IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Drummen [Episode 8+1: "Lekker op je velletje slaan"] Vorige pagina | Volgende pagina
spectre
Usericon van spectre
Posted 21-10-2021 19:25 by spectre Profiel van spectre

Maar serieus, waardeer jij dan niet op zijn minst de wijze waarop deze band regels brak, geen album 2x heeft gemaakt en een inspiratiebron was en is voor nieuwe bands?

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 21-10-2021 19:37]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


HierIsMike
Usericon van HierIsMike
Posted 21-10-2021 19:40 by HierIsMike Profiel van HierIsMikehttp://hierismike.wordpress.com/

Fusion is de engineer die wegliep tijdens de opname van Sister Ray.

Reed recalled that recording engineer Gary Kellgren walked out while recording the song: "The engineer said, 'I don't have to listen to this. I'll put it in Record, and then I'm leaving. When you're done, come get me.'"




Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-10-2021 22:16 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 oktober 2021 19:25 schreef spectre het volgende:
Maar serieus, waardeer jij dan niet op zijn minst de wijze waarop deze band regels brak, geen album 2x heeft gemaakt en een inspiratiebron was en is voor nieuwe bands?
Jawel hoor (meen ik), maar ik persoonlijk vind t zaaddodende zaadmuziek


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-10-2021 22:16 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 oktober 2021 19:40 schreef HierIsMike het volgende:
Fusion is de engineer die wegliep tijdens de opname van Sister Ray.

Reed recalled that recording engineer Gary Kellgren walked out while recording the song: "The engineer said, 'I don't have to listen to this. I'll put it in Record, and then I'm leaving. When you're done, come get me.'"




When your people matter, menstrual health matters


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 22-10-2021 21:57 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ik ken de film niet, maar herkende wel Slayer.

Oud, maar misschien is er naast mij iig nog één iemand die dit filmpje ook nog niet had gezien.






"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 22-10-2021 23:16 by Ethereal Profiel van Etherealhttp://www.captainalbatross.nl



Dochter maakte tekening van "papa's band". Vond hem zo tof dat het mijn frontvel is geworden


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 22-10-2021 23:19 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Gaafheid!




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 23-10-2021 7:22 by BongoBongo Profiel van BongoBongo



Mooi om te zien hoe kindertekeningen evolueren. Ik tekende handen nog als bezems met 4 vingers, dit zijn... Ja wat zijn het eigenlijk

Nee hoor, top tekening


HierIsMike
Usericon van HierIsMike
Posted 23-10-2021 16:48 by HierIsMike Profiel van HierIsMikehttp://hierismike.wordpress.com/

quote:
Op 22 oktober 2021 23:16 schreef Ethereal het volgende:

Dochter maakte tekening van "papa's band". Vond hem zo tof dat het mijn frontvel is geworden


Cool!



Lampje
Usericon van Lampje
Posted 26-10-2021 21:52 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 21 oktober 2021 14:20 schreef BongoBongo het volgende:
En ? 300 bpm ?


Ze spelen soepeltjes, alleen merk ik dat ik de veren nog wel even moet uitwisselen, ze staan nu op max spanning en ik vind ze toch iets te licht. ik heb nog een paar Axis extra zware liggen, hopelijk is het dan voor elkaar.

300, nee, dat zal ik niet halen, en ook nooit denk ik. De frankensteins gaan ook niet of nauwelijks sneller dan de axis, de max snelheid ligt aan mijzelf, niet aan de pedalen. (ik heb inmiddels ook alweer een paar maanden niet gespeeld). Maar de pedalen bieden gewoon wat meer controle dan de Axis direct drives, waardoor je minder stuiteringen hebt. Wel fijn bij bijvoorbeeld quad fills

Maar ik moet binnenkort toch sowieso weer even serieus gaan oefenen, paar laatste optredens voor de boeg binnenkort. Dan kan ik wel iets beter zeggen of het echt sneller is of niet.


lampje


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 26-10-2021 22:20 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Laatste optredens? Wat dan?




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 26-10-2021 23:08 by Lampje Profiel van Lampje

Ik heb de komende tijd andere prioriteiten, waardoor ik geen ruimte meer heb voor een bandje.

Ik zeg het nu wel even veel makkelijker dan dat het is, maar het is wat het is.


lampje


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 26-10-2021 23:27 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

quote:
Op 26 oktober 2021 23:08 schreef Lampje het volgende:
het is wat het is.


En dat is het dan ook. Hopelijk heb je er ooit wel weer tijd voor, Paulus.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 27-10-2021 9:11 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 26 oktober 2021 21:52 schreef Lampje het volgende:

Maar ik moet binnenkort toch sowieso weer even serieus gaan oefenen, paar laatste optredens voor de boeg binnenkort. Dan kan ik wel iets beter zeggen of het echt sneller is of niet.


Ben benieuwd

quote:
Op 26 oktober 2021 23:08 schreef Lampje het volgende:
Ik heb de komende tijd andere prioriteiten, waardoor ik geen ruimte meer heb voor een bandje.

Ik zeg het nu wel even veel makkelijker dan dat het is, maar het is wat het is.


Geen idee, hoe wat en waarom Maar meestal komt dat ook wel weer goed.
Tot die tijd kun je ons hier altijd verblijden met tips, tricks en anekdotes


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 28-10-2021 9:16 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 26 oktober 2021 21:52 schreef Lampje het volgende:


300, nee, dat zal ik niet halen, en ook nooit denk ik. De frankensteins gaan ook niet of nauwelijks sneller dan de axis, de max snelheid ligt aan mijzelf, niet aan de pedalen. (ik heb inmiddels ook alweer een paar maanden niet gespeeld). Maar de pedalen bieden gewoon wat meer controle dan de Axis direct drives, waardoor je minder stuiteringen hebt. Wel fijn bij bijvoorbeeld quad fills

Maar ik moet binnenkort toch sowieso weer even serieus gaan oefenen, paar laatste optredens voor de boeg binnenkort. Dan kan ik wel iets beter zeggen of het echt sneller is of niet.


Heb jij je spel wel eens vergeleken met twee single pedalen ? Ik heb sinds gisteren een extra bassdrum toegevoegd en kan van mijn middle pedaal het middenstuk weglaten en dan heb ik gewoon twee enkele pedalen, Ik merk dat ik minder moeite heb strak te blijven ( kan ook toeval zijn ) waarschijnlijk omdat ik minder last heb van het vel wat resoneert en dus de rebound beinvloed.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 28-10-2021 10:09 by Lampje Profiel van Lampje

Ik speelde juist altijd met 2 bassdrums totdat ik in Sinister ging spelen. Toen speelden we vaak gigs waar alleen een drumstel met enkele kick was.

En ja, twin of 2 kicks maakt wel degelijk verschil. Met name als 1 vd 2 kloppers wel in het midden zit van het vel, em de 2e daarnaast. Dan is de rebound voor de slave anders, en het masterpedaal heeft automatisch meer punch. En overbrenging van de cardanas is ook altijd verlies van energie, hoe duur en licht ook- er is altijd verlies, dat kan gewoon niet anders.
Vandaar ook dat ik bezig ben gegaan met mijn knutseltwin. De Axis is niet uitgelijnd naar het midden, de cardanas heeft best veel energieverlies. Nu is de twin in die opzichten veel beter geworden, en de axis heb ik nu weer gewoon als 2 single pedals.

Maar, er zijn meer dan genoeg drummers die met een twin bijzonder hoge snelheden halen hoor. Ken Bedene bijvoorbeeld. Gear is van belang, maar niet de oplossing. Goede pedalen zijn goede pedalen. Als je niet snel genoeg kan, dan moet je gewoon meer oefenen.

Overigens kan je met de juiste velspanning ook voordeel halen van de rebound met een twinpedal.

Overigens verbaast het mij wel dat jouw ACD middentwin zoveel scheelt t.o.v singles. Natuurlijk moet er verschil zijn, maar dat het echt merkbaar is verbaast me!


[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 28-10-2021 10:09]


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 28-10-2021 10:50 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 28 oktober 2021 10:09 schreef Lampje het volgende:
Ik speelde juist altijd met 2 bassdrums totdat ik in Sinister ging spelen. Toen speelden we vaak gigs waar alleen een drumstel met enkele kick was.





Ik heb makkelijk praten want ik heb nooit als drummer opgetreden Maar ik heb het altijd belachelijk gevonden dat een drummer zich maar aan moet passen aan de omstandigheden, helemaal binnen de extreme metal waar setup en gear nogal belangrijk zijn, maargoed ik snap het wel qua tijd en geld.
quote:
Op 28 oktober 2021 10:09 schreef Lampje het volgende:


Overigens verbaast het mij wel dat jouw ACD middentwin zoveel scheelt t.o.v singles. Natuurlijk moet er verschil zijn, maar dat het echt merkbaar is verbaast me!



Nou, ik heb wat dingetjes veranderd, zo is mijn velspanning redelijk hoog (88Hz) en heb ik een 10" gat in het midden van mijn resonantievel gemaakt (ziet er wel heel erg 70's uit ) ipv dicht vel. Dus dat speelde al anders met de middentwin, met vlagen onstrak met enkele pedalen gaat dat beter en ik vermoed dat dat met de velspanning te maken heeft en niet zozeer met de middentwin. Maargoed alles kan ook toeval zijn, het kan zomaar zijn dat volgende week weer niks lukt want die fases heb ik nog steeds ( het zei steeds minder gelukkig)

Verder doe ik of ik er verstand van heb maar ben eigenlijk een n00b

Edit: Daarnaast speel ik met lage veerspanning dus waarschijnlijk al gevoeliger voor de rebound op het vel.

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 28-10-2021 11:27]


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 28-10-2021 11:05 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Verder is veel natuurlijk ook een kwestie van gewenning.

Volgens mij was het een interview van Dennis(ACD) met Martin(Marthyn) die vertelde van een snelle drummer die (door slijtage) met twee verschillende veerspanningen speelde en na vervanging door twee nieuwe dezelfde veren niet strak meer kon spelen en dus (denk ik) nog steeds met twee vershillende veren speelt.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 28-10-2021 18:21 by Lampje Profiel van Lampje

Een open vel vs dicht vel maakt idd enorm veel uit mbt rebound. Veel minder stuiter met een gat erin.

En ja, velspanning, hoeveelheid demping en ook nog een keer het type dempingsmateriaal.... Het is verschrikkelijk dat dat allemaal zoveel invloed heeft.
Als je hoge veerspanning gebruikt dan maken die factoren trouwens wel beduidend minder uit. Maar ja.... keuzes.

Ik bedacht me trouwens net dat ik vóór Sinister toch ook al redelijk vaak een twin gebruikte. Dezelfde twin die ik nu helemaal aangepast heb, hahaha.
Ik kan me een optreden van Judgement Day herinneren waarbij ik de twin gebruikte. Doordat de masterklopper op het midden van het vel kwam, en de slave ernaast, gaf dat in dit geval een vervelend bij effect : De geluidsman had de microfoon heel dicht voor het raakvlak van de masterklopper gezet, en dat ge-gate. Resultaat : de slave klopper kwam niet meer door ! Paul van ZM had een nummer gefilmd (was op ZM Fest in Atak), en op de opname hoor je dus ook enkel de helft van de aanslagen. Echt verschrikkelijk om aan te horen. Gelukkig klinkt het wel strak, maar bij een blastbeat is het net alsof je de drums van de eerste cd van Cradle Of Filth aan het luisteren bent...
Jammer, want de opname was verder vrij goed qua geluid en beeld

Hoe dan ook, er is een reden waarom nog steeds veel drummers 2 kicks gebruiken. En daar heb ik ook nog wel een anekdote over mbt Hellhammer, maar die deel ik later nog wel. Geen lang verhaal hoor, maar nu even geen tijd om uit te typen, de Pizza ligt in de oven

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 28-10-2021 19:28]


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 29-10-2021 7:43 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 28 oktober 2021 18:21 schreef Lampje het volgende:
Het is verschrikkelijk dat dat allemaal zoveel invloed heeft.



Ja, gek wordt je ervan Als het subtiele aanpassingen zijn laat ik het meestal achterwege, dan blijf je aan de gang.
De reden dat ik gaten in mijn resonantie vel wilde hebben is dat ik wat met demping wilde experimenteren en dan wordt je helemaal debiel van het steeds eraf moeten halen van het resonantie vel. Zelfde met stemmen van de vellen met de tunebot, dat lukt niet met demping, dus zelfde verhaal. Nu dus twee bassdrums dus dubbel the fun Test uitgevoerd met oud vel met gat in het midden en de sound beviel me wel,dit laat ik voorlopig zo.

quote:
Hoe dan ook, er is een reden waarom nog steeds veel drummers 2 kicks gebruiken. En daar heb ik ook nog wel een anekdote over mbt Hellhammer, maar die deel ik later nog wel. Geen lang verhaal hoor, maar nu even geen tijd om uit te typen, de Pizza ligt in de oven


Volgens mij kan ie er wel uit Of houdt je van knapperig


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 29-10-2021 9:54 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Jaar of wat geleden opgetreden met band op festivalletje.
Drummer van hoofdact had de bassdrums aan zijn eigen eisen aangepast (speelde uitsluitend met triggers), helemaal vol met dekens dus niet even snel te verwijderen want haast met soundcheck je kent het wel. Vel veels te slap, dus onze drummer het vel snel wat hoger gestemd om het bespeelbaar te krijgen met als gevolg dubbeltriggering. Microfoon geen optie want zoals gezegd bassdrum helemaal vol met dekens Je hebt het er als drummer maar mee te doen

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 29-10-2021 9:55]


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 31-10-2021 21:51 by Lampje Profiel van Lampje

Vandaag de frankensteins nog wat ge-finetuned. Veren toch niet vervangen, maar het slavepedaal had nog een kleine speling, dus dat verholpen. En de strap plaatsing toch ook nog een stukje verschoven. Lijkt nu weer een stuk fijner te spelen, maar het zal wel tussen de oren zitten. Vanaf nu iig weer proberen dagelijks te spelen. Hoewel Grindpad toch maar 0.025% double bass spelen is.

Hellhammer :
Mijn laatste optreden met Sinister was in Arhus. Een of ander 2 daags indoor festival. Wij speelden als headliner de 2e dag, Mayhem was de dag ervoor de headliner. Dus ik heb ze niet gesproken ofzo, maar, de organisator vertelde me over Mayhem. De organisator is trouwens niet zo'n Mojo regel gast, maar gewoon een metalhead die ook in een band speelt, en ook zelf geld in had gelegd om dit allemaal te organiseren, samen met de zaal of iets van die aard.

Hij wilde Mayhem boeken, en de prijs was bijzonder schappelijk!
Maar ze hadden wel een aantal speciale wensen waar aan voldaan moest worden, oa wat betreft gear, maar ook de vaste Mayhem crewmembers moesten ingevlogen worden, uit verschillende europese landen. Dus al bij al werd het toch heel erg duur, en ging voor boven het ingecalculeerde budget.

Maar voor de drums : het moest een Sonor kit zijn van een bepaalde serie, met 2x 20"bassdrums en met bepaalde vellen. Eenzelfde serie kit konden ze huren in Arhus, maar, die was met 1 bassdrum. Dus, het werd een enorme zoektocht naar een 2e. Die vonden ze uiteindelijk aan de andere kant van het land. Wel een andere kleur, maar was verder dezelfde serie, zelfde uitvoering. Dat vond Hellhammer geen probleem. Dus, die bassdrum hebben ze opgehaald. Nieuwe vellen erbij gekocht zodat dat ook hetzelfde was.

De organisator ging er dus wel vanuit dat het allemaal om sound ging, en dat dat de reden was waarom die specifieke serie drums en bassdrums nodig was.......

Dus,
Mayhem kwam aan, en de organisator overhandigde de spullen aan Hellhammer.
Die vervolgens de bassdrums vol met kussens stopt, vellen er strak op spant zonder echt te stemmen, triggers erop, en klaar!!!

Die gast kon er niet om lachen (maar ik wel, hahaha). Toen ik hem uitlegde dat die specifieke wens ook wel was omdat het allemaal met respons van de bassdrums op de pedalen te maken had, toen zag je ook wel aan zijn gezicht dat hem dat enigszins wel wat troost gaf, maar hij was dus daarvoor dus echt niet zo 'amused'.
(Had wel voornamelijk te maken met de optelsom van alle onkosten, en dat was ook inderdaad niet misselijk...)



lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 31-10-2021 22:00 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 29 oktober 2021 9:54 schreef BongoBongo het volgende:
Je hebt het er als drummer maar mee te doen


klopt, daarom speel ik het liefst op een minimaal kitje als het niet mijn eigen drumkit is. Bij voorkeur een 4 delige kit. Als het een 5 delige is, dan haal ik de 2e rack tom weg, hoewel ik soms ook nog wel eens de tomset op een apart statief zet naast de bassdrum (dan is het voor mijn gevoel nog een double bass set met 2 racktoms). Maar meestal dus gewoon 1 racktom en een floortom. 2 crashbekkens, 1 ride.
Ik neem dus zelf mee : pedalen, bekkens, stokken, snare + statief, hihatstatief, kruk, paar bekkenstandaards, triggerset incl DI, en oordopjes voor de kicktriggers - de rest hoef ik niet te horen. ik gebruik dus ook nooit monitors, dan hoef ik me ook niet aan de monitormix te ergeren. Gewoon die dingen uit- en klaar.
Ge-eikel met bassdrumvelspanning en demping, dat heb ik nog steeds wel eens hoor. Maar ja, als je dat wilt tegengaan, dan zal je toch echt zelf een kick mee moeten nemen.


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 31-10-2021 22:18 by Lampje Profiel van Lampje

Wat betreft die oordopjes ook nog wel een grappig voorval:
Lee Harrison kwam me een keer helpen met het opbouwen bij een show (Fuck The Commerce), Monstrosity speelde na ons. Uberheersch trouwens

Dus ik zet mijn goedje klaar, doe de doppen in terwijl ik nog eea aan het afstellen ben, en Lee vraagt me 'What are you listening to?'.
Dus ik antwoord heel serieus en quasi nonchalant 'Classical music' en ga verder met waar ik mee bezig ben. Naderhand hoorde ik van Alex (de gitarist) dat Lee na mijn antwoord echt even ontrafeld had staan kijken, voordat hij doorhad dat ik een grapje maakte, whahaha!

Overigens :
Tijdens de gig verloor ik een stok, en direct kwam er een arm tevoorschijn met een drumstok voor mij. Dat was ook Lee, die stond gewoon de hele tijd achter mee te kijken wat ik aan het doen was. Zo.... als ik dat eerder in de gaten had, dan was het waarschijnlijk 'broodje kukident' geweest....
Supertoffe kerel trouwens. We liepen hem een jaar later spontaan tegen het lijf in Mexico-Stad toen we de vlucht terug hadden gemist na een paar optredens... Wat toevallig! Maar echt, hele vriendelijke gast. Wel dat typische amerikaanse patserigheid, maar oprecht geinteresseerd en vriendelijk.

Hij is trouwens linkshandig, en heeft leren drummen als een rechtshandige drummer. Pas na een tijdje bedacht hij zich dat hij ook gewoon links een ride kan ophangen, zodoende dat hij helemaal open speelt. En links of rechts, het lijkt voor hem niks uit te maken. Voor hedendaagse maatstaven stelt het allemaal niet zo heel veel meer voor wat hij doet, maar vroeger was dat wel anders. In Dark Purity en de 2 voorgaande platen hadden echt veel indruk op mij gemaakt destijds. En nog steeds is het een hele goede band.

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 31-10-2021 22:20]


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 01-11-2021 11:39 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Lampje, je kan straks je 'memoires' wel uitgeven

Ik persoonlijk had me wel gestoord aan twee verschillende kleuren bassdrum, maargoed ik ben dan ook erg visueel ingesteld op de één of andere manier.

Deathmetal bands die met twee les pauls op het podium gaan staan halen voor mij ook een beetje de beleving weg, het oog wil ook wat zeg maar. Om het maar niet te hebben over petjes... Maar dat is een andere discussie


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen