|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
quote: Pardon? Wat zei je? |
|
Alleen bij dat speciale dieet he ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
[Dit bericht is gewijzigd door Jolijn op 16-02-2008 23:04] |
|
:') Dear dirty delightful old drunken old days |
|
quote:Wat vind je van de theorie dat Nazareth een verbastering of vetaalfout is van 'Nazarener', een Joods-politieke stroming/club rond het jaar 0. quote:Ik zie niet in waarom de Romeinen hun eigen administratie, ook, zouden verbietigen. quote:Hoewel het geschiedkundige bewijs tekort schiet om er vanuit te gaan ga ook ik er van uit dat de man 'Jezus' waar onze 'Jezus van Nazareth' op gebaseerd is bestaan heeft. Ik denk alleen niet dat hij, geheel, overeenkwam met het beeld dat het nieuwe testament van hem geeft. quote:Er zal vast niet maar een Jezus geleefd hebben en deze oorlogen waren grotendeels van na de kruisiging. Flavius Jesephus is gewoon niet aan te dragen als een serieuze geschiedkundige bron voor het bestaan hebben van Jezus. [Dit bericht is gewijzigd door kwelgeest op 18-02-2008 17:01] Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
De vier evangeliën, is dat niet te beschouwen als betrouwbare bronnen? Waarom zie je die niet als bewijs? |
|
quote:Als ik de bijbel lees zie ik dat boek in een groter verband dan slechts haar kaft. Ik ga uit van meer dan vier evangelien. Maar de bijbel is voor mij geen geschiedenisboek en ook geen boek dat letterlijk genomen moet worden. Ik zie het als een boek dat geschreven is in metaforen waarbij het dus niet uitmaakt of de hoofdpersoon wel of niet bestaan heeft; Het gaat immers om de boodschap. Omdat ik de bijbel dus eerder als een sprookje dan als geschiedenis lees ga ik niet van haar uit bij het bepalen van een geschiedkundige overtuiging. Het stikt in de bijbel van de inconsistenties en geshiedkundige twijfelachtigheden. De bijbel is een gecensureerd knip en plak werk met een levensfilosofische boodschap. Daarom zie ik haar niet als bewijs. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
quote: Het gaat over het deel in de hersenen dat ons het gevoel geeft dat er een grotere aanwezigheid is en ons in sommige gevallen religieuze visies kan geven. Dat deel is ook erg actief wanneer mensen bijvoorbeeld mediteren of bidden. |
|
quote: Dit is weer zo'n gevalletje nr 1 zegt A nr 2 zegt B, C, D, E... nr 1 zegt A! Pagina's lang in dit topic, bewijs, na bewijs volgt op logisch nadenken en historisch perspectief. En dan zijn we nog geen stap verder. Bizar. Dear dirty delightful old drunken old days |
|
quote:Ik vraag me af of ze zo de geschiedkundige en theologische waarde van de gnostische schriften weer gaan ontkennen en deze weer na Nicea gaan plaatsen. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
Neuh, eerder Nicea als een bevestiging van zoals het al een tijdje ging sinds de apostelen het evangelie vertelden en beleden, maar dan nu centraal met elkaar overeen gestemd. Een herdefiniëring van de apostolische geloofsbelijdenis en dat soort zaakjes, niks nieuws eigenlijk. |
|
Ja, voor, tijdens en na Nicea was de gehele christelijke wereld het eigenlijk wel met elkaar eens hoe het allemaal in elkaar stak. Niets geen compromisen, sekten en afscheidingen. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
Maar het is niet slechts het nieuwe testament waar het aan schort. Ook in het oude testament ontbreken er boeken en/of boekdelen. Zo zijn er meerdere en andere, veelal oude mystieke 'gnostisch' Joodse, verhalen bekend over het hof en de zondeval waarin meer te lezen valt over Kain, Lilith en Seth. Ook mist het boek van Henoch. Een boek dat in/door de Ethiopische kerk nog steeds gebruikt wordt. Wat ook opvallend is dat er over de grote bijbelse koningen; Saul, David, en Salomo geen archeologische en/of geschiedkundige bewijzen of aanwijzingen zijn gevonden terwijl deze er wel zijn voor latere Joodse/bijbelse koningen. Ook het exodus-verhaal rammelt aan alle kanten. Zo valt er in oud-Egyptische-inscripties niets te vinden over een 'vreemd' volk dat wegtrok uit Egypte en daar al vierhonderd jaar had geleefd. Zeker niet van de omvang als waar de bijbel van spreekt. Daar komt nog eens bij dat in de periode dat het exodus-verhaal wordt gesitueerd Palestina binnen het Egyptische rijk viel. De dwangarbeid die de Joden volgens de bijbel moesten verrichten komt ook niet Egyptisch over maar Aziatisch. Egyptische dwangarbeiders werkten in steengroeven en zaten dus niet in zulke grote gatalen met klei en stro te spelen. Je zou kunnen aanvoeren dat de oude Egyptenaren wellicht niet aan de bijbelse vernedringen herinnerd wilden worden en ze daarom niet nagelaten hebben, maar dat is niet waar. In oud-egyptische inscripties en geschiedkundige teksten zijn genoeg vernderingen van de grote farao's te lezen. Ook is er te lezen hoe de farao Merenptah, de opvolger van RamsesII, een nomadisch volk genaamd Israel dat in Kanaan verbleef versloeg. Dit nomaden volk had zich waarschijnlijk vrij recent vanuit de Arabische woestijn daar gevestigd. Verder zijn verhalen zoals die van Simpson natuurlijk grote metaforen. De leeuw staat voor kracht en macht. Als Simson een leeuw verslaat is dat slechts metaforisch om zijn mythologische kracht te verwoorden. De verhalen van, b.v., Simson hebben histrorisch niet veel meer waarde dan, b.v., de Beolwulf epos. Ik vind het allemaal leuk en aardig als mensen de bijbel als een belangrijk boek en/of levensleidraad zien. Daar kan ik best inkomen en hoewel ik atheistisch ben kan ik ook begrijpen dat mensen religieus zijn. Maar je kan en moet de bijbel niet als meer zien dat een metaforisch verhaal. Er zullen vast wel historisch kloppende verhalen en feiten instaan maar het merendeel is dat niet. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
Ik heb toevallig vanochtend in een blaadje van nota bene de Jehova's Getuigen wat weerleggingen van jouw stellingen gevonden, natuurlijk zonder bronverwijzingen, ik ga eens proberen of ik er wat van kan vinden. Misschien eindelijkeens een keertje harde bewijzen, ik word die zweverige hypotheses ook wel wat zat. Als ik wat vind zal ik het posten. Er waren voor Nicea trouwens ook wel andere groeperingen die andere meningen hadden, maar deze waren verspreid en lagen onderling net zo overhoop als tegen de 'ware' orthodoxe leer. Sowieso wordt er in de bijbel zelf al gesproken over andere meningen, leraren die afwijkende mening hebben over besnijdenissen, vreemde godsbeelden en meer van dat soort dingen. Gnostiek zat er altijd wel tussen, is ook wel logisch, als je het oude testament leest en dan de boodschap voor je kiezen krijgt dat je God opeens een God van liefde blijkt te zijn, dat kan heel goed resulteren in dualistische opvattingen. Sowieso was het christendom al een rare opvatting, zeker vanwege de hellenistische filosofie waarin de goddelijke en menselijke natuur van Jezus als iets totaal bezopen lijkt. De tempel schijt ook gebouwd te zijn door ene koning Omri ipv Salomo. Maar ik post in ieder geval iets als ik concrete feiten heb gevonden in plaats van niet onderbouwde non-argumenten. [Dit bericht is gewijzigd door Audiophile op 19-02-2008 14:05] |
|
quote: Je moet de vorige topics eens doorlezen ^^ Ach ja, ik heb hetzelfde vanuit mijn perspectief, is iets waar je in dit soort discussies altijd tegenaan loopt. Alhoewel ik het niet ernstig vind, houdt me een beetje met beide voeten op de aarde. |
|
quote:Och ja, natuurlijk, als ik gewoon aangeef wat archeologisch/histrorisch wel en niet bwezen kan worden zijn dat niet onderbouwde non-argumenten. De teksten uit een fabelboek die op geen een punt historisch ondersteund worden wegen natuurlijk veel zwaarder. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
Ik bedoel wat ik heb gelezen, een essentiëel woordje 'ik' was ik vergeten in die tekst, excuses [Dit bericht is gewijzigd door Audiophile op 19-02-2008 14:05] |
|
Mijn excuses. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
Christelijk als ik ben zal ik je het vergeten, je hebt nog 7 * 70 - 1 credits over. |
|
quote:Inderdaad ga ik er van uit dat dieren een ziel hebben. En als je de Bijbel in zijn originele Hebreeuwse versie leest, schijnt dat ook overduidelijk zo te zijn. Maar goed, ik ging er voordat ik dat wist al van uit. Ik geloof dat 'ziel' en 'leven' bijna synoniem met elkaar zijn. When your people matter, menstrual health matters |
|
quote: Je bent wel lief voor slangen, toch? |
|
quote:Alleen als zij ook lief voor mij zijn When your people matter, menstrual health matters |
|
quote: Is dit ook weer zoiets waar "respect" voor opgebracht dient te worden? Ik vind het gewoon eng dat iemand die goed uit z'n woorden kan komen en op niveau kan discussieren dit soort baarlijke, achterlijke verzinsels gelooft. Werkelijk compleet middeleeuws. Ik vond die Balkenende laatst ook al zo ergerlijk, met zijn "zonder geloof kan je niet functioneren". Het wordt tijd voor een Nederlandse versie van meneer Atatürk. Weg met die kerk uit ons staatsbestel, alsjeblieft... Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
als je geloof vervangt door ambitie en drijfveer dan klopt het nog. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina | Volgende pagina |