| Natural Disaster |
| The Dude |
 |
 |
|
Posted 19-11-2025 15:52 by Natural Disaster |
        |
|
https://www.buttkicken.nl/2025/11/19/briefje-van-jan-aan-martin-bosma-7/
quote: Beste Martin,
Voor jou én al die mensen in het land die gewoon wilden dat de Tweede Kamer de best denkbare voorzitter zou krijgen (houden dus), was het gisteren een zwarte dag.
Voor de liefhebber van politieke spelletjes daarentegen was de voorzittersverkiezing smúllen.
In de eerste ronde met drie kandidaten kreeg jij 66 stemmen, Tom van der Lee van GroenLinks[s]PvdA[/s] 43 stemmen en Thom van Campen van de VVD 39 stemmen.
Zou dát in de tweede ronde met drie kandidaten ook de uitslag zijn, dan zou de derde ronde (de finale) gaan tussen jou en Van der Lee.
Een deel van de Van der Lee-stemmers wist dat jij dan in de finale Van der Lee zou verslaan, omdat de meeste VVD-stemmen dan jouw kant zouden opvallen.
Dus legden ze het hoofd van Tom van der Lee toch maar op het offerblok en stemden in de tweede ronde niet op hem, maar op VVD’er Thom van Campen.
Jij pakte in die tweede ronde 67 stemmen, Van Campen 49 en Van der Lee nog maar 32.
Op het moment dat die uitslag werd voorgelezen, wist iedereen met énig strategisch inzicht genoeg.
De (linkse) Van der Lee-kiezers zouden, nu ze in de derde ronde moesten kiezen tussen “een PVV’er” en de Gummy Guy van de VVD, nóóit op jou stemmen.
Aldus geschiedde: 79 stemmen voor Van Campen, 69 voor jou.
Ik vond het jammer, maar ik snap volledig dat het (in die slangenkuil) zo werkt.
Weet je wat ik wel dacht?
Het was allemaal héél anders gelopen als Geert Wilders door in 2024 in de Schoof-fuik van NSC en VVD te zwemmen geen 11 zetels had verloren bij de verkiezingen…
(En voorts ben ik van mening dat de felicitatie-aai van GroenLinks[s]PvdA[/s]-Kamerlid Laura Bromet over het wangetje van VVD’er Thom van Campen nog vóór de stemmen in de derde ronde waren geteld meer zegt dan deze 311 woorden)
Groet,
JanD
Voor de cadeautjes, donaties en/of linkjes in het briefje volg bovenstaande link.
[s]PvdA[/s] = strikethrough
Spijker en kop, vooral die laatste alinea.
Wisten jullie trouwens dat JD soms AI antwoordbriefjes laat genereren van degene die hij aanschrijft in zijn briefjes?
Nee? Dan zal ik jullie deze voor deze ene keer (of misschien ooit toch meer) niet onthouden.
De AI gegenereerde reactie van Martin Bosma dus deze keer:
quote: Beste Jan,
“Van ál de tranen, die mijn wanhoop schreide,
Zijn de allerdroefste voor mijzelve niet,
Doch voor uw ziel, die gij zo laf misleidde,
Uw arme ziel, die gij zo vals verried.
Gelijk een lam, dat, in een wilgenweide,
Tevreden graast, tot lokt een fluitelied
Van herders vijand naar de zompe-zijde
En ’t lam zinkt weg, verraden door het riet…”
Willem Kloos.
Je hebt het haarfijn gezien, Jan. Het was een schoolvoorbeeld van oud-Hollands politiek bedrijven: eerst de sterkste kandidaat isoleren, dan met vereende linkse en ‘gematigde’ krachten de bijl zetten in de boom die te hoog geworden was.
Ik heb er vrede mee. Niet omdat ik het leuk vind om met 69-79 te verliezen (dat went nooit), maar omdat het zo helder maakt waar we staan. De oude partijen hebben nog één keer laten zien dat ze liever een, zoals jij dat noemt, ‘Gummy Guy’ op die stoel hebben dan iemand die werkelijk onafhankelijk is als voorzitter. Ze zijn als de dood voor een Kamervoorzitter die niet eerst vraagt of de toon wel deugt, voordat hij een motie in stemming brengt.
En ja, je hebt gelijk: zonder die 11 zetels verlies drie weken geleden (dank u, kabinet-Schoof) had ik gewoon gewonnen. Dat steekt. Maar het is ook een les die harder binnenkomt dan welke zege ook: wie zich laat inpakken in een kabinetsgedrocht zonder tanden, eindigt als de bok die de tuin mag schoonhouden terwijl anderen de bloemen plukken.
De aai van Laura Bromet over Thoms aalgladde wangetje was inderdaad veelzeggend. Het was geen felicitatie, het was een boodschap van wat Thierry Baudet altijd het partijkartel noemt: “Deze is van ons.” Thom is de aaibare poes die netjes binnen de lijntjes kleurt.
Ach, Jan, de stoel ben ik kwijt, maar het vuur is niet weg. En zoals Guido Gezelle al wist: een vlam die zich moet verteren, geeft nog altijd licht – en soms ook warmte aan wie er dicht genoeg bij durft te komen.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen in 2026!
Met groet,
Martin Bosma
Voor de cadeautjes, donaties en/of linkjes in het briefje volg bovenstaande link.
[Dit bericht is gewijzigd door Natural Disaster op 19-11-2025 16:18]
Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."
 |