IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Belijdenis gedaan en discussiepunten Vorige pagina | Volgende pagina
ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 01-04-2010 15:39 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 1 April 2010 15:31 schreef SavitriDevi het volgende:
Ik verdiep me in veel oude culturen en geloven.
Van het oude Perzie tot Egypte, de Slavische culturen en de Germaanse.
Ik zie het christendom ook meer als een samenraapsel van oudere geloven en verdwenen culturen. Zo kom je ontzettend veel paralellen tegen tussen de egyptische goden Horus en Osiris, de perzische god Mitha en natuurlijk Jesus.

Ik quote even van een andere site:


Maar ik ga wel erg offtopic nu. het ging over de metalscene en het Christendom.
Back on topic dus!


kwam ook erg naar voren in het eerste gedeelte van zeitgeist, maar de grote kritiek daarop was dat het niet tot nauwelijks onderbouwde gebrabbel was. Of kun jij wel andere bronnen aandragen? Want het lijkt me dat christendom ook gemakkelijk van voorgaande geloven is af te leiden, al is alles misschien niet zo hevig verwoven als zeitgeist beweerd.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


SavitriDevi
Usericon van SavitriDevi
Posted 01-04-2010 15:43 by SavitriDevi Profiel van SavitriDevi

Ik heb Zeitgeist een hele tijd terug gezien. Daar kwam inderdaad het een en ander over naar voren. Ik heb een enorme collectie van documentaires waarin dit onderwerp ook een aantal keer aangesneden is. Ik zal even moeten zoeken welke docu's dit ook alweer waren.

De quote komt van deze site: http://www.angelfire.com/scifi/deadangelsrot/mithra.html

Een google opdracht: "jesus figure parallels mithra and horus" levert ook een hoop resultaten op.

Volgens mij was dit filmpje ook uit Zeitgeist?
http://www.youtube.com/watch?v=SIMFz5ZKDVo

[Dit bericht is gewijzigd door SavitriDevi op 01-04-2010 15:44]


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 01-04-2010 15:58 by bastianus Profiel van bastianus

Ik ben een voorstander van de Mitra. De eigenaar hier adviseert me regelmatig voor goeie drank.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


SavitriDevi
Usericon van SavitriDevi
Posted 01-04-2010 16:00 by SavitriDevi Profiel van SavitriDevi

De eigenaar heet zeker Bacchus


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 01-04-2010 16:21 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 1 April 2010 16:00 schreef SavitriDevi het volgende:
De eigenaar heet zeker Bacchus
Nee, Dionysus..


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 16:48 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

niet gezien zeitgeist xd

heb wel eens wat van die goden gehoord, weet niet of bovengenoemden in de bijbel worden genoemd eigenlijk.
Zal wel niet worden meestal aangeduid met goden xd.

Dyonisos van de Grieken en die ander van de Egyptenaren?



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 16:51 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 15:39 schreef ElitE het volgende:
kwam ook erg naar voren in het eerste gedeelte van zeitgeist, maar de grote kritiek daarop was dat het niet tot nauwelijks onderbouwde gebrabbel was. Of kun jij wel andere bronnen aandragen? Want het lijkt me dat christendom ook gemakkelijk van voorgaande geloven is af te leiden, al is alles misschien niet zo hevig verwoven als zeitgeist beweerd.


Mythologie is sowieso lastig compleet te onderbouwen, het geloof trouwens ook wel hoor. Maar goed bovennatuurlijke zaken vallen denk ik ook moeilijk te verklaren.
Wie weet wordt er momenteel oorlog gevoerd in de hemel of hoe een ander dat noemt tussen het kwade en goede, en is dat een weerspiegeling wat hier gebeurd, af en toe gebeurt dat hier niet zo



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 22:11 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 16:00 schreef SavitriDevi het volgende:
De eigenaar heet zeker Bacchus


Bacchus was dat een of andere oppergod ofzo?



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 22:12 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 15:31 schreef SavitriDevi het volgende:
Ik verdiep me in veel oude culturen en geloven.
Van het oude Perzie tot Egypte, de Slavische culturen en de Germaanse.
Ik zie het christendom ook meer als een samenraapsel van oudere geloven en verdwenen culturen. Zo kom je ontzettend veel paralellen tegen tussen de egyptische goden Horus en Osiris, de perzische god Mitha en natuurlijk Jesus.

Ik quote even van een andere site:


Maar ik ga wel erg offtopic nu. het ging over de metalscene en het Christendom.
Back on topic dus!


oké eigenlijk is het Christendom ook heidens, we worden heiden genoemd door de Bijbel, Besneden en de onbesnedenen. Dan is het ook te verklaren waarom de kruisdood zo belangrijk was.

Maar als je daar geinteresseerd bent hoe kom je dan ineens bij osiris en mitha uit :D?



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 01-04-2010 22:13 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/



@ die post ervoor, maar ook wel meerdere.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 01-04-2010 22:14]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 01-04-2010 22:33 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 1 April 2010 13:23 schreef ProgTon het volgende:
Maar je besluit nergens in te geloven, en waar is dat op gebaseerd dan


Lees dit zelf nou nog eens goed door. Je snapt het hele concept 'atheisme' duidelijk niet, of je verwart het met het soort militant atheisme dat iemand als Richard Dawkins bedrijft. Hoe kun je nou ooit 'besluiten' om -nergens- in te geloven?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 22:44 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 22:33 schreef Mark het volgende:
Lees dit zelf nou nog eens goed door. Je snapt het hele concept 'atheisme' duidelijk niet, of je verwart het met het soort militant atheisme dat iemand als Richard Dawkins bedrijft. Hoe kun je nou ooit 'besluiten' om -nergens- in te geloven?


ach laat maar, ik vind die zin ook niet zo goed staan, kan beter zeggen doe nergens aan ofzo



NotYourBitch
***
Usericon van NotYourBitch
Posted 01-04-2010 22:51 by NotYourBitch Profiel van NotYourBitch

quote:
Op 1 April 2010 16:48 schreef ProgTon het volgende:

Dyonisos van de Grieken en die ander van de Egyptenaren?

Nee van de Romeinen.God van de vruchtbaarheid en de wijn.


=)


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 01-04-2010 22:53 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 1 April 2010 22:51 schreef NotYourBitch het volgende:
Nee van de Romeinen.God van de vruchtbaarheid en de wijn.

Yep. Orgieën zijn cool.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 01-04-2010 23:12 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 1 April 2010 22:44 schreef ProgTon het volgende:
ach laat maar, ik vind die zin ook niet zo goed staan, kan beter zeggen doe nergens aan ofzo



Atheisme is een sticker die wordt opgedrukt aan mensen die niet geloven dat er een bovennatuurlijke schepper is. Maar verder kun je daar niets aan hangen wat betreft actieve beleving. Dat is namelijk hetzelfde als iedereen die niet in marsmannetjes gelooft onder de noemer 'anti-martianen' schuiven, en vervolgens te gaan vragen waarom ze ervoor hebben gekozen om niet in marsmannetjes te geloven.

'Militant' atheisme (om de Dawkins aanpak maar even op die manier te omschrijven bij gebrek aan beter) is iets anders, omdat Dawkins bewust probeert om mensen ervan te overtuigen dat er geen god is. Maar dat betekent niet dat alle atheisten dat doen, of zich daar zelfs maar druk om maken. 'Atheisme' is geen stroming, het is een restant-plakaat dat mensen gebruiken als er op iemand geen geloof geplakt kan worden. Ik ben net zoveel atheist als ik asmurf, asinterklaas en avoodoo ben.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 01-04-2010 23:14 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 1 April 2010 23:12 schreef Mark het volgende:
Atheisme is een sticker die wordt opgedrukt aan mensen die niet geloven dat er een bovennatuurlijke schepper is. Maar verder kun je daar niets aan hangen wat betreft actieve beleving. Dat is namelijk hetzelfde als iedereen die niet in marsmannetjes gelooft onder de noemer 'anti-martianen' schuiven, en vervolgens te gaan vragen waarom ze ervoor hebben gekozen om niet in marsmannetjes te geloven.

'Militant' atheisme (om de Dawkins aanpak maar even op die manier te omschrijven bij gebrek aan beter) is iets anders, omdat Dawkins bewust probeert om mensen ervan te overtuigen dat er geen god is. Maar dat betekent niet dat alle atheisten dat doen, of zich daar zelfs maar druk om maken. 'Atheisme' is geen stroming, het is een restant-plakaat dat mensen gebruiken als er op iemand geen geloof geplakt kan worden. Ik ben net zoveel atheist als ik asmurf, asinterklaas en avoodoo ben.
Als je het zo ziet, wat is dan een agnost? Die ontkent noch bevestigt het bestaan van een god.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 01-04-2010 23:22 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 23:14 schreef bastianus het volgende:
Als je het zo ziet, wat is dan een agnost? Die ontkent noch bevestigt het bestaan van een god.


ach ja die sluit het niet helemaal uit, was dat niet meer je kunt het niet weten dat Hij bestaat, mja of dat nu een overtuiging is of een standpunt



Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 01-04-2010 23:25 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 1 April 2010 23:14 schreef bastianus het volgende:
Als je het zo ziet, wat is dan een agnost? Die ontkent noch bevestigt het bestaan van een god.


Atheisten gaan ervan uit dat er geen god(en) is (zijn), een agnost weet het niet. Sowieso vind ik persoonlijk de term agnost een totale non-entiteit, een agnost is in mijn ogen simpelweg een besluiteloze theist of atheist. Je mag wat mij betreft ook besluiteloos vervangen door ongeinteresseerd.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 01-04-2010 23:29 by bastianus Profiel van bastianus

Hmm lastig. Ik geloof niet in de god van het christendom of van welke religie dan ook. Maar ik denk wel dat er bepaalde krachten en entiteiten zijn waar we het fijne nog niet van weten. Ik heb toch wel wat krasse staaltjes gezien van b.v. communiceren met geesten enzo die voor mij toch wat meer zijn dan toevalligheden. En dan heb ik het niet over flauwekul als Char of Derek Ogilvie of het Zesde zintuig, da's gewoon mensenkennis gecombineerd met gissen.
Maar ik weet zeker dat er bepaalde oerkrachten zijn waar we m.b.v. spirituele intuïtie ofzo (ik weet dat dit erg vaag klinkt) gebruik van kunnen maken. Het lijkt me alleen onzin om dit aan een bepaalde god toe te schrijven of daar een heel verhaal aan vast te knopen.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 01-04-2010 23:37 by bokaj Profiel van bokaj

Wordt jij ook een Jedi, Bastianus?



Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 01-04-2010 23:39 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 1 April 2010 23:29 schreef bastianus het volgende:
Hmm lastig. Ik geloof niet in de god van het christendom of van welke religie dan ook. Maar ik denk wel dat er bepaalde krachten en entiteiten zijn waar we het fijne nog niet van weten. Ik heb toch wel wat krasse staaltjes gezien van b.v. communiceren met geesten enzo die voor mij toch wat meer zijn dan toevalligheden. En dan heb ik het niet over flauwekul als Char of Derek Ogilvie of het Zesde zintuig, da's gewoon mensenkennis gecombineerd met gissen.
Maar ik weet zeker dat er bepaalde oerkrachten zijn waar we m.b.v. spirituele intuïtie ofzo (ik weet dat dit erg vaag klinkt) gebruik van kunnen maken. Het lijkt me alleen onzin om dit aan een bepaalde god toe te schrijven of daar een heel verhaal aan vast te knopen.


Theisme betekent per definitie een godsbeleving. Weet niet of je 'oerkrachten' daaronder kunt scharen, maar als je wilt wil ik je best een agnost noemen hoor


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 01-04-2010 23:42 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 1 April 2010 23:37 schreef bokaj het volgende:
Wordt jij ook een Jedi, Bastianus?


Neuh. Star Wars daar vond ik nooit wat aan. 2001 a space travesty vond ik wel gaaf. Wonderlijk dat die zo ontzettend geflopt is. Was wel met Leslie Nielsen anders, wat mij betreft dus automatisch goed.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 01-04-2010 23:49 by bokaj Profiel van bokaj

quote:
Op 1 April 2010 23:14 schreef bastianus het volgende:
Als je het zo ziet, wat is dan een agnost? Die ontkent noch bevestigt het bestaan van een god.
Een agnost ontkent dat er een schepper is, maar pin me er niet op vast.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 02-04-2010 11:10 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 1 April 2010 23:49 schreef bokaj het volgende:
Een agnost ontkent dat er een schepper is, maar pin me er niet op vast.


dat weet ik niet of dat zo is, dacht meer dat je het niet kunt weten.
Kom het niet vaak tegen overigens



hellhun
Usericon van hellhun
Posted 02-04-2010 11:33 by hellhun Profiel van hellhun

Zijn er ook metalbands die tegen de Islam aanschoppen?, of is dat gelijk NSBM?.


Life of Brian was banned for a while in Norway, due to blasphemy. The Swedes promoted it as "The film that is so funny it was banned in Norway"...


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen