quote:
Op 22 september 2010 16:09 schreef Fusion het volgende:
Als eerste even de opmerking dat ik het totaal met je eens bent over je niet mogen verschuilen achter rotte appels, maar dat wist je denk ik al. Wat kan de monnik nou doen aan deze hele toestand? Behalve misschien een protestbrief schrijven, of een protestmars organiseren of wat dan ook. En wie zegt dat ie dat niet al gedaan heeft?
Ja, goed punt
Laat ik over bovenstaande zeggen dat die monnik, als hij er inderdaad wat aan probeert te doen, het niet verdient om ook 'aangevallen' te worden. Later meer hierover.
quote:
Zwakke ananlogie, investment banking en (het hele) bankstelsel
Maar goed, je hebt op zich natuurlijk wel gelijk, een beetje. Een wereld zonder (bepaalde vormen van) investment banking kan prima hoor.
Ja, zit ook wat in

Ik was daar inderdaad wat te grof in, mea culpa
quote:
Maar goed, wat jij zegt is ook een beetje krom. Omdat er geen alternatief is voor politiek, is er geen reden voor 'volgelingen' om zich niet achter rotte appels te verschuilen, en hoeven ze zich ook niet uit het systeem te onttrekken?
Ik weet het: dat zeg je niet. Maar je insinueert het wel (een beetje).
Dat bedoelde ik ook niet te insinueren, sorry voor de verwarring/kromheid

In het uiterste geval zouden zij zich ook moeten onttrekken, alleen kunnen ze dan dus nergens anders heen wat betreft politiek. En in zo'n wereld is het juist heel makkelijk om rotte appels aan te wijzen en het anders te gaan doen. (Of dat te zeggen en gewoon hetzelfde verder te gaan, het blijft immers politiek

)
quote:
Had ik nou als voorbeeld bouwtechnisch bedrijf dat zich specialiseert genomen? Daar is redelijk veel fraude aanwezig, daar doe je vrijwillig aan mee (je kan je ook laten omscholen tot wat anders), er zijn in zoverre alternatieven dat je ook zelf je spiritualiteit kan beleve... ik bedoel zelf je huis kan bouwen :-)
We drijven de analogieën een beetje te ver door, denk ik

Mij helpt het in ieder geval niet meer om onze standpunten beter te begrijpen, wat mij betreft laten we ze even varen
Als een bouwbedrijf zelf ook fraude gaat plegen is het evident fout. Maar als dat bedrijf zelf eerlijk zaken doet, houdt het frauderende bedrijven niet in stand. En juist die verbinding is er wél bij de RK-kerk.
quote:
Op 22 september 2010 16:14 schreef Fusion het volgende:
Ik denk dat je het belang van de kerk bij het beleven van je religie en spiritualiteit, het sociale belang bij ouderen, missies en hulp bij natuurrampen, de positieve invloed op bijvoorbeeld probleemgebieden als de Wallen etc etc zwaar onderschat. Nu snap ik dat je het je moeilijk kan voorstellen, maar mensen die God ervaren willen dit nu eenmaal graag met elkaar delen. En achten het hun plicht om vanuit de gemeenschap iets te doen voor hen die het minder hebben op wat voor vlak dan ook. En ja, dat mag van mij ook zijn het aanpakken van rotte appels
Ik denk dat je verkeerd ziet hoe ik tegen dergelijke dingen aan kijk. Ik kan me bovenstaande juist heel goed voorstellen en ik vind het ook niet echt bijdragen aan de huidige discussie om dat überhaupt in twijfel te trekken
Maar in het geval van de RK-kerk vind ik meer en meer dat het slechte het goede gewoon niet waard is. De manier waarop het ingericht is werkt dingen als ontucht blijkbaar in de hand. En doordat ze niet laten zien dit aan te gaan pakken, wel dingen blijven wegstoppen en zelfs de grote leider veel te bagatelliserende woorden erover spreekt ontstaat bij mij het beeld dat het nooit beter gaat worden. En dan ben ik er gewoon klaar mee
Goed, het blijft oneerlijk om individuen binnen de RK-kerk daar dan (direct) op af te rekenen. Maar die moeten echt bij zichzelf ten rade gaan of zij wel mee willen doen aan zo'n systeem. Of ze willen of niet, door hun deelname en dus impliciete steun aan de RK-kerk in het algemeen (en hun relatieve stilzwijgen) houden ze het wel in stand. Ik neem aan dat zij dit anders willen zien, waarom hoor ik daar niks / zo weinig van? Het is wel HUN grote leider die wat mij betreft verschrikkelijke dingen zegt. Mijn kritiek zou snel alleen op de Paus / de leiders van de RK-kerk en niet zozeer op het instituut als geheel komen te liggen als hun onderlingen zich (duidelijker) zouden roeren. Als ik dit gewoon niet mee krijg hoor ik het ook graag
De RK-kerk is naar mijn idee gewoon te groot, te hiërarchisch, te statisch en al met al véél te achterhaald. Dat blijkt in ieder geval, keer op keer. Ik geloof niet meer dat dat goed gaat komen, maar ik zou het graag zien. En natuurlijk word ik gekleurd in mijn idee dat georganiseerde religie al snel tot slechte dingen leidt, daarom probeer ik m'n kritiek te beperken tot de religies die op zo'n schaal en manier georganiseerd zijn dat het wel tot slechte dingen móet leiden, de RK-kerk in deze discussie dus
Bovenstaande is allemaal een tikje scherp aangezet, merk ik, maar ik begin de laatste weken echt moeite te krijgen mijn woorden met betrekking tot de RK-kerk in te tomen.
Ohja, sidenote wat betreft het goede werk wat de RK-kerk doet;
"Ann Widdecombe's riposte that the Catholic church runs more Aids clinics than any single nation was like suggesting the Spanish Inquisition ran the best rehab clinics for torture victims." Beetje flauw, natuurlijk, maar de achterliggende gedachte vind ik wel sterk. Welke prijs wil je betalen voor het goede wat ergens uitkomt?
En verder wil ik graag even benadrukken, voordat we onverhoopt nog minder van elkaar begrijpen, dat ik hiermee niet jouw persoonlijk geloof of dat van anderen wil aanvallen

Ik denk ook niet dat dit gedonder komt omdat het om gelovigen gaat, elk systeem wat te groot, gesloten en/of hiërarchisch wordt kan tot dit soort dingen leiden. Wel denk ik dat het makkelijker is om zo'n systeem voor elkaar te krijgen met gelovigen (in het algemeen), maar dát maakt gelovigheid niet per se slecht