Goedemorgen,
ik trap af met een eerste recept. Een simpele , vrij algemene curry die je zo pittig kan maken als je zelf wil (tot op zekere hoogte).
Dit recept (al is dit eerder een soort gebruiksaanwijzing) is voor 4 personen.
Specerijen die je nodig hebt voor een basissaus:
- chili
- koriander
- komijn
- mosterdzaad
- gember
- peper (alleen echte gemalen peperkorrels, peper uit een potje is vies)
- nootmuskaat
- laos
- eventueel: foelie, kruidnagelen, kaneel, citroengras, etc.
Peper mag ook, maar is absoluut niet nodig; als je bovenstaande kruiden in de juiste verhouding mengt zweet je de keuken uit.
Even over deze kruiden: de meeste kan je in poedervorm bij de supermarkt kopen. Leuk om mee te beginnen, maar vers is veel lekkerder. Komijnzaad, kardamompitten, gemberwortel, verse laos (lijkt op gemberwortel), nootmuskaatbollen, peperkorrels, hele chilipepers (de rode zijn het minst heet), korianderkorrels... Ik haal ze meestal bij een toko of op de markt bij een kruidenkerel, rooster de zaden even in een droge pan en daarna maal ik ze fijn met een vijzel (stenen kom + stamper). Gemberwortel kan je raspen, maar je kunt het beter in hele kleine stukjes hakken, dan komt er meer smaak vrij.
De kruiden meng je door elkaar. Als het goed is, is dit mengsel is EVIL. Ruik er maar eens lekker aan
.
Hoeveel van alles? Tja, altijd weer moeilijk. Ben je niet zoveel gewend dan zou ik zeggen twee theelepels van alles, behalve koriander, daarvan vier. Hou je van pittig dan doe je twee keer zoveel, of zo. Als je de verse specerijen gebruikt, deel je die getallen weer door twee (of door anderhalf, of gewoon niet
). Je kunt in ieder geval nooit teveel specerijen gebruiken. Is het te pittig, dan strooi je maar wat kokos over je eten heen. Smaakt best, en dooft een beetje.
Verdere benodigdheden voor de basissaus:
- 2 uien, fijngesneden
- paar tenen knoflook (optioneel; de specerijen zijn al pittig zat, aan de andere kant kan je ergens nooit te veel knoflook indoen (als je geen mietje bent tenminste
)
- genoeg (olijf)olie om de uien in te bakken
- enkele eetlepels azijn (opgepast hier!)
- ca. 300 ml. melk
- 1 theelepel bruine suiker (pas wederom op)
- paar druppeltjes citroensap
- ca. 750 ml. tomatenpuree
Circa dit en dat. Deze hoeveelheden zijn voor een vrij dunne currypasta. Wil je een wat dikkere, dan gebruik je wat minder.
Over de tomatenpuree bestaat altijd twijfel. Je hebt van die pakjes in de supermarkt die iets van 60 cent kosten en een halve liter zijn. Dat spul is troep. Dan kan je nog beter zelf wat tomaten pureren (wel eerst ontvellen), al smaken Nederlandse tomaten weer nergens naar. Wat ik meestal doe is twee van die blikjes gepelde tomaten kopen, ze even met een vork flink prakken en die gebruiken.
Goed, de curry. Verhit de olie in een grote wok, gooi uien + evt. knoflook erbij en ga het lekker bakken een paar minuutjes. Doe daarna de specerijen erbij, goed roeren, beetje bakken. Af en toe wat water erbij doen, de boel rustig laten bakken, totdat het water verdampt is. Herhaal dit een paar keer.
Doe hierna de melk en de azijn erbij en breng het geheel aan de kook. Nu kan de tomatenpuree en de suiker erbij. Als alles goed gemengd is nog een paar druppeltjes citroensap. Breng het weer aan de kook en laat het daarna een uur pruttelen. Wel af en toe roeren, anders fikt het aan (tenminste, als je studentenkookgerei hebt wel).
Hierna is je basissaus voor curry klaar. Je kunt eindeloos varieren met verschillende specerijen.
Voor een volwaardig gerecht heb je groenten nodig; wat je bijvoorbeeld kan doen zijn de gesneden en gewassen groenten bij de basissaus doen en het net zo lang koken tot de groenten gaar zijn. Wat voor groenten? Denk aan
- boontjes
- bloemkool
- paksoi
- champignons (mwah...)
- stukjes wortel (hmmmmmmmh)
en ook:
- stukjes appel
- stukjes banaan (maakt het geheel wat minder pittig)
In ieder geval geen dingen als andijvie of spinazie of zo.
Na het uur pruttelen van de saus gaan die groenten er dus in, het deksel weer terug op de pan en onder af en toe roeren totdat alles gaar is. Laat het niet stukkoken.
Hierbij serveer je rijst. Pandanrijst of Basmatirijst of andere rijst, in ieder geval niet die droge kaaskop-rijst die zich zilvervliesrijst noemt. (ook de rijst kan je op allemaal versch. manieren maken, ik noem hier: roer wat gemalen kardamom door de rijst en gebruik ipv. water kokosmelk).
Als 'offset' tegen de (hopelijk) pittige saus kan je een raita zetten. Dat is yoghurt met stukjes komkommer en een klein (!!) beetje kruiden (komijn, mosterdzaad, chilipoeder). Klein beetje! Dat blust de boel prima af.
Er zijn duizenden curry's en dit is slechts een voorbeeld. Dit is ook niet echt een authentiek indiase curry, maar het is wel een goede plek om te beginnen. Eet smakelijk!