IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : ProgTon vs Realiteit: Christendom IV Vorige pagina | Volgende pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 17:16 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 22 september 2010 17:13 schreef Fusion het volgende:
Op zich ben ik t met je eens, behalve dat je denk ik overschat wat gelovige X uit gemeente Y in dorpje Z kan doen. Een protestbrief schrijven. En dan? In gesprekken duidelijk laten blijken dat je t er niet mee eens bent. En dan? Mits er een grootschalige afsplitsing komt, een soort van RK2 hehe, kun je niet zo maar weg uit je kerk, want dan ben je al je religieuze leer, je gebouw, je broeders en zussen kwijt. Het is een te groot apparaat en daar kun je niet zo maar van verwachten dat de goede appels zich uit de mand rollen.

Ofzo.



wat is je meer waard? Je geloof of je gemeenschap?

Voelt dat echt aan als familie trouwens?

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 22-09-2010 17:21]


signature


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2010 17:18 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 22 september 2010 17:09 schreef Fusion het volgende:
edit dit was aan Zelthors post gericht (voordat Hypnos er tussen kwam ) Ik ben het met het meeste wat je post wel eens hoor :-) Geloof me, het is al extreem verschrikkelijk wat er gebeurt is, maar als je nagaat dat de kerk het lichaam van Jezus op aarde moet voorstellen, dan staat het huilen mij nog nader dan t lachen

Ik begrijp het

Ik zeg, Anarchie in de RK! Allemaal afsplitsen!
quote:
Op 22 september 2010 17:14 schreef WhiteRider het volgende:
9 * ZelThor. Als je de tekst niet leest en alleen naar de smileys kijkt, krijg je het vermoeden dat ie hele post één grote grap is.

Is het ook

Maar goed, ik merk dat in dit soort discussies dingen erg verhit kunnen raken, Fusion wil weleens fel reageren op iets wat ik niet zo erg bedoelde (en ik evengoed zo kan reageren op hem) en daarom probeer ik zo het venijn er bij bepaalde uitspraken wat uit te halen. Nadeel van niet de plaatselijke ker... uhm kroeg opzoeken om het over dit soort dingen te hebben!

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 22-09-2010 17:19]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-09-2010 17:21 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 22 september 2010 17:16 schreef Hypnos het volgende:
wat is je meer waard? Je geloof of je gemeenschap?


Het christendom is een georganiseerde religie, ergo christenen geven meer om hun gemeenschap, zelfs als die gemeenschap er normen en waarden of zelfs gewoontes op na houdt die desbetreffende eigenlijk niet ok vindt.

Dat is een van de redenen waarom het christendom een verderfelijk iets is.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 17:29 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 22 september 2010 17:21 schreef Onweerwolf het volgende:
Het christendom is een georganiseerde religie, ergo christenen geven meer om hun gemeenschap, zelfs als die gemeenschap er normen en waarden of zelfs gewoontes op na houdt die desbetreffende eigenlijk niet ok vindt.

Dat is een van de redenen waarom het christendom een verderfelijk iets is.



een beetje het religieuze equivalent van communisme dus, maar dan op vrijwillige basis. Kritiek geven mag, zolang je maar bij ons ten dienste staat en geen gevaar bent voor het voortbestaan van de groep.


Je kunt natuurlijk ook zeggen dat er Christenen zijn die hun mond durven opendoen, terwijl dat in andere religies niet het geval is. Niet dat dat een excuus is natuurlijk...


[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 22-09-2010 17:31]


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 17:36 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

AL komt het in de Islam ook voor.


De standpunten (over geiteneuken en het moeten verzwijgen van verkrachting en sex voor het 4 jaar oud zijn is ok) van sommige Ayatollah's of hoe heten die baarden worden ook afgedaan als zever door een de grote groep Moslims. Maar ik vraag me eveneens af hoe ze bvb in Saoedi-ArabiË zouden omgaan met een Imam die een kleine verkracht heeft. ZOuden ze het verzwijgen binnenskamers?


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-09-2010 18:06 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 22 september 2010 17:21 schreef Onweerwolf het volgende:
Het christendom is een georganiseerde religie, ergo christenen geven meer om hun gemeenschap, zelfs als die gemeenschap er normen en waarden of zelfs gewoontes op na houdt die desbetreffende eigenlijk niet ok vindt.
Waar slaat dit nou weer op?


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-09-2010 18:11 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 22 september 2010 17:18 schreef ZelThoR het volgende:
Maar goed, ik merk dat in dit soort discussies dingen erg verhit kunnen raken, Fusion wil weleens fel reageren op iets wat ik niet zo erg bedoelde (en ik evengoed zo kan reageren op hem) en daarom probeer ik zo het venijn er bij bepaalde uitspraken wat uit te halen. Nadeel van niet de plaatselijke ker... uhm kroeg opzoeken om het over dit soort dingen te hebben!
Mochten we ooit een keer op een zelfde concert terecht geraken, is het eerste biertje op mij Maar ff serieus, discussieren over internet is uberhaupt al moeilijk idd, zeker over religie (want uberhaupt hou ik daar niet zo van, ik breng t liever in de praktijk door van God en mijn naaste als mezelf te houden), dus ik waardeer je smileys wel hoor haha. Maar je kunt ze inmiddels ook wel weglaten denk ik, want ik weet inmiddels wel welke mensen ik hier wel serieus kan nemen en welke niet, en wie alleen loopt te trollen en met wie je een serieuze discussie kunt aangaan


When your people matter, menstrual health matters


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-09-2010 18:16 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 22 september 2010 18:06 schreef Fusion het volgende:
Waar slaat dit nou weer op?


Het kenmerk van al die religieuzen is dat ze regels nodig hebben om hun geloof te belijden, regels die vanuit hun gemeenschap komen. Zoals de bijbel, eng dan wel breed geïnterpreteerd naar voorkeur van de afsplitsing waar men toebehoort en allerhande onzin die er door de zogenaamde voorgangers aan toegevoegd is zoals zondag in de kerk moeten zitten of bezwaarlijker, allerlei normen en waarden mbt tot politieke overtuigingen en andere dingen die niets met religie te maken hebben waarvan de gemeenschap graag wil dat ieder lid ze aanhangt.

Maar goed, ik weet dat jij de waarheid liever niet hoort. Ook iets typisch religieus trouwens.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 18:30 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Boedhisme is daar wel een stuk breder in, zo breed dat ik het bijna niet als religie wil aanzien


signature


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 22-09-2010 18:33 by Nimbus Profiel van Nimbus

Levensbeschouwing.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2010 18:39 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

Ik denk dat het overdreven is Fusion op dit punt aan te vallen Hoewel ik OWW's kritiek deel, al durf ik niet te zeggen* hoe groot het deel van de religieuzen is waarvoor dit geldt, gaat het echt te ver omdat ook direct op Fusion toe te passen.

*als ik moet gokken zeg ik 100% - Fusion
quote:
Op 22 september 2010 18:33 schreef Nimbus het volgende:
Levensbeschouwing.

Een alomvattende levensbeschouwing zal altijd tot ellende leiden, religie of niet. Zodra het denken beheersd wordt door een hoger iets (al dan niet bewust zo gestuurd), het systeem groot genoeg wordt en er interne machtsontwikkelingen en een bepaalde starheid intreedt (al dan niet als gevolg van elkaar) zal het een keer mislopen.

Zo ook de krakersscene, om een keer niet over nazi's te beginnen, dat is teveel op zichzelf gestaan en is daarmee voor een deel haar idealen verloren.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 18:40 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

levensbeschouwing? als het echt moet

maar verhoudt levensbeschouwing zich niet tot religie
zoals een rechthoek ten opzichte van een vierkant?

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 22-09-2010 18:40]


signature


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2010 18:43 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 22 september 2010 18:40 schreef Hypnos het volgende:
levensbeschouwing? als het echt moet

maar verhoudt levensbeschouwing zich niet tot religie
zoals een rechthoek ten opzichte van een vierkant?

Wat is je punt in hemelsnaam?

Nee, je hoeft niet uit te leggen wat je zei.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 22-09-2010 18:45 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 22 september 2010 18:06 schreef Fusion het volgende:
Waar slaat dit nou weer op?


ben er ook compleet niet mee eens, ik geef meer om het geloof dan de gemeente, als het goed is heeft een ieder dat in de gemeenschap. Vanuit je geloof behandel je je naasten en niet omdat je bij een gemeenschap aangesloten zit.

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 22-09-2010 18:47]



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 18:49 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 22 september 2010 18:43 schreef ZelThoR het volgende:
Wat is je punt in hemelsnaam?

Nee, je hoeft niet uit te leggen wat je zei.


dat je evengoed kunt zeggen dat het Christendom een levensbeschouwing is, maar dan neem je het "enge" weg


signature


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-09-2010 18:49 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 22 september 2010 18:45 schreef ProgTon het volgende:
ben er ook compleet niet mee eens, ik geef meer om het geloof dan de gemeente, als het goed is heeft een ieder dat in de gemeenschap. Vanuit je geloof behandel je je naasten en niet omdat je bij een gemeenschap aangesloten zit.


Yeah right!

Hou jezelf maar lekker voor de gek!

En voor de duidelijkheid, om even bij Zellie aan te haken, dat bedoel ik in collectieve zin. Ik heb het niet over jou of Fushion specifiek.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2010 18:50 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 22 september 2010 18:49 schreef Hypnos het volgende:
dat je evengoed kunt zeggen dat het Christendom een levensbeschouwing is, maar dan neem je het "enge" weg

Relevantie?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 18:53 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 22 september 2010 18:50 schreef ZelThoR het volgende:
Relevantie?



het heeft niet veel nut om een relatief ongeorganiseerd iets als het Boedhisme levensbeschouwing te noemen want dan zit het nog steeds in hetzelfde laatje als bvb het Christendom, ook al is het anders in uitvoering.


signature


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-09-2010 18:53 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 22 september 2010 18:50 schreef ZelThoR het volgende:
Relevantie?


Hypnos' punt is, denk ik, dat als het christendom puur en alleen een levensbeschouwing was en geen georganiseerde religie dat je dan kunt zeggen dat je inderdaad je geloof voor je gemeente stelt.

Maar dat is dus niet zo, levensbeschouwingen veroorzaken geen geweld en andere nare dingen, religies wel.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 22-09-2010 18:54 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 22 september 2010 18:49 schreef Onweerwolf het volgende:
Yeah right!

Hou jezelf maar lekker voor de gek!

En voor de duidelijkheid, om even bij Zellie aan te haken, dat bedoel ik in collectieve zin. Ik heb het niet over jou of Fushion specifiek.



Houdt niet zo van dit soort vooroordelen



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 22-09-2010 18:54 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 22 september 2010 18:53 schreef Onweerwolf het volgende:
Hypnos' punt is, denk ik, dat als het christendom puur en alleen een levensbeschouwing was en geen georganiseerde religie dat je dan kunt zeggen dat je inderdaad je geloof voor je gemeente stelt.

Maar dat is dus niet zo, levensbeschouwingen veroorzaken geen geweld en andere nare dingen, religies wel.


Jezus gaat voor de gemeente



Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-09-2010 18:56 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 22 september 2010 18:54 schreef ProgTon het volgende:
Houdt niet zo van dit soort vooroordelen


Nee, dat begrijp ik. Edoch blijf je jezelf christen noemen en actief meedoen aan een christelijke gemeenschap terwijl je tegelijkertijd ook toegeeft dat het christendom veel geweld en haat veroorzaakt.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-09-2010 18:58 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 22 september 2010 18:54 schreef ProgTon het volgende:
Jezus gaat voor de gemeente


Zeggen en doen zijn twee verschillende dingen.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2010 19:01 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 22 september 2010 18:53 schreef Hypnos het volgende:
het heeft niet veel nut om een relatief ongeorganiseerd iets als het Boedhisme levensbeschouwing te noemen want dan zit het nog steeds in hetzelfde laatje als bvb het Christendom, ook al is het anders in uitvoering.

Ik noem ons ook allemaal mens, anders

Boeddhisme ís een levensbeschouwing, net als Christendom dat is. Dat ze verder verschillen lijkt me evident, ja, daarom noemen we ze ook Christendom en Boeddhisme en niet allebei hetzelfde
quote:
Op 22 september 2010 18:53 schreef Onweerwolf het volgende:
Hypnos' punt is, denk ik, dat als het christendom puur en alleen een levensbeschouwing was en geen georganiseerde religie dat je dan kunt zeggen dat je inderdaad je geloof voor je gemeente stelt.

Maar dat is dus niet zo, levensbeschouwingen veroorzaken geen geweld en andere nare dingen, religies wel.

Nou; levensbeschouwingen veroorzaken wel geweld en andere nare dingen, religies dus ook (religie is een subset van levensbeschouwing, zoals Hypnos al zei). En ik denk dat alle levensbeschouwing dat wel doen, alleen de schaal verschilt.

Al neig ik er wel naar te zeggen dat over het algemeen religies voor problemen op grotere schaal zorgen dan levensbeschouwingen in het algemeen.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-09-2010 19:02 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 22 september 2010 18:58 schreef Onweerwolf het volgende:
Zeggen en doen zijn twee verschillende dingen.


klopt,

want iemand in je gemeente, daar heb je meer voor over dan iemand van buiten de gemeente. Meer zelfs, binnen de gemeente gebeuren er dingen die je probeert te minimaliseren. Je leeft volgens de regels van de gemeente, wat menselijk is, omdat je er niet buiten wil vallen.


pure groepsdynamica, logisch en menselijk




[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 22-09-2010 19:04]


signature


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen