IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Drummen [Episode 8+1: "Lekker op je velletje slaan"] Vorige pagina | Volgende pagina
Lampje
Usericon van Lampje
Posted 15-12-2021 21:28 by Lampje Profiel van Lampje

Da's wel slim ja. En ik kijk/hoor mezelf liever ook niet, hahaha!

Grip : ik zwengel altijd heen en weer tussen duitse en franse grip. Net hoe het uitkomt, of hoe het voelt. Met een polka speel ik rechts alle technieken door elkaar, maar heel vaak duitse grip op de ride, en franse grip als ik op een crash een accent speel (die hangt rechts van de ride). Dan hoef ik niet met mijn arm te verplaatsen, alleen mijn hand te draaien.

Rechts gebruik ik ook nog wel eens puur fingercontrol tussendoor(ik bedoel zonder de pols te bewegen). Links lukt me dat trouwens nog niet, dwz, ik kan het nog niet in mijn spel implementeren, en meer dan 6 slagen achter elkaar lukt me ook nog niet goed op de oefenplank. Maar da's nog altijd meer dan een half jaar terug. Ik vraag me ook af of ik bij blastbeats links fingercontrol zou gebruiken, ik vind het toch een stuk minder krachtig klinken.

De paradiddle RlrrLrll ben ik sinds een paar dagen ook een beetje aan het oefenen. Die is best leuk! Op de kit kan je die ook goed gebruiken door de accenten op toms te doen. Ik gebruik al wel een hele tijd de offroll (pressureroll, sorry) in triplets met R en L accenten, dus RrllrrLlrrll, heeft een beetje eenzelfde 'feel', maar dan dus in tripletpatterns.Kan natuurlijk ook wel verlengen met Rrll om in 4/4 toe te kunnen passen.


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 16-12-2021 10:30 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

20 jaar geleden mezelf eens gefilmd tijdens een oefensessie. Ten eerste schrok ik van mijn harige schouders en ten tweede klopte het beeld wat ik van mezelf had totaal niet met de werkelijkheid. Beetje of ik naar de Jostiband zat te kijken zeg maar

@Lampje Waarom speel je die pressureroll RrllrrLlrrll

en niet R llrr L rrll (zeg maar als een sixstroke roll)


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 16-12-2021 14:40 by Lampje Profiel van Lampje

Dat kan zeker, ik maak er allerlei varianten van, maar juist die ik benoemde lijkt qua feel op de paradiddle met die accenten die Snaack aanhaalde.


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 16-12-2021 14:55 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Ah, duidelijk.
Niet dat ik me er dan verder een voorstelling van kan maken

Maar hij staat op mijn lijst voor de komende clinic


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 17-12-2021 9:55 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Uit de recensie van zware metalen https://zwaremetalen.com/albumrecensies/curse-of-denial-the-reckoning

De mix is vooral op het gebied van de drums op het niveau van demokwaliteit.

Hier zijn we dus al aanbeland, dat als een drumstel natuurlijk klinkt het demokwaliteit is

Ik heb een beste stapel demos van eind jaren tachtig en denk dat die bands een moord hadden gedaan voor dit geluid.



[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 17-12-2021 9:57]


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 17-12-2021 10:19 by Dypfrys Profiel van Dypfrys

Haha, zal wel leeftijdsverschil zijn ja


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 17-12-2021 10:22 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 17 december 2021 10:19 schreef Dypfrys het volgende:
Haha, zal wel leeftijdsverschil zijn ja


Denk 't



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-12-2021 11:30 by Snaack Profiel van Snaack

Ik weet het niet, maar dat klinkt toch gewoon vet? Een beetje die Suffocation sound. Vette band ook, trouwens.


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 17-12-2021 12:20 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 17 december 2021 11:30 schreef Snaack het volgende:
Ik weet het niet, maar dat klinkt toch gewoon vet? Een beetje die Suffocation sound. Vette band ook, trouwens.


Sterker nog, mocht ik ooit in de gelegenheid komen nog wat op te gaan nemen als drummer dan zou ik de studio naar deze cd laten luisteren om de richting van het drumgeluid te bepalen.

Het is dat 't me teveel moeite is anders had ik de cd besteld.

Verder doet die drummer hele toffe dingen.

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 17-12-2021 12:26]


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 17-12-2021 12:47 by Ethereal Profiel van Etherealhttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 17 december 2021 11:30 schreef Snaack het volgende:
Ik weet het niet, maar dat klinkt toch gewoon vet?


Nou, dit dus. Supervette drumsound. Niet van dat overgeproduceerde elke-klap-is-even-knetterhard-geluid. Dat overigens ook zijn plek heeft hoor, kan soms ook tof zijn, maar dit is echt zwaar dik in orde.


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


Niles_
Usericon van Niles_
Posted 17-12-2021 13:07 by Niles_ Profiel van Niles_

quote:
Op 17 december 2021 11:30 schreef Snaack het volgende:
Ik weet het niet, maar dat klinkt toch gewoon vet? Een beetje die Suffocation sound. Vette band ook, trouwens.


Ja gave drumsound! Past perfect bij de stijl.


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 17-12-2021 13:19 by Dypfrys Profiel van Dypfrys

Nou ik zie het al, ik zal de old school death voortaan links laten liggen. Voor zover ik dat nog niet deed, niet mijn kop thee, dus dan maak je wel eens een slipper.


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 17-12-2021 19:52 by Lampje Profiel van Lampje

Eeehh, nou, eeeehh, het drumstel zelf klinkt echt prima, maar de opname is behoorlijk primitief gedaan als ik het zo hoor. Volegsn mij gewoon 2 kleinmembraanmics in een goed klinkende ruimte, zonder close micing.

Dat is niet goed of slecht, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben het wel eens met Dypfrys dat dit eerder neigt naar 'demo' opname dan een professionele opname sessie. Ondanks dat ik de gebruikte werkwijze zeker wel kan waarderen. Vooral in de huidige tijd van alles maar sequencen, straktrekken, en dynamisch platwalsen.


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 18-12-2021 8:45 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Toevallig dat ik het er een paar jaar terug over had met degene die toen wat dingen voor me heeft gemixed en gemastered, om in de toekomt drums met minimale hoeveelheid microfoons op te nemen. Dan komt dat beeld wat ik er bij had toch aardig overeen met de werkelijkheid, mits dat hier natuurlijk het geval is, maar daar twijfel ik niet aan

Overigens lang geleden eens een verhaal gelezen(edit: als ik me goed herinner column van Erwin Musper in Music Maker) dat Alex van Halen een drum demo (jawel ) had opgenomen thuis met twee microfoons en dat ze erg onder de indruk waren van de sound maar dat ze dat in de studio maar niet konden benaderen met alle beschikbare microfoons.

Kleinmembraanmicrofoons ? Waar moet ik dan aan denken ?

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 18-12-2021 8:49]


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 18-12-2021 10:26 by Lampje Profiel van Lampje

Ach ja, zulke verhalen zijn er legio. Carcass Heartwork had zoiets bijvoorbeeld met het opnemen van de cabinets.

Kleinmembraanmics:
Behringer C2 paartje, Neumann K84 setje, of iets daartussen in qua budget.

Ik nam vroeger de drums voor de demotracks voor Judgement Day met 1 of 2 PZM microfoons op, rechtstreeks op het aanwezige cassettedeck daar. Dan nam ik thuis een paar gitaren erbij op, zodat de rest van de band de nummers kon gaan instuderen.
Gitaren gewoon rechtstreeks via een Zoom 505 oid op een di input. De gitaren klonken niet best, maar die drums klonken altijd prima, maar bij blastbeats en snelle double bass dan kwam het niet heel goed meer door.

Er zullen vast wel wat YT tutorials zijn voor het opnemen met weinig microfoons. Opnemen met weinig microfoons werkt eigenlijk alleen maar goed als je een goed klinkende ruimte, een goed klinkende set, en met name, een goed klinkende drummer hebt. Als één van deze drie punten niet goed is, dan maakt het niet uit hoe duur je microfoons/opnamegear is, de missie faalt gewoon.
Maar dan zou je met 2 Overheadmics en een kickmic al prima metal mee op kunnen nemen hoor. Of misschien 1 MidSide mic set, secuur geplaatst, dan ben je er ook. Maar da's wel een kunde hoor!

Volgens David Mellor zijn er in grote lijnen gewoon 2 werkwijzen voor het opnemen van drums :
-Zo weinig mogelijk microfoons
-Zo veel mogelijk microfoons

Beiden zijn dan ook wel weer onder te verdelen in allerei manieren, of combinaties. Interessante materiee hoor, helaas nooit de gelegenheid gehad om er écht goed ermee te kunnen experimenteren...


lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 18-12-2021 10:54 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

Ik kan je wel helpen experimenteren, kom ik nog eens van mijn luie reet

Ik heb in de aanbieding: Woonkamer met drumstel in de hoek of ruimte van lxbxh 2,9m x 2,2m x 2,2m

paar thomann t-bone condensator microfoons.



Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 18-12-2021 12:01 by Dypfrys Profiel van Dypfrys

Als je met weinig mics opneemt wil een roommic wel eens helpen.


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 18-12-2021 12:28 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 18 december 2021 12:01 schreef Dypfrys het volgende:
Als je met weinig mics opneemt wil een roommic wel eens helpen.


Ik vermoed dat dat hier ook is gedaan



Lampje
Usericon van Lampje
Posted 18-12-2021 13:52 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 18 december 2021 10:54 schreef BongoBongo het volgende:

Ik heb in de aanbieding: Woonkamer met drumstel in de hoek of ruimte van lxbxh 2,9m x 2,2m x 2,2m





Da's veel te klein, en een te laag plafond, dat gaat niet werken met een minimale mic setup. Dan moet je juist gaan met veel mics.

Eigenlijk heb je 2.5-3 meter hoogte nodig, of meer, en het liefst ook wat ruimte om het drumstel heen, niet te harde muren, of, beetje de ruimte dempen met dikke gordijnen. Wat overigens wel handig is, dan kan je de akoustiek een beetje aanpassen als je de gordijnen ook aan rails hebt.



lampje


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 18-12-2021 15:07 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 18 december 2021 13:52 schreef Lampje het volgende:
Da's veel te klein, en een te laag plafond, dat gaat niet werken met een minimale mic setup.



Mooi, dat scheelt me gesleep met spullen

Plafond woonkamer is 2,70 en ik heb twee gordijnen in de hoek.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 18-12-2021 18:10 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 18 december 2021 15:07 schreef BongoBongo het volgende:
Mooi, dat scheelt me gesleep met spullen

Plafond woonkamer is 2,70 en ik heb twee gordijnen in de hoek.


Ok cool en wat gaan we doen nu we over die informatie beschikken?


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 18-12-2021 19:39 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 18 december 2021 18:10 schreef Snaack het volgende:
Ok cool en wat gaan we doen nu we over die informatie beschikken?


Dat weet ik ook niet, daar gaan we achter komen hoop ik

Dwz als Lampje zin en tijd heeft voor dit experiment, anders ga ik zelf wel kijken wat ik voor elkaar krijg met zo min mogelijk microfoons.

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 18-12-2021 20:01]


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 18-12-2021 21:15 by Snaack Profiel van Snaack

Heel deze crisis heeft wel een enorm positieve impact op de vindingrijkheid van de mensheid haha.


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 18-12-2021 23:18 by powertieke Profiel van powertiekehttp://www.retribution.nl

Heb dit boek: Guerilla Home recording

Staat een heel stuk over drums in. Eerste zin is ongeveer "Samples zijn geweldig. Gebruik samples." maar daarna ect een berg goede tips over hoe je een goede drumopname kan maken. Een van de adviezen is wel echt dat je beter minder dan meer mics kan gebruiken en dat de resultaten vaak beter zijn.

Wat ik eruit gehaald heb is dat het echt gaat om de snare en de kick. Zorg dat dat echt echt echt goed zit. De rest kan echt wel mooi met redelijke overheads. En goed kritisch luisteren naar de droge opnames, of het beeld mooi is.



"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


BongoBongo
Usericon van BongoBongo
Posted 22-12-2021 10:11 by BongoBongo Profiel van BongoBongo

quote:
Op 18 december 2021 10:26 schreef Lampje het volgende:


Kleinmembraanmics:
Behringer C2 paartje, Neumann K84 setje, of iets daartussen in qua budget.




Er is een setje c2's onderweg. (edit: gisteren besteld, nu al binnen )

Heb ondertussen even wat getest met de t-bone overheads en wat lijkt te werken is ze beiden boven de bassdrumklopper (double bass set dus één links en één rechts) ter hoogte van het floortom slagvel gericht op de snare. Vandaag even een room mic testen.

[Dit bericht is gewijzigd door BongoBongo op 22-12-2021 11:59]


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen