IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Drummen [Episode 8+1: "Lekker op je velletje slaan"] Vorige pagina | Volgende pagina
BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 14-11-2021 8:15 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Done


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 19-11-2021 10:15 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Zit nog eens te kijken, wat voor maat bassdrum is dit ? 18" ?



Lampje
Usericon van Lampje
Posted 19-11-2021 13:38 by Lampje Profiel van Lampje

Lijkt er wel op ja. Gene Hoglan heeft ook een hele tijd lang 18" gebruikt.


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 19-11-2021 14:19 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Weet jij ook toevallig of die ook met opnames zijn gebruikt ? Ben benieuwd hoe dat klinkt.

22" is de standaard, maar waarom eigenlijk ?


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 19-11-2021 14:22 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Waarom niet 32"



BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 19-11-2021 14:46 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Kan er bijzonder weinig over vinden. Kwam nog wel deze 14" bassdrum tegen.



BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 19-11-2021 14:49 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

En deze (geluid valt me niks tegen eigenlijk)



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 19-11-2021 14:52 by Snaack Profiel van Snaack

Ik sta de laatste maanden vrijwel elke dag in de sportschool, ik doe vrij pittige krachttraining. Dat voelt goed ware het niet dat ik nu eigenlijk altijd spierpijn heb. Als gevolg gaat het drummen echt voor geen meter nu. Ik ben zo stram als een fokking Duracelkonijn, en ik was al nooit de soepelste.

Ik merk het vooral met rudiments van de handen. Daar was ik al nooit een koning in maar dat is nu soms nagenoeg onmogelijk. En mijn benen werken ook niet altijd mee.

Lekker dan haha.

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 19-11-2021 14:52]


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 19-11-2021 14:54 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

keuzes


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 19-11-2021 14:55 by Lampje Profiel van Lampje

Ik heb ooit wel eens een momentje een 18" kick in mijn bezit gehad. Ik weet niet meer hoe of wat, maar, ik weet nog wel dat ik het niet prettig vond dat de klopper zo dicht bij de rand terecht kwam. Heb ik bij een 20" ook al wel enigszins, maar daar stoorde het me niet heel erg.

Het impactpunt van de klopper is wel op te lossen met raisers trouwens, maar ja. Op zich zou ik nog wel eens een keer willen overstappen naar 2x 20". Maar nodig is het niet uiteraard, hahaha.


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 19-11-2021 15:07 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Nou, het valt me tegen hoe beperkt je bent met je tom hoogte/instelling op een 22" bassdrum en dan is mijn 13"tom maar 9" diep. 20" geeft meer vrijheid denk ik.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 19-11-2021 15:16 by Snaack Profiel van Snaack

Op mijn 22" bassdrum zit geen rozet voor de tomhouder, in plaats daarvan heb ik een losse stand voor de toms. Die kan je ook laten kantelen, echt een ideaal ding. Heb nooit problemen om mijn toms fijn op te stellen. Ik vind het fijn als alles dichtbij en vlak staat. Het is mij ooit geleerd dat je elke trommel zou moeten kunnen raken met je ellenboog in je zij.

Ik heb zo'n rozet icm tomhouder sowieso nooit begrepen. Ik speel met mijn rechtervoet bassdrum maar wil de toms in het midden hebben, niet boven mijn rechtervoet.



BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 19-11-2021 15:24 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Ik heb mijn toms ook aan een losse standaard tussen de bassdrums, wat overigens ook niet meeviel maar met de poten bijna plat is het gelukt. Heb op zich nu een goede opstelling alleen zonder mijn 13" tom. de 12"heeft die plek ingenomen.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 19-11-2021 15:36 by Snaack Profiel van Snaack

Ik ga natuurlijk weer filmpjes over rudiments zoeken nu mijn spieren vast zitten en het voor geen meter gaat.

Ik oefen al jaren (bij tijd en wijlen) de double stroke roll met de push-pull methode. Dus, pols-rebound met de vingers. Dat gaat wel ok maar nog niet fantastisch. Old habbits die hard en zo. Ik blijf er moeite mee houden de stok op de goede plek vast te houden omdat ik vroeger de stok op het uiteinde vast hield. En dat rebound niet zo lekker.

Nu stuit(er) ik op dit filmpje en dat lijkt mij een nettere techniek. De inverted double stroke roll, oftewel pull-push. Ik ga dat ook maar eens proberen.

Hoe spelen jullie hem??



[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 19-11-2021 15:52]


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 19-11-2021 15:51 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 19 november 2021 15:36 schreef Snaack het volgende:

Hoe spelen jullie hem??




Niet snel genoeg

Vreemd genoeg gaat de inverted doublestroke roll mij beter af als ik 'm met links begin, itt alle andere rudiments.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 19-11-2021 20:35 by Lampje Profiel van Lampje

Ik weet het eigenlijk niet echt, maar volgens mij doe ik eigenlijk ook push-pull, nu ik er zo over nadenk. Maar de off-roll gebruik ik voornamelijk heel erg veel, dat is weer een andere techniek.

Overigens zit ik de laatste tijd vrij veel op mijn oefenplankje te spelen, is toch wel echt een goede aanschaf geweest. Ik heb er meerdere, maar de laatste die ik kocht is die van Vic Firth. Die wilde ik eigenlijk al heel lang hebben, maar ik vond hem zo duur voor wat het eigenlijk is : een plankje hout met een plakaat rubber erop. Maar de conclusie is dat ik dit 15 jaar eerder had moeten kopen. gewoon, beetje het nieuws kijken,dat ding voor mijn neus, en gewoon een beetje spelen. Geen oefenprogramma van rudiments, gewoon een beetje die rudiments op een relaxte manier spelen. Dit helpt mij enorm, vooral omdat ik echt een hekel heb aan 'trainen'.

@snaack , jij hebt vast wel een oefenplankje, helpt dat niet goed tegen de spierpijn / stroeve spieren ?

Trouwens, interessant filmpje! ik ga dit dit weekend eens checken met het plankje erbij. Volgens mij haal ik eenzelfde snelheid ook wel met de manier die ik nu gebruik, waarschijnlijk nog wel iets sneller ook, maar het klinkt waarschijnlijk iets anders. Maar de techniek is wel heel goed bruikbaar, ook voor andere dingen! Goede uitleg.

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 19-11-2021 20:48]


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 19-11-2021 20:52 by Lampje Profiel van Lampje

Ohja, ik heb de rozetten van mijn bassdrums al heel lang geleden eraf gehaald. Ze zuigen veel resonantie uit de kick, en de toms gonzen minder snel als ze niet op de kick zitten.
Maar ik gebruik ook al jaren een drumrack ivm opbouwtijd.
Alleen de 14'x12" heb ik vaak moeite mee om goed te positioneren boven de bassdrum. Onlangs opgelost door hem voortaan maar als floor te gebruiken


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 20-11-2021 9:05 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 19 november 2036 20:35 schrijft Lampje het volgende:
Ik train nu heel vaak rudiments.
De conclusie is dat ik dit 15 jaar eerder had moeten doen.







(let op de datum )

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 20-11-2021 9:06]


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 20-11-2021 10:01 by Lampje Profiel van Lampje

'koffie op beeldscherm'


Tja, we'll see.


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 20-11-2021 10:50 by Lampje Profiel van Lampje

Nou, om toch nog even een weerwoord te geven :
Juist omdat ik nu de rudiments niet studeer, maar tussen 'het fiedelen op het plankje' wel steeds eventjes erbij op oppak, heb ik onlangs wel eindelijk voor elkaar gekregen om ook links uit de vingers te kunnen spelen. Gaat niet zo snel als rechts uiteraard, maar dit kreeg ik voorheen gewoon niet voor elkaar met dedicated oefenen. Die eerdergenoemde portnoyfill beheers ik nu ook veel beter, en de flamversie ervan begint er nu ook in te komen.
En ik denk dat dat juist komt omdat ik die rudiments dus compleet ontspannen steeds even doe, ipv intensief die rudiments te 'studeren'. Iets krampachtig oefenen, dat werkt bij mij echt alleen maar averechts. Maar als hard studeren voor jou wel werkt, dan moet je dat natuurlijk gewoon op die manier doen!
Ik denk niet dat er één enkele manier is om dingen aan te leren, ik denk dat dat voor iedereen anders werkt.



quote:
Op 19 november 2021 15:36 schreef Snaack het volgende:

Nu stuit(er) ik op dit filmpje en dat lijkt mij een nettere techniek. De inverted double stroke roll, oftewel pull-push. Ik ga dat ook maar eens proberen.




Snaack, ik heb hier toch even een kanttekening bij : De dubbele als push-pull oefenen heeft wel één groot voordeel t.o.v deze inverted double stroke roll : De weg naar triplets en quads is makkelijker. Met de inverted double stroke heb je die mogelijkheid nagenoeg niet meer. Dus ik zou de pushpull zeker ook blijven oefenen.

Toch is deze inverted manier wolgens mij wel echt een hele goede les mbt positionering van de handen en stokken. Met name handpositie is bij mij gewoon bijzonder belabberd. Ik kan me nog herinneren dat je bij JD in de oefenruimte was en probeerde te achterhalen wat voor techniek ik gebruikte, hahaha. Ik gebruik met rechts nog steeds alle greepvormen (behalve traditional grip) door elkaar heen Op zich heeft dat ook wel weer nut, als je moe wordt of stress op de spieren/gewrichten voelt, dan schakel je gewoon om naar een andere grip zodat je andere spieren gebruikt. Wat dat betreft kan je het 'de swivel van de grips' noemen. Maar als nadeel heeft het dat het veel langer duurt voordat je een griptechniek helemaal gaat beheersen, misschien wel helemaal nooit zelfs.

Trouwens, nu we het over double strokes hebben : Dominator slaat heel veel doubles tijdens zijn fills. En die slaat hij ook nog eens heel hard.


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 20-11-2021 11:00 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 20 november 2021 10:50 schreef Lampje het volgende:

En ik denk dat dat juist komt omdat ik die rudiments dus compleet ontspannen steeds even doe, ipv intensief die rudiments te 'studeren'. Iets krampachtig oefenen, dat werkt bij mij echt alleen maar averechts. Maar als hard studeren voor jou wel werkt, dan moet je dat natuurlijk gewoon op die manier doen!



Hoe denk jij dat ik die rudiments oefen dan
Dat is het 'm nou net, ontspannen oefenen op een snelheid die je aankan, dan krijg je de beweging in je vingers, snelheid komt later wel.

Tijd voor een meet and greet


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 20-11-2021 11:06 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Ben momenteel een beetje bezig met 1 2 3's (shirley murphey)

De grap is dat je in het begin totaal in de war raakt maar dat na een aantal dagen langzaam het spiergeheugen zijn werk gaat doen en dat geeft mij het gevoel dat ik op mijn oude dag nog in staat ben wat te leren

Shirley Murphey:

LrrLll RllRrr (hoofdletters zijn de accenten)

edit: video



En ik haal bij lange na niet de snelheid die hij hier haalt.

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 20-11-2021 12:16]


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 20-11-2021 11:07 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 19 november 2021 14:19 schreef BongoBongo het volgende:
Weet jij ook toevallig of die ook met opnames zijn gebruikt ? Ben benieuwd hoe dat klinkt.

22" is de standaard, maar waarom eigenlijk ?


Individual Thought Patterns, SYL's City denk ik ook. Ik kan me herinneren dat Gene Hoglan ten tijde van I.T.P. erg veel aandacht kreeg in een drumblad, volgens mij de slagwerkkrant.

22" is standaard geworden om dat die beter klinken als ze uitversterkt worden. Althans, dat werd mij een keer verteld. Akoustisch gezien schijnt 20 of 24" beter te klinken. qua rebound speelt 24 inch volgens mij het fijnst, maar 20"is inderdaad weer veel fijner ivm de hoogte positionering van de toms, en met vervoer (dat scheelt echt enorm veel). Er zijn best veel drummers die 24" gebruiken. Nicko Mc Brain, Lars Ulrich, Dave Lombardo volgens mij ook, de drummer van Behemoth.

Het is dat die dingen zo fvcking groot zijn, je kan ze in de meeste auto's niet kwijt.
Marco heeft er nog eentje te koop. Sonor Hilite Deluxe. 750 euro dacht ik. Dan heb je meteen de beste van de beste.

Heeft Mangini niet een of andere megamaat bassdrum op het moment ?!? Hij gebruikt ook zo'n middentwin trouwens.


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 20-11-2021 11:17 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 20 november 2021 11:07 schreef Lampje het volgende:
Individual Thought Patterns, SYL's City denk ik ook. Ik kan me herinneren dat Gene Hoglan ten tijde van I.T.P. erg veel aandacht kreeg in een drumblad, volgens mij de slagwerkkrant.

22" is standaard geworden om dat die beter klinken als ze uitversterkt worden. Althans, dat werd mij een keer verteld. Akoustisch gezien schijnt 20 of 24" beter te klinken. qua rebound speelt 24 inch volgens mij het fijnst, maar 20"is inderdaad weer veel fijner ivm de hoogte positionering van de toms, en met vervoer (dat scheelt echt enorm veel). Er zijn best veel drummers die 24" gebruiken. Nicko Mc Brain, Lars Ulrich, Dave Lombardo volgens mij ook, de drummer van Behemoth.

Het is dat die dingen zo fvcking groot zijn, je kan ze in de meeste auto's niet kwijt.
Marco heeft er nog eentje te koop. Sonor Hilite Deluxe. 750 euro dacht ik. Dan heb je meteen de beste van de beste.

Heeft Mangini niet een of andere megamaat bassdrum op het moment ?!? Hij gebruikt ook zo'n middentwin trouwens.


Ja, gezien van Mangini, die heeft zijn technicus er één in elkaar laten knutselen van twee pearl twins.

Heb ooit (midden jaren 90) eens naast een custom drumset mogen staan van de drummer van Painting over Picasso, die had 'm speciaal laten maken. Allemaal vierkante maten (10x10 12x12 13x13 etc.) 24" double bass, 16x16 hangende tom twee floors ( waarschijnlijk 18 en 20") Ik kende die drumstellen natuurlijk van fotos maar in het echt bijzonder imposant, daarnaast lijkt mijn setje een kinderdrumstel


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 20-11-2021 12:20 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 20 november 2021 11:07 schreef Lampje het volgende:
Individual Thought Patterns,


Hmm geen fan van dat geluid, maar of dat perse aan de maat ligt ?



Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen