IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Drummen [Episode 8+1: "Lekker op je velletje slaan"] Vorige pagina | Volgende pagina
Lampje
Usericon van Lampje
Posted 08-10-2021 16:19 by Lampje Profiel van Lampje

Ik zal zodra ik er tijd voor heb, eens even voor gaan zitten.

Bongo : een echte uitleg over die fills heb ik nergens kunnen vinden, maar ik zal vanavond even zoeken naar een yt stukje waar hij die speelt. Het is misschien wel heel standaard, dat daarom niemand dat uitlegt. Nicko McBrain doet soortgelijke dingen ook veel, maar dan gebaseerd op flams. De tripletverdelingen over de 16 slagen van 4/4 doet Lombardo ook veel omdat hij linkshandig is, en daardoor dus vaak drie slagen per tom doet (zonder de verdubbelingen dus). Juist de verschuivingen van de telling is wat het voor mij zo gaaf maakt.

Maar je bent dus met de quad fills bezig. Ook gaaf.
Quad fills zijn trouwens erg handig voor als je vermoeid raakt, ze kosten namelijk nauwelijks energie en klinken lekker imposant terwijl ze in essentie eigenlijk doodsimpel zijn. Maar Portnoy speelt ze wel echt supernetjes en kneiterstrak.
Ik speel ze overigens vaak ook niet hetzelfde, ik gebruik de 2 (of4) kicks vaak als opmaat voor de armslagen. Zeg maar als een flam. Terwijl de kicks eigenlijk precies op de telling zou moeten zijn als je ze wilt spelen zoals Portnoy dat doet.

Ik weet eigenlijk niet van welke drummer ik die quad fills heb overgenomen. Niet van Portnoy, dat weet ik wel. Ik vind het een hele goede drummer, maar zijn spel heeft me om een onverklaarbare reden nooit echt geboeid of geïnspireerd. Ik ben Dream Theater recentelijk pas veel gaan luisteren, en niet vanwege het drumwerk, maar vanwege het fantastische en veelzijdige gitaarwerk van Petrucci.



lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 08-10-2021 16:39 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Niet alleen de quads maar in combinatie met de six patterns, alleen quads wordt saai. Je moet dat filmpje maar even kijken.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 08-10-2021 16:49 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Zoals intro van dit nummer.
Daar heb ik het eigenlijk van. Alex Marquez is uitzonderlijk goed op dit album.



BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 08-10-2021 17:11 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 8 oktober 2021 15:31 schreef HierIsMike het volgende:
Aanrader: fantastische fan-gemaakte documentaire over het onconventionele drumwerk van Moe Tucker bij The Velvet Underground en een analyse van haar partijen.




Ga ik binnenkort even bekijken


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 08-10-2021 17:43 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 8 oktober 2021 16:39 schreef BongoBongo het volgende:
Niet alleen de quads maar in combinatie met de six patterns, alleen quads wordt saai. Je moet dat filmpje maar even kijken.



Gekeken, precies wat ik dacht. De portnoy quads. De patronen van zes worden trouwens ook gewoon geschaard onder diezelfde noemer.

Een heel duidelijk voorbeeld van de fills die ik bedoel zit op 5:30.




[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 08-10-2021 17:45]


lampje


Deceptikoen
Usericon van Deceptikoen
Posted 08-10-2021 19:57 by Deceptikoen Profiel van Deceptikoen

Paul, zijn quad fills het soort fills dat jij me uitgelegd hebt?

En geen idee hoe het heet maar ben nu vooral bezig met m'n blasten, 16en met de voet, en 16en op de snare, links doet 1 keer een hihat op de tel, rechts moet dus alles doen. Handen en voeten tegelijk dus, maar alle snare slagen maar met een hand.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 08-10-2021 20:15 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 8 oktober 2021 17:43 schreef Lampje het volgende:
Gekeken, precies wat ik dacht. De portnoy quads. De patronen van zes worden trouwens ook gewoon geschaard onder diezelfde noemer.

Een heel duidelijk voorbeeld van de fills die ik bedoel zit op 5:30.





Ik dacht dat quad 4 betekende, maar goed zo leer ik nog wat bij

Ik hoor wat je bedoelt, ik ben alleen slecht in analyseren van drums op gehoor. Het lijkt een beetje op een swiss army triplet, maar net niet.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 08-10-2021 21:08 by Lampje Profiel van Lampje

Koen, dat klopt ja. Maar in ..... jeetje, hoe heet dat nummer ook alweer ?!?!?..... nou ja, die inderdaad, daar speelde ik de quadfills heel traag.

(effe opgezocht : Prometheus Unbound dus).

Bongo, klopt hoor, 6 is geen 4, maar je slaat er 4 met de handen, zodoende de verwarring. De quads zijn ook tussen die tripletpartijen te zetten waar ik nou mee bezig ben. Allerlei mogelijkheden ontvouwen zich En pressroll segmentjes ertussen en je bent al helemaal 'de man'!

Over de tripletpartijen : ja, je kan ze als swiss triplet spelen met de extra slag erbij. Of inderdaad als een flam ertussen.
Ik kan de swiss triplet trouwens niet, ik doe die eigenlijk automatisch andersom : RLL ipv RRL. Ik heb het wel geprobeerd, maar ik krijg er ronduit kramp van in de pols. Maar, misschien toch maar weer eens oefenen. Die tripletfill als Herta kostte ook even tijd, maar lukt uiteindelijk ook, dus....



lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 14-10-2021 10:15 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 8 oktober 2021 15:31 schreef HierIsMike het volgende:
Aanrader: fantastische fan-gemaakte documentaire over het onconventionele drumwerk van Moe Tucker bij The Velvet Underground en een analyse van haar partijen.




Leuke docu Mike.

Wat vind jij van Carla Azar ?

Ik kon haar drumwerk in de film 'Frank' zeer waarderen.



HierIsMike
Usericon van HierIsMike
Posted 14-10-2021 16:08 by HierIsMike Profiel van HierIsMikehttp://hierismike.wordpress.com/

quote:
Op 14 oktober 2021 10:15 schreef BongoBongo het volgende:
Wat vind jij van Carla Azar ?

Ik kon haar drumwerk in de film 'Frank' zeer waarderen.


Gave film en inderdaad ook interessant drumwerk!

[Dit bericht is gewijzigd door HierIsMike op 14-10-2021 16:08]



Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 18-10-2021 8:59 by Ethereal Profiel van Etherealhttp://www.captainalbatross.nl

Teringjantje, afgelopen weekend ingevallen voor een bevriende drummer die zijn poot nogal drastisch heeft gebroken na een dronken incidentje met een springkussen. Op zijn kit, en na een half nummer bedacht ik me dat de kruk nét iets te hoog stond en ik af en toe mijn been raakte. Nouja, niks meer aan doen, pech gehad. Die kruk was op 24 plekken gezekerd en gelocked dus niet effe iets om tijdens de set nog even aan te passen.

Ik héb me nu een indrukwekkende knalrode plek op mijn bovenbeen, niet te doen, hehe... Achteraf bekeken dus gewoon een uur lang vol gas op mijn bovenbeen zitten inhakken. Dát ga ik volgende week even helemaal anders doen.

Wel lekker hoor, 26" kick, 16" tom en 20" floor. Al is dat vooral qua kick wel héél hard werken.


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 21-10-2021 14:20 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 8 oktober 2021 15:04 schreef Lampje het volgende:
Ik heb trouwens vanochtend de custom assen voor de voetbladen van mijn frankenstein twin ontvangen Dit weekend eens even de boel in elkaar zetten, ik ben benieuwd !


En ? 300 bpm ?


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 21-10-2021 14:24 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 18 oktober 2021 8:59 schreef Ethereal het volgende:


Achteraf bekeken dus gewoon een uur lang vol gas op mijn bovenbeen zitten inhakken.



Deed dat vroeger ook, maar meer als een soort ondersteuning voor mijn arm, of als een soort houvast.
Inmiddels afgeleerd


spectre
Usericon van spectre
Posted 21-10-2021 14:39 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 8 oktober 2021 15:31 schreef HierIsMike het volgende:
Aanrader: fantastische fan-gemaakte documentaire over het onconventionele drumwerk van Moe Tucker bij The Velvet Underground en een analyse van haar partijen.




erg tof. Ik keek ook onlangs de nieuwe VU docu op Apple tv+ maar ik vond bovenstaande wel veel interessanter


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-10-2021 14:53 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Dank, ik weet weer waarom ik het zo'n zaadband vind.


When your people matter, menstrual health matters


Sater
Usericon van Sater
Posted 21-10-2021 15:15 by Sater Profiel van Sater

quote:
Op 21 oktober 2021 14:39 schreef spectre het volgende:
erg tof. Ik keek ook onlangs de nieuwe VU docu op Apple tv+ maar ik vond bovenstaande wel veel interessanter


Die van Todd Haynes? Ik ben daar echt superbenieuwd naar, maar ik kan me voorstellen dat het niet echt een standaard muziekdocu is - zoals zijn Bob Dylan biopic ook geen standaard biografische film was.


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


spectre
Usericon van spectre
Posted 21-10-2021 15:27 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 21 oktober 2021 14:53 schreef Fusion het volgende:
Dank, ik weet weer waarom ik het zo'n zaadband vind.


precies, het moet wel strak op het grid!


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 21-10-2021 15:30 by Ethereal Profiel van Etherealhttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 21 oktober 2021 14:24 schreef BongoBongo het volgende:
Deed dat vroeger ook, maar meer als een soort ondersteuning voor mijn arm, of als een soort houvast.
Inmiddels afgeleerd


Hehe, dit was puur omdat ik nét iets te hoog zat en dus elke keer met mijn knokkels op exact dezelfde plek op mijn bovenbeen sloeg. Awesome. Blauwe plek is nu bijna weg, zaterdag maar eens geen nieuwe maken.

Dat qua ondersteuning zag ik Trym overigens laatst doen, ook wel interessante techniek:



Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


spectre
Usericon van spectre
Posted 21-10-2021 15:32 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 21 oktober 2021 15:15 schreef Sater het volgende:
Die van Todd Haynes? Ik ben daar echt superbenieuwd naar, maar ik kan me voorstellen dat het niet echt een standaard muziekdocu is - zoals zijn Bob Dylan biopic ook geen standaard biografische film was.


Ja, die bedoel ik. Begrijp me niet verkeerd, ik kijk sowieso graag naar band biopics en deze is gewoon erg goed! De fangemaakte over Moe vond ik interessanter EN bevatte (voor mij althans) onbekende informatie.

Haar unieke manier van drummen bv, dat raken ze niet eens aan in de tv+ biopic.

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 21-10-2021 15:33]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 21-10-2021 15:34 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 21 oktober 2021 14:24 schreef BongoBongo het volgende:
Deed dat vroeger ook, maar meer als een soort ondersteuning voor mijn arm, of als een soort houvast.
Inmiddels afgeleerd


Same, toen ik net drumde sloeg ik zo mijn rimshots, en maar stompen op dat been.

Echt 100 procent er uit is het nog niet, dat slaan als een lompe boer. Ik oefen ook niet genoeg om dat er uit te krijgen. So be it.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 21-10-2021 16:01 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 21 oktober 2021 15:30 schreef Ethereal het volgende:
Hehe, dit was puur omdat ik nét iets te hoog zat en dus elke keer met mijn knokkels op exact dezelfde plek op mijn bovenbeen sloeg. Awesome. Blauwe plek is nu bijna weg, zaterdag maar eens geen nieuwe maken.

Dat qua ondersteuning zag ik Trym overigens laatst doen, ook wel interessante techniek:




Die laat gewoon zijn onderarm op zijn been rusten


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-10-2021 16:35 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 oktober 2021 15:27 schreef spectre het volgende:
precies, het moet wel strak op het grid!
NEe dat is echt de reden niet. HEt is gewoon zaadmuziek. Als ze t strak zouden spelen vond ik het waaarscijnlijk nog slechter


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-10-2021 16:38 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Yummie



Bijkomend voordeel, je hoeft nooit te gaan joggen of fietsen om aan je conditie te werken


When your people matter, menstrual health matters


spectre
Usericon van spectre
Posted 21-10-2021 16:39 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 21 oktober 2021 16:35 schreef Fusion het volgende:
NEe dat is echt de reden niet. HEt is gewoon zaadmuziek. Als ze t strak zouden spelen vond ik het waaarscijnlijk nog slechter


goed beargumenteerd, boks


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-10-2021 19:02 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

boks beratna


When your people matter, menstrual health matters


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen