IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Christendom V: daar waar ProgTon de enige ware leer van Christus predikt Vorige pagina | Volgende pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-06-2010 20:25 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 20 juni 2010 20:23 schreef ProgTon het volgende:
sterke opmerking, het is geen wedstrijdje ofzo


kijk, dat bedoel ik nou,


twee Christenen en het is al ambras in de klas


signature


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 20-06-2010 20:27 by Lainedil (Speciaal lid) Profiel van Lainedilhttp://www.quantumtheory.nl

Ik heb de titel even aangepast naar een actuelere versie.


Bruce Banner


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 20-06-2010 20:40 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

Wat is de niet ware leer dan?


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 20-06-2010 20:47 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Dat is de imitatieleer.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-06-2010 21:47 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 20 juni 2010 19:09 schreef Fusion het volgende:
Tsja... wat grappig dat jij denkt dat er iets te winnen valt.
Sterk. Maar mijn verdere punt blijft.
quote:
Op 20 juni 2010 12:17 schreef ProgTon het volgende:
Dat laatste spreek ik tegen en wel omdat Jezus zelf erop hamerde het wettische en aan regels verbonden leven te verlaten, maar om zijn genade te volgen. En daar hamert Paulus ook nog eens op.

Vastgeketend leven aan de wet of in de genade van Jezus Christus leven, ik vind dat tweede toch veel meer NT dan het eerste
Juist. En wie heeft al die wetten bedacht? Zonder al die rare wetten van God en het onvolmaakte van zijn schepping (de mens) was die genade nooit nodig geweest.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 20-06-2010 22:24 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Best slim, zelf vraag creëren op een goed waar je een monopolie op hebt!


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-06-2010 22:34 by bastianus Profiel van bastianus

Misschien is God wel onzeker van aard, dat hij daarom wil dat hij steeds aanbeden en geprezen wordt, en dat mensen voor zijn "genade" kiezen. En daar zo'n ingewikkelde constructie voor bedenkt. Een volmaakt iemand hoeft daar m.i. helemaal geen bevestiging van te hebben van anderen.
Overigens, wel respect voor Fusion trouwens. Ik denk dat het heel integer en gemeend is wat en hoe hij gelooft. Zelf ben ik ook gaan geloven indertijd door wat "spirituele" ervaringen. Alleen plaats ik die inmiddels ergens anders dan in bijbels perspectief. Maar ik geloof ook wel op intuïtie en gevoel dat er toch bijzondere krachten zijn die soms ingrijpen in of effect hebben op ons leven.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 20-06-2010 22:35 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 20 juni 2010 21:47 schreef bastianus het volgende:
Sterk. Maar mijn verdere punt blijft.
Juist. En wie heeft al die wetten bedacht? Zonder al die rare wetten van God en het onvolmaakte van zijn schepping (de mens) was die genade nooit nodig geweest.


rare wetten van God nog wel, die genade is wel nodig geweest. De mens kon zich er onmogelijk aanhouden. Het hele OT staat er vol mee.



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 20-06-2010 22:43 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 20 juni 2010 22:34 schreef bastianus het volgende:
Misschien is God wel onzeker van aard, dat hij daarom wil dat hij steeds aanbeden en geprezen wordt, en dat mensen voor zijn "genade" kiezen. En daar zo'n ingewikkelde constructie voor bedenkt. Een volmaakt iemand hoeft daar m.i. helemaal geen bevestiging van te hebben van anderen.
Overigens, wel respect voor Fusion trouwens. Ik denk dat het heel integer en gemeend is wat en hoe hij gelooft. Zelf ben ik ook gaan geloven indertijd door wat "spirituele" ervaringen. Alleen plaats ik die inmiddels ergens anders dan in bijbels perspectief. Maar ik geloof ook wel op intuïtie en gevoel dat er toch bijzondere krachten zijn die soms ingrijpen in of effect hebben op ons leven.


Mja wat is voor een Christen een geloof zonder een Bijbel?

Christus heeft de enige leer ik niet



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 20-06-2010 22:44 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 20 juni 2010 20:27 schreef Lainedil het volgende:
Ik heb de titel even aangepast naar een actuelere versie.


nou prachtig joh, mijn waardering roept iritatie op.. spottende taferelen



Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 20-06-2010 22:47 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Lainedil zag zijn kans schoon om de schande van Greycloak over jouw rug te verbloemen. Ik zou een klacht mailen.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 20-06-2010 22:50 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 20 juni 2010 22:47 schreef Gemene Lepel het volgende:
Lainedil zag zijn kans schoon om de schande van Greycloak over jouw rug te verbloemen. Ik zou een klacht mailen.


nee het gaat niet om mij, die zin spreekt zichzelf tegen, als je Progton deruit laat daar waar Christus de enige ware leer predikt dan mag je wat mij betreft. Ik heb geen eens het recht om daar in die zin te staan, aub haal het eruit



bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-06-2010 23:03 by bastianus Profiel van bastianus

Ik vind dat ProgTon een goed punt heeft.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 20-06-2010 23:04 by Psychonaut Profiel van Psychonaut

Amen.


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 20-06-2010 23:08 by Lainedil (Speciaal lid) Profiel van Lainedilhttp://www.quantumtheory.nl

quote:
Op 20 juni 2010 22:47 schreef Gemene Lepel het volgende:
Lainedil zag zijn kans schoon om de schande van Greycloak over jouw rug te verbloemen. Ik zou een klacht mailen.


Ik wil je wel even bannen hoor. Gewoon, omdat het kan. Ik denk dat God er ook wel achter staat.



Bruce Banner


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 20-06-2010 23:13 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Problem, officer?


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 20-06-2010 23:16 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

quote:
Op 20 juni 2010 22:50 schreef ProgTon het volgende:
nee het gaat niet om mij, die zin spreekt zichzelf tegen, als je Progton deruit laat daar waar Christus de enige ware leer predikt dan mag je wat mij betreft. Ik heb geen eens het recht om daar in die zin te staan, aub haal het eruit


Moet je even mailen, anders telt je klacht niet.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-06-2010 23:27 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 20 juni 2010 23:04 schreef Psychonaut het volgende:
Amen.
Het zij zo.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 20-06-2010 23:32 by Metalhead22 Profiel van Metalhead22http://www.last.fm/user/kledur

quote:
Op 20 juni 2010 23:04 schreef Psychonaut het volgende:
Amen.




...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 21-06-2010 8:17 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 20 juni 2010 22:35 schreef ProgTon het volgende:
rare wetten van God nog wel, die genade is wel nodig geweest. De mens kon zich er onmogelijk aanhouden. Het hele OT staat er vol mee.

Je begrijpt dat je nu hetzelfde zegt als bastianus? En daarmee de argumentatie voor dit ook ondersteunt?
quote:
Op 20 juni 2010 22:34 schreef bastianus het volgende:
Misschien is God wel onzeker van aard, dat hij daarom wil dat hij steeds aanbeden en geprezen wordt, en dat mensen voor zijn "genade" kiezen. En daar zo'n ingewikkelde constructie voor bedenkt. Een volmaakt iemand hoeft daar m.i. helemaal geen bevestiging van te hebben van anderen.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-06-2010 23:03 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 21 juni 2010 8:17 schreef ZelThoR het volgende:
Je begrijpt dat je nu hetzelfde zegt als bastianus? En daarmee de argumentatie voor dit ook ondersteunt?



ja alleen ik leg de nadruk op de mens ipv van God, het is makkelijk te zeggen dat het rare wetten waren, maar ik acht de mens toch echt de schuldige voor al de puinhopen



Rix
is best gek.
Usericon van Rix
Posted 22-06-2010 15:30 by Rix Profiel van Rix

Xunzi zegt het al: De mens is slecht. Daarom hebben we riten (wetten en gedragscodes) nodig om hen in goede banen te leiden, en zo de wereld in balans te houden.

En dat is dus de essentie van het Christendom (en de Islam, het Buddhisme, etc.): Het dient om de maatschappij morele regels op te leggen om zo de maatschappij te doen werken, en alles zo eerlijk mogelijk te houden.

Nadelen zijn natuurlijk dat het Christendom diende om een 2000 jaar oude maatschappij in het zuiden van de Levant te doen werken, en het is jammer genoeg niet echt goed meegeëvolueerd met de tijd.

Ander nadeel is dat de leer van Christus tegenwoordig nogal sterk begint te gaan over geloven in God, en niet meer dient als een moreel stelsel.

En het grootste nadeel is natuurlijk dat het Christendom (en elke andere godsdienst) altijd gebruikt wordt om macht te vergaren, dit door een geleerde religieuze elite, die de godsdiensten gebruiken om macht te legitimiseren.

Het probleem, vooral bij Christenen, Joden en Moslims is dat hun geloof een reeks, soms zeer vage, boeken tot iets heiligs maakt, en dat ze dat niet kunnen lezen als een boek geschreven door MENSEN, voor mensen, en waarschijnlijk niet altijd met de bedoeling een moreel compas te zijn.

Verder heb ik geen probleem met Christenen, maar ik ben wel sterk anti-klerikaal, en tegen proselitisme.

[Dit bericht is gewijzigd door Rix op 22-06-2010 15:32]


Rix
is best gek.
Usericon van Rix
Posted 22-06-2010 15:31 by Rix Profiel van Rix

Oeps, dubbel post.

[Dit bericht is gewijzigd door Rix op 22-06-2010 15:31]


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 22-06-2010 15:35 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 22 juni 2010 15:30 schreef Rix het volgende:
Verder heb ik geen probleem met Christenen, maar ik ben wel sterk anti-klerikaal, en tegen proselitisme.


Ik had bijna een nieuw account aangemaakt onder de naam Proselitisme om hier een te kunnen plaatsen, maar toen bedacht ik me dat meerdere accounts niet toegestaan zijn.

Zonde.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 22-06-2010 15:54 by Dypfrys Profiel van Dypfrys

quote:
Op 22 juni 2010 15:30 schreef Rix het volgende:
En dat is dus de essentie van het Christendom (en de Islam, het Buddhisme, etc.): Het dient om de maatschappij morele regels op te leggen om zo de maatschappij te doen werken, en alles zo eerlijk mogelijk te houden.

Religie gaat ook over zingeving. niet enkel over maatschappelijke zaken.
quote:

Nadelen zijn natuurlijk dat het Christendom diende om een 2000 jaar oude maatschappij in het zuiden van de Levant te doen werken, en het is jammer genoeg niet echt goed meegeëvolueerd met de tijd.


Het is anders nog steeds de grootste godsdienst ter wereld. De moderne mens kan er blijkbaar prima mee uit de voeten. Welke evolutie heb je het over?
quote:

Ander nadeel is dat de leer van Christus tegenwoordig nogal sterk begint te gaan over geloven in God, en niet meer dient als een moreel stelsel.


Zo begon het ook niet. Dat kwam pas toen Keizer Constantijn het gristendom als staatsgodsdienst maakte in (nattevingerwerk) 400 nc. toen pas werd macht gemengd met christelijke religie. -Edit- Wat is eigenlijk je punt met dit zeggen? het christendom is wat dit betreft erg flexibel blijkbaar omdat ze ook zonder dit morele stelsel goed lijkt te functioneren...
quote:

En het grootste nadeel is natuurlijk dat het Christendom (en elke andere godsdienst) altijd gebruikt wordt om macht te vergaren, dit door een geleerde religieuze elite, die de godsdiensten gebruiken om macht te legitimiseren.

klopt maar wie is schuldig? de religie of de leiders of de mensen?


[Dit bericht is gewijzigd door Dypfrys op 22-06-2010 15:58]


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen