bastianus |
|
|
|
|
Posted 30-10-2024 22:54 by bastianus |
|
|
Ik heb het interview met Van de Beek gelezen, hij kiest ervoor om asielzoekers door een soort economische bril te bekijken. Zo kijkt hij bijvoorbeeld hoeveel kinderen van asielzoekers/statushouders havo-niveau of hoger halen. Zodat ze later meer op kunnen brengen voor de economie.
Wie echter een beetje kijk heeft op het onderwijs aan mensen met een asielachtergrond, weet dat de kinderen met dit leerniveau door de taaleisen en de slechte inburgering veel vaker op praktijkniveau eindigen. Dit terwijl hoogopgeleide immigranten als expats helemaal niet aan taaleisen of inburgeringseisen hoeven te voldoen.
Ook het verkrijgen van een werkvergunning is voor asielzoekers vaak een stuk lastiger, zodat ze bv. gedurende het inburgeringstraject van drie jaar al verplicht in een uitkeringssituatie zitten. En met het nieuwe kabinet en hun 'pestmaatregelen' waardoor inburgering nog moeizamer gaat verlopen, gaat dit niet verbeteren.
Over arbeidsimmigratie heeft Van de Beek trouwens wel een sterk punt, vooral als het om laagopgeleide werknemers gaat (ik weet even geen betere term). Hier vind ik de 'rechtse' invalshoek zelf ook een stuk logischer. Als je namelijk allemaal mensen uit het buitenland hierheen haalt om dit werk op te knappen onder slechte omstandigheden of tegen slechte betaling, creëer je oneerlijke concurrentie voor onze eigen werknemers in Nederland. Zeker als je het behouden van een uitkeringssituatie voor die mensen lucratief houdt ten opzichte van wel werken.
Ik zou er zelf eerder voor kiezen om asielzoekers juist eerder te verplichten tot werk, inburgering te bevorderen en ook kansen te creëren voor die mensen om zich juist zo snel mogelijk nuttig te maken. Door verblijfsvergunningen meer tijdelijk te maken en verblijfssituaties te verslechteren werk je dit juist tegen. Dus in die zin is mijn standpunt eerder 'links'.
Maar ik zou wel meer eisen aan alle immigranten willen stellen. Veldhoven en Eindhoven hier in de buurt bijvoorbeeld zijn compleet vreemde steden geworden, waar zelden Nederlands wordt gesproken. Zowel door het hoge aantal expats als de enorme hoeveelheid lageropgeleide arbeidsmigranten. Stel aan al die mensen gewoon dezelfde eisen als die je aan Nederlanders ook stelt, dus dat ze de gewoontes en mores op het werk kennen, de taal spreken, respect tonen, belasting betalen en zich niet met criminaliteit bezighouden.
Kortom: ik heb moeite met de rechtse kijk op immigratie, waarbij puur naar economische verdienste wordt gekeken. Maar net zo goed met de linkse kijk, die problemen aan de 'onderkant' van de arbeidsmarkt of in de criminaliteit bagatelliseert.
Volgens mij is migratie geen politieke zaak, maar gewoon een gegeven dat net zo oud is als de mensheid zelf. Of dat nu met vluchtmotieven of uit economische overwegingen is. Zeker met de recente globalisering zal dat zo zijn. Extra grenscontroles en minder permanent verblijf zal eerder mensensmokkel stimuleren en minder gemotiveerd maken dan iets oplossen. Maar problematiek bagatelliseren zorgt voor minder begrip bij de eigen bevolking, en werkt ook averechts.
Ik denk dat we niet gebaat zijn bij 'wetenschappers' die de feiten kiezen die passen bij een standpunt dat ze willen vertegenwoordigen. Dan doel ik op Van de Beek, die alles met opleidingsniveau of economische opbrengst wil laten samenhangen. Maar ook op Lucassen, die alles veel rooskleuriger voorstelt door zijn 'feiten' uit te kiezen.
Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.
|