IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Wiskunde is leuk! Vorige pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 14-01-2013 21:20 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos



DZamn


signature


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 14-01-2013 21:23 by Mark Profiel van Mark

Dat moet wel een geintje zijn. Hoe werkt dan bijvoorbeeld: 26 x 19 ?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2013 21:27 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Ik geloof dat het legit is: http://www.tech4mathed.com/blog/2011/01/17/japanese-multiplication-how-does-it-work/

Weet even niet meer of er nog een voorwaarde / grens qua gebruik was.


Quis moderabat ipsos moderatores?


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 14-01-2013 21:34 by Mark Profiel van Mark

In elk geval een op het oog geinige, maar realistisch gezien natuurlijk een uiterst onpraktische en stuk minder makkelijke/snelle methode dan gewoon de twee nummers oner elkaar zetten en kruiselings vermenigvuldigen.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2013 21:37 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2013 21:34 schreef Mark het volgende:
In elk geval een op het oog geinige, maar realistisch gezien natuurlijk een uiterst onpraktische en stuk minder makkelijke/snelle methode dan gewoon de twee nummers oner elkaar zetten en kruiselings vermenigvuldigen.

Hangt van de grootte van de nummers af, zou ik zeggen. Bij duizendtallen / tienduizendtallen begint het denk ik toch behoorlijk efficiënt te worden.


Quis moderabat ipsos moderatores?


Dying Embrace
Usericon van Dying Embrace
Posted 14-01-2013 21:40 by Dying Embrace Profiel van Dying Embrace

quote:
Op 14 januari 2013 21:23 schreef Mark het volgende:
Dat moet wel een geintje zijn. Hoe werkt dan bijvoorbeeld: 26 x 19 ?



Goed.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 14-01-2013 21:46 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 14 januari 2013 21:37 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Hangt van de grootte van de nummers af, zou ik zeggen. Bij duizendtallen / tienduizendtallen begint het denk ik toch behoorlijk efficiënt te worden.


Denk je? 1096 x 368? Eerst al die streepjes trekken en dan de kruispunten tellen? En hoe doe je '0'? Net voor de grap even geprobeerd op een blaadje, ziet er erg onoverzichtelijk uit en je hebt een lineaal nodig om al die lijnen uit elkaar te houden (en een flink groot vel papier ook).

nee, geinige curiositeit, maar je maakt mij niet wijs dat dit beter werkt dan hoe wij het op de basisschool aangeleerd krijgen.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2013 21:49 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2013 21:46 schreef Mark het volgende:
Denk je? 1096 x 368? Eerst al die streepjes trekken en dan de kruispunten tellen? En hoe doe je '0'? Net voor de grap even geprobeerd op een blaadje, ziet er erg onoverzichtelijk uit en je hebt een lineaal nodig om al die lijnen uit elkaar te houden (en een flink groot vel papier ook).

nee, geinige curiositeit, maar je maakt mij niet wijs dat dit beter werkt dan hoe wij het op de basisschool aangeleerd krijgen.

Zou kunnen, hoor, ik speculeerde maar wat Zag inderdaad ergens anders dat de nullen lastig zijn. Werd voorgesteld om daar een stippellijn oid voor te gebruiken.

Dus. Stel kindjes het ene en het andere leren en testen wat sneller gaat?


Quis moderabat ipsos moderatores?


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 14-01-2013 21:50 by Helvete Profiel van Helvete

Ik begrijp de logica erachter niet. Wil ik ook niet begrijpen, eigenlijk.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 14-01-2013 21:54 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 14 januari 2013 21:50 schreef Helvete het volgende:
Ik begrijp de logica erachter niet. Wil ik ook niet begrijpen, eigenlijk.


Logica lijkt redelijk rechttoe-rechtaan. Als je 3 lijnen kruist met 4 lijnen krijg je 12 kruispunten, dat is logisch. Probleem begint zodra je over tientallen heen gaat, want waar gaan die extra tien-groepen naar toe? Die zul je dus op moeten tellen bij het voorgaande kruispunt. Maar dan kun je inmijnogen dus net zo goed de 'Europese' methode gebruiken.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2013 21:55 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Nu we het toch over rekenen hebben:



Zéér fascinerend!

People who become proficient in use of soroban almost automatically become adept at mental calculation, known as anzan (暗算?, "blind calculation") in Japanese. As a part of soroban instruction, intermediate students are asked to do calculation mentally by visualizing the soroban (or any other abacus) and working out the problem without trying to figure out the answer beforehand. This is one reason why, despite the advent of handheld calculators, some parents send their children to private tutors to learn the soroban.


Weet niet of het echt zo tof is, maar ziet er vet uit om dat zo 'blind' te doen


Quis moderabat ipsos moderatores?


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 14-01-2013 22:01 by Helvete Profiel van Helvete

Ik wou dat ik dat op die leeftijd geleerd had. Toen vond ik alles leuk. Nu vind ik het maar eng.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2013 22:02 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque



Idem
quote:
Op 14 januari 2013 21:54 schreef Mark het volgende:
Logica lijkt redelijk rechttoe-rechtaan. Als je 3 lijnen kruist met 4 lijnen krijg je 12 kruispunten, dat is logisch. Probleem begint zodra je over tientallen heen gaat, want waar gaan die extra tien-groepen naar toe? Die zul je dus op moeten tellen bij het voorgaande kruispunt. Maar dan kun je inmijnogen dus net zo goed de 'Europese' methode gebruiken.

Dat is toch wat hij na 1:00 voordoet? Als de getelde groep kruispunten over de 9 komt schuift het door naar de links liggende groep.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 14-01-2013 22:03]


Quis moderabat ipsos moderatores?


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 14-01-2013 22:05 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 14 januari 2013 22:02 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Dat is toch wat hij na 1:00 voordoet?


Jij denkt dat ik de stamina had om meer dan 10 seconden naar lijntjes te kijken? Goed geinformeerde meningen worden zwaar overschat.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 14-01-2013 22:06 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 14 januari 2013 22:05 schreef Mark het volgende:
Jij denkt dat ik de stamina had om meer dan 10 seconden naar lijntjes te kijken? Goed geinformeerde meningen worden zwaar overschat.



Quis moderabat ipsos moderatores?


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 15-01-2013 0:56 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 14 januari 2013 21:23 schreef Mark het volgende:
Dat moet wel een geintje zijn. Hoe werkt dan bijvoorbeeld: 26 x 19 ?



Nou dan krijg je eerst lijnen met 2*1=2 dan (2*9+1*6 =24) + 9*6=54

Dus 2/24/54

de tientallen gaan gewoon naar het hogere getal dus

2+2/4+5/4 = 494 en tadaa.

Ik heb deze manier van kruislings vermenigvuldigen nooit gehad geloof ik.

De lijnen zetten is gewoon een manier om zo'n handig trucje om te visualiseren wat inderdaad vooral handig is bij kleinere getallen.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 23-09-2017 21:39 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487








"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Thorem
De Witte Ruiter
Usericon van Thorem
Posted 30-04-2021 2:03 by Thorem Profiel van Thorem

Wat een goed topic! Begrijp ik niet waarom niemand schrijf er nu.

Ik studeer Wiskunde in de universiteit, vind ik de wetenschap heel leuk en fascinerend. Vooral ontwerpen als topologie, geometrie en et cetera (Wij, russen, hou van alles over ruimte en interacties ermee )

Hoe iedereen daar de wiskunde leert? Door universiteit alleen? Of door de MIT OCW of Coursera?

Wat over mijn, ik verkies Russische bronnen als URSS, MSU lectures and etc., maar ik denk dat Russisch is niet wijd verspreid op dit forum.


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 30-04-2021 6:39 by Slegthyd Profiel van Slegthyd

Telraam, jonguh.
En anders gewoon ouderwets op de vingers.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 30-04-2021 13:44 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Голландцы плохо разбираются в математике


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Thorem
De Witte Ruiter
Usericon van Thorem
Posted 30-04-2021 20:19 by Thorem Profiel van Thorem

quote:
Op 30 april 2021 6:39 schreef Slegthyd het volgende:
Telraam, jonguh.
En anders gewoon ouderwets op de vingers.


Dit topic is oud?


Thorem
De Witte Ruiter
Usericon van Thorem
Posted 30-04-2021 20:21 by Thorem Profiel van Thorem

quote:
Op 30 april 2021 13:44 schreef ElitE het volgende:
Голландцы плохо разбираются в математике


Kom je uit Russland?

Во всяком случае, разбираются или не разбираются, но тема интересная, а в самой России с математическим образованием сейчас такой пиздец, что и говорить без слез нельзя.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 30-04-2021 21:24 by XXL Profiel van XXL

Ah, ik weet wie jij bent.

Je bent in je bericht alleen vergeten een URL naar een site waar ze rare chemische pillen of goedkope Nike's verkopen te plaatsen.

<-- Wodka


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 30-04-2021 21:44 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Dit topic heeft zijn limiet bereikt.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Slotje
De slotenmaker
Usericon van Slotje
Posted 30-04-2021 21:44 by Slotje (Administrator) Profiel van Slotjehttp://www.zwaremetalen.com

Maximum aantal reacties is bereikt. Dit topic is automatisch afgesloten door Slotje


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen