IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Christendom V: daar waar ProgTon de enige ware leer van Christus predikt Vorige pagina | Volgende pagina
ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 09-06-2010 0:10 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 9 juni 2010 0:08 schreef ProgTon het volgende:
dan is er liefde vanuit een humanitair karakter, mja waar komt dit dan weer vandaan..... ik zeg niks

Ja, dat komt uit niks, daar kan ik me wel in vinden



Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Alterprince
Deze zin is niet waar
Usericon van Alterprince
Posted 17-06-2010 13:35 by Alterprince (Speciaal lid) Profiel van Alterprincehttp://www.facebook.com/profile.php?id=100002022707376

Uit Christenen en metal topic, wil nog wel even hierop ingaan:

quote:
Op 17 juni 2010 13:17 schreef ProgTon het volgende:
ik zal me nog ff verdiepen in die vragen die hij stelde, het zijn niet zomaar vragen.
Sodom en Gomorrah waren steden die het niet hadden op wetten en regels etc.
In die tijd waren de wetten en regels in Jodendom behoorlijk heilig, en als je verhaal mocht lezen dan waren Sodom en Gomorrah nogal mensen die avrechts leefden en dus in Gods ogen behoorlijk verkeerd bezig waren.
Uiteindelijk is de essentie van het verhaal dat Lot, als een van de enige gelovigen gered werd. Ondanks al het leed wat hij meemaakte, God liet zelfs de duivel toe dingen bij Lot aan te richten.
Maar Lot hield zich vast aan het geloof, dit verhaal is erg symbolisch, en mischien wel een waarschuwing voor diegene die God als tegenstanders zien of dikke schijt hebben aan de normen en waarden waar Jezus met zijn bloed een handtekening heeft onder gezet.

Met andere woorden de bezigheden in Sodom en Gomorrah waren in Gods ogen blasphemisch en kon niet langer zo gebeuren.
Mag je dan concluderen dat hoererij etc in Gods ogen een gruwel is: ben bang van wel.
Ook al is het nu een hele andere tijd, het is en blijft het verkopen van je lichaam, geld verdienen met lust. Seks hebben met menesn die je geen eens liefhebt, en ga zo maar door.

De essentie zit hem in het liefhebben van elkander, je naasten liefhebben. God liefhebben enzovoort. Niet gebruik maken van elkander of losbandig seks hebben als zelfbevrediging.

En oh ja ik ben nou niet zon heilig boontje die durft te zeggen dat ik mij hier compleet aan kan houden. Daar is het de tijd niet voor, zoveel afleiding, gore sites, reclames etc... je wordt er zo makkelijk door beinvloed.
Ik denk zelfs dat verbieden de enige oplossing is om niet blootgesteld te worden aan dit soort troep.
De vrouw is een machtig mooi schepsel, en de ogen gaan makkelijk de kant op die je niet wilt, dus ik ben wat dat betreft niet veel anders dan de meesten.
Maar dat wil niet zeggen dat dit niet vergeven kan worden, bij oprechte schuldbekekenning (zondebesef) weten dat je verkeerde dingen doet ben je denk al een stap in de goede richting

Ik ben maar een nietig zondig mens, die hoopt dat het goed mag komen en erop blijft vertruowen. Omdat ik niet zonder Hem kan leven, als Hij mij zo liefheeft als de Bijbel zegt en geloof, mag ik ervan uitgaan een kind van Hem te zijn in een leven op weg naar eeuwige rust en voorspoed

Weet je wat ik nou niet snap...

Ten eerste waarom je die normen en waarden van god en Jezus zo mak volgt en niet zelf nadenkt wat goed en slecht is. Omdat god het wil, is geen voldoende argumentatie. Nergens.

En ten tweede waarom je je zo afhankelijk opstelt. Afhankelijkheid is zwakte, want als aan het eind van je leven die god niet blijkt te bestaan, heb jij je tijd hier behoorlijk verpest. En daar bedoel ik niet mee dat je hier het feestbeest zou moeten uithangen. Daar bedoel ik mee dat je een beetje voor jezelf moet nadenken.

Ook ben ik het met Zelthor eens. Als sites, televisie en dergelijke je sterk beïnvloeden, hoe stevig zijn dan jouw geloofsprincipes? Ik sta zeer negatief tegenover televisie en commerciële bezigheden maar ik kan me er prima van afschermen. Ook als ik ernaar kijk. Dat is omdat ik nadenk en kan beredeneren wat er in mijn ogen fout aan is. Daar hoef ik geen sprookjesboek voor in te kijken.


"Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices"


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 17-06-2010 13:43 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 17 juni 2010 13:35 schreef Alterprince het volgende:
Uit Christenen en metal topic, wil nog wel even hierop ingaan:


Weet je wat ik nou niet snap...

Ten eerste waarom je die normen en waarden van god en Jezus zo mak volgt en niet zelf nadenkt wat goed en slecht is. Omdat god het wil, is geen voldoende argumentatie. Nergens.

Sterk punt. Is voor mij de reden geweest om van het geloof af te stappen. Al die broeders en zusters die hun eigen gevoel en denken hadden uitgeschakeld, en zodoende veroordeeld waren tot het leven volgens wetten uit een ongenuanceerd en onlogisch boek van tweeduizend jaar oud. Zelfs als je alleen de woorden van Jezus volgt, dan nog spreekt alles elkaar tegen. En je komt met jezelf in de knoop op den duur.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 17-06-2010 13:51 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 17 juni 2010 13:43 schreef bastianus het volgende:
Zelfs als je alleen de woorden van Jezus volgt, dan nog spreekt alles elkaar tegen. En je komt met jezelf in de knoop op den duur.
Ik wacht nog steeds in spanning op een goed, duidelijk voorbeeld. Je kwam tot nu toe met 1 voorbeeld uit het NT, en dat was een niet-Bijbelse bewering over Johannes de Doper. Verder vind ik t jammer dat ik een aantal keren al je punten één voor één heb toegelicht en je verder geen reactie terug gaf, maar goed das je goed recht enzo.

@Alterprince: Voor mij is alles wat ik Jezus hoor zeggen in de Bijbel precies wat ik zelf al jaren voel, het was juist alsof alle puzzelstukken op hun plek vielen. Om te zeggen dat ik mijn eigen normen en waarden aan de kant zet voor die van iemand anders is ongenuanceerde kritiek, alsmede je stelling dat Christenen niet zelf nadenken. Als dit soort beweringen zegt meer over jouw beeld van 'de gemiddelde Christen' dan dat t wat over 'het' Christendom zegt.


When your people matter, menstrual health matters


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 17-06-2010 13:53 by Yirroth Profiel van Yirroth

Overigens 'je lichaam verkopen' is mijns inziens de basis van economie, elke vorm van werken is in principe je lichaam verhuren.

God is tegen arbeid?


http://skepticsannotatedbible.com/ <- erg handige site IMO om fouten in bepaalde heilige boeken te vinden


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


Alterprince
Deze zin is niet waar
Usericon van Alterprince
Posted 17-06-2010 14:02 by Alterprince (Speciaal lid) Profiel van Alterprincehttp://www.facebook.com/profile.php?id=100002022707376

quote:
Op 17 juni 2010 13:51 schreef Fusion het volgende:
@Alterprince: Voor mij is alles wat ik Jezus hoor zeggen in de Bijbel precies wat ik zelf al jaren voel, het was juist alsof alle puzzelstukken op hun plek vielen. Om te zeggen dat ik mijn eigen normen en waarden aan de kant zet voor die van iemand anders is ongenuanceerde kritiek, alsmede je stelling dat Christenen niet zelf nadenken. Als dit soort beweringen zegt meer over jouw beeld van 'de gemiddelde Christen' dan dat t wat over 'het' Christendom zegt.

Dit ging over het verhaal van progton. Als ik dat lees, krijg ik sterk de indruk dat hij zo gefascineerd is door Jezus en god dat hij die volledig volgt. Ik zeg ook helemaal niks over het christendom, hier, dat klopt. Wil ik wel doen hoor. Graag zelfs.


"Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices"


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 17-06-2010 14:03 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 17 juni 2010 13:53 schreef Yirroth het volgende:
Overigens 'je lichaam verkopen' is mijns inziens de basis van economie, elke vorm van werken is in principe je lichaam verhuren.

God is tegen arbeid?
Hahaha, goeie. Echt. Heel spits. En hoe zit het als je een eigen bedrijf hebt?

quote:
Op 17 juni 2010 13:53 schreef Yirroth het volgende:
http://skepticsannotatedbible.com/ <- erg handige site IMO om fouten in bepaalde heilige boeken te vinden
Ah, even makkelijk zonder zelf te kijken in die diverse heilge boeken hebben blind gaan op eoa site van eoa verbolgen atheist Ik heb even op Genesis geklikt, en sjongejonge, zelfs als ik nog atheist was had ik me geergerd aan de fouten en het onzin-niveau.


When your people matter, menstrual health matters


Alterprince
Deze zin is niet waar
Usericon van Alterprince
Posted 17-06-2010 14:05 by Alterprince (Speciaal lid) Profiel van Alterprincehttp://www.facebook.com/profile.php?id=100002022707376

Ik vind prostitutie overigens ook iets debiels. Het blijkt dat we het als samenleving nodig hebben, maar het zou niet zo moeten zijn als je het mij vraagt. Het is ongeveer wel het laagste wat je kunt bereiken als mens.


"Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices"


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 17-06-2010 14:07 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 17 juni 2010 14:02 schreef Alterprince het volgende:
Dit ging over het verhaal van progton. Als ik dat lees, krijg ik sterk de indruk dat hij zo gefascineerd is door Jezus en god dat hij die volledig volgt. Ik zeg ook helemaal niks over het christendom, hier, dat klopt. Wil ik wel doen hoor. Graag zelfs.
Ok, dat was niet duidelijk. Maar goed, denk je dat ProgTon zelf niet nadenkt? Of dat hij af en toe moeilijke vragen heeft? Vind t nog steeds allemaal ongenuanceerd dat soort opmerkingen over niet zelf nadenken etc.

Ik vind dat de gemiddelde anti-Christen/atheist (joe noo waddamien) niet onderdoet in het meeste waarvan hij de Christen(en) beschuldigt


When your people matter, menstrual health matters


Alterprince
Deze zin is niet waar
Usericon van Alterprince
Posted 17-06-2010 14:13 by Alterprince (Speciaal lid) Profiel van Alterprincehttp://www.facebook.com/profile.php?id=100002022707376

quote:
Op 17 juni 2010 14:07 schreef Fusion het volgende:
Ok, dat was niet duidelijk. Maar goed, denk je dat ProgTon zelf niet nadenkt? Of dat hij af en toe moeilijke vragen heeft? Vind t nog steeds allemaal ongenuanceerd dat soort opmerkingen over niet zelf nadenken etc.

Ik vind dat de gemiddelde anti-Christen/atheist (joe noo waddamien) niet onderdoet in het meeste waarvan hij de Christen(en) beschuldigt

Mijn punt is:

Als je zelf nadenkt/na kunt denken, waarom zou je dan terugvallen op een boek of een persoon die 2000 jaar geleden (of misschien wel helemaal niet) leefde en een spiritueel iets waar je enkel met je gevoel en niet met je verstánd bij kunt? Voor mij is het hoogste streven in ieder geval verstand, en het gevoel dat daaruit voortkomt. Niet het gevoel en het verstand dat daaruit voortkomt.


"Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices"


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 17-06-2010 14:19 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 17 juni 2010 14:13 schreef Alterprince het volgende:
Mijn punt is:

Als je zelf nadenkt/na kunt denken, waarom zou je dan terugvallen op een boek of een persoon die 2000 jaar geleden (of misschien wel helemaal niet) leefde en een spiritueel iets waar je enkel met je gevoel en niet met je verstánd bij kunt? Voor mij is het hoogste streven in ieder geval verstand, en het gevoel dat daaruit voortkomt. Niet het gevoel en het verstand dat daaruit voortkomt.
Naast het feit dat je enkelzijdige, causale verbanden aanlegt tussen verstand en gevoel ( ) wordt discussieren lastig tussen ons als jij verstand het hoogst haalbare vindt Voor mij zijn er tijden/situaties waarbij de één meer gewenst is dan de ander, en het is meestal een combinatie van die twee. En nogmaals, je visie op het feit dat Christenen zich compleet als een zombi laten leiden door eoa Boek is nogal plat en kort door de bocht. Waaruit concludeer je dat uberhaupt?


When your people matter, menstrual health matters


Alterprince
Deze zin is niet waar
Usericon van Alterprince
Posted 17-06-2010 14:28 by Alterprince (Speciaal lid) Profiel van Alterprincehttp://www.facebook.com/profile.php?id=100002022707376

Volgens mij begrijp je me verkeerd want mijn hoogste STREVEN is verstand, verstand is geen dóel.
edit: even verduidelijken, daarmee bedoel ik dus dat als ik ergens onzeker over ben, ik meestal mijn verstand de beslissing laat nemen. Tenzij mijn verstand weer zegt dat ik mijn gevoel moet laten beslissen. Het is niet eenzijdig, zoals je al zegt.
Dat betekent niet dat ik een eenzijdige scheiding maak, maar ik ga nooit ergens op mijn gevoel af zonder er eerst bij na te denken. Misschien doe jij dat ook wel, maar ik blijf bij mijn punt:

Als je zelf, autonoom kunt nadenken en je gevoelens en gedachten kunt redeneren, waarom heb je dan een boek, of een voorbeeld, een hogere macht nodig? Ik zeg niks over zombies, maar christenen gebruiken het boek als leidraad. TOCH? Daar ben je toch christen om?

[Dit bericht is gewijzigd door Alterprince op 17-06-2010 14:30]


"Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices"


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 17-06-2010 14:39 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 17 juni 2010 13:51 schreef Fusion het volgende:
Ik wacht nog steeds in spanning op een goed, duidelijk voorbeeld. Je kwam tot nu toe met 1 voorbeeld uit het NT, en dat was een niet-Bijbelse bewering over Johannes de Doper. Verder vind ik t jammer dat ik een aantal keren al je punten één voor één heb toegelicht en je verder geen reactie terug gaf, maar goed das je goed recht enzo.

Volgens mij was Jezus een meer dan prima gast, daar niet van, zeker in die tijd. Maar zijn volgelingen hebben hem denk ik aan hun eigen ideeën aangepast, met name Paulus met zijn richtlijnen voor de gemeenten van die tijd. In het geval van Paulus heb ik het dan met name over zijn richtlijnen over de positie van de vrouw, meningen over het huwelijk waar hij als verstokte vrijgezel m.i. de ballen verstand van heeft, ook zijn mening over (homo)sexualiteit en ga zo maar door.
Ik denk dat als Jezus terug kwam op aarde, hij zich kapot zou schamen voor de volgelingen en voor wat ze allemaal "in zijn naam" doen. Ook de evangelieën die niet accuraat zijn en alle andere boeken van het Nieuwe Testament daar zou hij zich vast niet in herkennen.
Het gristelijke geloof lijkt me vooral een uitvinding van de apostelen en de kerk. Het is denk ik niet verkeerd om je te richten naar bepaalde uitspraken van Jezus, maar het grootste deel van de bijbel kan zo de prullenbak in.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 17-06-2010 14:42 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 17 juni 2010 14:28 schreef Alterprince het volgende:
Volgens mij begrijp je me verkeerd want mijn hoogste STREVEN is verstand, verstand is geen dóel.
edit: even verduidelijken, daarmee bedoel ik dus dat als ik ergens onzeker over ben, ik meestal mijn verstand de beslissing laat nemen. Tenzij mijn verstand weer zegt dat ik mijn gevoel moet laten beslissen. Het is niet eenzijdig, zoals je al zegt.
Dat betekent niet dat ik een eenzijdige scheiding maak, maar ik ga nooit ergens op mijn gevoel af zonder er eerst bij na te denken. Misschien doe jij dat ook wel, maar ik blijf bij mijn punt:
Tot zover zijn we het helemaal met elkaar eens.


quote:
Op 17 juni 2010 14:28 schreef Alterprince het volgende:
Als je zelf, autonoom kunt nadenken en je gevoelens en gedachten kunt redeneren, waarom heb je dan een boek, of een voorbeeld, een hogere macht nodig?
Ehm waarom niet? Jij hebt toch ook voorbeelden en 'hogere machten'? Jij bent toch ook een produkt van je ouders, de cultuur, de regering, je vriendenkring etc etc? Jji neemt toch ook uit al die bronnen bewust en (nog veel meer) onbewust jouw normen en waarden over? Stel nou dat één van de die bronnen, zeg een hele goede vriend, jou ontzettend raakt en precies dat aangeeft wat jij ook belangrijk vindt? Op een wonderlijke manier die je niet kunt verklaren en je tot in het diepste van je ziel roert? Maar je kunt t niet beredeneren? Laat je die vriend dan links liggen? Of doe je daar iets mee? Ach laat ook maar, beetje vaag en slecht voorbeeld


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 17-06-2010 14:44 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 17 juni 2010 14:39 schreef bastianus het volgende:
Volgens mij was Jezus een meer dan prima gast, daar niet van, zeker in die tijd. Maar zijn volgelingen hebben hem denk ik aan hun eigen ideeën aangepast, met name Paulus met zijn richtlijnen voor de gemeenten van die tijd. In het geval van Paulus heb ik het dan met name over zijn richtlijnen over de positie van de vrouw, meningen over het huwelijk waar hij als verstokte vrijgezel m.i. de ballen verstand van heeft, ook zijn mening over (homo)sexualiteit en ga zo maar door.
Ik denk dat als Jezus terug kwam op aarde, hij zich kapot zou schamen voor de volgelingen en voor wat ze allemaal "in zijn naam" doen. Ook de evangelieën die niet accuraat zijn en alle andere boeken van het Nieuwe Testament daar zou hij zich vast niet in herkennen.
Het gristelijke geloof lijkt me vooral een uitvinding van de apostelen en de kerk. Het is denk ik niet verkeerd om je te richten naar bepaalde uitspraken van Jezus, maar het grootste deel van de bijbel kan zo de prullenbak in.
Maar waar is Jezus nou in tegenspraak met zichzelf?


When your people matter, menstrual health matters


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 17-06-2010 14:45 by Yirroth Profiel van Yirroth

quote:
Op 17 juni 2010 14:03 schreef Fusion het volgende:
Hahaha, goeie. Echt. Heel spits. En hoe zit het als je een eigen bedrijf hebt?

Dat heb ik... en dan is het nog een vorm van je lichaam verhuren (kennis zit in de hersens, de rest heb je nodig om het uit te voeren) , aan klanten.

quote:
Op 17 juni 2010 14:03 schreef Fusion het volgende:
Ah, even makkelijk zonder zelf te kijken in die diverse heilge boeken hebben blind gaan op eoa site van eoa verbolgen atheist Ik heb even op Genesis geklikt, en sjongejonge, zelfs als ik nog atheist was had ik me geergerd aan de fouten en het onzin-niveau.

Niemand hier kan dat beoordelen, zelfs geen schriftgeleerden... het blijft toch gissen naar de motivaties van de oorspronkelijke schrijvers. Zeker aangezien niemand de volledige weet heeft van het tijdsbeeld, sociale omstandigheden, etc., etc.

Er kan in grove lijnen dingen geplaatst worden, maar er zullen allerlei nuances in de periode dat de boeken geschreven zijn (en "aangespast" in latere edities naar het dan gangbare tijdsbeeld) die we nu niet weten en waarschijnlijk nooit zullen weten.

[Dit bericht is gewijzigd door Yirroth op 17-06-2010 14:47]


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 17-06-2010 14:48 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 17 juni 2010 14:45 schreef Yirroth het volgende:
Dat heb ik... en dan is het nog een vorm van je lichaam verhuren (kennis zit in de hersens, de rest heb je nodig om het uit te voeren) , aan klanten.
En als je nou voor jezelf werkt? Alleen maar voor jezelf, zonder klanten?

quote:
Op 17 juni 2010 14:45 schreef Yirroth het volgende:
Niemand hier kan dat beoordelen, zelfs geen schriftgeleerden... het blijft toch gissen naar de motivaties van de oorspronkelijke schrijvers. Zeker aangezien niemand de volledige weet heeft van het tijdsbeeld, sociale omstandigheden, etc., etc.

Er kan in grove lijnen dingen geplaatst worden, maar er zullen allerlei nuances in de periode dat de boeken geschreven zijn (en "aangespast" in latere edities naar het dan gangbare tijdsbeeld) dike we nu niet weten en waarschijnlijk nooit zullen weten.
Ehm... en je punt is? Ik kan ook wel de koran nemen en dan van een aantal anti-Islam sites wat 'kennis' overnemen en wat vage algemeenheden over de onbetrouwbaarheid van oude geschriften, in religieuze in het bijzonder, roepen. Maar wat dat verder voor nut heeft en hoe het met de betrouwbaarheid daarvan dan zit...


When your people matter, menstrual health matters


WMP
Usericon van WMP
Posted 17-06-2010 14:50 by WMP Profiel van WMP

quote:
Op 17 juni 2010 14:42 schreef Fusion het volgende:
Ehm waarom niet? Jij hebt toch ook voorbeelden en 'hogere machten'? Jij bent toch ook een produkt van je ouders, de cultuur, de regering, je vriendenkring etc etc? Jji neemt toch ook uit al die bronnen bewust en (nog veel meer) onbewust jouw normen en waarden over? Stel nou dat één van de die bronnen, zeg een hele goede vriend, jou ontzettend raakt en precies dat aangeeft wat jij ook belangrijk vindt? Op een wonderlijke manier die je niet kunt verklaren en je tot in het diepste van je ziel roert? Maar je kunt t niet beredeneren? Laat je die vriend dan links liggen? Of doe je daar iets mee? Ach laat ook maar, beetje vaag en slecht voorbeeld


Omdat jouw bron een sprookje is, niet een bestaande iemand. Vrij essentieel verschil.
Hoewel, ik ben tot in het diepst van m'n ziel geraakt door het Vliegend Spaghettimonster (die overigens tot jouw god, wél bestaat).


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 17-06-2010 14:55 by Yirroth Profiel van Yirroth

Als je echt voor jezelf werkt (en dat is een hele kleine minderheid) dan verkoop/verhuur je jezelf niet, aangezien dat twee partijen nodig heeft (hm... technisch gezien verhuur je jezelf wel als je eigen bedrijf een ander rechtspersoon is, maar dat zijn details).

De koran staat overigens ook op die site, die door iemand (en zijn bezoekers) samengesteld is vanuit het huidige tijdsbeeld.

De bijbel is net als horoscopen: je kan eruit halen wat je wilt, maar zolang we de oorspronkelijke ideeën van de schrijvers niet weten is erover discussiëren vrij nutteloos, of je er nu voor of tegen bent.

Gezien het gedrag van god in het oude testament en de interpretatie ervan door de eeuwen heen van zijn volgelingen heb ik besloten christendom niet te volgen. Jij blijkbaar wel...

Elkaar overtuigen doen we toch niet.


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 17-06-2010 15:08 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 17 juni 2010 14:44 schreef Fusion het volgende:
Maar waar is Jezus nou in tegenspraak met zichzelf?
Nou, b.v.:
Hij zegt regelmatig (Mattheüs, Johannes) dat hij vrede komt brengen, maar ook dat hij met het zwaard gekomen is (Mattheüs, Lucas).
Hij zegt dat je niet mag oordelen, maar veroordeelt regelmatig anderen (het beruchte "gij kleingelovigen" etc.)
In Mattheüs beweert Jezus dat hoeren en tollenaars in het koninkrijk Gods voor zullen gaan, terwijl Paulus tot in den treure beweert dat hoeren, tollenaars en allerlei andere groeperingen (homo's, gierigaards, dronkaards) het weer niet zullen beërvern. (Paulus is m.i. ook de figuur die lijnrecht tegenover Jezus staat, en in de bijbel niks te zoeken heeft.)
Jezus zegt dat je niet mag oordelen in Johannes, maar wel dat hij zelf het oordeel heeft.
Zoals al eerder gezegd, ik denk dat Jezus een prima man was, zeker geen zoon van God maar wel een prima man. Maar zijn volgelingen hebben hem, in de bijbel al, woorden in de mond gelegd. Dat is denk ik ook de reden dat zaken rondom hem zichzelf zo vaak tegenspreken.
Bovendien zijn er nog allerlei andere evangelieën in omloop (b.v. die van Judas en Philippus) waarin weer andere verhalen over hem verteld worden. Omdat weer bepaalde volgelingen hebben beslist welke evangelieën de gemeente onder ogen mochten komen, geloven de meeste christenen in de Jezus uit de huidige bijbel, die toch vooral een afspiegeling is van wat andere mensen van hem gemaakt hebben.
Dus Jezus:
Ongetwijfeld een aardige man, die misschien wel uitspraken gedaan heeft die in orde waren (niemand weet het want zelfs de evangelisten waren er niet zelf bij of schreven het minimaal dertig jaar na dato). Maar zeker geen zoon van God (die ik overigens nog raarder en inconsequenter vind), en daar mag hij zich gelukkig om prijzen.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 17-06-2010 15:28 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 17 juni 2010 15:08 schreef bastianus het volgende:
Nou, b.v.:
Hij zegt regelmatig (Mattheüs, Johannes) dat hij vrede komt brengen, maar ook dat hij met het zwaard gekomen is (Mattheüs, Lucas).
En dat vind jij moeilijk te rijmen? Dus jij gelooft ook niet in het nut van het leger?

quote:
Op 17 juni 2010 15:08 schreef bastianus het volgende:
Hij zegt dat je niet mag oordelen, maar veroordeelt regelmatig anderen (het beruchte "gij kleingelovigen" etc.)
Das ook een makkie. Hij is God bastianus. Hij is de enige die mag oordelen.

quote:
Op 17 juni 2010 15:08 schreef bastianus het volgende:
In Mattheüs beweert Jezus dat hoeren en tollenaars in het koninkrijk Gods voor zullen gaan, terwijl Paulus tot in den treure beweert dat hoeren, tollenaars en allerlei andere groeperingen (homo's, gierigaards, dronkaards) het weer niet zullen beërvern. (Paulus is m.i. ook de figuur die lijnrecht tegenover Jezus staat, en in de bijbel niks te zoeken heeft.)
Ik kan hier ook nog wel eea over zeggen, maar ik wou t alleen hebben over waar Jezus in tegenspraak met zichzelf is.

quote:
Op 17 juni 2010 15:08 schreef bastianus het volgende:
Jezus zegt dat je niet mag oordelen in Johannes, maar wel dat hij zelf het oordeel heeft.
Zie eerder.

quote:
Op 17 juni 2010 15:08 schreef bastianus het volgende:Maar zijn volgelingen hebben hem, in de bijbel al, woorden in de mond gelegd. Dat is denk ik ook de reden dat zaken rondom hem zichzelf zo vaak tegenspreken.
Vertel, je komt af en toe met ´feiten´ waar ik niets van afweet

quote:
Op 17 juni 2010 15:08 schreef bastianus het volgende:Bovendien zijn er nog allerlei andere evangelieën in omloop (b.v. die van Judas en Philippus) waarin weer andere verhalen over hem verteld worden. Omdat weer bepaalde volgelingen hebben beslist welke evangelieën de gemeente onder ogen mochten komen, geloven de meeste christenen in de Jezus uit de huidige bijbel, die toch vooral een afspiegeling is van wat andere mensen van hem gemaakt hebben.
´Bepaalde´ volgelingen? Je bedoelt dat tientallen vrome en geleerde mannen de in omloop zijnde geschriften hebben onderzocht en unaniem hebben besloten bekeken welke geschriften met elkaar en de mondelinge traditie in overeenstemming waren, en de andere geschriften nogal overduidelijk gnostische versies waren die compleet niet overeen kwamen? Oh dat ja.


When your people matter, menstrual health matters


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 17-06-2010 15:34 by Yirroth Profiel van Yirroth

quote:
Op 17 juni 2010 15:28 schreef Fusion het volgende:
Das ook een makkie. Hij is God bastianus. Hij is de enige die mag oordelen.



Bepaalt wie?


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 17-06-2010 15:35 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 17 juni 2010 15:34 schreef Yirroth het volgende:
Bepaalt wie?


Bepaalt God

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 17-06-2010 15:35]



bastianus
Usericon van bastianus
Posted 17-06-2010 15:36 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 17 juni 2010 15:28 schreef Fusion het volgende:
En dat vind jij moeilijk te rijmen? Dus jij gelooft ook niet in het nut van het leger?

Das ook een makkie. Hij is God bastianus. Hij is de enige die mag oordelen.

Ik kan hier ook nog wel eea over zeggen, maar ik wou t alleen hebben over waar Jezus in tegenspraak met zichzelf is.

Zie eerder.

Vertel, je komt af en toe met ´feiten´ waar ik niets van afweet

´Bepaalde´ volgelingen? Je bedoelt dat tientallen vrome en geleerde mannen de in omloop zijnde geschriften hebben onderzocht en unaniem hebben besloten bekeken welke geschriften met elkaar en de mondelinge traditie in overeenstemming waren, en de andere geschriften nogal overduidelijk gnostische versies waren die compleet niet overeen kwamen? Oh dat ja.
Ik snap jouw redeneringen en tegenwerpingen prima vanuit jouw optiek (die eens ook redelijk de mijne was), maar inmiddels sta ik daar dus niet meer achter (het zoon van God-verhaal enzo). Het geloof, de kerk, het voor hun karretje spannen van de figuur Jezus uit de bijbel die volgens mij in het echt heel iemand anders was. Allemaal gewoon niet meer mijn ding.
Als ik dingen beredeneer volgens mijn eigen verstand en gevoel, en dat combineer met de uitspraken van en de Jezus uit de bijbel, dan matcht dat voor geen meter. Kan toch?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 17-06-2010 15:37 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 17 juni 2010 15:35 schreef ProgTon het volgende:
Bepaalt God

Boem! Cirkelredenering activated.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen