IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Daar waar Hypnos LEDstrips onder zijn auto bevestigt (auto topic) Vorige pagina | Volgende pagina
Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 16-10-2020 21:03 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

Ja, dat scheelt wel, dat het geen examen is. Aan de andere kant: zelf houd ik van examens. Dan is het hleder wat er van je verwacht wordt en kun je (vrij) objectief vaststellen of iemand geslaagd is of niet.



F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 16-10-2020 21:10 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ja, dat is een stuk duidelijker, ja. Mee eens. Ik had liever een examen gehad, idd.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 17-10-2020 17:28 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

Vandaag nog eens een stukje in een Giulia Quadrifoglio kunnen rijden. Zo'n ding mòet ik hebben. Vind ze nog wel wat te duur, maar zo'n ding gaat er komen. Volkomen absurd apparaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 17-10-2020 17:28]



Schweinhein
Usericon van Schweinhein
Posted 19-10-2020 17:52 by Schweinhein Profiel van Schweinhein

Was je te laat om een Alfa Romeo Giulia GTAm uit de beperkte oplage van 500 stuks te scoren?



Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 19-10-2020 19:13 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 19 oktober 2020 17:52 schreef Schweinhein het volgende:
Was je te laat om een Alfa Romeo Giulia GTAm uit de beperkte oplage van 500 stuks te scoren?




Vooral te armlastig.



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 20-10-2020 18:44 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

Vorige week over een Kia Stinger staan kwijlen, gvd wat een mooie bak, en al helemaal voor een Aziaat.


Je moeder.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 21-10-2020 17:26 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

Ja, tof ding is dat. Helaas compleet uit de markt geprijsd, en dus een witte raaf.



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 21-10-2020 22:25 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

Ja erg jammer. M'n zoon had hem vanuit de auto gespot bij de Kia dealer, gelijk even langs gegaan, hij is fanatiek autospotter. Wel knap dat een koter van 7 vanaf een afstand van 100 meter zo een Stinger uit een bult geparkeerde auto's scant.

Was wel de viercilinder overigens, de zescilinder is helemaal zeldzaam verzuchtte de monteur. Ooit op een dag...

De 4CV is nu verkocht, voorlopig even geen oldtimer meer maar de ruimte benutten voor speelgoed van de koters.


Je moeder.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 22-10-2020 20:06 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

Die auto verdient echt wel de V6. Sowieso, viercilinders. Meestal wel heel erg meh. Heb er zelf ook nog een paar hoor, en er komen er denk ik ook nog wel een paar bij. Maar toch, diep in mijn hart sta ik nog altijd achter de sticker die ooit achterop één van mijn circuit-auto's zat: "viercilinders zijn voor motorfietsen".



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 22-10-2020 20:59 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/





Het liefst heb ik twee viercilinders, en dan tegenover elkaar in V vorm. Qua viercilinders, ik zou nog wel eens een Mini Cooper S van de eerste generatie nieuwe mini's willen hebben. Wel ander uitlaatje eronder dan ipv die bierblikjes.

[Dit bericht is gewijzigd door karnivoor op 22-10-2020 21:00]


Je moeder.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 03-11-2020 19:21 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

V8-motoren, ik weet het niet. Een flatplane V8 is altijd geweldig, een crossplane V8 kan ook zomaar een lui onding zijn. Dan zit ik eerder in het V10-kamp, maar ja, er zijn maar verdomd weinig acceptabele auto's gebouwd met een V10.

Ondertussen moet ik wel weer nodig een keer een auto er bij kopen. Geen Elise of iets dergelijks, want hij moet voor nu even buiten kunnen slapen. Misschien een keer een soort auto wat ik echt nog nooit gehad heb. Een Clio III Phase2 RS Cup of Trophy, in Jaune Sirius of Vert Alien, met Recaro-stoelen. Zoiets.



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 03-11-2020 21:27 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

Twingo RS!


Je moeder.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 03-11-2020 22:04 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 3 november 2020 21:27 schreef karnivoor het volgende:
Twingo RS!


Mja, dat is hem nèt niet voor mij. Heb er recent wel een rondje mee gedaan omdat-ie samen met de Clio en de Mégane III RS op mijn shortlist staat. Het is heerlijk gooien en smijten met zo'n ding. Maar ik zit er nèt niet lekker in, en ik word er om een of andere reden niet zo vrolijk van als zou moeten. Van zo'n Cliootje word ik dat wel, al zit je daar ook niet ideaal in, maar dat ding past me toch als een op maat gemaakte handschoen. Gek genoeg geen gele te vinden op het moment.



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 04-11-2020 8:37 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Maestro, 3 gerelateerde vragen

1) we willen alles zoveel mogelijk elektrisch rijden, maar hoor dat een benzinemotor niet te lang mag stilstaan niet goed voor de benzine of de motor of beide oid. Klopt dit en zo ja, wat is de minimale frequentie dat de benzinemotor moet rijden?

2) als een benzinemotor dus niet zo heel vaak tijdt, hoe en hoe lang moet ie warm draaien om geplankt te mogen worden? Ik heb begrijpen dat stilstaand warm draaien slecht is, dat je beter gewoon direkt langzaam kunt rijden en dan na ca 5 minuten rustig rijden hij warm genoeg is om bijv even te planken?

3) is het slecht voor de motor als de keren dat de benzinemotor rijdt korte stukjes zijn van zeg pak het beet 20 kilometer?

Dank u namens de feestcommissie!


When your people matter, menstrual health matters


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 04-11-2020 9:09 by BenKnuckles (Speciaal lid) Profiel van BenKnuckles

Ben ook wel benieuwd naar de antwoorden. Er werd mij via dorpspraat altijd verteld dat bovenstaande zaken vooral gelden voor diesel en dat het bij benzine "minder uitmaakte".


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 04-11-2020 10:09 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Een Twingo. Daar stap je niet in, die trek je aan.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 04-11-2020 17:37 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 4 november 2020 8:37 schreef Fusion het volgende:

1) we willen alles zoveel mogelijk elektrisch rijden, maar hoor dat een benzinemotor niet te lang mag stilstaan niet goed voor de benzine of de motor of beide oid. Klopt dit en zo ja, wat is de minimale frequentie dat de benzinemotor moet rijden?



De motor redt zich wel. Een motor moet al wel echt heel lang stilstaan wil dat echte problemen opleveren, maar een vuistregel met bewegende techniek is altijd wel dat stilstand achteruitgang is. Je mag overigens aannemen dat de fabrikant van een hybride-auto dit meeneemt in de ontwikkeling. Zo'n auto zal dan om de zo veel tijd echt wel de benzinemotor even starten als dat nodig is. Wat wel een feit is, is dat moderne benzine best troep is door het bijmengen van ethanol. Daardoor gaat 'staande' benzine door de tijd heen achteruit. Je moet dus af en toe een tankje leegrijden. E5 tanken is beter dan E10 tanken, want daar zit minder ethanol in, soms zelfs helemaal gene ethanol (volgens mij is BP Ultimate nog ethanol-vrij). Het zou me niet verbazen als E5/Euro98 sowieso de adviesbrandstof voor jouw auto is.


quote:
Op 4 november 2020 8:37 schreef Fusion het volgende:



2) als een benzinemotor dus niet zo heel vaak tijdt, hoe en hoe lang moet ie warm draaien om geplankt te mogen worden? Ik heb begrijpen dat stilstaand warm draaien slecht is, dat je beter gewoon direkt langzaam kunt rijden en dan na ca 5 minuten rustig rijden hij warm genoeg is om bijv even te planken?



Dat staat los van vaak of niet vaak rijden. Een benzine- (nou ja, elke verbrandingsmotor) wil eerst op bedrijfstemperatuur zijn voor er geplankt kan worden zonder verergerde slijtage. Stationair draaiend hoeft een motor nauwelijks arbeid te leveren, en dus warmt hij dan niet snel op. Daardoor blijft hij lang op de koudstartmapping lopen en loopt hij effectief op een rijker mengsel (denk maar eens terug aan de ouderwetse choke). Dit verbrandt echter niet volledig, maar slaat deels neer op de cilinderwanden. Daar spoelt het dan je oliefilm deels weg en verdwijnt in het carter, met directe slijtage tot gevolg enerzijds, en indirecte schade anderzijds door verminderende oliekwaliteit. Met gematigde belasting (vuistregel uit lang vervlogen tijden die nog altijd opgaat: niet meer dan half gas, niet meer dan 3000rpm voor een benzinemotor, 2000rpm voor een diesel - normaal autorijden in de bebouwde kom dus) de zaak opwarmen is beter. Zodra de koelvloeistof zo'n 80 graden is kom je uit de koudstartmapping (hangt een beetje van de auto af natuurlijk). Dan is-ie nog niet door en door warm om te planken, want dat is-ie pas als de olietemperatuur een graadje of 90 is. In jouw auto kun je dat denk ik wel op een display naar voren halen. Zo niet, ga er van uit dat je minimaal een kwartier moet rijden om de olietemperatuur een beetje in die richting te krijgen, vaak nog wel wat langer ook. Hoe meer olie en koelvloeistof er in een motor zit, hoe langer het typisch duurt. Ter info: toevallig vandaag met een Volvo FH gereden en dit gemonitord in stop&go stadsverkeer. Dat ding weegt 31 ton en moet dus best een beetje werken bij het verkeerslicht, maar na een kwartier is de koelvloeistof nog maar net 70 graden. Dat is natuurlijk niet representatief voor een personenwagen, want er zìt me een plas olie en koelvloeistof in zo'n 13-liter dieselmotor... Maar goed, het punt is duidelijk. Hoe groter de motor, hoe meer olie en koelvloeistof, dus hoe langer het duurt.

quote:
Op 4 november 2020 8:37 schreef Fusion het volgende:
3) is het slecht voor de motor als de keren dat de benzinemotor rijdt korte stukjes zijn van zeg pak het beet 20 kilometer?



Ja dus, zie bovenstaand verhaal. Je motor wordt dan zelden door en door warm. Een motor is bedoeld om op bedrijfstemperatuur goed te werken en weinig te slijten. Al die verschillende metaallegeringen in je motor hebben namelijk andere uitzettingscoëfficiënten en het idee is dus dat de toleranties op bedrijfstemperatuur zo goed mogelijk zijn. Alle andere toestanden zijn dus minder goed. De koude start en de opwarmfase zijn verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de mechanische slijtage, ook al omdat de olie dan nog relatief dik is.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 04-11-2020 17:39]



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 16-11-2020 20:19 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Hela! Helemaal gemist deze. Fantastisch uitgebreid antwoord, dank man! Goed te volgen en helemaal duidelijk. En ja, wij moeten Euro98 tanken. Meestal is dat idd BP Ultimate.

Thanks dude!


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 16-11-2020 20:19 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Oh en we kunnen eindelijk thuis opladen. Wat een luxe


When your people matter, menstrual health matters


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 28-11-2020 12:38 by XXL Profiel van XXL

Godkolere.

Dat je bij een onterechte parkeerboete per post bezwaar moet maken en dit niet gewoon digitaal kan is toch werkelijk niet meer van deze tijd.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 28-11-2020 12:39]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 01-01-2021 9:47 by XXL Profiel van XXL

Huh. De wegenbelasting is aangepast?

Gewichtsklasse is nu verdeeld in blokken van 400 kilo ipv 100 waardoor ik per maand 7 euro minder betaal voor mijn oude vervuilende diesel?



Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 05-01-2021 11:42 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

@Negatieveling: is bij jou het fenomeen bekend dat blijkbaar bij sportieve auto's de banden en ehm afstelling of whatever zo zijn dat als je met koude banden langzaam uit parkeerstand wegrijdt onder een scherpe bocht, je over de banden glijdt en een soort schokkerige besturing ervaart?


When your people matter, menstrual health matters


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 05-01-2021 11:43 by Slegthyd Profiel van Slegthyd

Dat noemt men een vrouwelijke rijstijl.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 05-01-2021 12:36 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 5 januari 2021 11:42 schreef Fusion het volgende:
@Negatieveling: is bij jou het fenomeen bekend dat blijkbaar bij sportieve auto's de banden en ehm afstelling of whatever zo zijn dat als je met koude banden langzaam uit parkeerstand wegrijdt onder een scherpe bocht, je over de banden glijdt en een soort schokkerige besturing ervaart?


Staat los van sportief of niet. Wat er gebeurt: als een auto de bocht omgaat, leggen de wielen in de binnenbocht een kortere weg af dan die in de buitenbocht, en het binnenste sturende wiel legt een cirkel af met een kleinere straal dan het sturende wiel aan de buitenkant.

In theorie legt de auto een cirkelbaan af bij het sturen, en dan is er dus ook een middelpunt voor die cirkel. Vanuit dat middelpunt trek je dan in bovenaanzicht lijnen door de wielen heen; daarmee krijgt ieder wiel een eigen bochtstraal. Om een sturend wiel dan perfect te laten 'rollen', met het altijd haaks op die straal staan, en dat kan alleen maar als het binnenste wiel meer stuurt dan het buitenste. De standaard-manier om dat goed te benaderen heet het Ackermann-principe. Daar zit een 'maar' aan, en dat is dat dit een statische methode is die uitgaat van allemaal oneindig stijve draaipunten.

In de wielophanging van een auto zit heel veel rubber en heeft het een invloed op het ander, dus niks is oneindig stijf. Daar gaat je Ackermann-principe al. Sterker nog, bij vrijwel alle moderne auto's worden de rubber bussen in de wielophanging zo ontworpen dat ze in bepaalde richtingen een beetje meegeven, zodat je 'passief sturende' effecten krijgt, waardoor de auto bijvoorbeeld iets stabieler wordt of juist iets agieler wordt (ontwerpkeuze). Dit gaat ten koste van de zuivere Ackermann-geometrie, en dit effect is over het snelheidsbereik variabel (bij parkeersnelheden vrijwel nul, op hegere snelheid/hogere dwarsversnelling steeds sterker). Dan maak je eigenlijk altijd de keuze om op snelheid zo goed mogelijk te rollen (dan nut je de grip van de band beter uit en ben je zuiniger), en ontwerp je de geometrie dus aan de hand daarvan.

De trade-off is dat er bij lage snelheid, als de 'compliance' in die rubbers geen rol speelt, altijd een (voor)wiel is dat een beetje wringt. En dat voel/hoor je, vooral in parkeergarages met gladde vloer (daar piept het rubber, op een klinkerparkeerplaats voel je het in je stuur en hoor je geen gepiep). De ene band zal je dat in het stuur duidelijker laten merken dan de andere, en een 'sportieve' band zal dat misschien wat meer doen - maar ook dat is geen wet van Meden en Perzen. Hoe langer de wielbasis, hoe meer je het ook zult merken omdat een auto met lange wielbasis nou eenmaal minder graag de hoek om wil. Op mijn ouwe Mercedes (lange wielbasis) heb ik Nokian M+S-banden gehad, die hadden het heel erg, en nu zitten er Michelin-winterbanden op en daar merk je er niks van. Op de vadsige Datsun (kortere wielbasis en verhoudingsgewijs grote spoorbreedte) en mijn Alfaatjes (nog kortere wielbasis) maakt het allemaal niet zo veel uit, al heb ik op de Alfaatjes dan weer veel negatief camber op de vooras staan wat ook weer wat doet.

TL;DR: wat je hoort/voelt is normaal.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 05-01-2021 12:37]



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 05-01-2021 12:55 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Weer wat geleerd, dank Negi! Altijd een genot om je toelichtingen te lezen. Ook wel fijn dat de dealer dus niet uit zijn nek lulde. Het is volgens mij ook zo dat sommige banden zich meer vastzuigen aan de grond en daardoor dit effect nog versterken of zoiets las ik net. Anway, dank


When your people matter, menstrual health matters


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen