|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
Ik zweer al tijden bij dit kruid. Veel lekkerder dan gember en schijnt ook nog eens megagezond te zijn. ... hoe de hazen lopen ... |
|
Gebruik ik hier ook in meerdere recepten. Gember niet eens in huis, hier. "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
Zeg nou niet dat het megagezond is. Voor je het weet zit er een superfood stempel op en betaal je 10 euro voor een gram. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
In kerrie zit ool gember, dat wist ik niet. Nu meng ik zelf mosterdzaad, kurkuma, komijn en koriander. Keigoed. |
|
Zowel gember als kurkuma werken schijnbaar ontstekingsremmend, maar kurkuma (geelwortel) is relatief smaakneutraal en wordt voor zover ik weet eerder als kleurstof toegepast. Maarreuhm, massaman-currypasta: 4 kardemompeulen +- 5cm kaneel 5 kruidnagels 1 eetlepel geroosterd korianderzaad 1/3 eetlepel geroosterd komijnzaad 8-10 geroosterde, gedroogde lomboks 2 centimeter galanga (laos) 1 bol knoflook 1 stengel citroengras 1/3 eetlepel peperkorrels 1 eetlepel zout 3 sjalotjes 1 theelepel garnalenpasta 1 theelepel nootmuskaat 1,5 steranijs Bereiding: Brand of rooster de bol knoflook en de sjalotjes (kan bijvoorbeeld door ze in een grillpan te roosteren, maar met een tang boven een open vuurtje houden kan ook). Mag rustig een paar minuten duren, je moet echt een verkleuring zien en ze moeten zacht, haast kleverig worden. Verwijder de velletjes en pel / snipper, leg vervolgens even opzij. Rooster de gedroogde lomboks, het korianderzaad en het komijnzaad, zet vervolgens apart. Vijzel de kardamompeulen, het kaneelstokje, de kruidnagels, het komijnzaad, het korianderzaad, de peperkorrels, het zout, de lomboks en de steranijs net zo lang tot je een droog en fijn specerijenmengsel hebt. Voeg wat nootmuskaatrasp toe (poeder kan ook), snij de galanga en de citroengras in flinterdunne reepjes en voeg toe aan de vijzel; ga net zo lang door tot alles fijn is. Voeg vervolgens de knoflookteentjes en de sjalotjes toe (op zich handig als je de sjalotjes fijnhakt voor ze te vijzelen) en maak er een smeuïge, fijne pasta van: het is de bedoeling dat de olieën echt loskomen en daar is nu eenmaal wat fysiek werk voor nodig. Valsspelen kan ook: eerst een pasta maken met behulp van een hakmolen en vervolgens nog even vijzelen. Dan voor de curry: 1 laurierblad +- 300 gram kippendijen (in blokjes) 1/2 kaneelstokje +- 300 ml kokosmelk 1 grote ui, semi-grof gesnipperd 4 eetlepels palmsuiker Een flinke hand (geroosterde en ongezouten) cashewnoten 1/2 zoete aardappel (in blokjes) 3 theelepels zout 1/2 eetlepel tamarindepasta Scheutje water. Bereiding: Verhit een scheut smaakneutrale olie (zonnebloemolie, kokosolie, arachideolie) in een wok en voeg drie eetlepels currypasta toe. Schep een minuut of drie, vier om totdat de geur flink loskomt. Voeg daarna de kokosmelk toe en zorg er door goed te roeren voor dat de currypasta er flink mee bindt. Voeg vervolgens de kippendijen, de zoete aardappelblokjes en het gesnipperde uitje toe en doe eveneens het laurierblaadje en het kaneelstokje bij de curry. Circa 20-30 minuten laten pruttelen (referentiepunt is de aardappel: deze moet zacht zijn) op een bescheiden vuurtje. Voeg daarna de geraspte palmsuiker, het zout en de tamarindepasta toe; roer goed door en proef even of alles in balans is. Als de curry te dik wordt, kun je eventueel aanlengen met een klein scheutje water: het is in beginsel geen enorm waterige curry, maar enorm ingedikt en stroperig is ook weer niet de bedoeling, het is immers geen rendang (waar ik overigens ook een briljant recept voor heb, die moet ik gauw maar weer eens maken). Serveer met pandan- of basmatirijst en verkruimel de geroosterde cashewnoten over de saus. Zaken als koriander en limoenschijfjes zou ik achterwege laten gezien de vrij aardse smaak van de curry. Optioneel: paar kemirinootjes in de currypasta / gekneusd pandanblaadje in de curry (wel tijdig verwijderen, de smaak kan nogal overheersen) / scheutje bloedsinaasappelsap bij de curry. [Dit bericht is gewijzigd door SonischeTitaan op 18-04-2017 0:00] [quote]Op 7 juni 2017 15:58 schreef Hypnos het volgende: Sonic Titan is het niet, die is lelijk[/quote] |
|
Awesome. Dat ga ik een keer proberen, thanks!! |
|
Cool man, plemp aub maar even hier neer of het een beetje uit de verf kwam. [quote]Op 7 juni 2017 15:58 schreef Hypnos het volgende: Sonic Titan is het niet, die is lelijk[/quote] |
|
Deze gaat zaterdag geprobeerd worden, thanks! |
|
quote: Klopt wel, niet in huis. Alleen wel verse gemberwortel halen als ik kip bhuna maak. [Dit bericht is gewijzigd door F.Jacobse op 25-04-2017 16:45] "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
Vandaag toch een perfect toetje kunnen maken: rabarbercrumble met bloedsinaasappelijs. Twee soorten combinaties van zuur en zoet die toch heel verschillend zijn. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
Vanavond gevulde uienringen maken Benodigdheden: Paar uien Kaas (mozerella pak ik meestal) 4 eieren bakje bloem bakje broodkruimels Olie Schil de uien en snijd ze in plakken. Druk de ringen uit elkaar, en maak gevulde ringen door tussen 2 ringen kaas te doen. De kaas heb je van te voren al in dunnen reepjes gesneden. Als dit klaar is zet het ff een uurtje in de vriezer zodat het mooi hard wordt. Breek de eieren en doe ze in een schaal, even mooi doorroeren. Haal je uienringen uit de vriezer. Doop ze in het ei, dan in de bloem, dan in het ei, en dan in de broodkruimels, en dan nog een keer in het ei en de broodkruimels Ondertussen heb je in een wok of iets dergelijks de olie goed heet laten worden (frituurpan kan ook) en bak je je uienringen even daarin tot ze mooi bruin en krokant zijn. |
|
Panda. Hmmmmm... "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
quote: Van de BBQ? Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|
Misschien is dat extra mmmm, ja. "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
Nu spaghetti met kleine knoflook gehaktballetjes in elkaar aan het draaien. Morgen verse friet, coleslaw en een Iberico burger. We gebben hier alle soorten gekocht, behalve de lamsburger, want aanbieding. Normaal kopen we het meeste de wagyu variant. Van The Frozen butcher bij de AH. 98% vlees. http://www.supermarktaanbiedingen.com/aanbieding/the-frozen-butcher-25-korting-doos-250-gram# http://www.frozenbutcher.com/nl/ "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
Waarom geen lamsburgers? Lamsvlees kan zo lekker zijn. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Dat zal best kannen, maar ik ben huiverig voor lam. Ooit een keer lamsshoarma gegeten, brrrrr... "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
Wat denk jij, ik meld die aanbieding lekker laat want dan snaaien de zm-ers het niet voor mijn neus weg? Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|
Ik ben gek op lam. Liefst zuiglam, zo'n zacht wollig exemplaar dat zo bij de moeder weg is gehaald en dan halal geslacht met een bot, roestig mes. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Ik wist het niet! Nogthans lees ik wel de folder, maar daar stond het niet in. Maar er lag nog zat! "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
En aangezien het pinksteren is gelden de aanbiedingen deze week tot en met maandag. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Klopt. Ik heb de folder er nog op na gekeken, maar de aanbieding staat er echt niet in. Maar de kassabon zegt van wel. Weird. edit. Iberico buikspek, dat hadden we ook een keer gekocht, groot stuk. Yummie. [Dit bericht is gewijzigd door F.Jacobse op 04-06-2017 18:03] "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
Weet je zeker dat je alle smaken hebt aangeschaft? https://www.ah.nl/zoeken?rq=frozen+butcher&searchType=global Indien toch ja, dan . [Dit bericht is gewijzigd door Natural Disaster op 04-06-2017 19:39] Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|
Allemaal die in de reclame zijn, ja. Behalve dus die lamsburger. 4 dus, valt toch wel mee? "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |