gaat. Maar dat hebben we in het verleden wel vaker meegemaakt natuurlijk.

En oh even voor de duidelijkheid, ik heb verder helemaal niks met die man, vind het een inhoudsloze blaaskaak.

Sater
Usericon van Sater
Posted 07-11-2024 19:55 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 7 november 2024 19:41 schreef OPPEREINDBAAS het volgende:
Ik lees vooral een heel lang verhaal met daarin eigenlijk geen enkele echte onderbouwing wat Trump een fascist zou maken. Waaruit blijkt bijv. dat hij de democratie wil afschaffen? Waaruit blijkt dat hij een voorstander is van meer censuur? Welke propaganda methodes gebruikt hij, etc. Er werd tegenwoordig zo makkelijk met allerlei termen gegooid, blijf het bijzonder vinden hoe makkelijk een groep mensen daarin mee gaat. Maar dat hebben we in het verleden wel vaker meegemaakt natuurlijk.

Ben het op zich met je eens dat het begrip fascist door het huidige gebruik in het publieke debate redelijk inhoudloos geworden is, maar ik denk dat Trump zeker wel autocratische trekken vertoont. Antidemocratisch is het niet willen accepteren van de verkiezingsuitslag, hij wil rechters ontslaan en vervangen door loyalisten, propaganda genoeg met alle overduidelijke leugens die hij verspreidt. En zijn recente uitspraak dat immigranten "are poisoning the blood of our country" klinkt m.i. echt iets te veel als een echo van Hitler (waarmee ik beiden niet gelijkstel).

quote:
Op 7 november 2024 19:41 schreef OPPEREINDBAAS het volgende:
En oh even voor de duidelijkheid, ik heb verder helemaal niks met die man, vind het een inhoudsloze blaaskaak.

Donald of David?

OPPEREINDBAAS
Posted 07-11-2024 19:58 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

Donald. Die andere nitwit ken ik niet.

Natural Disaster
The Dude
Posted 07-11-2024 20:16 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

quote:
Op 7 november 2024 18:27 schreef Freduk het volgende:
De privatisering heeft de trein dus niet disproportioneel duurder gemaakt.

Nee, dat doet op dit moment een niet rechtse D66-er.
Ja, wederom D66.

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 07-11-2024 21:45 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

quote:
Op 7 november 2024 19:30 schreef Sater het volgende:
Overigens is het vergelijken van de prijs van een treinkaartje met één product (dat volgens mij disproportioneel duurder is geworden ten opzichte van andere producten) niet echt een sterke onderbouwing voor uitspraken over koopkracht.

Ok, maar de auteur van het stuk beweert dat veel zaken een stuk duurder zijn geworden en dat de koopkracht omlaag is gegaan, en hij benoemt het wegvallen van staatssturing aan de benoemde bedrijven als een veroorzaker daarvan.

Ik kan ook gewoon helemaal geen enkele onderbouwing aandragen en zeggen: Onzin. Dan ben ik qua onderbouwing precies even vergevorderd als de auteur.

Ik vond een eenvoudige check, om te zien of die trein nu echt wel zo disproportioneel veel duurder is geworden, want dat lijkt me dan toch wat teruglopen van koopkracht als gevolg van privatiseren naar hint, een leuk idee.

Maar je kan ook gewoon direct voor waar aannemen wat die man daar allemaal schrijft natuurlijk, ieder mens is anders.

Winter is coming

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 07-11-2024 21:58 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Winter is coming

Natural Disaster
The Dude
Posted 09-11-2024 18:09 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Door wegkijkers zoals jij, Rolo.

Ktulu
Driven by sin
Usericon van Ktulu
Posted 10-11-2024 22:29 by Ktulu Wijzig reactieProfiel van KtuluQuote dit bericht

Ilja Leonard Pfeijffer:

quote:
Er was een tijd waarin een verkeerd sjaaltje volstond om door een bende rivaliserende voetbalsupporters in elkaar te worden geslagen. Dat de half georganiseerde half geïmproviseerde kloppartij in Amsterdam na afloop van de wedstrijd voor de Europa League tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv (5-0) niet louter geïnspireerd was door afkeer van foute clubkleuren maar ook door geopolitieke motieven en door solidariteit met een onderdrukt volk dat systematisch wordt uitgemoord, zouden we vooruitgang kunnen noemen.

​De mores van deze tijd vereisen dat ik hier onmiddellijk aan toevoeg dat ik geweld afkeur, alsof dat ter discussie zou kunnen staan. Ik zal het nog sterker vertellen: we hebben geweld zelfs strafbaar gesteld. Het feit dat we in een land wonen met een regering die weigert het Israëlische geweld tegen de Palestijnen af te keuren, is geen excuus voor gewelddaden binnen onze eigen landsgrenzen. De vechtersbazen die Israëlische supporters hebben belaagd in Amsterdam, moeten worden opgepakt en berecht volgens de vigerende wetten en procedures.

​Voor mij is dat vanzelfsprekend, maar kennelijk niet voor iedereen. De fractieleider van de grootste regeringspartij, Geert Wilders van de PVV, heeft al op hoge toon laten weten dat hij niet wil dat de wet wordt gehandhaafd. Toen minister van Justitie David van Weel (VVD) zei dat hij de daders wilde “opsporen en straffen” – waarmee hij in feite het heilige principe van de trias politica schond, want het Openbaar Ministerie is verantwoordelijk voor de vervolging en het kabinet hoort zich daar niet mee te bemoeien –, reageerde Wilders verontwaardigd op X: “Waarom stuur je dit tuig niet het land uit? Waar blijven de voorstellen om criminele moslims te kunnen denaturaliseren?” Deze voorstellen van Wilders zijn discriminerend, in strijd met de rechtsstaat en juridisch onmogelijk. De oproep om de wet te overtreden is crimineel, maar het zou natuurlijk onacceptabel zijn om iemand die oorlogsmisdaden van het Israëlische regime verdedigt en die de Nederlandse regering aanmoedigt om de rechtsstaat te verkrachten op één lijn te stellen met oproerkraaiers die wederrechtelijk klappen uitdelen in de straten van Amsterdam.

​De Israëlische supporters hadden Palestijnse vlaggen van gevels gerukt en anti-Palestijnse liederen gezongen. We kunnen niet zeggen dat zij begonnen zijn, want de eerste klap kwam van de andere kant, maar we zouden wel kunnen stellen dat zij de confrontatie hebben uitgelokt. In elk geval hebben zij het aan zichzelf te wijten dat hun gezellige uitje naar een voetbalwedstrijd in Amsterdam geïnterpreteerd werd in de context van de oorlog van Israël tegen de Palestijnen.

​Wat de nachtelijke strafexpeditie van de Amsterdamse schoffies tegen Israëlische supporters bijkans nog overtreft in smakeloosheid, is de manier waarop deze gebeurtenissen door de politiek worden misbruikt en geïnstrumentaliseerd. Netanyahu kondigde aan dat hij vliegtuigen naar Schiphol zou sturen om zijn landgenoten te repatriëren, alsof Nederland een oorlogsgebied zou zijn. Premier Schoof zegde zijn medewerking toe aan deze reddingsactie, waarmee hij in feite de Nederlandse ordediensten schoffeerde door te suggereren dat hij de veilige terugkeer van de supporters zonder hulp uit Israël niet kon garanderen. Die vliegtuigen kwamen uiteindelijk niet, natuurlijk niet, want de geste van Netanyahu was alleen voor de bühne. Intussen hadden wereldleiders hun zorgen al uitgesproken. Bondskanselier Scholz en zelfs president Biden hadden uiting gegeven aan hun afkeer van de onrust in Amsterdam, die in navolging van Wilders werd gekenschetst als een antisemitische pogrom.

​Wilders haalde zijn hele ijskast leeg. Zijn plechtige belofte om zijn anti-islamstandpunten te verzwijgen werd gebroken. In zijn reacties op X benadrukte hij dat hij de “islamisering” als de oorzaak beschouwt van “groeiende Jodenhaat”. Met zijn oproepen om betrokken moslims de Nederlandse nationaliteit te ontnemen en het land uit te zetten bleek ook de rechtsstaatverklaring die hij op aandringen van zijn coalitiepartners had ondertekend niets meer waard.

​Op vrijdagmiddag stuurde Netanyahu zijn minister van Buitenlandse Zaken, Gideon Saar, naar Nederland. Wie moest hem namens de Nederlandse regering verwelkomen op Schiphol? Premier Schoof was in Boedapest en minister van Buitenlandse Zaken Casper Veldkamp was op werkbezoek in Singapore. Wilders zag dit als een buitenkans. Anderhalf uur voordat Saar zou landen, kondigde hij via ANP aan dat hij onderweg was naar Schiphol om de Israëlische minister te verwelkomen. Het zou uiteraard een grove inbreuk op het protocol zijn als een lid van de Tweede Kamer een buitenlandse minister ontving, maar Wilders zag dit als een photo opportunity die hij niet mocht missen. Dit verraadde dat hij minder geïnteresseerd was in het lot van de Israëlische voetbalsupporters dan in de gelegenheid die hem werd geboden om zich over hun ruggen te profileren als een staatsman en als de eigenlijke leider van de Nederlandse regering.

​NRC onthulde zaterdag dat deze soloactie van Wilders het startschot vormde voor een heuse race. Premier Schoof beseft dat Wilders’ tocht naar Schiphol bedoeld is om zijn gezag te ondergraven. Inderhaast verlaat hij de bijeenkomst in Boedapest om het vliegtuig te nemen naar Schiphol. Maar die vlucht duurt meer dan twee uur en Schoof beseft dat hij het niet redt om Wilders de pas af te snijden. In plaats daarvan stuurt hij zijn minister van Justitie Van Weel. De beide dienstauto’s racen over de A4. Van Weel wint. Om 16.54 uur plaatst hij een foto van zichzelf met de Israëlische minister in een beveiligde aankomsthal op Schiphol. Wilders komt als tweede over de finish. Zijn foto met de minister wordt om 17.35 uur gepost.

​Het resultaat van de klopjacht in de straten van Amsterdam is dat vijf Israëlische supporters zich hebben moeten laten behandelen in het ziekenhuis. De volgende ochtend hadden alle vijf het ziekenhuis verlaten. De grootste schade is het gekneusde ego van Wilders, die zijn coup zag mislukken. Het aantal Palestijnse slachtoffers van Israëlisch geweld dat in een enkele willekeurige nacht valt te betreuren in Gaza en elders in de wederrechtelijk bezette gebieden, is te groot om te worden geteld. Nee, maar echt, geloof me, het is werkelijk afschuwelijk wat er in Amsterdam is gebeurd.

Primal Creation - modern thrash metal - YouTube

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 10-11-2024 23:48 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

quote:
Op 10 november 2024 22:29 schreef Ktulu het volgende:
Ilja Leonard Pfeijffer:

Wilders haalde zijn hele ijskast leeg. Zijn plechtige belofte om zijn anti-islamstandpunten te verzwijgen werd gebroken.

Nee. Wilders heeft alleen gezegd dat anti-islam standpunten geen prioriteit zijn. Dat is ver weg van wat ILP vernomen denkt te hebben.

Winter is coming

Natural Disaster
The Dude
Posted 11-11-2024 21:58 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Die geesteszieken van D66 hebben ook weer wat.

Je zou denken dat het sarcasme is, maar ze zijn daar volledig de weg kwijt.

OPPEREINDBAAS
Posted 11-11-2024 22:05 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

Het is wel een artikel van meer dan 5 jaar oud. Maar ze zullen er ongetwijfeld nog steeds hetzelfde over denken.

Natural Disaster
The Dude
Posted 11-11-2024 22:14 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Lijkt me een zekerheid dat ze er nog steeds zo over denken.

Dit topic is 38 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com