IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : ProgTon vs Realiteit: Christendom IV Vorige pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-09-2010 21:58 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 23 september 2010 21:55 schreef Fusion het volgende:
Ik verschuil me nergens achter. Nogmaals, het hangt er vanaf welke criteria je hanteert. Volgens bepaalde criteria behoor jij tot allerlei groepen die zich ook schuldig hebben gemaakt aan allerlei nare zaken. Dat je je daar rot over voelt, ok, dat je een soort van plaatsvervangende schaamte hebt, vooruit, triest, uiteraard. Maar schuldig? Nee. Ik kan daar echt niet bij. Als ik een Duitser was had ik mij NIET schuldig gevoeld over wat mijn anderhalve-generatie-terug-landgenoten hebben uitgespookt.

En zo draaien we maar in rondjes Hypnos. We hebben een verschillende mening. Ik ga gitaar spelen nu


succes

maar ik denk dat je er wat vlug over gaat. Spreek maar eens met een paar Duitsers die niet te ver na de oorlog zijn gebore
Jezus' nakomelingen zijn een collectief, of je het nu wil of niet


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 23-09-2010 22:00 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 23 september 2010 21:58 schreef Hypnos het volgende:maar ik denk dat je er wat vlug over gaat. Spreek maar eens met een paar Duitsers die niet te ver na de oorlog zijn gebore
Ik zou die Duitser bij zijn oren vastpakken en hem heen en weer schudden en zeggen "hou op met je schuldig te voelen! Luister niet naar Hypnos die heeft een schuldcomplex!"

Ik ben uitjes.


When your people matter, menstrual health matters


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 23-09-2010 22:01 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 23 september 2010 21:50 schreef Hypnos het volgende:
ja, inderdaad, maar het is ook krom nietwaar?

individuen doen het instituut en de religie kwaad. Het is niet anders. Je kunt je toch niet blijven verschuilen achter individu/organisatie-niveauverschil? als iemand een fout maakt draagt iedereen daar mee de gevolgen van. Op het werk, politiek, maatschappelijk, ...

als morgen een manuscript ontdekt wordt waarin staat dat Jezus een hoereloper was, ga je je dan ook beroepen op de Bijbel en het feit dat het daarin niet is vermeld? nee toch, het is het geheel, het collectief van feiten en mensen dat telt.

imho dan


de maatschappij wordt al individualistisch genoeg zouden wij daar ook nog aan toe gaan geven, dat moet op zekere hoogte al.

Liever toch nog een beetje collectief voor Jezus gaan



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-09-2010 22:05 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

vraag je je nooit af wat het maatschappelijke beeld van Jezus en het collectief achter Jezus is?

ik vind dat je pas waardig bent als je ook respect hebt voor je tegenstander.
Ik laat vb popmuziek in zijn waarde, wanneer ik bij popliefhebbers ben.



en nogmaals, ik heb heel veel respect voor de medemenslievendheid, het zogenaamde altruïsme, wat volgens mij niet gelinkt is aan de volgelingen van Jezus maar aan hun volgzaamheid

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 23-09-2010 22:06]


signature


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 24-09-2010 9:53 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 23 september 2010 21:28 schreef Hypnos het volgende:
ja, maar aan de andere kant als je een beetje politiek correct bent of eengrote mate van medemenslievendheid hebt, dan pas je je er aan aan (wat een zin...)
en dan noem je jezelf misschien geen CHristen (iin de zin van de kerkelijke evolutie), maar wel Volgeling van Jezus. of zo

ik weet het natuurlijk niet

mochten er metalheadsekten zijn die kinderen offeren, ik weet niet of ik me nog als metalhead zou profileren, ook al ga ik er dan vanuit dat ik het wel ben en zij niet

Politiek correcte superellende dit
quote:
Op 23 september 2010 21:50 schreef Hypnos het volgende:
ja, inderdaad, maar het is ook krom nietwaar?

individuen doen het instituut en de religie kwaad. Het is niet anders. Je kunt je toch niet blijven verschuilen achter individu/organisatie-niveauverschil? als iemand een fout maakt draagt iedereen daar mee de gevolgen van. Op het werk, politiek, maatschappelijk, ...

als morgen een manuscript ontdekt wordt waarin staat dat Jezus een hoereloper was, ga je je dan ook beroepen op de Bijbel en het feit dat het daarin niet is vermeld? nee toch, het is het geheel, het collectief van feiten en mensen dat telt.

imho dan

Je spreekt koeterwaals, Hypnos, ik weet niet op welk niveau jouw gedachten zich nu bevinden maar je valt totaal buiten de discussie. Je spreekt teveel in abstracties en algemeenheden, waar is de realiteitszin en nuance? Al zou bovenstaande waar zijn is er nog geen enkele reden om Fusion met de rest van het Christendom te verbinden en er schuld op te gooien. Klaar.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 24-09-2010 11:39 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Laat Onweerwolf t maar niet horen

Sorry.

Anyway, het is heel simpel eigenlijk. Als mens heb je een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel voor je omgeving. Je kunt elkaar indelen in groepjes tot je een ons weegt. En soms gebruikt men daarbij criteria die hem/haar goed uitkomen (om zeg maar verantwoordelijkheid te ontlopen, maar vooral ook verantwoordelijkheid in iemand anders schoenen te schuiven). En aan de hand van dat soort connecties met je omgeving ('groepjes') zou je idd meer of minder verantwoordelijkheidsgevoel moeten/kunnen hebben voor dat gedeelte van je omgeving. Of zelfs plaatsvervangende schaamte. Of de motivatie om je sympathie meer om te zetten in noodverlichtende acties.

Maar, schuld? Schuld heb je als je zelf iets hebt gedaan, of zelf ergens bij was en niets hebt gedann het te voorkomen.

Enzo.


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 24-09-2010 12:19 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 24 september 2010 9:53 schreef ZelThoR het volgende:
Politiek correcte superellende dit



dat dient ook zo in een gevoelig topic als dit.


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 24-09-2010 12:31 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 24 september 2010 11:39 schreef Fusion het volgende:
Laat Onweerwolf t maar niet horen

Sorry.

Anyway, het is heel simpel eigenlijk. Als mens heb je een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel voor je omgeving. Je kunt elkaar indelen in groepjes tot je een ons weegt. En soms gebruikt men daarbij criteria die hem/haar goed uitkomen (om zeg maar verantwoordelijkheid te ontlopen, maar vooral ook verantwoordelijkheid in iemand anders schoenen te schuiven). En aan de hand van dat soort connecties met je omgeving ('groepjes') zou je idd meer of minder verantwoordelijkheidsgevoel moeten/kunnen hebben voor dat gedeelte van je omgeving. Of zelfs plaatsvervangende schaamte. Of de motivatie om je sympathie meer om te zetten in noodverlichtende acties.

Maar, schuld? Schuld heb je als je zelf iets hebt gedaan, of zelf ergens bij was en niets hebt gedann het te voorkomen.

Enzo.


ik begrijp het wel hoor

misschien kun je het vergelijken met wat hier in Brussel gebeurt bij de Marrokaanse gemeenschap.
een paar/veel jongeren die zijn echt alles aan het verkloten voor de grote groep.
En dan verwacht de autochtone bevolking dat deze jongeren bij wijze van spreken verstoten worden of verregaand terecht gewezen worden door hun eigen gemeenschap. Natuurlijk kunnen die dat niet, het is geen commune nietwaar (alleen lijkt het soms wel zo).
Bij mij is dan wel de gedachte dat je er niet voor kiest (in dit voorbeeld) om Marrokaan te zijn, maar een Christen doet dat wel. Bij mij gaat het er niet in hoe je nog wil linken aan die naam, in welke vorm of situatie of hoedanigheid dan ook.
Ik zou het er moeilijk mee hebben, maar het is geen misdaad natuurlijk


misschien heeft het wel te maken met de storm aan reacties in mijn omgeving (je bent een nazi want je luistert NSBM)


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 24-09-2010 22:53 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Zo wat vind je Hypnos, moeten de 'goede Marokkanen' uit Brussel zich ook niet meer van Marokkaanse komaf noemen? Moeten ze, om hun omgeving niet te kwetsen, zeggen dat ze uit Spanje komen?


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 25-09-2010 0:32 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

nee, want nogmaals, Marokkaan zijn is geen keuze

Christen zijn wel


signature


Vampire John
alias Lord Neithan
Usericon van Vampire John
Posted 25-09-2010 0:59 by Vampire John Profiel van Vampire Johnhttp://www.lordsofmetal.nl; http://www.myspace.com/neithan_666; www.dynamo666.nl

Hypnos, waarom reageer je nog op die gast? We gaan in ieder geval al op weg naar een slotje.

Ideetjes voor het vervolg qua titel:
- Allejezus wat een gezeik
- ...


Metal zonder gitaren is als een bordeel zonder hoeren, en dat is ook maar gewoon een huis...


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 25-09-2010 12:49 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 25 september 2010 0:32 schreef Hypnos het volgende:
nee, want nogmaals, Marokkaan zijn is geen keuze

Christen zijn wel


het is echt niet te geloven he, zelfs de bijbel spreekt over een vrije wil, ik heb het niet opgedrongen gekregen hoor kan er dan wel mee opgevoed zijn. Maar pas een jaar geleden heb ik besloten mijn leven aan Jezus te geven,
en Fusion is op latere leeftijd bekeerd, zo makkelijk als jij het hier neerzet is het niet.
Marrokaan zijn is een identitie, Christen zijn is een levensbeschouwelijke levenswijze.



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 25-09-2010 13:11 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

dat zeg ik toch? Het is een keuze.


signature


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 26-09-2010 23:46 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 25 september 2010 13:11 schreef Hypnos het volgende:
dat zeg ik toch? Het is een keuze.


zijn we het toch ergens over eens, je kunt het nog iets sterker vertalen naar een weg ingeslagen



Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 26-09-2010 23:54 by Metalhead22 Profiel van Metalhead22http://www.last.fm/user/kledur

Jij hebt er dan zelf voor gekozen, dat is je goed recht, maar bij het grootste gedeelte van de christenen word die "overtuiging" er anders van kinds af aan ingestampt.

[Dit bericht is gewijzigd door Metalhead22 op 26-09-2010 23:55]


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 26-09-2010 23:56 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

Bij atheïsten net zo. En als ze niks geleerd krijgen, nemen ze het van hun voorbeeld over, doorgaans de ouders dus.

[Dit bericht is gewijzigd door karnivoor op 27-09-2010 0:01]


Je moeder.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 27-09-2010 0:15 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 26 september 2010 23:54 schreef Metalhead22 het volgende:
Jij hebt er dan zelf voor gekozen, dat is je goed recht, maar bij het grootste gedeelte van de christenen word die "overtuiging" er anders van kinds af aan ingestampt.


dat is zo, toch geloof ik dat een ieder zijn keuze moet maken.
Je kunt wel naar de kerk gaan maar zoals je al aangeeft dat kan ook wezen omdat het moet.
Maar meestal is het zo dat diegene die er niks meer mee hebben ook afhaken rond of na de puberteit. Diegene die dan ermee verder willen en er in blijven verdiepen zullen het vinden.
Zelf ben ik daar een levend voorbeeld van, rond mijn 16e hoefde ik niet meer mee naar de kerk heb ik ook tijdje geen zin aan gehad.
Maar momenteel ga ik er zelfs met plezier heen, omdat ik mijn leven aan Jezus (daar heb ik wel een tijd over na moeten denken minstens een a 2 jaar) heb gegeven, en je raakt niet uitgeleerd in je leven... er ligt nog zoveel moois op de loer

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 27-09-2010 0:16]



Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 27-09-2010 0:17 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 25 september 2010 12:49 schreef ProgTon het volgende:
het is echt niet te geloven he, zelfs de bijbel spreekt over een vrije wil, ik heb het niet opgedrongen gekregen hoor kan er dan wel mee opgevoed zijn. Maar pas een jaar geleden heb ik besloten mijn leven aan Jezus te geven,
en Fusion is op latere leeftijd bekeerd, zo makkelijk als jij het hier neerzet is het niet.
Marrokaan zijn is een identitie, Christen zijn is een levensbeschouwelijke levenswijze.


Wat een onzin, het is precies zoals Bartnos zegt: christen zijn is een keuze.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 27-09-2010 9:14 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 27 september 2010 0:17 schreef Onweerwolf het volgende:
Wat een onzin, het is precies zoals Bartnos zegt: christen zijn is een keuze.

Dat zegt hij zelf ook...
quote:
Op 26 september 2010 23:56 schreef karnivoor het volgende:
Bij atheïsten net zo. En als ze niks geleerd krijgen, nemen ze het van hun voorbeeld over, doorgaans de ouders dus.

Gelul. Mij is niks geleerd, mijn ouders zijn katholiek en protestants en buiten dat presenteerde (<-- let op) zich niemand als atheïst in mijn omgeving en kon ik dus geen voorbeelden overnemen. Toch ben ik atheïst.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 27-09-2010 19:05 by Rotzak Profiel van Rotzakhttp://www.meatspin.com

Ik heb met toen laten dopen en laten vormen omdat het zo wat een maatschappelijke plicht is, je kon er eigenlijk niet om heen en dat geldt vooral voor mijn ouders, de hele klas doet er aan mee, je kan dan eigenlijk niet achter blijven, zeker niet om het gevoel van het kind, wat moet die wel niet denken als je als enige niet mee doet. Ik zou zelf mocht ik kinderen krijgen ze altijd naar een openbare school sturen, als ze oud genoeg zijn kunnen ze zelf beslissen wat ze geloven, maar daarvoor wil ik ze zoveel mogelijk van die gristelijke rotzooi en onzin besparen.


Against God and Government


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 27-09-2010 19:07 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 27 september 2010 9:14 schreef ZelThoR het volgende:
Dat zegt hij zelf ook...


Ik reageer op het gedeelte "o makkelijk als jij het hier neerzet is het niet".


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 27-09-2010 19:10 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 27 september 2010 19:05 schreef Rotzak het volgende:
Ik heb met toen laten dopen en laten vormen omdat het zo wat een maatschappelijke plicht is, je kon er eigenlijk niet om heen en dat geldt vooral voor mijn ouders, de hele klas doet er aan mee, je kan dan eigenlijk niet achter blijven, zeker niet om het gevoel van het kind, wat moet die wel niet denken als je als enige niet mee doet. Ik zou zelf mocht ik kinderen krijgen ze altijd naar een openbare school sturen, als ze oud genoeg zijn kunnen ze zelf beslissen wat ze geloven, maar daarvoor wil ik ze zoveel mogelijk van die gristelijke rotzooi en onzin besparen.

Ik zat op een rooms-katholieke basisschool tot m'n tiende, dus ook vormsel meegemaakt. En de pastor kwam elke vrijdag langs om wat Christelijks te vertellen aan alle leerlingen.

Ik heb me er werkelijk waar geen enkel moment vervelend onder gevoerd, terwijl ik (vrijwel?) de enige was die niet aan vormsel mee deed natuurlijk. Ik herinner me vooral nog heel goed dat de pastor een keer een paar namen op het bord als gezet van wat beroemdheden (waaronder Michael Jackson, verder wat minderen) en van Jezus. Hij vroeg wie over 2000 jaar nog herinnerd zou worden en ik dacht, na even nadenken, dat het wel MJ moest zijn. Dat bleek ik echter vooral te denken omdat ik Jezus als 'Je zus' las


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 27-09-2010 19:13 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 27 september 2010 19:07 schreef Onweerwolf het volgende:
Ik reageer op het gedeelte "o makkelijk als jij het hier neerzet is het niet".

Dus? Als een keuze moeilijk is, of als het moeilijk wordt om je keuze uit te voeren, dan is het nog steeds een keuze hoor. Dat ontkent ProgTon niet.

Dat jij het een makkelijk keuze vindt en hij niet, tsja. Dat is dus een andere discussie.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 27-09-2010 19:14 by Rotzak Profiel van Rotzakhttp://www.meatspin.com

Ik betwijfel het hoor, over hoeveel keus je nu werkelijk hebt


Against God and Government


Slotje
De slotenmaker
Usericon van Slotje
Posted 27-09-2010 19:14 by Slotje (Administrator) Profiel van Slotjehttp://www.zwaremetalen.com

Maximum aantal reacties is bereikt. Dit topic is automatisch afgesloten door Slotje


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen