IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Drummen [Episode 8+1: "Lekker op je velletje slaan"] Vorige pagina | Volgende pagina
ColdheartMinor
Oink! Oink!
Usericon van ColdheartMinor
Posted 13-10-2020 17:09 by ColdheartMinor Profiel van ColdheartMinor

Idd Mike, lekker bezig man! Die cover van Alcest is echt retelekker!


HierIsMike
Usericon van HierIsMike
Posted 13-10-2020 18:43 by HierIsMike Profiel van HierIsMikehttp://hierismike.wordpress.com/

quote:
Op 13 oktober 2020 17:09 schreef ColdheartMinor het volgende:
Idd Mike, lekker bezig man! Die cover van Alcest is echt retelekker!


quote:
Op 13 oktober 2020 15:41 schreef Dypfrys het volgende:
Hoeveel oefen jij Mike? Ziet er retesoepel uit!


Thanks!

Momenteel oefen ik niet zo veel, druk met een universitaire master. Ongeveer 1,5 uur per week nu, drie sessies van een half uur op een akoestische kit. Gewoon lekker jammen met tracks als ontspanning. Wanneer het wat rustiger is vaak die drie akoestische sessies + elektronische sessies, dus dan zit ik op ongeveer drie uur in de week. In de zomervakantie heb ik wel lange sessies gedaan op mijn elektronische kit, op zijn langst zes uur.

[Dit bericht is gewijzigd door HierIsMike op 13-10-2020 18:53]



spectre
Usericon van spectre
Posted 13-10-2020 19:30 by spectre Profiel van spectre

zal allemaal wel, ik zie gewoon geen tetten


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 13-10-2020 20:18 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Misschien moet je ophouden met salami kiek'n.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 11-11-2020 16:13 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Interessante setup, alles iets te dicht op elkaar gepakt naar mijn smaak maar wel lekker symmetrisch.



BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 22-12-2020 14:07 by BongoBongo Profiel van BongoBongo



BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 21-01-2021 10:23 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Iemand hier een mening over ?

https://marthyn.net/product/#bdm

Loop zelf een beetje vast qua techniek.

edit: deze om specifiek te zijn https://marthyn.net/bass-drum-mastery-click

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 21-01-2021 10:36]


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 21-01-2021 12:14 by Lampje Profiel van Lampje

Ik heb de bassdrummastery course aangeschaft omdat snelle dubbel bass gewoon niet zo best is bij mij. Of eigenlijk gewoon ondermaats naar de huidige maatstaven.
Als ik snel dubbel bass moet spelen (zeg 16-en boven 230 BPM) dan wordt het eerder een ongecontroleerde spastische beweging waar ik de ene keer wel mee weg kom, en de andere keer niet.

Voordat je hier geld aan uit geeft, moet je even heel goed nadenken wat je wilt.

Want, snelheid gaat ten koste van kracht, en de precisie werkt ook anders.
Maar met name de power is een dingetje. Als je altijd speelt met triggers is dit allemaal prima. Doe je dat niet, en ga je aan de slag met Martin's techniek, dan merk je toch wel snel dat je bijna geen bassdrum meer hoort als je in een band speelt. Ook op de lagere snelheden, want je leert ook anders trappen als je trager speelt.

In de basis komt het er op neer dat je 2 technieken gaat gebruiken : Flatfoot techniek en enkeltechniek. Met flatfoottechniek houd je je enkels strak > je voet blijft dus in een 90 graden hoek vanaf je onderbeen gezien. Je tilt dus je onderbeen op, en speelt dus vanuit je heup. (het is dus niet zo dat je je hak op het pedaal houdt, mocht je dat denken bij het woord flatfoot).

Bij de enkeltechniek haal je de beweging enkel uit je enkels, door de kuitspier aan te spannen. Alle andere spieren moeten ontspannen blijven, tot je op de echt hogere snelheden gaat spelen, dan moet wat druk vanuit de spieren in je bovenbenen naar beneden houden zodat je continu druk van je voeten op de pedalen houdt.

Dit alles houdt in dat je best even wat tijd kwijt kan zijn aan het afstellen van je pedalen. direct drive of ketting/strap maakt trouwens niet uit voor deze technieken.

Alles is wel echt goed uitgelegd, met fysiologische onderbouwing, en ondanks dat ikzelf toch tegen een hoop beperkingen aan loop (met name mijn linkervoettechniek), merk ik wel dat ik vooruit ga. (toevallig 2 weken geleden weer eens opnieuw begonnen aan de course, eerder had ik het niet afgemaakt).
Of de course beter resultaat geeft dan gewoonweg veel oefenen, dat weet ik niet, maar, ik vind het zelf wél de moeite waard.

(Trouwens, een groot vraagteken voor mijzelf, is of het verstandig is om de druk op het pedaal enkel vanuit de bal van je voet te geven. Ik heb zelf nogal de neiging om soms met mijn tenen iets extra druk te geven. Ik zal het Martin eens vragen in de mail.)

Maar nogmaals, de course is echt gericht op snelheid, het moderne drummen zeg maar. Het sluit in dat opzicht ook echt aan op spelen met de stokken vanuit de vingers. Ik ben zelf een drummer die de beweging voornamelijk uit de polsen haalt, en de bassdrumtechniek van Martin (inclusief het afstellen van de pedalen), is wat dat betreft ook meer afleren dan aanleren....
Immers, ook de techniek van langzaam spelen zal je moeten aanpassen, en da's toch wel een punt waardoor ik eerder afhaakte, ik kon dat gewoon niet combineren met de optredens die we destijds hadden staan met de band.

Het is ook maar een eenmalige aanschaf, de cursus blijft ook beschikbaar, je kan dus over een paar jaar weer de training weer opnieuw doorlopen mocht het in de tussentijd weer weggezakt is.


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 21-01-2021 12:18 by Lampje Profiel van Lampje

Overigens was de 'gun-factor' ook wel mede reden waarom ik de course aangeschaft had, ik vind die Martin een leuke gast, en een hoop YT lessen vond ik leuk en vermakelijk, ik gunde hem dus zeker wel de euro's die de couse kost. En zo duur is het niet.

Wel heb ik deze keer een computer bij mijn drumstel neergezet om ook daadwerkelijk achter het drumstel te kunnen zitten tijdens de instructievideo's. Eerst kijken, en dan daarna met een metronoom achter de kit te gaan zitten, dat werkt bij mij beduidend minder goed.


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 21-01-2021 12:46 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Dank voor de uitleg, was echter wat minder geduldig en heb de cursus inmiddels aangeschaft inclusief de handtechniek cursus. De kosten zijn het inderdaad niet en wat me aanspraak was dat de techniek die hij gebruikt niet heel erg afwijkt van wat ik nu doe, tenminste op het oog, ik speel ook nog vanuit mijn enkelspier (wat ik misschien moet afleren of combineren met zijn techniek)
Hij gaat iniedergeval met zijn voeten op en neer en niet heen en weer (swivle techniek ?) want dat heb ik nooit begrepen, je pedaal beweegt op en neer waarom zou ik dan een zijwaartse beweging maken Maargoed waar ik tegen aan loop is dat ik wel heel snel kan met mijn voeten maar spastisch wordt bij lagere tempos (100bpm) Vooral mijn linkervoet trapt dan twee keer terwijl ik 'm maar één keer aanstuur zeg maar Ik hoop met deze cursus meer controle te krijgen iniedergeval. Eens kijken of ik ook tegen dat volume dingetje aanloop. Wordt vervolgd...


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 21-01-2021 16:48 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Gelijk maar begonnen met de oefeningen voor de benen.
Ik snap alleen oefening B week 1 niet helemaal. Oefening A eindigt met 120 bpm en oefening B begint met 150 bpm.
Ik had naar die 150 toegewerkt in oefening A. maargoed
ik heb oefening A zelf maar langer gemaakt met 130 en 140 bpm, overigens zonder problemen, bij 150 gaat het mis. oefenen dus


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 21-01-2021 16:58 by Lampje Profiel van Lampje

swivelen is in principe niet veel anders dan enkeltechniek. Alleen zet je je voet om de slag of om de 2 slagen iets anders neer zodat je je spieren net iets anders aanspant. Dat geeft eigenlijk een soort van rust momentje, met als bijkomend voordeel dat je automatisch iets beter in de maat blijft.
Eigenlijk is het zelfs een soort automatisme dat sommige drummers hebben omgezet in een techniek.

Ik doe dat soms met de linkervoet, en hoe dat gekomen is weet ik niet eens, en ik ben me er niet eens bewust van. Met de rechtervoet kan ik dat ook niet eens.

Maar drumtechniek en lichamelijke beweging is sws een vreemd fenomeen, en ik ben aigenlijk nu pas echt eens bewust bezig met wat ik nou eigenlijk al jaren doe. Ik probeer dat te analyseren, en hoop hier en daar wat bij te sturen.

Net zoals stokkentechniek bij blastbeats > Ik kan rechts prima uit de vingers spelen, links krijg ik dat gewoon niet voor elkaar. Dat heeft nooit uitgemaakt, ik kan met links dezelfde snelheid halen uit polsbewegingen als rechts uit de vingers, maar toch, vreemd is dat wel.
Laatst zag ik trouwens een video waarin Derek Roddy vertelde dat hij blastbeats ook uit de polsen slaat omdat dat gewoon beter klinkt, dus, tja,het hoeft niet per se, hahaha.


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 21-01-2021 17:01 by Lampje Profiel van Lampje

Oh, de oefeningen :
A gaat meer om de beweging goed te leren, B is voor endurance.

Ik krijg het met B haast niet voor elkaar om de tragere snelheden goed te doen. Althans, met links. Mijn voet neigt steeds naar voren te schuiven. Maar met links speelde ik voorheen dan ook meestal meer vanuit de heupspieren dan uit de enkel.


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 21-01-2021 17:16 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Ik denk dat dat swivelen een automatisch dingetje is inderdaad, het gebeurt of het gebeurt niet. Alleen als mensen een snelle drummer zien waarbij dat wel gebeurt denken ze misschien dat dat hun ook helpt, wat natuurlijk niet het geval hoeft te zijn.
Net dat als sommige gitaristen met hun mondhoeken trekken bij een solo. Heb het ook geprobeerd maar de solos werden er niet beter van


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 21-01-2021 17:26 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 21 januari 2021 16:58 schreef Lampje het volgende:

Net zoals stokkentechniek bij blastbeats > Ik kan rechts prima uit de vingers spelen, links krijg ik dat gewoon niet voor elkaar. Dat heeft nooit uitgemaakt, ik kan met links dezelfde snelheid halen uit polsbewegingen als rechts uit de vingers, maar toch, vreemd is dat wel.



Heel gek is het ook weer niet natuurlijk, als je begint met drummen ligt de focus op je rechterhand die maakt al meer slagen dan je linkerhand, die volgt wel.
Probeer nu een tijdje linkshandig te drummen (wat best wel tegenvalt ) en dan merk je dat je dan ineens wél gaat nadenken over de techniek van je linkerhand.
Maargoed iedereen s anders gebouwd en als het lukt lukt het en anders moet je er aan werken zoals in mijn geval.

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 21-01-2021 17:27]


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 22-01-2021 10:51 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Vandaag begonnen de problemen al bij 140 bpm
Lekker begin van de dag

Overigens besloten om naast de flatfoot- en enkeltechniek de oefeningen ook heeldown te doen, als ik er dan toch tijd in stop...


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 23-01-2021 17:03 by Lampje Profiel van Lampje

flatfoot kan je niet heel down doen, dan wordt het automatisch enkeltechniek.....


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 24-01-2021 8:44 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Het staat er een beetje rot dat geef ik toe

naast de flat foot en de enkeltechniek wil ik ook de heeldowntechniek oefenen, los van de andere twee. dwz hiel op de grond en trappen met de voet vanuit de scheenbeenspier en een beetje rebound van het vel. rechts ging me dat altijd al redelijk af, links blijft (zoals met alles) achter.
Geen idee of het me brengt waar ik wil zijn (controle) maar dat weet ik van deze cursus ook niet. Voordeel is dat ik nu iniedergeval gestructureerd naar een doel toe werk zonder te snel stappen over te slaan.

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 24-01-2021 8:45]


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 24-01-2021 10:45 by Lampje Profiel van Lampje

Aha,
Toen ik ooit begon met drummen, toen deed ik dat zo. Ik kon er heel snel mee, maar er zat totaal geen power in, en triggers waren destijds gewoon onbetaalbaar. Dus toen ik in mijn eerste bandje hing spelen, bleef er niks over van de bassdrums, tegenover die 2 100 watt buizenstacks.

Maar, bij heel down haal je nog steeds de beweging uit je kuitspieren. Je scheenbeenspieren gebruik je om je voet weer omhoog te halen (spieren kunnen alleen aanspannen, niet uit elkaar duwen). Vandaar ook dat heel down eigenlijk gewoon hetzelfde is als enkeltechniek, met het verschil dat je je hak op de voer of het pedaal houdt. En ja, je zal je scheenbeenspieren wat sneller gebruiken om de voorkant van je voet eer omhoog te halen, als je veren er te los voor staan. Ik kan me ook herinneren dat ik heel vaak dat branderige gevoel in mijn scheenbenen had vroeger, hahaha.

Ik loop zelf tegen het volgende aan : Mijn kuitspieren ontspannen niet snel genoeg, hierdoor moet ik ook meer beweging uit de scheenbeenspieren halen, wat dus eigenlijk niet de bedoeling is van Martin's technieklessen. Je bent immers met 2 spieren tegen elkaar aan het werken.

Tevens bleek gisteren dat ik bij 230 dus geen 16en speel maar triplet 8's. (dat vermoeden had ik al, maar nu weet ik het dus zeker). Dus ik ga absoluut trager dan dat ik dacht.

Ik heb duidelijk nog een lange weg te gaan om echt snel te kunnen spelen op de bassdrums....

Ik vraag me ook af of het misschien nut zal hebben om mijn oude ketting bassdrumpedalen weer tevoorschijn te halen.



lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 25-01-2021 9:16 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Het is interessante materie. Dat je je scheenbeenspieren gebruikt om je voet weer omhoog te halen klinkt logisch, dat branderige gevoel deed vermoeden dat ik daar het pedaal mee bespeelde maar dat slaat nergens op Maargoed met heeldown zet je je scheenbeenspieren aan het werk in tegenstelling tot de enkeltechniek waar de zwaartekracht zijn werk doet. Tempos als "ace of spades" lukt me alleen heel down maar dan ook weer niet lang. Snel heelup houd ik langer volmaar dat zullen ook wel triplets zijn
De fout die ik ooit heb gemaakt is gelijk in een bandje te spelen en alles snel en sneller spelen zonder een fatsoenlijke techniek aan te leren. Het verbaasd me dat sommige rehearsal tapes nog redelijk klinken want zo voelde het echt niet.

Vandaag maar weer verder met de cursus van Martin,benieuwd of ik die 150 bpm een keer onder controle krijg.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 26-01-2021 11:54 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Even mijn bevindingen van oefening B week 1.

Voor degene die meelezen en de cursus niet kennen.
Dat is:
Linkerbeen 8sten
2 minuten 150 bpm
2 minuten 160 bpm
2 minuten 170 bpm
2 minuten 180 bpm

Herhalen met rechterbeen.

Mijn probleem is dat ik controle mis in mijn linkerbeen en achterloop op rechts.
Als ik de oefening begin dan trap ik geen slag in de maat op 150 bpm mijn been wil alleen maar sneller kortom dat gaat nergens over. 160 bpm idem. Bij 170 bpm lijk ik wat controle te krijgen en lukt het me om in de maat te blijven. 180 gaat helemaal lekker alsof mijn been een aan/uit stand heeft in 180 bpm, goed af en toe een hapering maar ik doe het er voor.

Dit is dus al een paar dagen hetzelfde en Martin van de cursus zegt 1 keer per dag en "don't over do it"

Dus elke dag begin ik op 150 bpm, elke slag uit de maat en te snel en geen verbetering, maar....

Als ik de oefening met links gelijk herhaal met links, dus als ik terugkom van 180 bpm naar 150 bpm lukt het me zowaar om een aantal slagen in de maat te spelen. doe ik de oefening 4 x achter elkaar met alleen links dan kan ik een halve minuut in 150 bpm spelen. Dan is de koek ook wel op na 32 minuten

Maargoed, geen idee waarom ik dit typ maar misschien dat iemand er zijn voordeel mee kan doen.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 31-01-2021 8:55 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Lampje al wat opgeschoten ? je loopt twee weken voor als het goed is.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 31-01-2021 11:36 by Lampje Profiel van Lampje

Nee, ik ben nog niet veel verder. Vorige week bezig geweest nieuw spul op te nemen, tussen andere bezigheden door dan.

Ook mentaal aan het verwerken dat ik er gewoon geen zak van kan. Ik vraag me af of ik niet beter de snelheid kan laten voor wat het is. Ik merk dat ik met die afstellingen van pedalen zoals Marthyn het voorschrijft ik gewoon erg veel controle verlies.

Maar de 150 /160/ snelheden 8en, dat redt ik ook absoluut niet met links, tenzij ik inderdaad heel down zou spelen. Rechts gaat dat nog wel redelijk trouwens.

Komende week speel ik eerst nog een nieuw nummer van een ander project in, daarna begin ik weer opnieuw. Of als ik nog wat tijd overheb na wat opnamen, dan kan ik eventueel wel weer even trachten het voor elkaar te krijgen, met links dan.

Ik heb wel de neiging om door te gaan met week 2 ook al heb ik week 1 nog niet afgerond. Misschien doe ik dat alsnog wel.

Ik zal toch ook deze week eens wat opnamen naluisteren van een paar jaar geleden, eens kijken hoe dat ging. Ik heb namelijk het gevoel dat kettingpedalen bij mij toch beter werken dan direct drives.....


lampje


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 31-01-2021 13:28 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Even een vraag van een drumnoob.

Hoe hou je in hemelsnaam bij dat je constant 150, 160, 170 of 180 bpms doet?



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 31-01-2021 14:20 by Lampje Profiel van Lampje

Met een metronoom


lampje


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen