| Natural Disaster |
| The Dude |
 |
 |
|
Posted 10-05-2026 9:01 by Natural Disaster |
        |
|
Die van gisteren ook nog maar even.
https://www.buttkicken.nl/2026/05/09/briefje-van-jan-aan-sophietje-tassendrager-3/
quote: Beste Sophietje,
Dankzij de al lang geleden overleden Israëlische psychologe Dr. Bitza Rotetet kan ik het als één van de weinige Nederlanders verdragen als jij op televisie bent.
Sterker: ik kan er enorm van geníeten als ik jou op televisie zie!
Op de Communicatie-opleiding aan de HEAO in Utrecht die ik van 1979 tot 1982 volgde, was haar boek ‘El tikshiv, rek tistakel’ mijn absolute favoriet. Nou ja, de Engelse vertaling uiteraard. ‘Don’t Listen, Just Look’.
Dr. Rotetet gaf in dat boek een heel praktische uitleg over hoe je mensen kon analyseren en beoordelen door niet naar hun verbale communicatie te luisteren, maar door uitsluitend naar hun non-verbale communicatie te kijken.
Je moest één van je belangrijkste zintuigen (je oren) uitschakelen, zodat je optimaal gefocust raakt op een ander zintuig (je ogen). Ingewikkelde versie: je moet de cross-modale plasticiteit van de hersenen, die er bijvoorbeeld voor zorgt dat mensen die jong blind zijn (geworden) beter kunnen horen, proberen te stimuleren.
Héél moeilijk, maar als je maar lang genoeg oefent (ik doe dat inmiddels al ruim 45 jaar) én weet hoe je moet interpreteren wat je ziet, kom je een heel eind.
Op een gegeven moment is het toepassen van de lessen van Dr. Rotetet bij mij een tweede natuur geworden om het dagelijks volgen van de Nederlandse politiek nog een beetje dragelijk te maken.
“Niet luisteren, alleen kijken”, spreek ik mezelf dan toe.
Het grote voordeel is dat je dan geen oog oor meer hebt voor de incompetentie van de sprekers, maar ontzettend veel lol met jezelf kunt hebben vanwege het ware verhaal (“The truth behind the words”, zoals Dr. Rotetet het noemde).
Bij twee ministers van dit kabinet pas ik die techniek vanaf het aantreden toe: bij Elanor Boekholt-O’Kanerniksvan en bij jou.
Telkens als jullie aan het woord zijn, draai ik het geluid uit en begint het grote genieten.
Dan zit ik met mijn iPhone in de hand te gieren van het lachen op de bank en vraagt mevrouw Dijkgraaf waarom ik zo hard moet lachen.
“Dr. Rotetet zeker weer?”
“Klopt. Ik zit Sophie Hermans te kijken over een of ander nieuw virus! Héérlijk.”
“Nou, veel plezier. Ik ga meelwormen naar de loopeenden brengen.”
Toen ik was uitgelachen, schoot ik helaas toch weer in de serieuze modus, Sophie.
De schrik sloeg me om het hart!
Want je moet er toch niet aan denken dat er echt weer een pandemie uitbreekt en dat jíj op dat moment de minister van Volksgezondheid van dienst bent?
Dan zou je zélfs gaan terugverlangen naar Hugo de Jonge.
Groet,
JanD
Voor de cadeautjes, donaties en/of linkjes in het briefje volg bovenstaande link.
Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit. | Póg Mo Thóin"
 |