IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Satan is een mietje! [Christendom III] Vorige pagina | Volgende pagina
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 21-01-2008 13:33 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 21 januari 2008 13:29 schreef Greycloak het volgende:
Was een reactie op de post van Jenje erboven. Man oh man, zijn er écht mensen die denken dat de Roomsen met hun regels representatief zijn voor wat Jezus nu eigenlijk bedoelde? Zijn de kruistochten dat? Is het Oude Testament dat?
Er is mijns inziens een verschil tussen een Christen zíjn en je een Christen nóemen.

Wat heeft Jezus met het OT te maken?


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 21-01-2008 13:38 by Greycloak (Speciaal lid) Profiel van Greycloak

Precies!

Zijn hier een hoop mensen die uitspraken, verhalen, normen/waarden etc etc uit het OT halen en die dingen gebruiken als argument als zou Jezus tegen heaumeaus zijn en dergelijke.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-01-2008 13:59 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 januari 2008 13:29 schreef Greycloak het volgende:
Was een reactie op de post van Jenje erboven. Man oh man, zijn er écht mensen die denken dat de Roomsen met hun regels representatief zijn voor wat Jezus nu eigenlijk bedoelde? Zijn de kruistochten dat? Is het Oude Testament dat?
Er is mijns inziens een verschil tussen een Christen zíjn en je een Christen nóemen.
Wat een verademing jouw nuchtere kijk. Ja, ik ben t met compleet je eens. Zoals ieder rationeel mens zou moeten zijn


When your people matter, menstrual health matters


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-01-2008 14:29 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

is er dan 1 soort christen die zich wel echt kan noemen, de enige christenen die bestaan zijn degene die zich zo noemen.

voor de rest ben ik het wel met je eens.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-01-2008 14:51 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 januari 2008 10:45 schreef Fusion het volgende:
De temperatuur en hoe goed/slecht je nachtrust was, beinvloed ook je keuzes. Je bent echter vrij om te doen en laten wat je wilt. Je kunt je geweten negeren.


hier ligt misschien een interessant punt van discussie: bepaalde hormomen kunnen grote invloed hebben op gedrag, testosteron bijvoorbeeld maakt agressiever en overspeliger. natuurlijk ligt het er ook aan hoe je ermee omgaat, maar bij een voldoende hoge dosis komen er bij iedereen wel hele slechte kanten naar voren.

Waarzo past god in dit plaatje als iemand geboren is met een afwijking zoals een mannelijk geslachtschromosoompje teveel(XYY) wat voor een aanzienlijk hogere testosteron concentratie zorgt. In gevangenissen zitten veel hogere getalen van die mensen ik meen ooit gelezen te hebben 10 keer zoveel. zorgt god voor de afwijking? het gedrag? of is het de manier van omgaan met je agressieviteit.

Eerder in de discussie gaf je aan dat je geweten ongeveer de stem van god is. Het lijkt erop dat het geweten huist in de frontale hersenkwab(correct me if i'm wrong). Als daar tumoren ontstaan of er een harde klap op komt dan kan dat behoorlijke gevolgen hebben voor het geweten.
Bij een Antisociale persoonlijkheidsstoornis heeft de persoon helemaal geen geweten, dit soort dingen komen door opvoeding en aanleg voor de stoornis(zelf geloof ik wat meer in de opvoeding) Is er hier nog zoveel sprake van een vrije wil. Als kind is die niet erg groot en toch wordt je heel erg beinvloed, wat soms onomkeerbare gevolgen kan hebben voor de toekomst.

Wat ik probeer te zeggen is dat er veel gedragingen die fout zijn volgens de bijbel niet altijd overgelaten worden aan de vrije wil, er zijn vrij veel processen, chemisch als ook sociaal, die de mens een kant op stuurt waardoor er geen sprake is van een volledig vrije wil.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-01-2008 14:57 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Wel denk ik dat t OT wél hoort bij wat Jezus bedoelt. Alleen zie ik t ongeveer zo: Jezus snapt dat de wetten soms bijna onmogelijk zijn na te leven, gezien onze zondige natuur. Hij geeft dan ook dat de wetten nog steeds gelden, maar de 2e belangrijkste zijn "hou van God en je naaste als jezelf". Hoe het precies weet ik, als kerverse Christen ook niet, maar ik weet wel dat Jezus kwaad was met mensen die bijvoorbeeld wel sommige van de wetten naleefden maar geen liefde toonden voor naasten, mensen die anders zijn, zwakkeren etc. Of zelfs criminelen.


When your people matter, menstrual health matters


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 21-01-2008 15:01 by varanus (Speciaal lid) Profiel van varanus

quote:
Op 21 januari 2008 14:29 schreef ElitE het volgende:
is er dan 1 soort christen die zich wel echt kan noemen, de enige christenen die bestaan zijn degene die zich zo noemen.




Keristusdetering.... wat een figuur ben jij.....


spelfout weggehaald...


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-01-2008 15:03 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

hehe hoezo dat

Edit: jah het is zo wel erg zweverig uitgelegd, ik bedoel dat christen maar een stickertje is die bij veel verschillende mensen past en waar teveel verschillen onder zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 21-01-2008 15:13]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-01-2008 15:04 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 januari 2008 14:51 schreef ElitE het volgende:
Wat ik probeer te zeggen is dat er veel gedragingen die fout zijn volgens de bijbel niet altijd overgelaten worden aan de vrije wil, er zijn vrij veel processen, chemisch als ook sociaal, die de mens een kant op stuurt waardoor er geen sprake is van een volledig vrije wil.
Uiteraard. Het spirituele of het geestelijke heeft interactie met het fysieke, of dat nou bio-chemisch, bio-mechanisch of wat dan ook is. Uiteraard zijn er geesteszieken etc. waardoor iemand zijn geweten dan niet meer functioneert bijvoorbeeld.


When your people matter, menstrual health matters


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-01-2008 15:11 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 januari 2008 15:04 schreef Fusion het volgende:
Uiteraard. Het spirituele of het geestelijke heeft interactie met het fysieke, of dat nou bio-chemisch, bio-mechanisch of wat dan ook is. Uiteraard zijn er geesteszieken etc. waardoor iemand zijn geweten dan niet meer functioneert bijvoorbeeld.

jah dat is wat ik bedoelde, maar heb je er ook een uitspraak over als christen?
want het lijkt me dat je door dit soort inzichten van de wetenschap de vrije wil veel kleiner maakt, en sommige zware zonden onvermijdelijk maakt.

is het minder zondig als mensen met een aandoening wat plegen?

de wetenschap lijkt steeds meer erop uit te komen dat de hersenen volledig voorspelbaar zijn(met als voorwaarde dat je alle processen zou moeten volgen maar dat kan natuurlijk niet) Maar dat zou betekenen dat al het handelen gevolg is van fysische en chemische processen en dat er eigenlijk niets van vrije wil is. We ervaren het wel als vrije wil omdat we juist het onderdeel zijn van het waarnemende en verwerkende gebeuren en niet weten wat er in de toekomst is.



[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 21-01-2008 15:15]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-01-2008 15:17 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 januari 2008 15:11 schreef ElitE het volgende:
jah dat is wat ik bedoelde, maar heb je er ook een uitspraak over als christen?
is het dan minder zondig als die mensen wat plegen?

de wetenschap lijkt steeds meer erop uit te komen dat de hersenen volledig voorspelbaar zijn(met als voorwaarde dat je alle processen zou moeten volgen maar dat kan natuurlijk niet) Maar dat zou betekenen dat al het handelen gevolg is van fysische en chemische processen en dat er eigenlijk niets van vrije wil is. We ervaren het wel als vrije wil omdat we juist het onderdeel zijn van het waarnemende en verwerkende gebeuren en niet weten wat er in de toekomst is.


'De' wetenschap? Ten eerste bestaat 'de' wetenschap niet. Psychologen zullen andere dingen zeggen dan fysiologen. Psychologen zullen onderling meningsverschillen hebben. Ten tweede heb ik helemaal niet de indruk dat 'men' zegt dat er geen vrije wil is. Wel krijg ik de indruk dat men veel beïnvloedende factoren aan t ontdekken is. Ten derde verander de wetenschap steeds van mening. Voortschreiden inzicht, niets mis mee. Ten vierde (en ik meen dit echt 100%, hoe lachwekkend t ook moge klinken) vind ik de wetenschap zwaar overrated. Mensen nemen de wetenschap altijd aan voor de waarheid, ik ben t hier compleet mee oneens. De ratio is voor mij belangrijk, maar niet alleszeggend. De wetenschap is 'slechts' een afgeleide van de ration, dus voor mij nog minder alleszeggend.


When your people matter, menstrual health matters


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 21-01-2008 18:08 by Dargull Profiel van Dargull

quote:
Op 21 januari 2008 10:45 schreef Fusion het volgende:
De temperatuur en hoe goed/slecht je nachtrust was, beinvloed ook je keuzes. Je bent echter vrij om te doen en laten wat je wilt. Je kunt je geweten negeren.


Ik misschien wel ja. Maar als serieus christen je geweten negeren? Terwijl je er van ovetuigd bent zoals in jou geval dat, dat geweten een goddelijk element bevat?

Hoe praat je dat dan recht voor je zelf?


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-01-2008 18:10 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 januari 2008 18:08 schreef Dargull het volgende:
Ik misschien wel ja. Maar als serieus christen je geweten negeren? Terwijl je er van ovetuigd bent zoals in jou geval dat, dat geweten een goddelijk element bevat?

Hoe praat je dat dan recht voor je zelf?
Je snapt t denk ik niet. Ik heb de vrijheid als mens om mijn geweten te negeren. Als Christen kies ik er voor dat niet te doen. Als mens zijnde ga ik helaas vaak nog de fout in.


When your people matter, menstrual health matters


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-01-2008 22:33 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 21 januari 2008 15:17 schreef Fusion het volgende:
'De' wetenschap? Ten eerste bestaat 'de' wetenschap niet. Psychologen zullen andere dingen zeggen dan fysiologen. Psychologen zullen onderling meningsverschillen hebben. Ten tweede heb ik helemaal niet de indruk dat 'men' zegt dat er geen vrije wil is. Wel krijg ik de indruk dat men veel beïnvloedende factoren aan t ontdekken is. Ten derde verander de wetenschap steeds van mening. Voortschreiden inzicht, niets mis mee. Ten vierde (en ik meen dit echt 100%, hoe lachwekkend t ook moge klinken) vind ik de wetenschap zwaar overrated. Mensen nemen de wetenschap altijd aan voor de waarheid, ik ben t hier compleet mee oneens. De ratio is voor mij belangrijk, maar niet alleszeggend. De wetenschap is 'slechts' een afgeleide van de ration, dus voor mij nog minder alleszeggend.


ik ben het volledig met je eens, wetenschap is idd overrated door veel mensen die feitjes en zekerheden willen, dat bied wetenschap ook niet(genoeg).

maar ik bedoelde aan te geven dat er in de wetenschap een steeds grotere beweging is van wetenschappers die denken dat er geen echte vrije wil meer bij is. Zelf denk ik ook dat in principe alles al vastgelegd is, maar voor ons gevoel en onze beleving lijkt het wel een vrije wil omdat onze geest niet de toekomst weet, en er gewoon nog steeds beslissingen genomen moeten worden. Bovendien zullen we nooit echt alles kunnen voorspellen omdat het gewoon teveel is, bij dit soort complexe processen kan soms 1 molecuul al gigantische gevolgen hebben of tot de dood leiden(prionen zoals bij BSE). En ook alles wat de persoon meemaakt zou je ook precies moeten kunnen voorspellen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 21-01-2008 23:05 by Dargull Profiel van Dargull

quote:
Op 21 januari 2008 18:10 schreef Fusion het volgende:
Je snapt t denk ik niet. Ik heb de vrijheid als mens om mijn geweten te negeren. Als Christen kies ik er voor dat niet te doen. Als mens zijnde ga ik helaas vaak nog de fout in.


Nee, ik snap het inderdaad niet daar ik niet religieus ben ik heb wat moeite het concept van vrije wil te combineren met een alom aanwezige entiteit die een bepaalde manier van handelen schijnt inteprenten in je geweten.

En je maakt vreemd genoeg ondescheid tussen je zelf als mens en als christen is het niet zo dan dat die 2 dingen onvervreemdbaar met elkaar zijn verwoven? Lijkt mij dat iets wat voor jou het fundament onder je leven/spirtuele beleving is niet los valt te koppelen van je mens zijn.

Verklaar u gaarne nader dit is best intrigerend.

[Dit bericht is gewijzigd door Dargull op 21-01-2008 23:11]


mascha
Usericon van mascha
Posted 22-01-2008 0:18 by mascha Profiel van mascha

Oud bekend Hollands gezegde; "Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen", spreekt boekdelen. Gelovigen, ongelovigen en twijfelaars, allochtoon en autochtoon, mannen en vrouwen, christenen en moslims, sataanen en satanisten. Ik heb met dat alles opzich geen moeite tenzij er verdraagszaamheid, wederzijds respect en tolerantie uit voortkomt maar het feit is gewoon zo dat dit vaak niet het geval is. Geloven is het "vertrouwen" hebben dat iets "waar" is, daar kan ik dan nog wel inkomen maar ik begrijp niet waarom iemand de kracht haalt uit een boek zoals de bijbel, een boek dat al eeuwenoud is. Ik steek mijn energie liever in tastbare dingen, dingen die ik kan voelen en met mijn eigen ogen kan zien, dan weet ik zeker dat ze waar zijn en kan ik zelf beslissen hoe tolerant en hoeveel respect ik wil en kan opbrengen voor hoe ik leef en voor mijn medemens, daarvoor hoef ik niet gestuurd te worden door een oud boek met ideeén die totaal niet aansluiten op anno 2008 of een gelovige.





Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-01-2008 12:30 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 januari 2008 23:05 schreef Dargull het volgende:
Nee, ik snap het inderdaad niet daar ik niet religieus ben ik heb wat moeite het concept van vrije wil te combineren met een alom aanwezige entiteit die een bepaalde manier van handelen schijnt inteprenten in je geweten.

Ehm ik kan t denk ik niet veel duidelijker maken Je bent als schepsel vrij om te doen en laten wat je wilt. Ik kan moorden als ik daar zin in heb. God hoopt echter ik dat niet doe, en heeft me daarom een geweten gegeven. Ik kan dat geweten negeren, of er naar luisteren. Verdere uitleg dan dat vervalt al snel in post-modernistisch gezever.

quote:
Op 21 januari 2008 23:05 schreef Dargull het volgende:
En je maakt vreemd genoeg ondescheid tussen je zelf als mens en als christen is het niet zo dan dat die 2 dingen onvervreemdbaar met elkaar zijn verwoven? Lijkt mij dat iets wat voor jou het fundament onder je leven/spirtuele beleving is niet los valt te koppelen van je mens zijn.

Verklaar u gaarne nader dit is best intrigerend.
Als mens heb ik na 'de zondval' (en hier kan ik niet veel over uitwijden want dat is een onderwerp dat ik diep gevoelsmatig wel denk te snappen, maar in woorden uitgedrukt klinkt t vaak een beetje slap) een zondige natuur gekregen. Iedereen normaal mens is slecht. Zelfs moeder Theresa (één van de weinige 'Roomse' heiligen die ik ook echt als n heilige beschouw) maakte fouten of loog (hoe weinig ook vergeleken met bijvoorbeeld mijzelf). Dat noem ik mens zijn. Christen zijn = Jezus' persoonlijkheid proberen te hebben = voor God en iedereen onvoorwaardelijke liefde proberen te hebben. Ik ben een mens, en ik ben een Christen, maar er is een strijd tussen het goede en het kwade in mij.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-01-2008 12:32 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 22 januari 2008 0:18 schreef mascha het volgende:
Oud bekend Hollands gezegde; "Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen", spreekt boekdelen. Gelovigen, ongelovigen en twijfelaars, allochtoon en autochtoon, mannen en vrouwen, christenen en moslims, sataanen en satanisten. Ik heb met dat alles opzich geen moeite tenzij er verdraagszaamheid, wederzijds respect en tolerantie uit voortkomt maar het feit is gewoon zo dat dit vaak niet het geval is. Geloven is het "vertrouwen" hebben dat iets "waar" is, daar kan ik dan nog wel inkomen maar ik begrijp niet waarom iemand de kracht haalt uit een boek zoals de bijbel, een boek dat al eeuwenoud is. Ik steek mijn energie liever in tastbare dingen, dingen die ik kan voelen en met mijn eigen ogen kan zien, dan weet ik zeker dat ze waar zijn en kan ik zelf beslissen hoe tolerant en hoeveel respect ik wil en kan opbrengen voor hoe ik leef en voor mijn medemens, daarvoor hoef ik niet gestuurd te worden door een oud boek met ideeén die totaal niet aansluiten op anno 2008 of een gelovige.




Je steekt toch ook je energie (hoop ik) in liefde?


When your people matter, menstrual health matters


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 22-01-2008 13:27 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Maar is geloof een simpele voorwaarde om beoordeeld te worden door God (als in: ongelovigen zijn per definitie uitgesloten van redding in het hiernamaals) of worden mensen slechts beoordeeld op hun doen en laten (ofwel: een mens kan in de ogen van God goed zijn zonder Jezus te hebben geaccepteerd als zijn redder)?

En hoe worden mensen beoordeeld die nooit in contact zijn gekomen met het christelijke geloof? Worden zij afgerekend op hun onwetendheid?

Ik heb deze vragen ooit aan een christelijke vriendin voorgelegd maar die had er geen antwoord op. Misschien kregen 'onwetenden' een tweede kans op aarde opperde ze. En over de eerste vraag liet ze zich niet uit.

Daarnaast, een theologische vraag die al uit de middeleeuwen stamt: is een slechte daad goed als de dader oprecht denkt te handelen vanuit Gods wil? Gaat het om handelingen of om de veronderstelling dat men doet wat God het liefste heeft, ookal is dit niet het geval?


[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 22-01-2008 13:27]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 22-01-2008 14:00 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Mjah, aan de ene kant staat er zoiets als dat heidenen door hun geweten vrijgepleit konden worden, wat wel weer in tegenstelling is met dat Jezus de enige weg tot God is. In principe zou dit betekenen dat je eigenlijk beter af bent zonder. Volgens mij maken alleen de katholieken dit duidelijk door het vagevuur in hun theologie op te nemen. Maar helemaal zeker durf ik dat niet te zeggen.



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-01-2008 14:24 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 22 januari 2008 13:27 schreef Gemene Lepel het volgende:
Maar is geloof een simpele voorwaarde om beoordeeld te worden door God (als in: ongelovigen zijn per definitie uitgesloten van redding in het hiernamaals) of worden mensen slechts beoordeeld op hun doen en laten (ofwel: een mens kan in de ogen van God goed zijn zonder Jezus te hebben geaccepteerd als zijn redder)?

En hoe worden mensen beoordeeld die nooit in contact zijn gekomen met het christelijke geloof? Worden zij afgerekend op hun onwetendheid?

Voor zover ik t weet (en ik weet hier niet veel van af) geldt voor die laatste groep dat ze inderdaad aan de hand van hun daden zullen worden beoordeeld. Voor die eerste groep (ongelovigen die wel van het bestaan van Jezus afweten) weet ik niet precies hoe het zit. Ik krijg de indruk dat 'men' ('de' Christenen) denkt dat je dan niet tot de lucky few hoort :

Maar even voor de goede orde, wederom voor zover ik weet. De hel is niet eeuwig! Volgens mij is de hel een plek waar je na de dood kan belanden en verwijdert van God bent. Vervolgens aan het eind der tijden worden alle 'goed beoordelen' opnieuw opgewekt en zullen de andere zielen geloof ik wederop staan. Ik weet hier nog véél te weinig van dus pin me hier niet op vast. Wel weet ik dat t OT anders tegen de dood aankijkt dan t NT. Volgens t OT was er nl. helemaal niet per sé iets na de dood! Jezus sprak over de hel, maar in sommige gevallen zijn er aanwijzigingen dat hij t helemaal niet over een hel had zoals in een hiernamaals. En er zijn ook soms aanwijzingen dat t Koninkrijk Gods hier op aarde, of in jezelf is. Er is (voor mij) veel vaagheid nog op dit gebied. Ik weet ook niet of ik me hier in wil verdiepen; om diverse redenen.


quote:
Op 22 januari 2008 13:27 schreef Gemene Lepel het volgende:
Daarnaast, een theologische vraag die al uit de middeleeuwen stamt: is een slechte daad goed als de dader oprecht denkt te handelen vanuit Gods wil? Gaat het om handelingen of om de veronderstelling dat men doet wat God het liefste heeft, ookal is dit niet het geval?

Die vraag kan je zelf denk ik ook wel beantwoorden


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-01-2008 14:26 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

edit de pedit...

[Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 22-01-2008 14:27]


When your people matter, menstrual health matters


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 22-01-2008 14:47 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 21 januari 2008 13:33 schreef WhiteRider het volgende:
Wat heeft Jezus met het OT te maken?
Jezus deed wel erg zijn best om de profetie-en over de mesias uit het oude testament werkelijkheid te laten worden ter behoeve van zichzelf. Verder zijn er zeker wel overeenkomsten tussen de leer van het oude testament en die van het nieuwe/Jezus. Dat er ook verdomd, wellicht teveel, verschillen en tegenstrijdigheden zijn zul je mij niet horen ontkennen. Maar de Jezus uit 'gnostische' teksten is toch ook wel een ander persoon dan de Jezus van het 'Concillie van Nice'.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-01-2008 15:29 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 22 januari 2008 14:47 schreef kwelgeest het volgende:
Jezus deed wel erg zijn best om de profetie-en over de mesias uit het oude testament werkelijkheid te laten worden ter behoeve van zichzelf. Verder zijn er zeker wel overeenkomsten tussen de leer van het oude testament en die van het nieuwe/Jezus. Dat er ook verdomd, wellicht teveel, verschillen en tegenstrijdigheden zijn zul je mij niet horen ontkennen. Maar de Jezus uit 'gnostische' teksten is toch ook wel een ander persoon dan de Jezus van het 'Concillie van Nice'.
Higly overrated door Dan Brown aangezwengeld geneuzel De meeste gnostische teksten hebben niet de authenticiteit van de evangeliën zoals deze in de Bijbel zijn opgenomen. En dat zeg ik niet omdat ik Christen ben en dus bevooroordeeld zou zijn.


When your people matter, menstrual health matters


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 22-01-2008 15:42 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 22 januari 2008 15:29 schreef Fusion het volgende:
Higly overrated door Dan Brown aangezwengeld geneuzel De meeste gnostische teksten hebben niet de authenticiteit van de evangeliën zoals deze in de Bijbel zijn opgenomen. En dat zeg ik niet omdat ik Christen ben en dus bevooroordeeld zou zijn.
Dikke bullshit. Veel gnostische teksten zijn ouder dan de in de bijbel opgenomen teksten en geven een menselijker en realistiser beeld.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen