|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
https://www.nu.nl/economie/6204091/daling-autoverkopen-zet-door-in-mei.html Is dat vreemd ofzo? Alles wordt in noodtempo fors duurder dus een nieuwe auto wordt ook vaak nog even uitgesteld. Of men kiest toch voor een 2e hands want goedkoper. En dan hebben we het nog niet over die achterlijke levertijden, soms wel meer dan een jaar, door de welbekende chiptekorten. Je moet het geduld maar hebben. Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|
https://www.lotuscars.com/nl-BE/eletre?utm_source=facebook-instagram&utm_medium=cplc&utm_campaign=traffic-eletre&utm_content=B_Visual-shoot_BE_NL&utm_creative_format=PPL_Photo_1x1&utm_marketing_tactic=traffic nieuwe Lotussen (Loti?) ffffuuuuu die SUV meuh, deze ... https://www.lotuscars.com/nl-BE/evija/ [Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 02-06-2022 11:19] signature |
|
quote: Afgelopen week een paar rondjes met zo'n ding kunnen doen. Vooral meh. Ja, het komt hard van zijn plek. Maar jeetje, het ding weegt duidelijk zo veel als een middelgrote planeet. Je voelt bij de eerste de beste forse lastwissel overduidelijk hoe hard de techniek bezig is om al die massa in het gareel te houden, hetgeen (toegegeven) wonderwel goed lukt. Keerzijde is een volledig synthetische rijbeleving: jouw eigen input lijkt niet bijzonder bepalend voor wat het ding uiteindelijk doet. Je mag met alle systemen meerijden en onderwijl globaal aangeven welke kant je op zou willen en hoe veel snelheid je daarbij mee zou willen nemen. Een beetje gechargeerd natuurlijk, en niet een exlusief probleem van deze auto of elektrische auto's in het algemeen, maar van een BMW verwacht ik toch meer dan dat, ondanks dat ze al jarenlang steeds meer deze kant op gaan - mijn verwachtingen voor een nieuwe M3 met xDrive zujn ook niet al te hooggespannen. Dikke kans dat het veel hierop lijkt, maar dan met een kunstmatige vroem- en gorgelgeluiden. Jammer voor een dinosaurus als ondergetekende, leuk voor veruit de meeste normale mensen. [Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 05-06-2022 20:04] https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
Mijn bezwaar is dus eigenlijk dat juist iedereen het ding op de limiet kan rijden. Willens en wetens als een hork insturen, te veel gas geven en laat het maar gebeuren - het zal wel goedkomen. Tenzij je natuurlijk 200% vraagt van wat mogelijk is, dan vouw je zo'n auto alsnog op. Maar als je 110% vraagt, waar je vroeger onherroepelijk achterstevoren mee door een heg kwam zeilen met een klein beetje poep in je broek, komt het allemaal goed, ga je gewoon hard met zo'n ding en lijk je een hele held. [Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 06-06-2022 18:41] https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
yup. Daarnet eens geprobeerd. +90% opgeladen, op een verlaten parking (feestdag hier), overal kletsnat, Sport Boost opgezet (hoogste stand) en full throttle ... brak uit links en rechts meteen automatisch gecorrigeerd pattineerde bijna niet ik moest echt tegendraads sturen (nadien, niet plankgas) om uit te breken. Deed me denken aan actieve lane assist zonder lane. Nuja, ik heb hem niet gekocht om mee te spelen, wel voor de launch, om sneller van punt A naar punt B te komen op gewestwegen met lichten en omdat het kan. Dus ik klaag niet. Veel leukere dingen die ook nog een fiscaal aantrekkelijk zijn kon ik me niet veroorloven (veel zijn er ook niet voor zover ik weet). Vorige maand 150 euro bespaard op benzine vs elektriciteit via de zonnepanelen als ik regeltje van drie doe tov de kilometers. En qua TCO zit ik niet zo heel erg veel hoger meer dan de Renault Mégane RS (CO²>200 gr is in BE sowieso maar 40% aftrekbaar, ook de benzine die je dan verbruikt én de kosten zoals verzekering en onderhoud)) + de doorverkoopwaarde is veel hoger ingeschat. De RS trouwens nog verkocht voor 22K. in 2018 28K voor betaald (kwam van 34K maar was showroommodel). Auto's blijven een goeie investering. [Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 06-06-2022 19:17] signature |
|
Is deze aanschaf mede mogelijk gemaakt door bitconnect inkomsten? We zijn klaar |
|
Onrechtstreeks wel heeft me namelijk doen inzien dat er minder volatiele dingen bestaan die minstens even lucratief zijn. hard werken en zo. signature |
|
Wat is er toch mis met de huidige automarkt? Die schamele 84 pk valt wellicht nog wat te chippen want alles onder de 100 komt amper nog van zijn plek. Maar dan nog zit je met mogelijk een zooi storingmeldingen vanwege de euro 6 technologie en de nodige 'gebruikssporen' rondom. En dan toch nog zo'n 9500 ex btw vragen. https://www.autowereld.nl/volkswagen/transporter/l1h1-2-0-tdi-84pk-economy-airco-36724126/details.html [Dit bericht is gewijzigd door XXL op 11-06-2022 14:42] Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Wat een vouwdoos. En een 5-bak. :') [Dit bericht is gewijzigd door Natural Disaster op 11-06-2022 14:55] Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|
quote: 6 bak zit er pas in vanaf 140 pk. Lekker belangrijk ook als je het grootste deel van de tijd toch maar 100 mag rijden. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Vandaag was een mooie dag. De zon scheen, we waren op de testbaan, en we konden tijdens een kop koffie wat engineers van een ander bedrijf helpen met een reservekabeltje en wat ander spul dat we bij ons hadden. Aardige gasten ook. Of we, als we tijd hadden, ook een keer een rondje in 'hun' Evora 410 Sport en GR Supra wilden doen, konden ze wat extra data loggen met andere bestuurders. Nou, vooruit dan, ik ben de beroerdste niet. Enige vervelende is dat ik nu die beide auto's heel graag wil hebben. Duur geintje. https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
https://www.ad.nl/auto/kleinste-brandblusser-ter-wereld-moet-onblusbare-elektrische-auto-veilig-maken-br~afc54a2d/ Dat werd tijd ook dat ze zoiets hebben verzonnen. Beter! "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" |
|
Fik in Lithium-ion batterijen is wel echte narigheid. Zou mooi zijn als dit een probaat middel blijkt te zijn, want als je ziet hoe plotseling en hoe snel bijvoorbeeld een complete stadsbus in rook opgaat... yowza. https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
Verder zou 'thermische zekering' uiteraard een betere omschrijving zijn dan brandblusser. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
quote: Correct. Als de temperatuur te hoog wordt activeert zo'n ding sprinklersystemen van ondergrondse garages, in fabriekshallen en in de maritieme industrie zoals in het artikel staat. Maar blussen doet het ding zelf helemaal niks. Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." |
|
quote: Nou ja, hij blust natuurlijk geen uitslaande brand. Maar hij blust wel degelijk eventuele vonkoverslag of een beginnend brandje op de locatie van de oververhitting. Een reguliere thermische zekering doet dat niet, die knalt er uit maar als het dan op die plek al brandt, brandt het ook verder. Zie de site van JOB, de fabrikant: https://www.job-group.com/en/products/e-bulb Daar zie je ook een pure thermische zekering, dat heet bij hen een Thermo Bulb. Dan zie je ook nog een wat opgeschaalde E-Bulb (AMFE), wat in feite een Thermo Bulb met een geïntegreerde brandblusser is. Er zit denk ik ook nog wel een uitdaginkje hier en daar qua implementatie. Zoals die E-Bulb nu gemaakt is, is hij vooral bedoeld om in relatief kleine enclosures te functioneren, waar PCB-tjes in gemonteerd zijn. Als ik het in de gauwigheid goed zie, enclosures tot een litertje of twee - voor grotere kasten wordt de AMFE dan gebruikt. De spanningen en stroomsterktes zijn ook nog beperkt tot 250Vac en 16A. Dikke prima voor veel industriële automatisering zoals PLC's. Maar een batterijpakket in een elektrische auto of voor mijn part een elektrische fiets is een gelijkspanningsbron, en in een auto is dat typisch 400Vdc met enkele uitzonderingen op 800Vdc (al zou dat wel eens de facto een nieuwe standaard kunnen gaan worden), en de stromen kunnen honderden Ampères zijn. Dat schaalt niet echt lekker, en zo'n pakket is natuurlijk ook een flink stuk groter dan de enclosure voor een PCB-tje. Een reuze-E-Bulb of AMFE, dus... Natuurlijk bestaat zo'n batterijpakket uit aan elkaar geknoopte cellen van (volgens mij) 3.6 of 3.7Vdc nominaal. Dan zou je per cel, module of andere clustering wel zo'n E-bulb in kunnen bouwen maar dat wordt best een lelijk packaging-probleem. En het is duur - besef dat in de auto-industrie bij de kostprijs van veel componenten naar centen, soms zelfs tienden daarvan wordt gekeken. Vergeet ook niet dat in de auto-industrie werkelijk àlles tot in de n-de graad getest, gevalideerd en gecertificeerd moet worden, tel daarbij op dat een auto een heel nare plek is voor componenten om te wonen qua bedrijfsomstandigheden, en het zal denk ik best eventjes duren voor BEV's massaal aan de E-Bulb gaan - tenminste, de E-Bulb zoals die nu op de site van JOB beschreven staat. https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
Ondertussen maakt de Elise een jaar deel uit van de vloot. Na er in alle seizoenen mee gereden te hebben begin ik hem (haar?) eindelijk een beetje goed in de vingers te krijgen. Uitdagend autootje. Helemaal verliefd hier. https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
Nou. dat wordt denk ik een nieuwe uitlaat voor mijn vriendin. Wel op kosten van de verzekering hoop ik. Tijdens ons weekendje Duitsland hebben ze een oostblokker geboeid afgevoerd die op heterdaad betrapt werd toen hij bezig was met een snijbrander de katalysator er onder weg te halen. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Ik dacht dat je vriendin een persoon was maar het is een auto? |
|
Tussen half 4 en kwart voor 4 's middags ook gewoon. Hondsbrutaal. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Hier deed iemand dat een paar maanden geleden en toen viel de auto op zijn teringleier. Die hebben ze er dood onder vandaan getrokken. Instant karma. https://www.ad.nl/rotterdam/man-die-overleed-nadat-krik-wegzakte-wilde-waarschijnlijk-katalysator-stelen~ad807dbe3/ |
|
Vakkundig ook nog trouwens. Netjes de pijp van de denper doorsnijden zodat het koppelstuk heel blijft. En welja. Tegen de buren gewoon keihard volhouden dat hij aan het klussen is aan ZIJN auto. Net om de hoek van de straat vonden ze zijn fiets nog terug met in de fietstas nog de katalyator van een Kia. Ik wist helemaal niet dat die krengen momenteel zo in trek zijn, [Dit bericht is gewijzigd door XXL op 01-08-2022 0:47] Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
quote: Is al een tijdje zo vanwege het platina, rhodium en palladium wat er in zit. Het is efficiënter om het kant-en-klaar onder een auto uit te halen dan het artisanaal te winnen. Laatst zelf ook maar eens de hoekjes met katalysatoren in de schuur en werkplaats leeggehaald en naar de oud-ijzerboer gebracht. Toch weer ettelijke honderdjes in ca$h opgehaald. Priussen (Prii?) van de tweede/derde generatie hebben zo ongeveer de makkelijkst toegankelijke katalysatoren van alle auto's, en er zit ook nog eens relatief veel van die materialen in (en dan vaak nog relatief ongeschonden ook), dus daar is diefstal echt schering en inslag. [Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 01-08-2022 19:28] https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
Zoiets had ik inmiddels meegekregen, ja. En dan denk je: waarom al die moeite voor dat beetje geld? Een snel rekensommetje leert dan dat je met 2 of 3 van die dingen per dag maandelijks een bedrag binnenharkt waar je als eerlijke werker eind van de maand niet mee thuis komt. [Dit bericht is gewijzigd door XXL op 01-08-2022 19:57] Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |