|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
quote: Het hoeft ook niet altijd wereldschokkend en grensverleggend te zijn. Gewoon even lekker een nummertje spelen wat ramvol vette fills zit. En ik doe het hem niet na... https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
quote: Te slap die dingen. Dan kan je nog beter een dropveter gebruiken. |
|
quote: Heb je ze inmiddels al geprobeerd dan? Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|
quote: Ja, dat leek me wel duidelijk, eigenlijk https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
Ligt het nou aan mij, of is de track langzamer afgespeeld? Verder vind ik Jon Dette trouwens een hele goede drummer. Vooral bij Testament, daar leek hij helemaal op z'n plek te zitten (check 'Live at the Fillmore' maar eens). Dette was trouwens bij Slayer aangenomen, terwijl Gene Hoglan tijdens dezelfde auditiesessies afgewezen was. lampje |
|
quote:Dat schakelen (of soms beter nog; het uitblijven ervan) geeft bij mij de doorslag bij het waarderen van de muzieken. Elke schakeling is van wezenlijk belang in het totaal van de compositie. edit: Dat schakelen bedoel ik meer in zijn algemeenheid (niet betreffende deze drummer/of band want onbekend).. edit; Volgens mij is het tempo wel gelijk bij John Dette. [Dit bericht is gewijzigd door 2166612119 op 06-01-2023 12:40] Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood. |
|
Eens. Goede drumpartijen geven de muziek extra groove en voegen een spanningsboog toe. Bepaalde fills creëren hele geweldige hooks, met name om een overgang in de muziek in te leiden. Het is niet voor niets dat bepaalde drumintervallen heel veel uitnodigen tot 'airdrummen'. Dat kunnen soms bijzonder simpele dingen zijn. Sterker nog, de meeste van de iconische 'drumdingen' zijn hele simpele dingen. Dan denk ik bijvoorbeeld even aan de eerste drumfill van Inner Self van Sepultura, In The Air Tonight van Phil Collins, de typische accentuatie van Lars Ulrich (vind ik vet), de flams op de toms in de drumbreak aan het einde van Angel Of Death, enzovoorts enzovoorts. Hele simpele dingen die de muziek een enorme lift geven! Jon Dette's playthrough van Killing Fields: Gek, in mijn hoofd was het een wat feller nummer. Maar ik heb het nummer ook al jaren niet meer gehoord, die hele plaat vond ik weinig memorabel. lampje |
|
Even een video van de meester. "What a fantastic song video. I'm driven to tears. Hail Satan!" |
|
Onlangs, eigenlijk puur als backup, een Millenium piccolo-snare gekocht. Huismerk van Thomann. Bewust voor een piccolo gekozen, met het idee dat ik die eventueel ook nog als sidesnare zou kunnen gebruiken als extra klankbron. 69 eurootjes, plus 23 voor een draagtas van hetzelfde (huis)merk. Gisteren voor het eerst eens geprobeerd, en potdomme, geniaal spul! Snare lijkt superstevig, throwoff loopt soepel, makkelijk te stemmen. Direct vanuit de doos klonk het ding al prima, maar lekker hoog opgespannen komt het ding echt tot leven. Zo'n lekkere, felle, droge tik met een subtiele ring. Had er een dempring bij besteld omdat ik nou eenmaal van heule droge snares hou en ik voor dat geld zo'n ringerige goregrindsnare had verwacht, maar dat is bij deze niet nodig. Misschien een klein stukje moongel, maar al met al heul blij mee. Bijna zonde om alleen als reservesnare mee te nemen, hehe. Daarbij die tas voor 23 euro, echt topkwaliteit. Superstevig, veel padding, soepele rits, dikke randen... Echt -tig keer beter dan die knap dure Tama-set die ik een aantal jaar geleden kocht, dat waren echt alleen tasjes met nauwelijks bescherming. Ook zwaar van onder de indruk! Voor de liefhebbers: https://www.thomann.de/nl/millenium_14x35_picolo_steel_snare.htm en https://www.thomann.de/nl/millenium_14x65_tour_snare_drum_bag.htm?listPosition=3&type=category. Edit: video toegevoegd. [Dit bericht is gewijzigd door Ethereal op 20-01-2023 9:49] Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
|
Ik heb toevallig net een hardcase gekocht van Thomann voor mijn bas, ook echt een degelijke unit, voor weinig. |
|
Ik heb van Millenium enkel een electronische hihat, maar die is niet veel soeps. Wel stevig, maar matige respons en daardoor niet bruikbaar. Dus vervangen met een ATV. (Overigens zal die Millenium wel prima functioneren als crash.) Maar, goed om te weten dat er toch ook een hoop goede dingen van Millenium zijn! En een picollo snare staat ook wel ergens op mijn wannahaves lijstje als uitbreiding op m'n kleine snare collectie. Maar volledig zonder prioriteit en aangezien mijn drumkit al bijna een jaar opgeslagen staat zonder gebruik, heb ik een goed excuus om dit niet aan te schaffen, haha! lampje |
|
quote: Hehe, ik had dat ook altijd, spelen met de band ook wel een aantal nummers waarbij een piccolo een leuke toevoeging/afwisseling zou zijn, maar nooit de knoop doorgehakt. Echter heb ik een tijdje geleden een invalgig gedaan (op andermans materiaal) waarbij na 3 nummers de snaremat afknapte. Heb ik altijd wel bij me, maar voordat je zoiets vervangen hebt tijdens een set... Die kerel had gelukkig wel een extra snare meegenomen, dus daarom zelf ook maar een backupsnare en kickpedaal gekocht. Denk dat ik er nog een cheapo snarestand bijhaal, sowieso om die piccolo op te zetten maar wederom ook als backup en klaar. Als er een bekken overlijdt (niet doen svp, net nieuwe), een tom afpleurt of een hihatstand de geest geeft kan ik de set wel afmaken. Zonder snare of pedaal wordt dat toch lastiger Toch altijd wel een van mijn angsten, iemand betaalt geld om ons te boeken, dan zou het niet zo mogen zijn dat ik een show niet kan doen omdat ik mijn gear niet op orde heb. Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
|
Ik ben nu een tijd bezig om de push-pull er lekker in te krijgen voor thrashbeats, het gaat langzaamaan de goede kant op. Van de week zitten drumnerden met een vriend en hij gebruikt weer een hele andere techniek, met goede resultaten. Ik doe dit (push-pull) Begin met de hand gesloten. Slag 1: Ik zwiep de stok vanuit de pols naar beneden en open mijn hand Slag 2: Ik beweeg mijn pols weer omhoog en vang de stok met mijn vingers Dan krijg je zo'n Moeller-achtige "zwiep" beweging met de onderarm. En dat is vrij letterlijk een push-pull. Die vriend van mij speelt echter: Begin met de hand open: Slag 1: sluit de hand en maak de eerste slag vanuit de vingers. Slag 2: maak met de hand gesloten een single stroke vanuit de pols en open de hand Ik dacht eerst dat hij een inverted push-pull speelde (aka pull-push) maar het lijkt toch een net iets andere techniek te zijn. |
|
Ik denk er eigenlijk nooit zo over na. Daar ben ik pas mee begonnen toen ik anderen moest uitleggen wat ik deed. En daar moest ik erg lang over nadenken ook nog. Niet alleen bij thrashbeats, maar alle soorten beats of fills. Met thrashbeats speel ik echter wel push pull, hetzij op de offbeat. (Push tegelijk met de snareslag dus). En ik speel de push vanuit mijn onderarm icm een polsbeweging, de pull uit de pols. Eigenlijk speel ik gewoonlijk alles uit de pols, mijn vingers zorgen voor de grip en controle op de stok. Soms wil ik bij blastbeats met rechts nog wel eens overstappen op spelen uit de vingers op de ride, als ik de pols wat moet ontlasten. Links kan ik dat niet. Maar voor iedereen werkt het anders, wat voor de ene heel natuurlijk aanvoelt, voelt voor de ander weer compleet tegennatuurlijk. En de vraag "Wat wil je?" geldt natuurlijk ook: Wil je power of wil je snelheid? Als je topsnelheid wilt dan is vanuit de vingers spelen een must. Maar dan moet je power volledig achterwege laten. En andersom idem dito. Natuurlijk kan je wel snel, maar de echte topsnelheid is niet te halen. Daarbij kan het ook zo zijn dat je fysieke beperkingen hebt. Ik heb bijvoorbeeld dat mijn duimen heel recht zijn, dat zorgt ervoor dat ik heel weinig grip heb op de stokken als ik uit de vingers speel, of juist heel weinig bewegingsruimte voor de stok. Vandaar dat beweging uit de polsen voor mij wat logischer is, ook al heeft het duidelijk beperkingen. PS : nu ik dit nalees, stap ik over op de kwestie uit de vingers spelen bij bijvoorbeeld blastbeats. Staat dus even los van de thrashbeat. Je kan prima push/pull spelen door pols/vingers te doen, zonder aan power in te boeten. [Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 03-04-2023 21:21] lampje |
|
Kan je thrash beats spelen zonder push pull? Dan krijg je volgens mij geen lekkere flow. "What a fantastic song video. I'm driven to tears. Hail Satan!" |
|
Het kan wel, daarom klinken thrashbeats gespeeld door techdeath drummers vaak zo oenig. lampje |
|
Oh, en vooral deze [Dit bericht is gewijzigd door Dypfrys op 12-04-2023 21:38] "What a fantastic song video. I'm driven to tears. Hail Satan!" |
|
https://www.drumeo.com/faster/lessons En als die link het niet doet, ook hier te vinden: https://www.drumeo.com/beat/? 10 gratis lessen van El Estepario. Ik ben braaf elke dag aan het studeren. Zit nu op les 4. Godsamme die sticking doet pijn aan mijn harses. Maar erg goede oefeningen!!! |
|
Ik vind die gast sws heersend. Paar lessen bekeken, erg goed uitgelegd, erg toffe dingen. Maar zeer pittig. z'n inversies maken het er niet makkelijker op. En zo kneiterstrak, inclusief groove. Mike Portnoy is zo'n beetje zijn allergrootste voorbeeld, maar ik vind dat 'El' hem compleet zoekspeelt. Maar je kan wél horen dat hij veel naar MP geluisterd heeft. Wat betreft inversies: Als je toffe inversies wilt leren; Siros Vaziri heeft erg toffe chops, zonder dat je echt snel hoeft te spelen. Hij grooved ook goed trouwens. Deze vond ik erg tof. En veel lastiger dan lijkt. https://www.youtube.com/shorts/ukQRJ4RmsY0 [Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 19-04-2023 16:26] lampje |
|
Ik moet ook weer tijd vrijmaken voor drummen. Zat toen weekje of 3 in de flow. Yo. When your people matter, menstrual health matters |
|
Gaat bij mij ook altijd met vlagen hoor. lampje |
|
Nou ja ik bennatuurlijjk geen drummmer en jij wel Maar idd bij gitaarspelen idem. Soms ben ik wel eens sips omdat ik vel te weinig speel en dus niet zo goed ben met mijn handen als ik wel eens in mijn hoofd denk dat ikb en When your people matter, menstrual health matters |
|
quote: Haha ja hij speelt hem met 1 hand het snot uit de neus. Portnoy is een hele toegankelijke drummer maar absoluut geen virtuoos. Ik denk dat hij daarom ook zo geliefd is als drummer, het is niet zo moeilijk om zijn partijen te reproduceren en het klinkt meestal wel vet. quote: Die ken ik natuurlijk wel Dat zijn leuke partijen ja!!! En ik heb me toch nog moeite met alle dubbels en diddles en diddlydoopfrizzledragflamtaps. Maar goed. Ik heb sinds een aantal jaar mijn ADHD-hoofd eindelijk in de staat gekregen dat ik mij langdurig kan hyperfocussen op dingen in plaats van constant nieuwe prikkels op te willen zoeken. Vroeger kon ik toch vooral goed bedenken wat ik wilde gaan doen, om het vervolgens niet in de praktijk te brengen want tegen die tijd had ik al weer iets nieuws bedacht om op te hyperfocussen. Ik ben nu heel braaf elke dag een half uurtje tot een uurtje rudiments aan het studeren. Het gaat langzaamaan beter maar dit soort dingen kosten gewoon heel veel tijd om te ontwikkelen. Het voelt als meditatie, metronoom aan, ogen dicht, en vooral voelen wat ik doe. Het stokgevoel is al veel, veel beter geworden en het knijpen en de spanning is er ook al een beetje uit. Halverwege de veertig mocht ik het toch wel een keer leren, haha. |
|
Gaaf Snaack! Ik heb trouwens onlangs ontdekt dat mijn hersenpan aan vrijwel alle kenmerken van ADD voldoet. Ik zal een test moeten laten afnemen om het helemaal zeker te weten, maar eigenlijk is het me al wel duidelijk. Ik raak ook continu geprikkeld door allerlei dingen, ik kan me ook echt niet focussen op oefeningen. Ik stap heel snel over op dingen die wél leuk zijn, vaak zijn dat dan dingen die ik 'ontdek', die inspireren mij juist. Dus mbt teveel prikkels: dat herken ik absoluut! Hyperfocus heb ik wel met muziek schrijven (en dan 's nachts), en met opnemen. Met mixage helaas ook. Ik zeg duidelijk 'helaas', want mij vallen dan onbelangrijke dingen op, waardoor ik de aandacht op de mix als geheel vaak kwijtraak. Daardoor klinken de mixen die ik in een paar uur doe veel beter dan de dingen waar ik dagen aan werk. Lastig. Daarnaast heb ik helaas ook niet de lichamelijke energie die veel ADHDers wél hebben. Mijn hoofd is druk maar mijn lichaam is al jaren doodmoe. Maar goed. Drummen. Vet. Ik vind gitaar ook retegaaf, maar de drums...... dat is toch wel echt mijn voorkeurs instrument. Overigens - ik ben geen Mike Portnoy fanaat, maar ik ga niet zeggen dat zijn spel makkelijk is. Ik speel de meeste dingen echt niet zo 1-2-3 na hoor! Maar, om een reden die ik niet kan benoemen, doet zijn spel me gewoon erg weinig. Ik vind het niet spannend, het 'rockt' gewoon niet. Misschien omdat het te netjes gespeeld is, ik weet het niet. Het is er gewoon niet. Ik durf te wedden dat als hij een Lars Ulrich ding speelt, dat het bij Lars wél tof klinkt, (hoe slordig gespeeld het ook kan zijn,) en bij MP niet, ondanks dat hij het veel perfecter zal spelen dan Lars. Duidelijker kan ik het denk ik niet uitleggen. Neemt niet weg dat ik DT wel echt een toffe band vind. [Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 21-04-2023 14:14] lampje |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |