quote:
Op 20 september 2013 16:41 schreef Fusion het volgende:
Je legt die strenge eis verder ook bij al je andere discussiepartners hier?
Ja.
quote:
Je stelt mij nu dezelfde vraag die ik je eerder stelde: "Waarop baseer je dat dat aannemelijker is dat een concept over God?" Hoe gaan jij en ik bepalen wat aannemelijker is? Ik denk pook dat je blijkbaar de hele experientie aan de kant schuift? Wellicht helpt mijn sort-of-definitie van God hierboven je, want een groot gedeelte is volgens mijn definitie al bewezen Nl het heelal, intelligente wezens, energie etc.
Ik heb nooit gesteld dat snaartheorie aannemelijker (of minder aannemelijk) is dan een concept van een god. Jij echter vindt wel dat jouw concept van een god aannemelijker is dan snaartheorie, of iets van die strekking: "Waarop ik dus 1 zaak eruit pik waarvan ik niet vind dat deze aannemelijker is dan t concept van God (je gaat overigens niet in op mijn frasen over dat je dan eerst t eens zou moeten zijn over de definitie van God).".
Hoe dan ook, jij maakt een claim, en ik wil nog steeds graag weten hoe je die claim onderbouwt. Je hebt de vragen nog steeds niet behandeld, namelijk. Ja, het heelal etc. bestaat
Maar dat is niet jouw stelling. Jouw stelling is dat god het heelal is.
En dat vind jij even goed onderbouwd als snaartheorie? Waarom? Welke observaties gaan hieraan vooraf? Op welk framework van reeds bewezen kennis bouwt dit? En hoe verhoudt dit alles zich tot hoe dit met snaartheorie in elkaar zit? Welke stappen moeten ondernomen worden om dit te bewijzen op een niveau wat we ook verwachten van snaartheorie?
Jij maakt zelf de vergelijking met snaartheorie en daarom vraag ik specifiek naar zaken die daarbij horen. Ik weet niet wat je precies bedoelt met "experientie" (wel ongeveer), maar ik vermoed dat dat maar een zeer beperkte rol speelt in de huidige stand van zaken mbt snaartheorie dus dat mag je van mij achterwege laten.
quote:
Welke christelijke God? Die van de RK? Die van de Vrijzinnigen? Dij van mij?
Wat je daar schetste was toch juist jouw concept van god? Je hoeft niet uit te leggen hoe jouw concept van god samenhangt met jouw concept van god in ieder geval
Die van de RK lijkt me een mooie om het mee te vergelijken, ja
quote:
Oke duidelijk. Ik prober n voorbeeld te geve: we hebben nog nooit een zwart gat waargenomen. We hebben de theorie die uitkomt op t bestaan er van. En qua observaties zien we alleen maar de effecten van een zwart gat op haar omgeving. Verschilt dat zo veel met het concept van God?
Ik vind dat verschillen, ja. Met het concept van een mainstream christelijke god bedoel ik dan
Ik weet niet van consistente observaties wat op een dergelijke god zou wijzen.
Overigens, ter informatie ende lering:
http://www.space.com/21866-black-hole-event-horizon-telescope-technology.html Mogelijk gaan we nog wat meer van de effecten 'zien'.
quote:
Ik denk dat dat eerder ligt aan de onderwater aanname die jij doet over ten eerste over alle gelovigen te praten, dan je ws zonder t door te hebben te beperken tot de Christelijke en dan nog even aan te nemen dat 'vrijwel alle gelovigen' zekerheid hebben over hun godsbeeld.
Ik sprak volgens mij nergens over alle gelovigen (zie ook "Nee. Ik suggereer wel dat een groot deel van de gelovigen erg zeker weten hoe het zit wat betreft het concept van hun god."). Dat het hier over een/de christelijke god gaat tenzij iemand specifiek duidelijk maakt dat dat niet zo is (of het logisch uit het gesprek volgt, zoals als het over *jouw* god gaat) lijkt me an sich logisch.
Maar goed, denk je dan dat het niet klopt dat vrijwel alle gelovigen zekerheid hebben over hun godsbeeld? Zekerheid in de zin dat men "established theories" als zekerheid ziet, dus geen absolute zekerheid maar wel het soort zekerheid wat er toe leidt dat men niet meer zomaar het idee in twijfel trekt
quote:
Wederom een onjuiste aanname.
Ja, dat blijkt. Ik raak in de war als er allerlei zaken worden bijgehaald die er niet toe lijken te doen
quote:
Op 20 september 2013 16:41 schreef Fusion het volgende:
Maar die geloven toch niet per se in Jezus? En ook niet dat God zich nog actief met t leven bezig houdt?
Niet per se, ja. Maar kan wel. Is een niet bepaald uniforme stroming
[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 20-09-2013 17:18]