IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Christendom topic waar we lief zijn voor elkander Vorige pagina | Volgende pagina
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-09-2013 16:21 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 20 september 2013 15:02 schreef Fusion het volgende:
Een beetje van alles. Ik geloof dat Christenen, Hindoes, Joden etc etc allemaal vooral hun godsbeeld aanbidden. Ik geloof dat religie vooral heel veel mensenwerk is. Het zoeken van de mens naar het onbereikbare, het existentiele, het mysterie. Mijn persoonlijke geloof is wel dat God bestaat maar zoveel meer (en misschien minder is) dan hoe de religies Hem/Haar/Het beschrijven. Ik zie God als de Bron van alles, maar ook belichaamt in alles. Ik geloof niet zoals de meeste christenen in een God die apart en boven de schepping staat. Ik geloof dat God ook het hele heelal is, maar meer dan dat. Het heelal, en ook de bron ervan: dus het feit dat er dimensies, energie, snaren, leptonen en what have you tot en met levende organismen met cognitieve eigenschappen zijn. Maar ook tegelijkertijd de richting waarnaa het heelal/bestaan zou moeten gaan, wat imho het pad van de Liefde is. Van alle profeten en mensen die claimen voor God te spreken geloof ik eigenlijk alleen Jezus. Waarbij ik nog een slag om de arm houd qua de Bijbel als informatiebron voor Zijn bestaan, Zijn uitspraken etc.

Zoiets?

Je bent misschien een moderne deist dan http://en.wikipedia.org/wiki/Deism#Deism_today


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 20-09-2013 16:41 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 19 september 2013 16:27 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Oh, 'uiteraard', jaja Doe eens niet, de discussie is al lastig genoeg zonder dat mensen dingen zeggen die ze niet echt menen / waar ze het eigenlijk niet over willen hebben. Ik ga dus verder niet meer in op het vergelijk met theoretische natuurkunde in het algemeen.
Ik dacht dat het wel duidelijk was. Je legt die strenge eis verder ook bij al je andere discussiepartners hier? Ik geloof dat ik nog een van de mildere gevallen ben als t om t gebezig van extreme voorbeelden, sarcasm etc ben

quote:
Op 19 september 2013 16:27 schreef Ascendant Grotesque het volgende:En dat vind jij even goed onderbouwd als snaartheorie? Waarom? Welke observaties gaan hieraan vooraf? Op welk framework van reeds bewezen kennis bouwt dit? En hoe verhoudt dit alles zich tot hoe dit met snaartheorie in elkaar zit? Welke stappen moeten ondernomen worden om dit te bewijzen op een niveau wat we ook verwachten van snaartheorie?
Je stelt mij nu dezelfde vraag die ik je eerder stelde: "Waarop baseer je dat dat aannemelijker is dat een concept over God?" Hoe gaan jij en ik bepalen wat aannemelijker is? Ik denk pook dat je blijkbaar de hele experientie aan de kant schuift? Wellicht helpt mijn sort-of-definitie van God hierboven je, want een groot gedeelte is volgens mijn definitie al bewezen Nl het heelal, intelligente wezens, energie etc.

quote:
Op 19 september 2013 16:27 schreef Ascendant Grotesque het volgende:En in hoeverre strookt dit concept van god met het concept van de christelijke god?
Welke christelijke God? Die van de RK? Die van de Vrijzinnigen? Dij van mij?

quote:
Op 19 september 2013 16:27 schreef Ascendant Grotesque het volgende:1: Negatieveling begon over de aantoonbaarheid van dingen: “Dat lukt ook vooral bij de gratie van het feit dat de wind aantoonbaar bestaat.”

2: Jij begon over theoretische natuurkunde: “Ah, dus alle theoretische natuurkundigen moeten ook vandaag allemaal hun banen opzeggen en hun terminologie moet uitgewist worden?”

1+2: Ik had het over de aantoonbaarheid van theoretische natuurkunde: “Theoretische natuurkunde is heel wat meer aantoonbaar en aangetoond dan god.”

Nieuw punt: Jij begon over aannemelijkheid van snaartheorie: "Jij ooit wel eens n snaar in 11 dimensies zien trillen? Waarop baseer je dat dat aannemelijker is dat een concept over God?"

Het begon dus niet met het tastbaar zijn van zaken. Negatieveling had het over het aantoonbaar bestaan ergens van, en haalde wind aan als voorbeeld van iets wat aantoonbaar bestaat. Dat is wat anders dan dat iets tastbaar moet zijn. Ik heb "aantoonbaar bestaan" vertaald naar "het moet een manifestatie hebben in de fysieke realiteit die we als mensen consistent kunnen opmerken".
Oke duidelijk. Ik prober n voorbeeld te geve: we hebben nog nooit een zwart gat waargenomen. We hebben de theorie die uitkomt op t bestaan er van. En qua observaties zien we alleen maar de effecten van een zwart gat op haar omgeving. Verschilt dat zo veel met het concept van God?

quote:
Op 19 september 2013 16:27 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Vrijwel alle gelovigen zien god als een established theory, maar jij vergelijkt het met snaartheorie en dat is slechts een proposed theory. Gezien je dingen direct met elkaar vergelijkt waar mensen een fundamenteel ander idee bij hebben lijkt het alsof je het niet goed begrijpt.
Ik denk dat dat eerder ligt aan de onderwater aanname die jij doet over ten eerste over alle gelovigen te praten, dan je ws zonder t door te hebben te beperken tot de Christelijke en dan nog even aan te nemen dat 'vrijwel alle gelovigen' zekerheid hebben over hun godsbeeld.


quote:
Op 19 september 2013 16:27 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Als je over abstracte kunst en fantasy begint lijkt het erop alsof je er ook ‘niet-waar’ bij haalt. Fantasy en abstracte kunst zijn niet ‘theoretisch’ in wetenschappelijke zin.
Wederom een onjuiste aanname.

Ik heb niet al je punten behandeld daar ik t n beetje te druk heb op werk. Daar jij ook niet altijd al mijn punten behandelt ga ik er van uit dat t me vergeven is Mocht je punten die ik gemist heb nog een keer onder mijn neus wrijven: shoot!


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 20-09-2013 16:41 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 20 september 2013 16:21 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Je bent misschien een moderne deist dan http://en.wikipedia.org/wiki/Deism#Deism_today
Maar die geloven toch niet per se in Jezus? En ook niet dat God zich nog actief met t leven bezig houdt?


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-09-2013 17:13 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 20 september 2013 16:41 schreef Fusion het volgende:
Je legt die strenge eis verder ook bij al je andere discussiepartners hier?

Ja.
quote:
Je stelt mij nu dezelfde vraag die ik je eerder stelde: "Waarop baseer je dat dat aannemelijker is dat een concept over God?" Hoe gaan jij en ik bepalen wat aannemelijker is? Ik denk pook dat je blijkbaar de hele experientie aan de kant schuift? Wellicht helpt mijn sort-of-definitie van God hierboven je, want een groot gedeelte is volgens mijn definitie al bewezen Nl het heelal, intelligente wezens, energie etc.

Ik heb nooit gesteld dat snaartheorie aannemelijker (of minder aannemelijk) is dan een concept van een god. Jij echter vindt wel dat jouw concept van een god aannemelijker is dan snaartheorie, of iets van die strekking: "Waarop ik dus 1 zaak eruit pik waarvan ik niet vind dat deze aannemelijker is dan t concept van God (je gaat overigens niet in op mijn frasen over dat je dan eerst t eens zou moeten zijn over de definitie van God).".

Hoe dan ook, jij maakt een claim, en ik wil nog steeds graag weten hoe je die claim onderbouwt. Je hebt de vragen nog steeds niet behandeld, namelijk. Ja, het heelal etc. bestaat Maar dat is niet jouw stelling. Jouw stelling is dat god het heelal is.

En dat vind jij even goed onderbouwd als snaartheorie? Waarom? Welke observaties gaan hieraan vooraf? Op welk framework van reeds bewezen kennis bouwt dit? En hoe verhoudt dit alles zich tot hoe dit met snaartheorie in elkaar zit? Welke stappen moeten ondernomen worden om dit te bewijzen op een niveau wat we ook verwachten van snaartheorie?

Jij maakt zelf de vergelijking met snaartheorie en daarom vraag ik specifiek naar zaken die daarbij horen. Ik weet niet wat je precies bedoelt met "experientie" (wel ongeveer), maar ik vermoed dat dat maar een zeer beperkte rol speelt in de huidige stand van zaken mbt snaartheorie dus dat mag je van mij achterwege laten.
quote:
Welke christelijke God? Die van de RK? Die van de Vrijzinnigen? Dij van mij?

Wat je daar schetste was toch juist jouw concept van god? Je hoeft niet uit te leggen hoe jouw concept van god samenhangt met jouw concept van god in ieder geval

Die van de RK lijkt me een mooie om het mee te vergelijken, ja
quote:
Oke duidelijk. Ik prober n voorbeeld te geve: we hebben nog nooit een zwart gat waargenomen. We hebben de theorie die uitkomt op t bestaan er van. En qua observaties zien we alleen maar de effecten van een zwart gat op haar omgeving. Verschilt dat zo veel met het concept van God?

Ik vind dat verschillen, ja. Met het concept van een mainstream christelijke god bedoel ik dan Ik weet niet van consistente observaties wat op een dergelijke god zou wijzen.

Overigens, ter informatie ende lering: http://www.space.com/21866-black-hole-event-horizon-telescope-technology.html Mogelijk gaan we nog wat meer van de effecten 'zien'.
quote:
Ik denk dat dat eerder ligt aan de onderwater aanname die jij doet over ten eerste over alle gelovigen te praten, dan je ws zonder t door te hebben te beperken tot de Christelijke en dan nog even aan te nemen dat 'vrijwel alle gelovigen' zekerheid hebben over hun godsbeeld.

Ik sprak volgens mij nergens over alle gelovigen (zie ook "Nee. Ik suggereer wel dat een groot deel van de gelovigen erg zeker weten hoe het zit wat betreft het concept van hun god."). Dat het hier over een/de christelijke god gaat tenzij iemand specifiek duidelijk maakt dat dat niet zo is (of het logisch uit het gesprek volgt, zoals als het over *jouw* god gaat) lijkt me an sich logisch.

Maar goed, denk je dan dat het niet klopt dat vrijwel alle gelovigen zekerheid hebben over hun godsbeeld? Zekerheid in de zin dat men "established theories" als zekerheid ziet, dus geen absolute zekerheid maar wel het soort zekerheid wat er toe leidt dat men niet meer zomaar het idee in twijfel trekt
quote:
Wederom een onjuiste aanname.

Ja, dat blijkt. Ik raak in de war als er allerlei zaken worden bijgehaald die er niet toe lijken te doen
quote:
Op 20 september 2013 16:41 schreef Fusion het volgende:
Maar die geloven toch niet per se in Jezus? En ook niet dat God zich nog actief met t leven bezig houdt?

Niet per se, ja. Maar kan wel. Is een niet bepaald uniforme stroming

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 20-09-2013 17:18]


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 21-09-2013 19:38 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

iemand ooit van Modekngei gehoord?


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-09-2013 19:42 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Nope. Wasda?


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 21-09-2013 20:03 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

een religie uit Palau.

net grindcorebandje gehoord die daar vandaan komen

en ginds is dat een religie



signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-09-2013 20:09 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Ik las even "en grind is daar een religie"


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 21-09-2013 20:10 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

stel je voor


signature


Dying Embrace
Usericon van Dying Embrace
Posted 22-09-2013 9:00 by Dying Embrace Profiel van Dying Embrace



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-09-2013 0:16 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos



signature


Dying Embrace
Usericon van Dying Embrace
Posted 01-10-2013 18:00 by Dying Embrace Profiel van Dying Embrace




Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 01-10-2013 20:11 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

And He rises


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 01-10-2013 20:47 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

and than he died again!


signature


Lijdend Voorwerp
24/7 F5-en
Usericon van Lijdend Voorwerp
Posted 02-10-2013 8:29 by Lijdend Voorwerp Profiel van Lijdend Voorwerp

Dergelijke plaatjes posten in een dergelijk topic zou verboden moeten worden.


Op 10 januari 2005 19:47 schreef kwelgeest het volgende: Geen idee of jij het tof vindt maar je kan'm anders zeker voor meer doorverkopen.


spectre
Usericon van spectre
Posted 02-10-2013 9:51 by spectre Profiel van spectre



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 02-10-2013 10:27 by Mark Profiel van Mark

Of er moet toch minstens een spoiler alert bij geplaatst worden.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-10-2013 12:35 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 1 oktober 2013 20:47 schreef Hypnos het volgende:
and than he died again!
Dan heb jij een andere Bijbel gelezen dan ik


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 02-10-2013 12:42 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

niemand kan overleven in de stratosfeer!


signature


Dying Embrace
Usericon van Dying Embrace
Posted 08-10-2013 19:16 by Dying Embrace Profiel van Dying Embrace

Men heeft weer wat in Kerkendam :')



Geen Halloween in Werkendam door SGP


Schoolkinderen in het Brabantse Werkendam mogen volgende week geen Halloween vieren.

Het college van burgemeester en wethouders laat weten dat allerlei geplande activiteiten volgende week doorgaan onder een andere noemer, namelijk 'Herfstweek'.

De gemeente laat verder weten geen ''draconische verkleedpartijen" of ''griezelige aspecten" meer aan de activiteiten te verbinden. De geplande spook/speurtocht lijkt daarmee van de baan. Tegen een speurtocht met spelletjes als bowlingen in het donker en het oplossen van puzzels heeft de SGP geen bezwaar.

Gemeentelijke jongerenwerkers hadden onder meer een spooktocht voorbereid om Halloween te vieren, maar dat schoot de SGP in het verkeerde keelgat. De partij vindt het onwenselijk om de jeugd van Werkendam te confronteren met ''gewaden van duivelen, 'levende doden' en dergelijke zeer verwerpelijke uitingen".

Invloed

Fractievoorzitter Theo Meijboom van de SGP laat weten blij te zijn dat het college naar zijn argumenten heeft geluisterd. Hij wil de jeugd van Werkendam niet blootstellen aan de kwalijke invloed van dood en horror.

Door: ANP / Nu.nl

[Dit bericht is gewijzigd door Dying Embrace op 08-10-2013 19:16]


HierIsMike
Usericon van HierIsMike
Posted 08-10-2013 19:20 by HierIsMike Profiel van HierIsMikehttp://hierismike.wordpress.com/



En nu allemaal daar naar toe gaan, verkleed als Papa Emeritus II.



jeroen83
Usericon van jeroen83
Posted 08-10-2013 19:50 by jeroen83 Profiel van jeroen83

Vreemd dat ze iets tegen 'levende doden' hebben, daar draait toch het hele christendom om?

[Dit bericht is gewijzigd door jeroen83 op 08-10-2013 19:50]


Never have so many sacrificed so much for so few


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 08-10-2013 19:53 by MR. N Profiel van MR. Nhttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 8 oktober 2013 19:50 schreef jeroen83 het volgende:
Vreemd dat ze iets tegen 'levende doden' hebben, daar draait toch het hele christendom om?


Boeiender


WMP
Usericon van WMP
Posted 08-10-2013 20:17 by WMP Profiel van WMP

Ik was vanmiddag bij een bedrijf op bezoek voor een presentatie toen ik dit nieuws las. Ik vertelde het tegen een aantal mensen bij dat bedrijf, alleen had ik het over religieuze extremisten met de suggestie dat het moslims betrof. Men ging helemaal los. Toen ik zei dat ik me vergist het en dat het wel religieuze extremisten waren, maar dan van het christelijke soort, was het opeens niet echt een probleem meer. Bizarre ervaring.

[Dit bericht is gewijzigd door WMP op 08-10-2013 20:17]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-10-2013 20:23 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Je boos maken tegen dit soort christelijk gedrag is als "boe" roepen op de Paralympics.


signature


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen