IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Auteur:
Topic : Democratie is enkel democratie onder linkse voorwaarden [politiek topic] Vorige pagina | Volgende pagina
Sater
Usericon van Sater
Posted 21-06-2025 17:16 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Jeetje wat een lap tekst. Zeker te warm om naar buiten te gaan?

Even cherrypicken.

quote:
Op 21 juni 2025 14:23 schreef KwelgeestIV het volgende:
Carl Schmitt heeft het juist niet over goed en fout (kwaad?), maar over vriend en vijand. De vijand is diegene die met zijn zijn jouw zijn bedreigt. En daarmee komen we eigenlijk wel tot een crux hier. Dat voor zowel Israël en de Palestijnen geldt dat het zijn van de een het zijn van de ander in weg zit, dat lijkt me duidelijk.

Klopt, helemaal gelijk. Je legt min of meer mijn gedachtensprong uit, maar die had ik niet opgeschreven. Twee weken terug nog een - helaas matig - theaterstuk over de beste man gezien, waarin Hans Dagelet Schmitt vertolkt.

quote:
Men probeert de aanval van Israël op Iran los te weken van haar historie en context, maar het is gewoon een volgende, logische en legitieme stap binnen een reeds lopende strijd. En het is niet zo, anders dan bij Hamas op 7 oktober, dat de aanval van Israël op Iran beestachtig en wreed zonder precedent was, dat het een paradigmabreuk in de historie betekent. Israëlische burgers liggen al jaren onder vuur door Iraanse agressie en raketten. Israël, zoals reeds opgemerkt, beperkt zich zoveel mogelijk toch legitieme doelen. Iran en haar proxies niet. Israëlische burgers, Joods en niet-Joods, worden al jaren door Iron Dome tegen Iran beveiligd. Daarom is het saboteren van Iron Dome, zoals Piri wil geen legitieme Israël-kritiek of drukmiddel, maar aan antisemitisme grenzende kwaadwillendheid.

Klink heel logisch wat jij schrijft, maar ik weet oprecht niet hoe ik alle berichtgeving rondom dit conflict op waarde moet schatten. Dat Israël burgerdoelen in Gaza bombardeert, klinkt als een oorlogsmisdaad, maar dan lees je elders weer dat dit alleen maar is vanwege de 'human shield' policy van Hamas en klinkt het weer minder onterecht. Ik kan er simpelweg geen wijs uit worden wat in welke mate waar is. Zonder complotdenker te willen zijn, komt de oorlog in Iran Netanyahu natuurlijk ook wel erg goed uit om en wat de bewering van aanwezige massavernietingswapens waard is, is na Irak in 2003 ook enigszins gedevalueerd. Waarmee ik niet zeg dat ik het per definitie niet geloof.

Ik ben vast te pacifistisch of naief, maar zou toch denken (hopen) dat een andere Israelische regering misschien op een andere, minder gewelddadige, manier dit conflict zou benaderen.

quote:
Ik zeg niet dat links inherent antisemitisch is. Volgens mij is er (bijna) niemand die dat beweert. Maar als we stellen dat een antisemiet iemand is met een grotere hekel aan Joden dan noodzakelijk, dan begint het antisemitisme onder de rode medemens toch endemisch te worden.

Het ging ook niet over inherent, maar doen alsof links nu opeens openlijk de nazidoctrine aanhangt (die post was de aanleiding) is misschien een leuke hyperbool, maar slaat m.i. nergens op.

quote:
Als we ons dan bedenken hoe de afgelopen anderhalf jaar (bepaalde) politici, opiniemakers, duiders en columnisten repeterend eenzijdig, hyperbolisch, ongenuanceerd, vertekend en gekleurd op hun publiek blijven inbeuken hoe fout Israël is, gaat het onderscheid tussen de staat Israël, Israëliërs en Joden snel verloren, en hebben we het hier gewoon over een haathetze. De continuïteit en eenzijdige gekleurdheid maakt dat we het niet meer over (legitieme) Israël-kritiek hebben, maar gewoon over gerichte haat. Dat hebben we al gezien bij de Maccabi-rellen in Amsterdam, opening van het holocaustmuseum, terreur op universiteiten, wat allemaal met de mantel der liefde wordt bedekt, waar met meel in de mond wordt gesproken, en waarbij links, zowel politici als media, geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor hun stemmingmakerij en opzwepende aanmoedigingen middels hun hatelijke berichtgeving.

Ik ontken niet dat de tendensen die jij beschrijft bestaan, maar ik denk wel dat je het belang ervan overschat. Ik vind trouwens wel dat 'links' meer stelling mag nemen tegen de ongenunanceerde uitingen die aan antisemitisme grenzen, maar ik denk niet dat het zwijgen noodzakelijk instemming betekent.

En ik zie nog steeds niet waarom er sprake zou zijn van breed gedeeld antisemitisme als het vooral gaat over daden van Israël. Ik ben meer dan bekend met antisemitisme en welke vormen dit allemaal kan aannemen bij links en rechts, maar heb echt moeite om het hier te zien. Kiest links kant van de verkeerde partij in dit conflict? Dat kun je (men) vinden en is een legitieme mening, maar ik zie er geen jodenhaat in.

quote:
Als we dan kijken dat volgens mensen als Piri blijkbaar onschuldige Israëliërs/Joden maar moeten sneuvelen, om hun waanidee van rechtvaardigheid in het Midden-Oosten af te dwingen, laten we dan gewoon zeggen waar het opstaat: antisemitisme.
Ik vind het sowieso altijd een hallucinant ‘argument’, dat de zelfverdediging van Israël onrechtvaardig zou zijn omdat Israël militair zoveel sterker is [dan de Palestijnen]. Wat denken die mensen nou dan, dat een rechtvaardige strijd alleen is wanneer er aan beide kanten evenveel slachtoffers vallen? Moeten Joden zich dan maar laten afslachten omdat het anders zo zielig is voor de Palestijnen? Dergelijk commentaar is gewoon hopen op dode Joden. In mijn boekje is dat antisemitisme.

Ik vind de motie (die weliswaar kansloos was, maar dat maakt voor het gedachtenexperiment inderdaad niet uit) als strategisch drukmiddel ook mislukt, want als je hem doortrekt naar de praktijk kom je inderdaad op de absurde situatie die jij beschrijft. Maar ik zou toch zeggen 'hopen op dode Israëli's'.

quote:
Die gijzelaars, waarom zou GeenStijl daar niet (steeds) op mogen wijzen?

Dat mag gewoon. Gaat ook niet over het feit dat de gijzelaars nog niet Ik vind het alleen een beetje een kitscherige manier van koketteren om ze allemaal bij naam te noemen. Net als het onverholen ontzag voor Israëls militaire acties. Al kan dat ook mijn allergie zijn, al die huilende moederharten bij de vermoorde kinderen in Winschoten onlang gaven mij ook jeuk.

quote:
Eigenlijk is het ronduit schandalig dat er momenteel geen Nederlandse en Duitse jachtvliegtuigen boven Iran vliegen om dat regime samen met Israël te decimeren.

Dat geldt voor meer schurkenstaten. Maar ja, ik heb ook geen zin om daarvoor onder de wapenen te gaan en ik weet ook niet hoe zo'n land daarna op een normale manier opgebouwd moet worden.

one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe

Tanteloos
Ik vergeef je
Usericon van Tanteloos
Posted 21-06-2025 17:50 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit berichthttp://https://www.youtube.com/watch?v=G7oGx2dImE8

Wacht, een rechtspersoon claimt dat links anti-semitisch is?

Welk een jolijt weer zeg.

Laat het los. Sluit het boek. Kies voor jezelf. Het ga je goed.

Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 21-06-2025 18:38 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

PVDA is van oudsher een arbeiderspartij waar bijvoorbeeld veel Turken op stemmen (ook te zien aan de kieslijst). In die kringen staat Israel altijd al 1-0 achter. Mogelijk speelt dat ook een rol. PVDD is gewoon pacifistisch lijkt me.

I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 21-06-2025 19:15 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2025 18:38 schreef Dypfrys het volgende:
PVDA is van oudsher een arbeiderspartij waar bijvoorbeeld veel Turken op stemmen (ook te zien aan de kieslijst). In die kringen staat Israel altijd al 1-0 achter. Mogelijk speelt dat ook een rol. PVDD is gewoon pacifistisch lijkt me.

Ik vind het opmerkelijk dat Ouwehand (nu) zo pro-bewapening is. Kan die partij ook nog steeds niet goed op waarde schatten.

Het is in ieder geval een belangrijke stem in het heel.

Ik woon in een buurt met Turken, Marokkanen, tokkies en yuppen (waaronder ik). Weet niet of het representatief is, maar hier is het ongeveer half/half Denk/D'66. Volgende verkiezingen weer zien.

En evengoed anekdotisch; m'n Turkse en Marokkaanse buren ga ik goed mee. Ik zou willen dat ze meer helpen met klusjes op school, maar tegelijkertijd is er zeker gemeenschapszin.

No dogs, no masters.

Sater
Usericon van Sater
Posted 21-06-2025 19:22 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2025 19:15 schreef Ascendant Grotesque het volgende:

Ik woon in een buurt met Turken, Marokkanen, tokkies en yuppen (waaronder ik).

Alle vier verenigd in één persoon? Ben benieuwd in welke categorie ik val!

quote:
En evengoed anekdotisch; m'n Turkse en Marokkaanse buren ga ik goed mee.

Hier ook, dus n=2!

Edit: ik meen een keer een kaartje met uitslagen per wijk gezien te hebben. Kan het nu niet vinden maar dacht dat PVV en GL toch ook wel aardig in trek waren.

Edit2: PVV toch niet. Meeste D66 denk ik, maar hier en daar
meer GL dan Denk.

https://www.ad.nl/politiek/hoe-werd-er-bij-jouw-stembureau-gestemd-zoek-de-uitslag-op-de-kaart~ad12f93f/

[Dit bericht is gewijzigd door Sater op 21-06-2025 19:30]

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 21-06-2025 19:30 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2025 19:22 schreef Sater het volgende:
Alle vier verenigd in één persoon? Ben benieuwd in welke categorie ik val!

Ik pretendeer heel veel, dus kan zeker vier categorieën vatten!
quote:

Hier ook, dus n=2!

Edit: ik meen een keer een kaartje met uitslagen per wijk gezien te hebben. Kan het nu niet vinden maar dacht dat PVV en GL toch ook wel aardig in trek waren.

Qua edit: dat zou ik weer eens moeten checken, dan.

No dogs, no masters.

Sater
Usericon van Sater
Posted 21-06-2025 19:31 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Zie tweede edit.

ANaturallyDisaster
The Idol
Usericon van ANaturallyDisaster
Posted 21-06-2025 19:33 by ANaturallyDisaster Wijzig reactieProfiel van ANaturallyDisasterQuote dit bericht

De Randstad is nou eenmaal hoofdzakelijk zuur niet-rechts.

Wees niet bang, ik kom zo weer voorbij. | Jij hebt enkel een hoofd om je oren uit elkaar te houden.

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 21-06-2025 19:36 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2025 19:31 schreef Sater het volgende:
Zie tweede edit.
Morgen, of later.

No dogs, no masters.

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 21-06-2025 19:41 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2025 19:33 schreef ANaturallyDisaster het volgende:
De Randstad is nou eenmaal hoofdzakelijk zuur niet-rechts.

Kan iemand zeggen wat AND hier probeert te zeggen?

No dogs, no masters.

ANaturallyDisaster
The Idol
Posted 21-06-2025 19:48 by ANaturallyDisaster Wijzig reactieProfiel van ANaturallyDisasterQuote dit bericht

Serieus.

Wees niet bang, ik kom zo weer voorbij. | Jij hebt enkel een hoofd om je oren uit elkaar te houden.

ANaturallyDisaster
The Idol
Posted 21-06-2025 20:39 by ANaturallyDisaster Wijzig reactieProfiel van ANaturallyDisasterQuote dit bericht

powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 21-06-2025 23:07 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

quote:
Op 21 juni 2025 19:41 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Kan iemand zeggen wat AND hier probeert te zeggen?

Model decay hé.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )

Sater
Usericon van Sater
Posted 21-06-2025 23:59 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2025 20:39 schreef ANaturallyDisaster het volgende:
Interessant artikel voor de neo-marxisten alhier.

https://zlj13051967.wordpress.com/2022/02/01/de-nederlandse-historicus-jacques-presser-het-reeds-zegde-als-het-fascisme-heropstaat-zal-het-onder-de-vlag-van-het-anti-fascisme-zijn/

Volgens mij zijn er geen neo-marxisten op dit forum en ik zie weer die uitgekauwde zogenaamde ‘quote’ die nu eens een keer aan Presser wordt toegeschreven in plaats van aan Churchill. Ik bedank even voor die sleetse riedel aan ahistorische verdachtmakingen.

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 22-06-2025 11:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2025 19:31 schreef Sater het volgende:
Zie tweede edit.

Wat ik zo snel waren de dichtstbijzijnde stembureaus vooral D66 en Denk. Maar meer VVD en GL dan ik me herinnerde.

No dogs, no masters.

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 22-06-2025 11:25 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2025 23:07 schreef powertieke het volgende:
Model decay hé.

Goed punt! Valt niet uit te sluiten.

No dogs, no masters.

Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 22-06-2025 13:41 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

quote:
Ik vind het opmerkelijk dat Ouwehand (nu) zo pro-bewapening is. Kan die partij ook nog steeds niet goed op waarde schatten.

Waaruit blijkt dat?

Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 22-06-2025 13:43 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

Verder kunnen we de buren gaan tellen, maar PVDA heeft de meeste Turkse leden nou eenmaal.

KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 22-06-2025 14:24 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 21 juni 2025 18:38 schreef Dypfrys het volgende:
DENK is dan ook oprecht een Turkse afsplitsing van PvdA.

KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 22-06-2025 14:24 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 22 juni 2025 13:41 schreef Dypfrys het volgende:
Waaruit blijkt dat?
Uit het congres vorige week en wat Ouwehand en Thieme zeggen en schrijven.

KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 22-06-2025 14:29 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:

Het is in ieder geval een belangrijke stem in het heel.

Ik woon in een buurt met Turken, Marokkanen, tokkies en yuppen (waaronder ik). Weet niet of het representatief is, maar hier is het ongeveer half/half Denk/D'66. Volgende verkiezingen weer zien.

En evengoed anekdotisch; m'n Turkse en Marokkaanse buren ga ik goed mee. Ik zou willen dat ze meer helpen met klusjes op school, maar tegelijkertijd is er zeker gemeenschapszin.

De enige reden dat D66 in 2006 in de kamer bleef waren Tukse stemmem omdat je van D66 de Armeense genocide mocht ontkennen en van PvdA niet.

Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 22-06-2025 15:02 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

quote:
Op 22 juni 2025 14:24 schreef KwelgeestIV het volgende:
Uit het congres vorige week en wat Ouwehand en Thieme zeggen en schrijven.

Zal het eens opsnorren. Ik zag zo in het algemene beeld een partij die vooral vredesmissies wil doen maar thats it.

KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 22-06-2025 15:09 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

quote:
Op 22 juni 2025 15:02 schreef Dypfrys het volgende:
Zal het eens opsnorren. Ik zag zo in het algemene beeld een partij die vooral vredesmissies wil doen maar thats it.
Ouwehand en de kamerfractie willen bewapenen. Thieme en oudgedienden niet. Op het congres stemde 51% voor de nieuwe lijn.

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Posted 22-06-2025 15:52 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 22-06-2025 15:52]

No dogs, no masters.

Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 22-06-2025 21:25 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Kijk dan, die vader Abraham met zijn (hamas)pijpbek.

Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."

Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com