IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : vegan Vorige pagina | Volgende pagina
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-06-2021 15:32 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 4 juni 2021 14:50 schreef Snaack het volgende:
Van Will's Vegan Shoes via Shop Like You Give A Damn

Ik ga eens even rondneuzen, daar Goed initiatief, dit soort dingen, hoop wel dat ze niet van de goodwill / hip-heid gebruik maken om meteen veel te veel geld te vragen voor wat het is.


I wish I was a butterfly


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 04-06-2021 15:35 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Toch even terugkomend op dat eitje.

Je hebt zelf wat kippen in je achtertuin struinen. Je hebt een mooi hok voor ze waar ze naar eigen zin in en uit kunnen lopen en een mooie plek hebben om de nacht door te brengen. Naast wat ze zoal in je tuin aan voedsel kunnen struinen voorzie je ze ook nog van goed voer en eventueel de groenteresten van je maaltijd.

Die kippen leggen met regelmaat eieren. Hoe erg is het dan als je die eitjes consumeert ipv in je tuin laat liggen wegkwijnen?

Dat eierenfabrieken niet in het straatje passen is me uiteraard wel duidelijk.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-06-2021 15:46 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 4 juni 2021 15:35 schreef Natural Disaster het volgende:
Toch even terugkomend op dat eitje.

Je hebt zelf wat kippen in je achtertuin struinen. Je hebt een mooi hok voor ze waar ze naar eigen zin in en uit kunnen lopen en een mooie plek hebben om de nacht door te brengen. Naast wat ze zoal in je tuin aan voedsel kunnen struinen voorzie je ze ook nog van goed voer en eventueel de groenteresten van je maaltijd.

Die kippen leggen met regelmaat eieren. Hoe erg is het dan als je die eitjes consumeert ipv in je tuin laat liggen wegkwijnen?

Dat eierenfabrieken niet in het straatje passen is me uiteraard wel duidelijk.

Vraag is vooral voor Snaack, maar toch.

Denk dat dit qua hennen-leven/-welzijn best prima is, en zelfs op grote (commerciële) schaal te doen is.

Echter blijft het probleem altijd: wat met de haantjes? Want die gaan er komen, je moet immers de populatie in stand houden en dus (soms) bevruchte eieren laten uitbroeden. Mijn ouders hadden kippen, precies volgens jouw scenario. En in de keer de zoveel tijd (niet altijd dus!) had je een jong haantje die wel de hiërarchie op wilde schudden en werd dat een machtsstrijd. Nou ja, dat kun je natuurlijk uit laten vechten, maar omdat het in de regel geen natuurlijke setting is (lees: te weinig ruimte) kan dat tot de dood of ernstige verminking gaan. Dat is dus lijden wat je introduceert door dieren in een niet-natuurlijke setting te houden. Als je echt veel ruimte hebt misschien te vermijden. Op commerciële schaal, tsja, onmogelijk? Je kan ze ook zelf de nek omdraaien of verhakselen, misschien iets minder lijden dan doodgepikt worden? Nog steeds lijden wat je introduceert door dieren in een niet-natuurlijke setting te houden.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 04-06-2021 15:47]


I wish I was a butterfly


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 04-06-2021 15:54 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 4 juni 2021 11:56 schreef Snaack het volgende:
Een scene waar ik destijds vrij actief in ben geweest met mijn toenmalige bandje.

Ik kan mij heel veel van die hele irritante vingerwijzende violentdancende straightedgers herinneren.

Zat ik daar als vegetariër met een shaggie in mijn bakkes, helemaal fout natuurlijk.


Moest je destijds eens proberen om bij een Arkangel-show een paar biertjes te doen, een jointje te roken en een Triple Whopper naar binnen te werken. Been there, done that. Het waren vermakelijke vuistgevechten.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 04-06-2021 15:56]



Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 04-06-2021 15:58 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

@AG

Ik snap enerzijds je punt, maar in de grote boze wereld gaat het toch zo dat de rangorde bepaald wordt door de sterkste?

Of ben ik nou bij al die wild life documentaires voor de gek gehouden als ze laten zien dat er gevochten wordt om de hierarchy binnen de groep?

Dat is nou wel iets waar ik moeite mee heb. Men doet altijd alsof er zonder inmenging van de mens helemaal geen leed bij dieren is. Da's natuurlijk complete nonsens.

Dus als er twee of drie hanen rondlopen zouden ze het mijn inziens lekker zelf uit moeten zoeken.







[Dit bericht is gewijzigd door Natural Disaster op 04-06-2021 15:59]


Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 04-06-2021 16:16 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 4 juni 2021 15:35 schreef Natural Disaster het volgende:
Toch even terugkomend op dat eitje.

Je hebt zelf wat kippen in je achtertuin struinen. Je hebt een mooi hok voor ze waar ze naar eigen zin in en uit kunnen lopen en een mooie plek hebben om de nacht door te brengen. Naast wat ze zoal in je tuin aan voedsel kunnen struinen voorzie je ze ook nog van goed voer en eventueel de groenteresten van je maaltijd.

Die kippen leggen met regelmaat eieren. Hoe erg is het dan als je die eitjes consumeert ipv in je tuin laat liggen wegkwijnen?

Dat eierenfabrieken niet in het straatje passen is me uiteraard wel duidelijk.




Een hele logische gedachtegang, die ik zelf zeker in mijn vegetarische tijden ook altijd gevolgd heb.

Echter is het probleem dat ook die schattige kippen die in het hok in de achtertuin rondscharrelen ver van de oerkip afstaan. Nagenoeg alle kippenrassen die tegenwoordig bestaan zijn gefokt op maximaliseren van de vlees- en eiproductie.

Voor de productie van eieren verbruiken kippen als gevolg zoveel calcium dat ze dit aan de eigen botten moeten onttrekken. Op een gegeven moment breken deze botten dan ook en wordt de kip geslacht.

In bijvoorbeeld een dierenopvang wordt dit probleem voor de kip opgelost door een hormoonstaaf te implanteren, net zoals we dat bij menselijke vrouwen doen. Ze leggen dan geen eieren meer en leggen zichzelf dan dus niet dood.

Ze kunnen dan trouwens makkelijk een jaar of 10 worden.

Anyway.. Ik wijk af van de kern van de vraag. Die eieren lijken dus onschuldig maar het leggen ervan is helaas zeer ongezond voor de kip, en dat is de schuld van de mens die ze hierop gefokt heeft.



[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 04-06-2021 16:17]


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 04-06-2021 16:23 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 4 juni 2021 15:27 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Al begint er ook langzaam wat bewijs door te sijpelen dat ook dit door mannen en vrouwen werd gedaan.


Het is sowieso een stompzinnige aanname dat de oermens zo verknocht aan vlees was dat de mannen hele dagen alleen maar bezig waren met de jacht.

Het is veel waarschijnlijker dat de oermens knollen, peulvruchten en ander makkelijk vindbaar eten verzamelde en daar primair op overleefde.

Af en toe kon er dan een zwakker en of zieker dier gevangen en gedood worden voor de consumptie.

Eten was schaars en ze hadden als gevolg niet genoeg energie om dagenlang achter gezonde dieren aan te rennen.

We leven in de echte wereld, niet in fucking Hollywood mensen.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-06-2021 16:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 4 juni 2021 15:58 schreef Natural Disaster het volgende:
@AG

Ik snap enerzijds je punt, maar in de grote boze wereld gaat het toch zo dat de rangorde bepaald wordt door de sterkste?

Of ben ik nou bij al die wild life documentaires voor de gek gehouden als ze laten zien dat er gevochten wordt om de hierarchy binnen de groep?

Dat is nou wel iets waar ik moeite mee heb. Men doet altijd alsof er zonder inmenging van de mens helemaal geen leed bij dieren is. Da's natuurlijk complete nonsens.

Dus als er twee of drie hanen rondlopen zouden ze het mijn inziens lekker zelf uit moeten zoeken.


Dat is zeker een goed punt, de natuur is zeker hard en daar is ook meer dan genoeg lijden. De vraag is dan eigenlijk meer hoeveel lijden is er in een natuurlijke situatie en hoeveel voegen wij eraan toe?*

In dit voorbeeld, was mijn punt dat in de natuur die hanen (waarschijnlijk) genoeg ruimte zouden hebben om níet in zulke dodelijke/verminkende conflicten terecht te komen. Net als dat de hoeveelheid varkens en koeien die wij per km2 in Nederland hebben, véél meer is dan wat er in de natuurlijke situatie zou zijn. Dat leidt onherroepelijk tot meer lijden.

*En, als je het nog iets breder trekt, hoeveel extra lijden vinden we acceptabel om te introduceren? Want, laten we wel wezen, hoe goed we het doen of niet, extra lijden voor de 'rest van de natuur' introduceren we sowieso. Beste wat dat betreft is 'geen mensen'. Zou heel nobel van ons zijn om dat uit te voeren, natuurlijk Wij, als mensen, zorgen voor situaties met veel lijden die in de natuur niet in dergelijke mate zouden optreden. Gezien onze cognitieve en emphatische vermogens vind ik dat wij daar goed over na moeten denken.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 04-06-2021 16:33]


I wish I was a butterfly


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 04-06-2021 16:25 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 4 juni 2021 15:54 schreef Negatieveling het volgende:
Moest je destijds eens proberen om bij een Arkangel-show een paar biertjes te doen, een jointje te roken en een Triple Whopper naar binnen te werken. Been there, done that. Het waren vermakelijke vuistgevechten.


Ja man. Ik speelde eens op een straight edge festival en zat na de show buiten in de zon een jointje te roken. Werd ik weggestuurd.

Zo verdraagzaam, die scene.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 04-06-2021 16:25 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 4 juni 2021 15:32 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ik ga eens even rondneuzen, daar Goed initiatief, dit soort dingen, hoop wel dat ze niet van de goodwill / hip-heid gebruik maken om meteen veel te veel geld te vragen voor wat het is.


Het is geen Bristol maar ik vind het meeste redelijk geprijsd.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-06-2021 16:26 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 4 juni 2021 16:23 schreef Snaack het volgende:
Het is sowieso een stompzinnige aanname dat de oermens zo verknocht aan vlees was dat de mannen hele dagen alleen maar bezig waren met de jacht.

Het is veel waarschijnlijker dat de oermens knollen, peulvruchten en ander makkelijk vindbaar eten verzamelde en daar primair op overleefde.

Af en toe kon er dan een zwakker en of zieker dier gevangen en gedood worden voor de consumptie.

Eten was schaars en ze hadden als gevolg niet genoeg energie om dagenlang achter gezonde dieren aan te rennen.

We leven in de echte wereld, niet in fucking Hollywood mensen.

Ja, goed punt, ook! Als je dan zo zwaar hangt op het prehistorische uitgangspunt, komt er inderdaad meer bij kijken.

Maar goed, eigenlijk snap ik sowieso niet waarom de prehistorie een benchmark zou zijn. Alsof we inmiddels niet beter (zouden kunnen) weten.


I wish I was a butterfly


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 04-06-2021 16:29 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 4 juni 2021 16:26 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ja, goed punt, ook! Als je dan zo zwaar hangt op het prehistorische uitgangspunt, komt er inderdaad meer bij kijken.


Precies. Die snijtanden hebben we niet omdat de prehistorische mens zo graag vlees at. Ons lichaam is er simpelweg op geoptimaliseerd op zoveel mogelijk voedingsstoffen te kunnen overleven. Omdat het zo schaars was allemaal. Ik snap echt niet wat er zo moeilijk aan is om dat in te zien.

quote:
Maar goed, eigenlijk snap ik sowieso niet waarom de prehistorie een benchmark zou zijn. Alsof we inmiddels niet beter (zouden kunnen) weten.


Ook dat dus.

Maar goed. De mens kiest op de een of andere manier altijd voor het geweld, voor de dood, voor het zwart. We zouden zoveel beter kunnen doen met elkaar.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-06-2021 16:30 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 4 juni 2021 16:25 schreef Snaack het volgende:
Het is geen Bristol maar ik vind het meeste redelijk geprijsd.

Heb even rond zitten neuzen, en ik zie her en der wat goodwill-inflate maar tov van verschillende niet-vegan hippe kledingverkopers is het redelijk in lijn. Daarmee koop ik graag mijn schuldgevoel af


I wish I was a butterfly


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 04-06-2021 16:47 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

quote:
Op 4 juni 2021 15:46 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Dat is dus lijden wat je introduceert door dieren in een niet-natuurlijke setting te houden.


Inhakende vraag: is het hebben van huisdieren in bredere zin überhaupt wel in overeenkomst met veganisme? (Dit stel ik als oprechte vraag aangezien ik het me als eigenaar van een binnenkat wel eens eerder af heb gevraagd, niet als whataboutisme waar Snaack over klaagt.)

quote:
Op 4 juni 2021 15:58 schreef Natural Disaster het volgende:
Dat is nou wel iets waar ik moeite mee heb. Men doet altijd alsof er zonder inmenging van de mens helemaal geen leed bij dieren is. Da's natuurlijk complete nonsens.


Inhakende reactie: ik zie de mens zelf (grotendeels) buiten de druk van de natuur/evolutie staan. Ons dagelijks leven is zo ver verwijderd van de natuurlijke hiërarchie die zou ontstaan als we niet zo'n cognitieve voorsprong op andere soorten hadden, dat het gaat om het niet/zo min mogelijk inmengen in de natuurlijke orde die buiten de mens om bestaat. Dat dieren elkaar leed toebrengen is dan niet strijdig met veganisme, het is simpelweg de plicht van de mens om zich daar mee bezig te houden. (Al erken ik AG's opmerking dat de mens, simpelweg vanwege de stempel die het drukt op de omgeving, impliciet door te bestaan al lijden veroorzaakt bij dieren.)

[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 04-06-2021 16:58]


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 04-06-2021 17:06 by zodiac lung Profiel van zodiac lunghttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Dat is de eeuwige splijtzwam. Grootste struikelblok is altijd wat je moet met huisdieren die van nature vlees eten. Vlees kopen om het aan je huisdier te geven is natuurlijk niet zo compatibel met een veganistische levensstijl. Een dier kopen in een dierenwinkel of bij een fokker ook niet. Aan de andere kant: een dier ‘redden’ uit een ongezonde situatie en een goed leven geven weer wel. Al krijg je dan met een beetje pech weer dingen als katten op een plantaardig dieet (bij honden is dat iets minder een probleem).


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 04-06-2021 17:15 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

quote:
Op 4 juni 2021 17:06 schreef zodiac lung het volgende:
Dat is de eeuwige splijtzwam. Grootste struikelblok is altijd wat je moet met huisdieren die van nature vlees eten. Vlees kopen om het aan je huisdier te geven is natuurlijk niet zo compatibel met een veganistische levensstijl. Een dier kopen in een dierenwinkel of bij een fokker ook niet. Aan de andere kant: een dier ‘redden’ uit een ongezonde situatie en een goed leven geven weer wel. Al krijg je dan met een beetje pech weer dingen als katten op een plantaardig dieet (bij honden is dat iets minder een probleem).


Het ging mij in eerste instantie vooral om het 'gevangen' houden van een dier dat er zelf nooit voor gekozen heeft om met mij samen te wonen. Dat lijkt me ook al strijdig met veganisme: als het afnemen van de productie van een dier (in Marxistische zin) onwenselijk is, dan is het afnemen van bewegingsvrijheid dat ook.

Ik heb er als (bijna volledige) vegetariër weinig problemen mee om mijn kat vlees te geven, en ik zie het ook niet direct als iets problematisch: als veganist die het hebben van een huisdier goed zou kunnen praten, zou ik niet oordelen over de voedselbehoeften van dat huisdier. Het zijn obligate carnivoren, dus ze geen vlees geven lijkt me onacceptabel voor een vegan die een kat heeft (mits je het lijden van je eigen kat ondergeschikt vindt aan het grotere lijden van de dieren die die kat verorbert, maar waarom heb je dan überhaupt een kat?). Ik probeer mijn kat zoveel mogelijk vlees van hoge kwaliteit te geven (wat je in de supermarkt koopt is echt de grootst mogelijke rommel uit de bioindustrie), maar het feit blijft dat zo'n beest aardig wat ex-levende materie opvreet. In dit geval komt de kat uit een nestje dat per ongeluk ontstaan was, dus die gewetensvraag is in ieder geval beantwoord.

[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 04-06-2021 17:18]


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 04-06-2021 17:52 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

quote:
Op 4 juni 2021 16:24 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Dat is zeker een goed punt, de natuur is zeker hard en daar is ook meer dan genoeg lijden. De vraag is dan eigenlijk meer hoeveel lijden is er in een natuurlijke situatie en hoeveel voegen wij eraan toe?*

In dit voorbeeld, was mijn punt dat in de natuur die hanen (waarschijnlijk) genoeg ruimte zouden hebben om níet in zulke dodelijke/verminkende conflicten terecht te komen. Net als dat de hoeveelheid varkens en koeien die wij per km2 in Nederland hebben, véél meer is dan wat er in de natuurlijke situatie zou zijn. Dat leidt onherroepelijk tot meer lijden.

*En, als je het nog iets breder trekt, hoeveel extra lijden vinden we acceptabel om te introduceren? Want, laten we wel wezen, hoe goed we het doen of niet, extra lijden voor de 'rest van de natuur' introduceren we sowieso. Beste wat dat betreft is 'geen mensen'. Zou heel nobel van ons zijn om dat uit te voeren, natuurlijk Wij, als mensen, zorgen voor situaties met veel lijden die in de natuur niet in dergelijke mate zouden optreden. Gezien onze cognitieve en emphatische vermogens vind ik dat wij daar goed over na moeten denken.


Ik laat de 'fabriekskippen', koeien en varkens even buiten beschouwing want dan wordt deze conversatie me iets te breed en focus me even enkel op die kip in de achtertuin.

Voegen we dan echt leed toe of vervangen we natuurlijk voorkomend leed door ander leed?

Die kip die je vrij in je grote achtertuin rond laat lopen en 's avonds veilig in z'n nette hok op stok kan wordt natuurlijk ook een deel natuurlijk leed bespaart. Reintje zal aanzienlijk meer moeite moeten doen om Klaartje te pakken te krijgen om maar wat te noemen.

En als vrije kip voor in de achtertuin kies je mijn inziens ook niet het eerste de beste eierfokkerijfokmodel om even op een opmerking van Snaack terug te komen.





Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 04-06-2021 20:56 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 4 juni 2021 16:24 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
*En, als je het nog iets breder trekt, hoeveel extra lijden vinden we acceptabel om te introduceren? Want, laten we wel wezen, hoe goed we het doen of niet, extra lijden voor de 'rest van de natuur' introduceren we sowieso. Beste wat dat betreft is 'geen mensen'. Zou heel nobel van ons zijn om dat uit te voeren, natuurlijk Wij, als mensen, zorgen voor situaties met veel lijden die in de natuur niet in dergelijke mate zouden optreden. Gezien onze cognitieve en emphatische vermogens vind ik dat wij daar goed over na moeten denken.


Maar plaats je de mens daarmee buiten 'de rest van de natuur'? Alsof de mens er eigenlijk niet zou of had moeten zijn om een 'eerlijke hoeveelheid lijden' mogelijk te maken voor de dan overblijvenden natuur?



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-06-2021 21:09 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Ik maak de stelling dat sommige dieren in een goede biologische boerderij het beter hebben dan in de natuur. Altijd voer, geen prooi aan wie dan ook, medische verzorging wanneer ziekte, geen stress, geen verwondingen door vijanden of wilde achtervolgingen, een zachte dood etc. Ja, je wordt wel minder oud. Let wel: dit is alleen bij een welhaast utopische boerderij, waarbij geen misstanden zijn, en ik neem dan ook even slachten in een goede slachterij vlakbij aan, waarbij eveneens geen misstanden zijn. Ik denk dan niet aan melkkoeien, en ook niet aan sommige doorgefokte rassen etc.

Zijn dit soort boerderijen er? Bijv koopeenvarken.nl en dergelijke? Ik heb wel eens interviews gelezen met bijv biologische varkenshouders, zeer kleinschalig, volop ruimte en modder en stro en blabla (werden overigens vaak met de nek aangekeken door de andere 'gewone' varkenshouders in de buurt), dat ik dacht... dit is toch welhaast beter dan leven in de wrede natuur?


When your people matter, menstrual health matters


Sater
Usericon van Sater
Posted 04-06-2021 22:34 by Sater Profiel van Sater

Vraag aan de (bijna)vegans: wat eten jullie om dat knagende hongergevoel te voorkomen.

Sinds eind jaren negentig vegetariër hier en heb tussen 2010 en 2013 thuis vrijwel exclusief vegan gegeten (alleen uit eten of op bezoek bij mensen vega), maar ik bleef maar eten. Stapels boterhammen met humus, pindakaas, noten, peulvruchten. En ook na het avondeten vaak vrijwel meteen weer een hongergevoel. Inmiddels eet ik dagelijks kaas op brood, incidenteel een receptje met feta oid en soms yoghurt en nu eigenlijk nergens meer last van. Al mis ik wel dat intense dierlijke genieten van kaas dat je doet als je het maar eens per maand eet.

Edit: en ook een kat hier in huis die stoer en mannelijk vleesch eet. Wel biologisch.

Edit2: al die lompe reacties die Snaack noemt, herken ik als vegetariër niet (meer - was twintig jaar geleden wel anders). Mensen haasten zich altijd om te zeggen dat ze ook nog maar heel weinig vlees eten. Al volgt ook vaak de vraag of ik ‘toch niet veganistisch ben’, met al dan niet uitgesproken de toevoeging dat dat toch wel heel extreem is.

[Dit bericht is gewijzigd door Sater op 04-06-2021 22:37]


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Sater
Usericon van Sater
Posted 04-06-2021 22:49 by Sater Profiel van Sater

quote:
Op 4 juni 2021 21:09 schreef Fusion het volgende:
Ik maak de stelling dat sommige dieren in een goede biologische boerderij het beter hebben dan in de natuur. Altijd voer, geen prooi aan wie dan ook, medische verzorging wanneer ziekte, geen stress, geen verwondingen door vijanden of wilde achtervolgingen, een zachte dood etc. Ja, je wordt wel minder oud.


Maar (filosofisch proefballonetje) is het niet ‘erger’ voor een dier dat gelukkig is om voortijdig te sterven, dan voor een kistkalf dat in misère leeft en dus uit zijn lijden verlost wordt d.m.v. slacht.

[Dit bericht is gewijzigd door Sater op 04-06-2021 22:49]


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 04-06-2021 23:03 by BenKnuckles (Speciaal lid) Profiel van BenKnuckles

quote:
Op 4 juni 2021 16:47 schreef iPim het volgende:
Inhakende vraag: is het hebben van huisdieren in bredere zin überhaupt wel in overeenkomst met veganisme? (Dit stel ik als oprechte vraag aangezien ik het me als eigenaar van een binnenkat wel eens eerder af heb gevraagd, niet als whataboutisme waar Snaack over klaagt.)
Daar zal je vast wel verdeelde meningen over vinden, maar als je in mijn ogen ervoor kan zorgen dat je huisdier een gelukkig leven heeft, kan dat. Moet ik er wel bij zeggen dat ik best wel moeite heb met mensen die dieren uit totaal andere omgevingen gaan beginnen houden (alpaca's houden op een klein domein in het centrum van een drukke stad) of niet te domesticeren dieren als huisdier probeert te hebben. Maar over die scheidingslijn kan je zeer lang discussieren.

quote:
Op 4 juni 2021 17:06 schreef zodiac lung het volgende:
Vlees kopen om het aan je huisdier te geven is natuurlijk niet zo compatibel met een veganistische levensstijl.
Ook lange interne morele discussies over gehad, maar uiteindelijk toch besloten om mijn hond gewoon vlees te geven. Het voelt nl heel vreemd aan om een dier te forceren in menselijk gedachtegoed. Ook al is het concept "huisdieren houden" ook relatief menselijk Het vlees haal ik dan bij een speciaalzaak in hondenvoeding.

edit: ah, Pim verwoordt het hier eigenlijk al goed:
quote:
Op 4 juni 2021 17:15 schreef iPim het volgende:
als veganist die het hebben van een huisdier goed zou kunnen praten, zou ik niet oordelen over de voedselbehoeften van dat huisdier


quote:
Een dier kopen in een dierenwinkel of bij een fokker ook niet. Aan de andere kant: een dier ‘redden’ uit een ongezonde situatie en een goed leven geven weer wel.
Helemaal mee eens. Dieren fokken of kopen bij een fokker is jammerlijk als er alreeds zo veel dieren te redden zijn uit slechte situaties.

quote:
Op 4 juni 2021 22:34 schreef Sater het volgende:
Vraag aan de (bijna)vegans: wat eten jullie om dat knagende hongergevoel te voorkomen.
Weinig last van, maar ik ben standaard een over-eter. Dus mijn antwoord is extreem ongenuanceerd "dat wat je al at, maar dan nog wat meer daarvan".

Overigens geen vegan hier, daarvoor "zeur" ik nog te veel. Wel al lang vegetarisch en ik eet zo plantaardig mogelijk, maar de occasionele cheat meal kan wel zuivel of eieren bevatten. Zit ook met glutenintolerantie en een gebrek aan zin om urenlang in de keuken te staan, dus heb het al jarenlang wat moeilijk om de echte finale stap te zetten. Belangrijkste argument om geen vlees meer te eten is wel absoluut dierenwelzijn.

[Dit bericht is gewijzigd door BenKnuckles op 04-06-2021 23:07]


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 04-06-2021 23:05 by BenKnuckles (Speciaal lid) Profiel van BenKnuckles

quote:
Op 4 juni 2021 22:49 schreef Sater het volgende:
Maar (filosofisch proefballonetje) is het niet ‘erger’ voor een dier dat gelukkig is om voortijdig te sterven, dan voor een kistkalf dat in misère leeft en dus uit zijn lijden verlost wordt d.m.v. slacht.
Daar ga je voorbij aan het vreselijke feit dat er kistkalven zijn. En dat maakt van slacht niet ineens een goede daad.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 04-06-2021 23:08 by BenKnuckles (Speciaal lid) Profiel van BenKnuckles

quote:
Op 4 juni 2021 15:54 schreef Negatieveling het volgende:
Moest je destijds eens proberen om bij een Arkangel-show een paar biertjes te doen, een jointje te roken en een Triple Whopper naar binnen te werken.
Doen die jongens intussen zelf niet mee?


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 04-06-2021 23:13 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

quote:
Op 4 juni 2021 23:08 schreef BenKnuckles het volgende:
Doen die jongens intussen zelf niet mee?


Coke telt niet!

Hope you die by overdose!


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen