IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Drummen [Episode 8+1: "Lekker op je velletje slaan"] Vorige pagina | Volgende pagina
Snaack
Usericon van Snaack
Posted 12-03-2021 16:06 by Snaack Profiel van Snaack

Strak, Paul!!! Leuk projectje.

Ik kan mij herinneren dat jij ooit weer vanaf nul bent begonnen met het aanleren van techniek na een blessure. Ik ook, maar dan zonder blessure gelukkig.

Normaal speel je vanuit de vingers, dan pols, dan laten we zeggen de ellenboog. Ik had die eerste twee stappen overgeslagen. Ooit zo gaan spelen en dat altijd volgehouden. Dat was op enig moment echt niet meer te doen. Vermoeiend. Geen snelheid. Geen uithoudingsvermogen.

Ik heb jaren geleden wat lessen gevolgd bij een jazzdrummer, om techniek te leren. Sindsdien oefen ik zo af en toe wat rudiments en finger control. (kwartiertje tot een half uurtje per dag denk ik)

Nu, na jaren prutsen, begint het een beetje te komen, de cleane 16en roll met dubbels, vanuit de vingers, en dan geen press roll. Wat een immens verschil!

Niet alleen hoe het voelt maar ook hoe het klinkt, want met mijn oude "techniek" dempte ik de vellen nogal met de aanslagen, omdat ik zo stevig in mijn stokken kneep.

De paradiddle vind ik nog een stuk lastiger maar ik weet nu in ieder geval hoe het moet/ dat ik op de goede manier oefen.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 12-03-2021 16:22 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Tot vorig jaar stond er van modern drummer of vic firth (dat ben ik kwijt) een serie op youtube van Bill Bachman, de 10 gateway rudiments, heel erg leerzaam heb ik veel aan gehad en precies wat je zegt, vingers, pols, arm. Maar die videos hebben ze helaas verwijderd. Dit is een wat langere video die er nog wel op staat.




BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 13-03-2021 9:16 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Zie dat ze de single stroke roll er weer op hebben gezet



BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 13-03-2021 11:56 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 11 maart 2021 13:15 schreef Lampje het volgende:
Nee, ik heb geen reactie gekregen, maar da's ook prima.

Ik zou trouwens alleen de 13" gekocht hebben, de floor is gewoon te kostbaar ivm verzending, en tja, ik heb een floor, ook al die van een hele andere serie. Maar die valt toch een stuk minder op in de kit, en bovendien zie ik een floortom toch ook wel als een ander onderdeel, ik stem en demp die anders dan racktoms.


Nog steeds niet gereageerd ?

Je wordt trouwens bedankt Ik heb zitten zoeken op mijn setje (tama superstar) en ik schijn alles gewoon nieuw, in de juiste kleur te kunnen bijbestellen zelfs een 18" floor en een 13" tom die normaal niet bij de setjes wordt aangeboden.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 13-03-2021 22:37 by Lampje Profiel van Lampje

Snaack, thanks! Achja, het is wel een beetje hobbyknutselen, maar, dat vind ik juist wel leuk
Mijn eerste bassdrumpedalen had ik ook zelf gemaakt, net als het merendeel van mijn drumstel. Ben ik mee op TV geweest in een VPRO-serie over muziekinstrumenten. Misschien dat ik dat ooit nog eens op youtube zet. Toen kon ik beter double bass spelen dan nu, hahaha!

Bongobongo, heel fijn dat Tama die gewoon nog kan maken op bestelling. Dat scheelt, dan weet je ook dat het niet per sé nu moet!

Over Marthyn's cursus : Ja, ik weet het nu : Er had voor mij ook een les ervoor moeten zitten. Want ik merk gewoon dat 8 minuten een workout voor het linkerbeen niet goed bij mij werkt. Ik ga verkrampen, span spieren aan die ik niet moet gebruiken, etcetera.
Ik ga zelf maar een oefenplan opstellen, en de eerste rudiment is gewoon 8-en met de rechterarm op hats/ride, 2 en 4 op snare met links, en 16en met de rechterkick. Na 2 maten dan de kick met links. op die manier kopieer ik dan veel makkelijker de beweging die ik met rechts doe. tempo zo rond 100 bpm ofzo, maar, oefenen zonder metronooom. Eerst de beweging goed aanleren met links. Ohja, je kan voor de grap de armoefeningen ook omdraaien, dus, de achtsten op de hats met links, de snare dan met rechts.

Ik ga eerst dit even een aantal keren oefenen, afgewisseld met gewoon freestyle drummen, want dat vind ik gewoon leuk, en daarin ontdek ik vaak ook juist patronen die niet door iemand anders bedacht heeft voor mij, hahaha

Over akoustische kit gesproken, vandaag de drumo's maar eens in de resovellen van mijn kicks gezet. Ik denk dat ik die morgen dan ook maar even op de kicks ga zetten, en wat ga experimenteren met tuning enzo, hopelijk krijg ik er nu wel een geluid uit dat me echt bevalt....

Ohja, Snaack, Pressroll, da's echt wel een beetje mijn trademark geworden, hahaha ! Maar dubbels en paradiddles krijg ik er ook nog wel redelijk uit. Triples en flams, dat vind ik toch wel echt een stuk lastiger. Of die paraparadiddle, of paradiddlediddle (ik weet even niet meer hoe die heet), die vind ik ook lastig. Maar ik heb die ook nooit geoefend omdat ik er het nut niet van in zag.
Eigenlijk vind ik rudiments gewoon niks. Ik ben een enorm luie drummer, en kom met creativiteit wel een heel eind. Maar echt oefeneningen doen, en gestructureerd spelen, dat heb ik nooit gedaan, en vind ik ook echt heel lastig. Om 2 of 3 keer per week verplicht achter de kit gaan zitten (ook al is het maar 20 minuten), dat vind ik al een behoorlijke opgave, dagelijks dat doen, dat zit er bij mij gewoon écht niet in. Sterker nog, als ik geen 5 maanden geen optredens heb staan, dan raak ik 5 maanden lang het drumstel niet aan....
Ik weet het, ik ben echt een lui varken....


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 14-03-2021 9:03 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 13 maart 2021 22:37 schreef Lampje het volgende: Misschien dat ik dat ooit nog eens op youtube zet.



Doen

quote:
Bongobongo, heel fijn dat Tama die gewoon nog kan maken op bestelling. Dat scheelt, dan weet je ook dat het niet per sé nu moet!


Ja maar voor hoe lang ? Grote bedrijven zijn niet zo moeilijk met het stoppen van een bepaalde serie, een klein beetje onrustig maakt het me wel

quote:

Ik ga zelf maar een oefenplan opstellen


Heel verstandig. Ik moet zeggen dat de cursus erg snel aan dingen voorbij gaat maar aan de andere kant legt het wel mijn tekortkomingen bloot en bied het enige houvast.

Ik oefen langzaam de juiste beweging. Deze week had ik één dag waar ik 10 minuten 100 bpm dubbelbass heb gespeeld en 10 minuten 110 bpm. Dit lijkt niet heel spannend maar het gevoel was perfect, totale contole, ontspannen, kloppers maakte dezelfde beweging, precies zoals het moet zijn, alleen.... de volgende dag was het weer ruk
Hoe kan dat ? Vermoeidheid ? ik weet het niet, het frustreert me iniedergeval mateloos




quote:
Eigenlijk vind ik rudiments gewoon niks.


Kan ik je één tip geven: vandaag beginnen met rudiments oefenen. Ik vond het ook maar onzin tot ik besloot echt te gaan leren drummen en ze ben gaan oefenen. Ik ben ook dol op freestyle drummen en ik speel nu dingetjes waar ik geen idee heb waar het vandaan komt (dat weet ik wel: rudiments ) Het is niet zo dat als ik speel ik denk, laat ik er eens een inverted flam tap ingooien, maar je traint je spiergeheugen waardoor je je de kleine bewegingen die onderdeel zijn van een rudiment, zonder na te denken gebruikt. Dit gaat je echt helpen.


quote:
Ik weet het, ik ben echt een lui varken....


Ik ben luier Ik had mijn eerste drumstel in 1994 en heb sind die tijd nog geen nummer op durven nemen met een band. Nu jij

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 14-03-2021 9:16]


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 14-03-2021 11:11 by Lampje Profiel van Lampje

Hahaha, nou met lui bedoel ik meer dat ik gewoon echt een complete lapswans ben mbt 'studeren'.

En om dat toe te lichten : Ik heb eigenlijk het absolute geluk dat ik toch wel aanleg heb voor drummen (het voelt trouwens niet goed om dat te zeggen over mijzelf), maar omdat ik gewoon geen stamina heb mbt oefenen, kom ik niet veel verder.

Terwijl ik een hoop muzikanten ken die overduidelijk minder feel hebben, toch verder komen dan ik doordat ze gedisciplineerd oefenen. Ik heb daar écht respect voor. En dan heb je enkelingen die zowel talent als discipline hebben, dat worden vaak de beste drummers.

Ik oefen ook pas dingen als ik dat echt wil kunnen omdat ik het wil kunnen toepassen. Vandaar dat ik erg goed ben in de pressroll, thrashbeats, bepaalde fills, en redelijk goed in polyritmes en accentuatie/dynamiek in het spel leggen.
Maar, de truukjes die ik mezelf aanleer moeten wel vrij snel in ruwe vorm te doen zijn, anders haak ik al snel af.

Ik heb dat met gitaarspelen net zo. Als ik een nummer schrijf waarin iets zit dat ik niet heel makkelijk speel, dan ga ik dat oefenen. Maar dan heeft het dus ook nut voor mij. Om deze reden kan ik redelijk goed gitaartokkeltjes spelen, ik kan de klassieke accoorden redelijk goed, ik kan een paar (maar niet heel veel) leaddingetjes, etcetera. Maar die komen vaak voort uit iets dat ik dmv freestyle spelen ontdek, dat vind ik dan gaaf, en dan pas ga ik dat oefenen.

terug naar drummen:
Flams en triple of quads of meer single strokes dmv fingercontrol, ja.. ik snap wel wat het nut ervan is, maar of ik dat werkelijk zal toepassen, da's dan weer een ander ding. Ik heb namelijk nog niet iets bedacht voor de drums waarbij ik dat nodig heb.

Ik hoor of zie soms wel eens dingen die ik cool vindt, en die oefen ik ook wel hoor. Maar echt geen minuten lange workout op de metronoom, dat vind ik echt een creatieve killer. Gewoon, als ik achter de kit zit, dan speel ik zo'n dingetje gewoon af en toe, en als ik dat dan een jaar af en toe doe, dan kan ik het wel. Zodra ik het dan toepas in muziek, dan oefen ik dat automatisch wel met oefensessies of bij gigs.

De laatste toevoeging is het 7-patroon van Billy Cobham. Ik gebruik het nog niet actief, en ik ben nog een beetje aan het uitvogelen wat ik er aan gaafs mee kan maken dat ook écht nut heeft, maar die zal ik dit jaar waarschijnlijk wel gebruiken. Ik heb een variant ervan vorige maand wel ingezet bij de drumopnamen van Inkar-Nation, maar dat is eigenlijk maar een heel kort segmentje. Het 7 patroon komt pas goed uit de verf als je het patroon 3 of 4 keer achter elkaar speelt, en daar is zeer zelden ruimte voor in de nummers. dwz, het kan wel, maar dat doet afbraak aan de flow van het nummer.

Maar goed. snelle dubbel bass. Ik ga voorlopig genoemde oefening veel doen, dat heeft voor mij ook echt wel toegevoegde waarde. icm open spelen, ook leuk. Ik verwacht hier wel redelijk snel vooruitgang in te zien, dus dat maakt het ook leuker.
Die workout van Marthyn werkt bij mij echt compleet averechts, dus puur omdat ik een andere traptechniek gewend ben.



[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 14-03-2021 11:32]


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 14-03-2021 12:28 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 12 maart 2021 16:06 schreef Snaack het volgende:

Ik kan mij herinneren dat jij ooit weer vanaf nul bent begonnen met het aanleren van techniek na een blessure. Ik ook, maar dan zonder blessure gelukkig.



Ja, klopt. Gedeeltelijk is dat gelukt, maar niet helemaal helaas. Links is achtergebleven. Ik heb namelijk nog steeds dat als ik een blastbeat speel, dat ik mijn linkerschouder vast zet zodat de bewegingen in mijn pols en elleboog wat losser kan laten, zonder dat ik op de rim van de snaredrum sla. Ik wilde destijds ook gewoon mee kunnen komen qua snelheid met de drummers die uit de vingers blastbeats spelen, dus ik wilde ook graag uit de vingers kunnen spelen, maar het blijft lafjes klinken vergeleken met aanslagen uit de pols. Op een ride of hat maakt dat niet veel uit, maar op een snaredrum wel. Dus, dat is me verder niet gelukt.
Hoe dan ook, de blessure zat hem dus in de schouder, als ik dan een drumfill over de toms moest spelen, dan moest ik dus de schouder snel ontspannen om direct erna een beweging te maken, dat ging vaak verkeerd, met heftige pijn als resultaat. (verrekte pezen, slijmbeursontsteking).
Uiteindelijk heeft dat ook veroorzaakt dat ik ten tijde van Supreme Pain (toepasselijke naam) echt heb moeten stoppen met drummen. 4 jaar later heb ik dat dan weer een beetje opgepakt, lekker thrashbeatjes spelen bij Grindpad. Echt simpel is het ook weer niet, maar als je de thrashbeat eenmaal in de vingers hebt, dan is het gewoon lekker spelen, geen geouwehoer.

quote:
Op 12 maart 2021 16:06 schreef Snaack het volgende:
Normaal speel je vanuit de vingers, dan pols, dan laten we zeggen de ellenboog. Ik had die eerste twee stappen overgeslagen. Ooit zo gaan spelen en dat altijd volgehouden. Dat was op enig moment echt niet meer te doen. Vermoeiend. Geen snelheid. Geen uithoudingsvermogen.
[quote]
Ik kan me de opnamen van Any en Mindscan nog wel herinneren. Je mistte iets aan souplesse, en dat zal inderdaad te maken kunnen hebben met gebrek aan spelen uit de pols/vingers, maar, jouw spel was destijds héél precies qua timing enzo. En in het uiteindelijke geheel, stond de drums als een dijk. respect hoor !

Op 12 maart 2021 16:06 schreef Snaack het volgende:
Ik heb jaren geleden wat lessen gevolgd bij een jazzdrummer, om techniek te leren. Sindsdien oefen ik zo af en toe wat rudiments en finger control. (kwartiertje tot een half uurtje per dag denk ik)
[quote]
Dagelijks oefenen is voor mij onmogelijk, vanaf het moment dat mijn drumstel in de oefenruimte kwam te staan. Nou heb ik inmiddels al jaren thuis een drumstel staan, maar nog lukt dat niet. Als ik thuis kom dan zou ik meteen achter de kit moeten gaan zitten, maar ik wil dan enkel chillen op de bank, rond een uur of 20.00 ben ik weer in staat wat te doen, maar ja, dan ligt dochterlief ook op bed, en anders de buurjongen wel, dus, nee, dat wordt hem niet, hahaha !

Op 12 maart 2021 16:06 schreef Snaack het volgende:
Nu, na jaren prutsen, begint het een beetje te komen, de cleane 16en roll met dubbels, vanuit de vingers, en dan geen press roll. Wat een immens verschil!


Ik vraag me af om wat voor snelheden het dan gaat. Dubbels lukt me op zich prima vanuit de polsen / vingers, en op een bepaald tempo maak ik dan de overstap naar pressroll. Om de overstap soepel te laten klinken kostte me wel wat oefening trouwens, en ik denk dat ik dat nu ook wel weer even zou moeten oefenen om dat soepel te laten klinken.
triples vanuit de pols en vingers gaan ook nog wel maar niet zo snel, quads vanuit de vingers lukt me gewoon niet met links. Dit is wel iets dat ik nog steeds graag een keer ga leren.

quote:
Op 12 maart 2021 16:06 schreef Snaack het volgende:
Niet alleen hoe het voelt maar ook hoe het klinkt, want met mijn oude "techniek" dempte ik de vellen nogal met de aanslagen, omdat ik zo stevig in mijn stokken kneep.


Ik zag dat bij een vriend van mij ook, vorig jaar. Ik had het eerst niet zo in de gaten, hoewel ik wel zag dat zijn spel ook niet zo soepel ging. Toen ik dat eenmaal in de gaten kreeg, heb ik hem ook erop gewezen dat de stok van zichzelf weer omhoog wilt gaan, mits je de stok die ruimte ook geeft. Gelukkig is hij ook een gedisciplineerde student, na een paar weken merkte hij groot verschil in zijn spel. En de rest van de band daardoor ook, hahaha.

quote:
Op 12 maart 2021 16:06 schreef Snaack het volgende:
De paradiddle vind ik nog een stuk lastiger maar ik weet nu in ieder geval hoe het moet/ dat ik op de goede manier oefen.


Paradiddle is misschien wel één van de belangrijkste rudiments om accentuatie goed in de vingers te krijgen. Ook zo'n oefening die ik nooit als 'workout' heb geoefend, maar gewoon wel jaren lang af en toe eens deed. Bij mij klinkt de linkeraanslagen ook nog steeds anders dan rechts bij deze. Met dubbels heb ik dat niet. Maar dit is in ieder geval wel een essentiele rudiment waar je ook voordeel van hebt als je hem langzaam oefent.



[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 14-03-2021 12:51]


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 15-03-2021 8:15 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Nou ja, als je hoort wat jij in de loop van de jaren hebt opgenomen in combinatie met weinig tot geen oefeningen doen, dan mag je toch van jezelf zeggen dat je aanleg hebt

Ik durf wel te stellen dat ik geen aanleg heb en altijd hoopte dat het vanzelf wel een keer kwam, niet dus
Ik zal er voor moeten werken.

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 15-03-2021 8:16]


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 15-03-2021 9:26 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

@Lampje: jij speelt toch op de laatste Grindpad uit 2019 oid? Daar staat (heel lekker) heel strak dubbelbasswerk op. Maar op je Feesboek zag ik een stukje oefenruimteopname..., dat was beduidend minder to be honest. Rechtgetrokken in de studio of gewoon een mindere dag?


When your people matter, menstrual health matters


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 15-03-2021 11:27 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 14 maart 2021 11:11 schreef Lampje het volgende:
Ik oefen ook pas dingen als ik dat echt wil kunnen omdat ik het wil kunnen toepassen. Vandaar dat ik erg goed ben in de pressroll, thrashbeats, bepaalde fills, en redelijk goed in polyritmes en accentuatie/dynamiek in het spel leggen.
Maar, de truukjes die ik mezelf aanleer moeten wel vrij snel in ruwe vorm te doen zijn, anders haak ik al snel af.


Dat was voor mij heel erg herkenbaar. Ik wilde altijd wel maar mij er echt toe zetten, dat lukte nooit zo goed. Viel dan altijd terug op de dingen spelen die al lukten. Dan wordt je nooit echt veel beter.

Maar, ik heb een jaar of 5 geleden de diagnose ADHD gekregen en daarmee is mijn leven ten goede veranderd! Ik kan mij tegenwoordig zoveel makkelijker focussen. Omdat het zoveel makkelijker gaat en ik voor mij gevoel wat in heb te halen ben ik ook behoorlijk gemotiveerd.


En sommige dingen moet je je ook gewoon aan over geven om spiergeheugen op te bouwen. Zoals het studeren van rudiments. Als ik dat doe geef ik me er aan over en zit ik met ogen dicht in een soort trance te "spelen".

quote:

terug naar drummen:
Flams en triple of quads of meer single strokes dmv fingercontrol, ja.. ik snap wel wat het nut ervan is, maar of ik dat werkelijk zal toepassen, da's dan weer een ander ding. Ik heb namelijk nog niet iets bedacht voor de drums waarbij ik dat nodig heb.


Lijkt logisch maar ik heb gemerkt dat dat niet is hoe dat (voor mij) werkt. Juist doordat mijn finger control nu meer ontwikkeld is ga ik dat onbewust toepassen. Dan speel ik een snelle roll en denk ik "shit speelde ik nou echt dubbels vanuit mijn vingers?".

Ik voel me vrijer in mijn spel en dat komt doordat er meer basis is. Om een metafoor te hanteren: een schrijver ontwikkelt niet perse een fraaiere schrijfstijl alleen door een verhaal te bedenken, maar juist een enorme woordenschat helpt om, onbewust, gedachten en gevoelen met meer precisie tot uiting te kunnen brengen.

quote:

Ik hoor of zie soms wel eens dingen die ik cool vindt, en die oefen ik ook wel hoor. Maar echt geen minuten lange workout op de metronoom, dat vind ik echt een creatieve killer.


Dat doe ik dus wel, en ik vind het ook wel iets meditatiefs hebben. Zeker in deze tijden waarin mijn leven zich grotendeels binnenshuis afspeelt vind ik het heerlijk om mij daar aan over te geven.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 15-03-2021 12:48 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 15 maart 2021 11:27 schreef Snaack het volgende:


Maar, ik heb een jaar of 5 geleden de diagnose ADHD gekregen en daarmee is mijn leven ten goede veranderd! Ik kan mij tegenwoordig zoveel makkelijker focussen. Omdat het zoveel makkelijker gaat en ik voor mijn gevoel wat in heb te halen ben ik ook behoorlijk gemotiveerd.






Puur uit interesse. Heeft dat alleen te maken met de diagnose ? Dus dat je iets kunt verklaren. Of komt er meer bij kijken, zoals therapie, meditatie, medicatie etc.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 15-03-2021 14:43 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 15 maart 2021 12:48 schreef BongoBongo het volgende:
Puur uit interesse. Heeft dat alleen te maken met de diagnose ? Dus dat je iets kunt verklaren. Of komt er meer bij kijken, zoals therapie, meditatie, medicatie etc.


"Er komt meer bij kijken", volmondig. Er zijn na de diagnose diverse trajecten gestart, een combinatie van therapie en medicatie. Daar heb ik erg veel baat van gehad en er is nogal wat veranderd in mijn leven. Ten goede!


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 15-03-2021 15:10 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 15 maart 2021 14:43 schreef Snaack het volgende:
"Er komt meer bij kijken", volmondig. Er zijn na de diagnose diverse trajecten gestart, een combinatie van therapie en medicatie. Daar heb ik erg veel baat van gehad en er is nogal wat veranderd in mijn leven. Ten goede!
Maar naar buiten toe ben je nog steeds de kijk-mij-zo-fucking-hard-recalcitrant-zijn-kijk-dan-kijk-dan-haha-WTF lul van daarvoor. Hoe doe je dat toch?




( stelletje sneeuwvlokjes met jullie mini fities)


When your people matter, menstrual health matters


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 15-03-2021 15:14 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 15 maart 2021 14:43 schreef Snaack het volgende:
"Er komt meer bij kijken", volmondig. Er zijn na de diagnose diverse trajecten gestart, een combinatie van therapie en medicatie. Daar heb ik erg veel baat van gehad en er is nogal wat veranderd in mijn leven. Ten goede!


Top, goed te horen.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 15-03-2021 15:24 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 14 maart 2021 12:28 schreef Lampje het volgende:
Ik kan me de opnamen van Any en Mindscan nog wel herinneren. Je mistte iets aan souplesse, en dat zal inderdaad te maken kunnen hebben met gebrek aan spelen uit de pols/vingers, maar, jouw spel was destijds héél precies qua timing enzo. En in het uiteindelijke geheel, stond de drums als een dijk. respect hoor !


Wow.. Dat is lang geleden man, zeker 15 jaar, hahaha! Maar thanks!

Ik drumde toen nog niet zo lang, sterker nog, Any was het eerste bandje waar ik in drumde.

Ik drumde toen hooguit een paar jaar maar ik speelde toen wel al 15+ jaar gitaar.

Daardoor had ik waarschijnlijk ook qua drums al een redelijk gevoel voor timing.

quote:

Dagelijks oefenen is voor mij onmogelijk, vanaf het moment dat mijn drumstel in de oefenruimte kwam te staan. Nou heb ik inmiddels al jaren thuis een drumstel staan, maar nog lukt dat niet. Als ik thuis kom dan zou ik meteen achter de kit moeten gaan zitten, maar ik wil dan enkel chillen op de bank, rond een uur of 20.00 ben ik weer in staat wat te doen, maar ja, dan ligt dochterlief ook op bed, en anders de buurjongen wel, dus, nee, dat wordt hem niet, hahaha !


Ik werk vanuit huis en mijn e-kitje staat in de werkkamer. Als ik ff ergens niet uitkom ga ik altijd even drummen! Maar ok, dat is nog geen oefenen. Maar ik speel wel elke dag.

quote:

Ik vraag me af om wat voor snelheden het dan gaat. Dubbels lukt me op zich prima vanuit de polsen / vingers, en op een bepaald tempo maak ik dan de overstap naar pressroll. Om de overstap soepel te laten klinken kostte me wel wat oefening trouwens, en ik denk dat ik dat nu ook wel weer even zou moeten oefenen om dat soepel te laten klinken.


Toenn ik begon dit te oefenen deed ik dat vast met 16en nog onder de 100BPM. Ik herinner mij dat ik mij heel goed wilde kunnen focussen op het knijpen van de rebound met mijn vingers. Toen ik dat gevoel een beetje kreeg ( wat laaaaaaaaaaang duurde zeg) kon ik het tempo op gaan voeren.

Nu gaat het nagenoeg onbewust uit spiergeheugen. Ik heb eigenlijk geen idee tot welk tempo ik dat clean kan spelen, dat zal ik vanavond eens uitproberen.

Ik oefen nu vooral op uithoudingsvermogen, dus ik probeer de double stroke roll zo lang mogelijk clean te houden en dat dan echt niet zo snel. Dat helpt me in de ontwikkeling van het spiergeheugen.

Het is voor mij al een dramatische verbetering in mijn techniek dat dit nu lukt

quote:

triples vanuit de pols en vingers gaan ook nog wel maar niet zo snel, quads vanuit de vingers lukt me gewoon niet met links. Dit is wel iets dat ik nog steeds graag een keer ga leren.


Triples en quads. Jezus. Nou. Misschien dat ik daar ooit aan toe ga komen hahaha.

quote:

Paradiddle is misschien wel één van de belangrijkste rudiments om accentuatie goed in de vingers te krijgen. Ook zo'n oefening die ik nooit als 'workout' heb geoefend, maar gewoon wel jaren lang af en toe eens deed. Bij mij klinkt de linkeraanslagen ook nog steeds anders dan rechts bij deze. Met dubbels heb ik dat niet. Maar dit is in ieder geval wel een essentiele rudiment waar je ook voordeel van hebt als je hem langzaam oefent.


De flow van de paradiddle, dat vind ik echt geweldig!

Ik speel trouwens de laatste tijd ook best veel open (en soms ook met linker- ipv rechtervoet) Dat gaat ondertussen wel iets minder kut maar de groove zit echt niet in mijn rechterhand. Of links en rechts ooit even sterk worden, ik denk het niet.

Ik vind dat wel lekker spelen trouwens!

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 15-03-2021 15:43]


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 15-03-2021 15:37 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 15 maart 2021 15:10 schreef Fusion het volgende:
Maar naar buiten toe ben je nog steeds de kijk-mij-zo-fucking-hard-recalcitrant-zijn-kijk-dan-kijk-dan-haha-WTF lul van daarvoor. Hoe doe je dat toch?



Elke dag rukken voor de spiegel, Fusion.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 15-03-2021 17:06 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 15 maart 2021 9:26 schreef Fusion het volgende:
@Lampje: jij speelt toch op de laatste Grindpad uit 2019 oid? Daar staat (heel lekker) heel strak dubbelbasswerk op. Maar op je Feesboek zag ik een stukje oefenruimteopname..., dat was beduidend minder to be honest. Rechtgetrokken in de studio of gewoon een mindere dag?


Oefenruimte opname.... dat zal wel het testje van m'n nieuwe camera geweest zijn. Ik dacht dat de performance best aardig was, maar ook wel een beetje met het idee dat ik toen weer eens achter de kit zat na 3 maanden niet gespeeld te hebben. Misschien dat het me daarom wel mee viel. Maar double bass is sws niet mijn sterkste punt, is het ook nooit geweest.

> Hmm, even opgezocht. Was het deze die je bedoelt ?
https://www.facebook.com/100010376462947/videos/1062579774097895/

Ik hoor er niet veel verkeerds aan eigenlijk. Tja, het geluid is ruk en niet altijd even goed hoorbaar, maar de basdrumpartijen zijn best goed gespeeld zo zonder triggers....
(edit : ja, het begin gaat wat moeizaam inderdaad)

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 15-03-2021 22:31]


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 15-03-2021 17:06 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 15 maart 2021 15:37 schreef Snaack het volgende:
Elke dag rukken voor de spiegel, Fusion.




lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 16-03-2021 0:15 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 15 maart 2021 8:15 schreef BongoBongo het volgende:
Nou ja, als je hoort wat jij in de loop van de jaren hebt opgenomen in combinatie met weinig tot geen oefeningen doen, dan mag je toch van jezelf zeggen dat je aanleg hebt



Hmm, nou, laat ik wel even zeggen dat sommige opnamen echt niet zonder slag of stoten ging, en, voor sommige opnamen heb ik ook vooraf wel veel gespeeld. Die Sinister live DVD bijvoorbeeld, ja, we speelden toen elke weekend wel ergens een optreden of 2, soms 3. Dus ja, dan ben je wel voorbereid. Maar, dan moet het ook wel meteen allemaal goed, geen overdubs, geen herstelwerkzaamheden, hahaha.

Afgezien daarvan, ik kan mezelf heel goed tot het uiterste drijven, en werk me vaak compleet in het zweet. In bovenstaande video ziet het er misschien allemaal uit alsof ik het er zo even uitgooi na een tijdje niet gespeeld te hebben, maar dat is dus echt niet zo. Ik ben er echt hard aan het werk, ik zweet me er de schompes, maar door de muziek krijg ik een enorme adrenalineboost, en dan kan ik ver gaan. Vergis je niet, polka's spelen is erg intensief, en bij Grindpad speel ik volgens mij zo'n 80% deze ritmes.
Nou moet ik wel erkennen dat ik er een techniektruuk voor gebruik, en laatst luisterde ik nog eens goed naar Dave Lombardo's spel, die doet dat ook zo. Nicke Andersson ook (geweldige drummer vind ik dat). Wat dat truukje is, zal ik binnenkort wel uitleggen als jullie dat graag willen weten.


lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 16-03-2021 7:35 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 15 maart 2021 17:06 schreef Lampje het volgende:
Oefenruimte opname.... dat zal wel het testje van m'n nieuwe camera geweest zijn. Ik dacht dat de performance best aardig was, maar ook wel een beetje met het idee dat ik toen weer eens achter de kit zat na 3 maanden niet gespeeld te hebben. Misschien dat het me daarom wel mee viel. Maar double bass is sws niet mijn sterkste punt, is het ook nooit geweest.

> Hmm, even opgezocht. Was het deze die je bedoelt ?
https://www.facebook.com/100010376462947/videos/1062579774097895/

Ik hoor er niet veel verkeerds aan eigenlijk. Tja, het geluid is ruk en niet altijd even goed hoorbaar, maar de basdrumpartijen zijn best goed gespeeld zo zonder triggers....
(edit : ja, het begin gaat wat moeizaam inderdaad)
Ja deze. ALs je in t begin dat bekken (op de 1e tel van de maat) aanslaat gaat je polka snare de mist in qua timing. Check bijv 00:00:08. Gek genoeg gaat t bij die 3 bekkens vlak na elkaar wel goed, alsof die bekkens als een soort ankerpunt of spilpunt fungeren. En toegegeven ik hoor t wellicht door de geluidskwaliteit niet goed maar de dubbele bass lijkt op stukken als 00:00:37 te rammelen. Maar hee, niet dat ik t zou hoeven te zeggen, maar toch, ik k speel slechter gitaar dan jij en kom al helemaal niet in de buurt van je drumskills. Maar ik heb wel een gevoel voor strakheid (ook al ben ik zelf ook niet zo strak, daarom is nummers opnemen voor mij altijd zo'n pijnlijke confrontatie).


When your people matter, menstrual health matters


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 16-03-2021 8:09 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 16 maart 2021 0:15 schreef Lampje het volgende:
Hmm, nou, laat ik wel even zeggen dat sommige opnamen echt niet zonder slag of stoten ging, en, voor sommige opnamen heb ik ook vooraf wel veel gespeeld. Die Sinister live DVD bijvoorbeeld, ja, we speelden toen elke weekend wel ergens een optreden of 2, soms 3. Dus ja, dan ben je wel voorbereid. Maar, dan moet het ook wel meteen allemaal goed, geen overdubs, geen herstelwerkzaamheden, hahaha.

Afgezien daarvan, ik kan mezelf heel goed tot het uiterste drijven, en werk me vaak compleet in het zweet. In bovenstaande video ziet het er misschien allemaal uit alsof ik het er zo even uitgooi na een tijdje niet gespeeld te hebben, maar dat is dus echt niet zo. Ik ben er echt hard aan het werk, ik zweet me er de schompes, maar door de muziek krijg ik een enorme adrenalineboost, en dan kan ik ver gaan. Vergis je niet, polka's spelen is erg intensief, en bij Grindpad speel ik volgens mij zo'n 80% deze ritmes.


Voorbereiding is het halve werk natuurlijk, maar dan nog. Ik zat ook altijd te zweten in de oefenruimte, compleet doorweekt, maar dat was meer van de stress en verkramping van alle spieren dan van mijn spel

quote:
Nou moet ik wel erkennen dat ik er een techniektruuk voor gebruik, en laatst luisterde ik nog eens goed naar Dave Lombardo's spel, die doet dat ook zo. Nicke Andersson ook (geweldige drummer vind ik dat). Wat dat truukje is, zal ik binnenkort wel uitleggen als jullie dat graag willen weten.


Nou ik wil dat wel weten

Nicke Andersson staat in mijn top 10


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 16-03-2021 8:29 by Lampje Profiel van Lampje

Komt goed Bongobongo!

quote:
Op 16 maart 2021 7:35 schreef Fusion het volgende:
Ja deze. ALs je in t begin dat bekken (op de 1e tel van de maat) aanslaat gaat je polka snare de mist in qua timing. Check bijv 00:00:08. Gek genoeg gaat t bij die 3 bekkens vlak na elkaar wel goed, alsof die bekkens als een soort ankerpunt of spilpunt fungeren. En toegegeven ik hoor t wellicht door de geluidskwaliteit niet goed maar de dubbele bass lijkt op stukken als 00:00:37 te rammelen. Maar hee, niet dat ik t zou hoeven te zeggen, maar toch, ik k speel slechter gitaar dan jij en kom al helemaal niet in de buurt van je drumskills. Maar ik heb wel een gevoel voor strakheid (ook al ben ik zelf ook niet zo strak, daarom is nummers opnemen voor mij altijd zo'n pijnlijke confrontatie).



Hahaha, ja, die 0.37. je hebt gelijk. Ik kan het nét bijhouden met m'n benen. Het begin is gewoon even aanvoelen van het tempo, je kan horen dat ik even zoek.

Hoe dan ook er is een reden waarom ik natuurlijk dat double bass wil oefenen : omdat het bij mij gewoon ondermaats is, hahaha

double bass drummen doe ik heel erg weinig bij Grindpad. Ik zou dat wel wat meer willen doen zodat ik het ook automatisch wat oefen, maar ja, ik heb weinig tot geen vrijheid in mijn drumpartijen bij Grindpad, alles is van te voren bedacht en daar mag niet van af geweken worden.



[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 16-03-2021 8:31]


lampje


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 16-03-2021 8:42 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 16 maart 2021 8:29 schreef Lampje het volgende:
double bass drummen doe ik heel erg weinig bij Grindpad. Ik zou dat wel wat meer willen doen zodat ik het ook automatisch wat oefen, maar ja, ik heb weinig tot geen vrijheid in mijn drumpartijen bij Grindpad, alles is van te voren bedacht en daar mag niet van af geweken worden.




Serieus? Krijg je demo's met geprogrammeerde drums en dat moet je dan spelen, of zoiets?

Ik zou een drummer (zeker van jouw kaliber) lekker zijn eigen ding laten doen. Een gitarist die drums programmeert is immers nog geen drummer.

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 16-03-2021 8:55]


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 16-03-2021 8:48 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Wat ik in ieder geval wel heb geleerd, nou ja, ik wist t uiteraard al maar heb t nooit eerder uitgeprobeerd, is dat:

* regelematig
* met metronoom
* in opbouwend tempo
* een aantal basiszaken of juist specifieke stukjes
* op de juiste manier oefenen

echt helpt. D0h? Ja, d0h. Maar t iemand op YouTube horen zeggen en t ook echt bij jezelf zien werken zijn 2 aparte zaken. Ik ga er vanuit dat dit trainnen van cognitie en(/naar) spiergheugen bij jullie ook precies zo werkt.


When your people matter, menstrual health matters


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen