IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Satan is een mietje! [Christendom III] Vorige pagina | Volgende pagina
Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 25-01-2008 18:35 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

quote:
Op 25 januari 2008 14:11 schreef Schaffelaer het volgende:
Dood en opstanding inderdaad. Maar is het niet belangrijk genoeg voor Paulus om het over al die andere wonderen te hebben? Het maken van wijn tijdens een bruiloft? Drie wijzen uit het oosten die een ster volgen? Lazarus die nota bene uit de DOOD herrijst? Vrij vermeldenswaardig lijkt me dat allemaal.

Wel opvallend trouwens dat elke poep en scheet die een keizer augustus laat nauwkeurig is beschreven door tijdgenoten, maar dat we op eerste geschriften over een man die over water loopt en uit de dood herrijst tientallen jaren moeten wachten!

Mijn gok is dat die verhalen allang bekend waren door mnelinge overdracht en dat Paulus het waarschijnlijk ook allemaal onnodig om nog eens te herhalen, zijn doelstellingen voor de brieven waren ook niet om de geschiedenis duidelijk en helder weer te geven, zoals in de evangeliën als doel hebben, maar om bekeerde christenen een aantal handvaten te geven voor hun geloof en om dwaalleren te bestrijden.
Buiten dat vormt de dood en opstanding de basis van het geloof, de wonderen zijn leuke bijkomstigheden die hij ongetwijfeld wel heeft genoemd bij het oprichten van de gemeentes.

Lijkt mij tenminste het logisch, als je kijkt naar de motieven en opzet van de brieven vergeleken met de evangeliën. Ik vind het een redelijk denkbeeld van mezelf ^^

[Dit bericht is gewijzigd door Audiophile op 25-01-2008 18:36]



kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 25-01-2008 18:52 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 24 januari 2008 22:14 schreef Schaffelaer het volgende:
Daar komt nog eens bij dat de enige bekende geschriften over jezus voor de evangelie-en die van de apostel Paulus zijn. Het mooie is dat in al het werk van Paulus NIETS maar dan ook NIETS is terug te vinden van de gehele jezus-legende. Geen stal. Geen maagd als moeder. Geen vlucht naar egypte. Geen doden opwekken. Geen broden delen. Geen kruisiging. NIETS.

Vreemd toch dat het christenen niet opvalt dat de enige bron van voor de evangelie-en, die nota bene in het NT staan volledig wordt genegeerd inzake zwijgzaamheid over ALLE wonderen die aan jezus worden toegekend.

Bravo christenen! Het ULTIEME geloof! Jullie geloven in iets dat in diezelfde bijbel keihard wordt DOODgezwegen!!
De plaats Nazareth bestond nog niet in het jaar 0.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 25-01-2008 18:57 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

weet je dat omdat je een stichtings jaar van nazareth weet, of omdat er nooit informatie over is gevonden?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 25-01-2008 19:17 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 25 januari 2008 18:57 schreef ElitE het volgende:
weet je dat omdat je een stichtings jaar van nazareth weet, of omdat er nooit informatie over is gevonden?
Ik meen mij te herinneren dat Nazareth gesticht is rond 60 n.c.

Maarja, dat zal natuurlijk wel weer niet waar zijn.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 25-01-2008 19:19 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

ah okee interessant, maarja het kan natuurlijk al wel een mini dorpje zijn met een stalletje.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 25-01-2008 19:20 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 25 januari 2008 19:19 schreef ElitE het volgende:
ah okee interessant, maarja het kan natuurlijk al wel een mini dorpje zijn met een stalletje.
Even opgezocht. 300 n.c., maar er staat geen echte bron bij.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 25-01-2008 19:20 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 25 januari 2008 19:19 schreef ElitE het volgende:
ah okee interessant, maarja het kan natuurlijk al wel een mini dorpje zijn met een stalletje.
De stal stond in Bethlehem.

[Dit bericht is gewijzigd door kwelgeest op 25-01-2008 19:21]


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 25-01-2008 19:25 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

Ook Wikipedia zegt dat opgravingen impliceren dat Nazareth nog niet bestond tijdens het leven van Jezus. Afwezigheid van bewijs bewijst natuurlijk nog niet het tegenover gestelde; Maar, Nazareth wordt ook niet genoemd in de Talmoed en in de boeken van de Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus. En wat heeft de 'titel' 'van Nazareth' nou voor zin als niemand die plek kent?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 25-01-2008 19:28 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

hehe ohja stom

dat is inderdaad vaag, maarja de bijbel klopt sowieso al slecht qua jaartallen en plaatsen. zoals veel christenen het bedoelen is het niet letterlijk maar gewoon een sprookjesboek waar je uit kan leren.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 25-01-2008 19:36 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 25 januari 2008 19:28 schreef ElitE het volgende:
hehe ohja stom

dat is inderdaad vaag, maarja de bijbel klopt sowieso al slecht qua jaartallen en plaatsen. zoals veel christenen het bedoelen is het niet letterlijk maar gewoon een sprookjesboek waar je uit kan leren.
Mensen die de bijbel letterlijk of als geschiedenisboek nemen moeten zich eens laten opnemen. Hiermee wil ik geen waardeoordeel fellen over het boek of over de boodschap, het is in mijn opinie gewoon een verzameling verhalen vol metaforen en beeldspraak. Sommige verhalen zullen min of meer historisch kloppende heldenverhalen zijn, veel echter niet. Het boek is ook te inconsistent. Bepaalde relatief belangrijke details komen niet in de vier opgenomen evangelien met elkaar overeen, de god uit het oude testament strookt niet met de leer van de Jezus uit het nieuwe testament en ook in het oude testament is god zeer (lees: te) inconsequent en zijn meerdere verwijzingen te lezen dat gof niet alleen is. Ook de uitspraken van Jezus zelf stroken niet met het beeld van hem dat wij door onze strot krijgen geduwd. Waarom zou die Jezus nmlk zijn dienaren opdragen allemaal een wapen aan te schaffen?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 25-01-2008 19:39 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

daar ben ik het mee eens, religie volgens 1 boek gaat al snel fout, het wordt bekrompen enzo. religie volgens vertellingen is vaak een stuk minder erg omdat er veel meer tot interpretatie wordt over gelaten waardoor het sneller met zn tijd mee gaat.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 26-01-2008 0:39 by M. Profiel van M.

quote:
Op 25 januari 2008 15:43 schreef Mark het volgende:
Nou ja, dat branden in de hel zal me worst wezen aangezien ik daar toch niet in geloof. Wat mij in dezes voornamelijk tegen de borst stuit is het feit dat er blijkbaar mensen zijn die mijn doen en laten beoordelen, niet op het feit of ik een goed mens ben of niet, maar of ik dit ben vanuit de overtuiging dat ik een of andere tweeduizend jaar oude profeet aanhang of niet. Ik vind dit een uiterst treurige wereldvisie.

Tja, dat vind ik dus ook.

Oh, maar wacht even, de christen oordeelt niet. Hij gelooft slechts in de waarheid van god/jezus, en toevallig is dat dan net de enige waarheid. Van hem dan he. Verder wordt er niet geoordeeld hoor.

Je hebt alleen als ongelovige gewoon PECH... Ik respecteer je wel enzo, maar ja, die waarheid he. Een "volgende keer beterrrrr" is er ook al niet bij, we zijn immers geen hindoes hier.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 26-01-2008 14:38 by Schaffelaer Profiel van Schaffelaer

quote:
Op 25 januari 2008 18:35 schreef Audiophile het volgende:
Mijn gok is dat die verhalen allang bekend waren door mnelinge overdracht en dat Paulus het waarschijnlijk ook allemaal onnodig om nog eens te herhalen, zijn doelstellingen voor de brieven waren ook niet om de geschiedenis duidelijk en helder weer te geven, zoals in de evangeliën als doel hebben, maar om bekeerde christenen een aantal handvaten te geven voor hun geloof en om dwaalleren te bestrijden.
Buiten dat vormt de dood en opstanding de basis van het geloof, de wonderen zijn leuke bijkomstigheden die hij ongetwijfeld wel heeft genoemd bij het oprichten van de gemeentes.

Lijkt mij tenminste het logisch, als je kijkt naar de motieven en opzet van de brieven vergeleken met de evangeliën. Ik vind het een redelijk denkbeeld van mezelf ^^


Dus in een tijd waarin geschiedschrijving gemeengoed is (kijk bv. naar de uiterst gedetailleerde geschiedschrijving van rome ten tijde van de val van de republiek) vind jij het normaal dat als iemand over water loopt en uit de dood opstaat dat dat enkel via mondelinge overlevering wordt doorverteld en pas 80 jaar daarna eens een keer wordt opgeschreven?

Daar komt nog bij:
Gebeurtenissen die in het evangelie worden genoemd worden nergens anders genoemd: bv. de kindermoorden van herodotus. Alle kinderen worden afgeslacht in een land, en niemand doet de moeite dat 80 jaar lang te melden?

Heb je je bij die volkstelling tijden het geboorte-verhaal nooit eens afgevraagd hoe dom en absurd het idee is dat dat de reden is dat je terugmoet naar je geboorte-grond? Voor een VOLKSTELLING? Dat werd echt nooit gedaan op die manier. Totale onzin.

Als je toch aan het gokken bent gok ik ook maar. Mijn gok is dat Jezus nooit heeft bestaan. punt. Maar mijn gok kent nog enkele onderbouwing, namelijk geen enkel historisch document.


Dear dirty delightful old drunken old days


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 26-01-2008 17:19 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 25 januari 2008 13:49 schreef Chelman het volgende:
Reductio ad absurdum hoeft niet gefundeerd te zijn. Het is gewoon een gegeven.

Welk van de eristische tips van Schopenhauer gebruik ik hierboven?

Verplichte aanschaf voor iedereen:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=666814243&Section=BOOK



Hehehe, klinkt interessant, dat boekje.

Mensen zijn inderdaad in discussies per definitie slecht


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 30-01-2008 18:29 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 26 januari 2008 14:38 schreef Schaffelaer het volgende:Dus in een tijd waarin geschiedschrijving gemeengoed is (kijk bv. naar de uiterst gedetailleerde geschiedschrijving van rome ten tijde van de val van de republiek) vind jij het normaal dat als iemand over water loopt en uit de dood opstaat dat dat enkel via mondelinge overlevering wordt doorverteld en pas 80 jaar daarna eens een keer wordt opgeschreven?
Het is erg aannemelijk dat er al geschriften waren maar deze zijn niet gevonden. Er wordt zelfs in de evangeliën gerefereerd hieraan.

quote:
Op 26 januari 2008 14:38 schreef Schaffelaer het volgende:Dus in een tijd waarin Daar komt nog bij:
Gebeurtenissen die in het evangelie worden genoemd worden nergens anders genoemd: bv. de kindermoorden van herodotus. Alle kinderen worden afgeslacht in een land, en niemand doet de moeite dat 80 jaar lang te melden?
Dat is waar. Ik heb hier ook geen verklaring voor. Men suggereert dat men dit erin heeft gestopt om een oude profetie te doen uitkomen. Anderen zeggen dat Herodotus zoveel wreedheden heeft begaan die ook niet gedocumenteerd waren (hij moorde en martelde nl aan de lopende band).

quote:
Op 26 januari 2008 14:38 schreef Schaffelaer het volgende:Als je toch aan het gokken bent gok ik ook maar. Mijn gok is dat Jezus nooit heeft bestaan. punt. Maar mijn gok kent nog enkele onderbouwing, namelijk geen enkel historisch document.

Ik denk dat er maar weinig (al dan niet Christelijke) geschiedkundigen zijn die het met je eens zijn.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 30-01-2008 18:37 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 25 januari 2008 18:52 schreef kwelgeest het volgende:
De plaats Nazareth bestond nog niet in het jaar 0.
Nee: er is geen referentie naar (het vermoedelijk zeer kleine dorpje) Nazareth in andere teksten buiten t NT van vóór 300. Betekent dat direct dat Nazareth niet bestond als nederzetting?

edit: maar een goede verklaring heb ik er niet voor. Het is vaag ja.

[Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 30-01-2008 18:39]


When your people matter, menstrual health matters


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 30-01-2008 18:41 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

Het ontkennen van het bestaan hebben van Jezus kent ongeveer hetzelfde probleem als het ontkennen van het bestaan van god; Er is zowel geen bewijs voor als tegen. Als ik mij niet vergis zijn er drieflinter dunnen 'bronnen', verwijzingen, naar een Jezus in Palestina rond het jaar 0. Slechts een daarvan zou eventueel op de Jezus kunnen slaan zoals wij die kennen uit het nieuwe testament en het christendom. Het punt om aan te nemen dat de Jezus zoals wij die kennen niet heeft bestaan heeft Schaffelaer redelijk duidelijk uitgetypt: De Romeinen registreeden best veel, ook hebben meerdere Romiensen en Joods-Romeinse geschiedkundige uit de eerste en tweede eeuwe n.c. Palestina rond het jaar 0 beschreven gezien die regio destijds een politiek 'interessante' met relatief veel oorlogsgeweld was. En in geen een van hun geschriften wordt een man opgemerkt die over het water liep, doden opwekten en chronisch zieken genas. Laat staan een man die ook nog eens 'Jezus van Nazareth'genoemd werd.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 30-01-2008 18:42 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 30 januari 2008 18:37 schreef Fusion het volgende:
Nee: er is geen referentie naar (het vermoedelijk zeer kleine dorpje) Nazareth in andere teksten buiten t NT van vóór 300. Betekent dat direct dat Nazareth niet bestond als nederzetting?

edit: maar een goede verklaring heb ik er niet voor. Het is vaag ja.
quote:
Op 25 januari 2008 19:25 schreef kwelgeest het volgende:
Ook Wikipedia zegt dat opgravingen impliceren dat Nazareth nog niet bestond tijdens het leven van Jezus. Afwezigheid van bewijs bewijst natuurlijk nog niet het tegenover gestelde; Maar, Nazareth wordt ook niet genoemd in de Talmoed en in de boeken van de Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus. En wat heeft de 'titel' 'van Nazareth' nou voor zin als niemand die plek kent?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 30-01-2008 19:00 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 30 januari 2008 18:41 schreef kwelgeest het volgende:
Het ontkennen van het bestaan hebben van Jezus kent ongeveer hetzelfde probleem als het ontkennen van het bestaan van god; Er is zowel geen bewijs voor als tegen. Als ik mij niet vergis zijn er drieflinter dunnen 'bronnen', verwijzingen, naar een Jezus in Palestina rond het jaar 0. Slechts een daarvan zou eventueel op de Jezus kunnen slaan zoals wij die kennen uit het nieuwe testament en het christendom. Het punt om aan te nemen dat de Jezus zoals wij die kennen niet heeft bestaan heeft Schaffelaer redelijk duidelijk uitgetypt: De Romeinen registreeden best veel, ook hebben meerdere Romiensen en Joods-Romeinse geschiedkundige uit de eerste en tweede eeuwe n.c. Palestina rond het jaar 0 beschreven gezien die regio destijds een politiek 'interessante' met relatief veel oorlogsgeweld was. En in geen een van hun geschriften wordt een man opgemerkt die over het water liep, doden opwekten en chronisch zieken genas. Laat staan een man die ook nog eens 'Jezus van Nazareth'genoemd werd.
Ik bedoel t niet zo flauw als t ongetwijfeld klinkt: maar dat is nog geen bewijs dat hij niet bestond. Ik denk dat bij dit soort gevallen er veel factoren een rol spelen waarom er vanuit andere bronnen niet veel over Jezus te vinden is ten tijde van Zijn leven hier op aarde. En ik vind de bewijzen vóór Zijn bestaan op aarde (veel) aannemelijker dan tegen.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 30-01-2008 19:09 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Feit is dat er natuurlijk veel vraagtekens zijn omtrent historische gebeurtenissen uit de Bijbel, omtrent inconsistentie etc. Net zoals bij de meeste andere historische geschriften uiteraard.

Voor mij is dat niet zozeer van belang. Voor mij is van belang de boodschap van Jezus en de relatie met God. Ik ga daarbij uit van het historische bestaan van Jezus (wat volgens mij wel redelijk safe is ) en het bestaan van God (waar ik enigzins rationeel bewijs van heb dmv wat kleine wonderen en andere rare gebeurtenissen sinds mijn doop, maar het is vooral het voelen van Zijn liefde).

Theologie is voor mij een verleidelijke afleiding, maar een afleiding nietemin. Ik begeef me daarbij op hetzelfde lekenniveau iedereen hier.

Zo, en nu ga me een tijdje niet hier begeven. Tot opluchting van velen van jullie


When your people matter, menstrual health matters


Fallen
Usericon van Fallen
Posted 30-01-2008 19:35 by Fallen Profiel van Fallen

ik maak nu denk ik een enorme fout door eerst te melden dat ik theologie studeer en dientengevolge het een en ander weet over bijbelgeschiedenis ed. veel punten die op dit forum gemaakt worden zijn behoorlijk goed naar mijn idee, dus ach, waarom zou ik niet mijn bek opentrekken?
het oudste evangelie, Marcus, is ontstaan tussen 50 en 70 na christus, dus zo'n 20 a 40 jaar na de kruisdood. de andere
Matheus en Lucas volgden daar vrij snel op. elk van die evangelien gaan terug op een gezamenlijke bron, denkt men, wat bron q genoemd wordt, en hebben daarnaast ook eigen materiaal. matheus marcus en Lucas worden dan ook vaak bijelkaar genoemd omdat ze nogal opelkaar lijken.
Johannes is beduidend later en is achterin de eerste eeuw ontstaan (rond 90).
tot zover datering van de evangelien (overigens zijn de brieven van Paulus ouder)
nu Nazareth: natuurlijk wordt die verder niet genoemd, het was een rotgat in een achteraf provincie en stelde niets voor, zeker niet voor de Romeinen, maar ook niet voor de Joden, het was een omgeving met een slechte reputatie
de reden dat de romeinen niet over Jezus schreven, voor zover wij kunnen weten, heeft ermee te maken dat er zowel toen als nu massa's wonderdoeners en verhalen daarover rondgingen. uniek aan Jezus was de boodschap en de afloop. en dat daar niet over werd geschreven: zoals gezegd werd Palestina als een onbelangrijke provincie gezien, daar schreef men niet over
wat betreft de keizers: hmmm, die info klopt volgens mij niet helemaal, zo goed zijn we niet op de hoogte van de keizers, was het maar waar. daarvoor kan ik overigens beter een historicus aan het woord laten.
right that's it
kpak een biertje

[Dit bericht is gewijzigd door Fallen op 30-01-2008 19:40]


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 01-02-2008 16:42 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

Ik zal maar aannemen dat je redelijk ingelezen bent maar ik wil toch een paar kleine dingtjes uit je post aanstippen:
1.) Jij neemt blijkbaar aan dat Nazareth wel bestond in het jaar 0. Daar is naar mijn weten geen bewijs voor en ik ben van mening dat de titel 'van/uit Nazareth' niet 'zinnig' is als niemand die plaats kent. Waarop baseer jij dat die plaats destijds al wel bestond?

2.) Het klopt dat rond die tijd in die streek veel 'mesias'-achtige goeroes rondliepen. Het was dus zeker niet interessant voor de Romeinen om die allemaal te registreren. Maar die ene waar wij het over hebben claimt wel bepaalde wapenfeiten te hebben met getuigen waar de rest van kon dromen. Mocht er destijds echt een Jezus van Nazareth rondlopen die dmv het genezen van chronisch zieken en het opwekken van doden duizenden mensen op de been kon krijgen en meerdere eerste handsgetuigen had dan was dat de Romeinen echt niet ontgaan.

3.) Of de Romeinen Palestina nou interessant vonden of niet. Ze zaten er wel. En ze vonden de bevolking blijkbaar insteressant (lees: gevaarlijk) genoeg om een paar gewapende opstanden (lees: oorlogen) keihard neer te slaan, Jeruzalem incl. de tempel te verwoesten en velen te verjagen/verbannen. Deze en vele anderen gebeurtenissen van rond het jaar 0 en de eerste eeuw in Palestina zijn wel beschreven door (Joods-)Romeinse geschiedkundigen. Er was dus blijkbaar wel interesse in Rome naar de streek, dat volk en hun opstanden. Dan ga je mij niet vertellen dat over de man die doden kon opwekken niets geschreven is.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Fallen
Usericon van Fallen
Posted 02-02-2008 11:34 by Fallen Profiel van Fallen

je stelt m.i. goede vragen. ik kan alleen maar antwoorden met wat op dit moment gangbaar is in het historisch Jezus onderzoek voor zover ik daarvan op de hoogte ben.

gezien de ontstaansdata van de bijbelboeken lijkt het me alleszins aannemlijk dat Nazareth bestond. in ieder geval rond de tijd van het schrijven van die boeken. De verschillende schrijvers claimden in meer of mindere mate geschiedenis te schrijven. ik kan me voorstellen dat gebeurtenissen bedacht en/of aangedikt zijn, maar ik zie geen enkele reden dat die bijbelschrijvers plaatsen zouden bedenken. Een plaats die Jezus nota bene eerder in diskrediet bracht. Voor de Joden was de plek Bethlehem theologisch van veel groter beang. (zie micha 5)

een ander punt waar je al vaker op terugkomt is de Romeinse administratie. Die was idd heel erg grondig en zetelde in Jeruzalem. zoals je zelf al aangaf was Jeruzalem verwoest in 70 na christus, hoe goed een administratie ook is, brand maakt alles kapot.

Nog afgezien van de historiciteit van de bijbelboeken: de meeste wetenschappers, christen of niet, gaan ervan uit dat Jezus bestaan heeft.

een ander punt is de methode van geschiedchrijving rond het jaar 0, die is anders dan we het nu zouden doen. nee, je zult in de bijbel geen 'objectieve' gegevens over Jezus vinden, wel theologische ideeen over Jezus, hoe hij ervaren werd door veel mensen.
Net zomin als je 'objectieve'geschiedschrijving over Julius Ceasar vind. maar net als bij Julius Caesar zijn een aantal dingen hoogstwaarschijnlijk wel historisch

en het laatste punt. er is op dit moment maar een volledige tekst bekend die iets geschreven heeft over de Joodse oorlogen: nl Flavius Josephus, een Joodse generaal die onder dwang een geschiedenis schreef. daar staat in zijn relaas twee zinnen over Jezus in. een daarvan is waarschijnlijk een latere toevoeging. (dit weet ik even niet meer zeker, maar ik meende dat het zo zat) die is geschreven na 70 CE. toen was de breuk tussen de Joden en de christenen al een feit.

[Dit bericht is gewijzigd door Fallen op 02-02-2008 11:39]


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 02-02-2008 19:17 by Schaffelaer Profiel van Schaffelaer

quote:
Op 2 februari 2008 11:34 schreef Fallen het volgende: Nog afgezien van de historiciteit van de bijbelboeken: de meeste wetenschappers, christen of niet, gaan ervan uit dat Jezus bestaan heeft.

Ja, er heeft een Jezus bestaan. Er heeft ook een jantje, pietje of klaasje bestaan...

Met de ontkenning van christus bedoel ik te zeggen dat de evangelie-en van A tot Z verzonnen zijn. Uit de duim gezogen. Een sprookje.

Er is toch ook geen weldenkend mens die echt denkt dat achilles heeft bestaan? D'r zal ongetwijfeld een mannetje hebben rondgelopen in die tijd met die naam, maar dat heeft niks te maken met de Ilias.

Christendom is niets meer dan 'moderne' mythologie, zeg maar de laatste versie.


Dear dirty delightful old drunken old days


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 02-02-2008 23:28 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Al 2000 jaar lang...



Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen