| Natural Disaster |
| The Dude |
 |
 |
|
Posted 22-12-2025 13:53 by Natural Disaster |
        |
|
quote: Op 19 december 2025 12:49 schreef Natural Disaster het volgende:
https://www.buttkicken.nl/2025/12/19/briefje-van-jan-aan-het-pvda-partijbestuur/
Voor de cadeautjes, donaties en/of linkjes in het briefje volg bovenstaande link.
Vervolg op bovenstaande.
https://www.buttkicken.nl/2025/12/22/briefje-van-jan-aan-het-pvda-partijbestuur-2/
quote: Geachte Kameraden, Genossen en Overige Waakzame Functionarissen,
U heeft mij tot vanavond 24.00 uur de tijd gegeven om protest aan te tekenen tegen uw voorgenomen besluit om mij niet toe te laten als Lid van De Partij.
Mijn formele ‘wederhoor’ ontvangt u vanavond van mijn advocaat, mr. Levi Silbermann.
Op deze plek deel ik graag alvast mijn particuliere gedachten met u over deze preventieve uitsluiting als Lid.
Na maanden van angstig wachten was het dan zover. Mijn Dossier is Geopend. Ik ben Opgemerkt door de Partij. Decennia geleden droomde Orwell dit scenario al, maar hij had nooit durven fantaseren dat het zou gebeuren bij een sociaaldemocratische partij in Nederland.
Wat een tijd om te leven!
HET DOSSIER
Allereerst wil ik mijn diepe respect uitspreken voor de Medewerkers van wat ik me graag voorstel als de ‘Afdeling Digitale Opsporing en Preventieve Lidmaatschapsweigering’ (ADOPL). Het moet een helse klus zijn geweest om mijn complete website door te spitten, waarop ik sinds 2 oktober 2014 dagelijks een ‘Briefje van Jan’ publiceer.
Heeft u speciale software gebruikt? Keyword-scanning? AI-tools die automatisch problematische passages markeren? Of heeft een arme stagiair handmatig alle 4094 blogposts moeten doornemen met een markeerstift en een lijst met Verboden Woorden?
Ik stel me graag voor hoe dit proces is gegaan, ergens op het PvdA-Hoofdkwartier, in een schemerige kelder:
MEDEWERKER 1 (opgewonden): “Kameraad Voorzitter! We hebben een Code Rood!”
VOORZITTER: “Wat is er? Een nieuwe opiniepeiling van die nare jood?”
MEDEWERKER 1: “Erger! Iemand die kritisch over ons blogt wil Lid worden!”
VOORZITTER (valt bijna van haar stoel): “Is de beveiliging gebroken?! Hoe kan dit gebeuren?!”
MEDEWERKER 2: “Hij heeft gewoon het online formulier ingevuld, Kameraad.”
VOORZITTER: “Roep de Noodcommissie bijeen. Activeer Protocol Dijkgraaf. En iemand moet Kati Piri bellen! Hen moet dit horen!”
MEDEWERKER 1: “Wat doen we met Dijkgraaf?”
VOORZITTER (grimmig): “We passen… artikel 4 lid 3 toe.”
(Iedereen in de kamer hapt naar adem)
MEDEWERKER 2 (fluisterend): “Niet… artikel 4 lid 3?”
VOORZITTER: “We hebben geen keus. Dijkgaaf heeft beweerd dat het land voor een ramp is behoed doordat Kameraad Timmermans geen premier werd.”
MEDEWERKER 1: “Maar… dat zeiden 9.288.161 ander kiezers eigenlijk ook.”
VOORZITTER: “ZIJN DIE DAN OOK ALLEMAAL LID?!”
MEDEWERKER 1: “Nee, Oberstu….”
VOORZITTER: “NOU DAN!!!”
DE BESCHULDIGINGEN

Laat ik punt voor punt door uw Aanklacht gaan:
Beschuldiging 1: Ik schreef dat de kiezer “het land voor een ramp heeft behoed” door niet op het fusiegedrocht van GroenLinks en uw Partij te stemmen.
Mijn verdediging: Ik zie, sinds 7 oktober 2023 nog meer dan voorheen, dat de geschiedenis zich in Nederland aan het herhalen is. De motie-Piri is nota bene door een Kamerlid van PvdA-Huize ingediend! Need I say more?
Beschuldiging 2: “Uitingen over Kati Piri, Jesse Klaver, Frans Timmermans en Esmah Lahlah.”
Mijn verdediging: Ik was niet op de hoogte van het bestaan van Het Grote Rode Boek der Onaantastbare Helden. Waar kan ik dat boek bestellen? Is er ook een app? Zijn er pushnotificaties als er nieuwe namen worden toegevoegd? Maar serieus: is er een officiële lijst van Genossen over wie men niet kritisch mag zijn? En zo ja, mag ik die lijst hebben? Niet voor mezelf natuurlijk, want ik word toch al ausradiert, maar voor toekomstige aspirant-leden. Misschien wil mevrouw Dijkgraaf (die niet op social media zit) of één van mijn zoons wel Lid worden.
HET BUREAUCRATISCHE MEESTERWERK
Ik moet zeggen: uw mailtje is een meesterwerk. De formulering “voorgenomen besluit” is briljant. Het klinkt alsof er nog ruimte zou zijn voor een ander besluit. Leer mij De Partij kennen!
En die deadline: “tot en met maandag 22 december 2025”. Drie dagen voor Kerst! Geweldig gekozen! Niets zegt “vrede op aarde en een ieder een welbehagen” duidelijker dan een politieke excommunicatie tussen het inpakken van de cadeaus voor onder de boom door (ja sorry, wij zijn nog van die verzetsstrijders die Kerst durven vieren).
Ik zie het voor me, 24 december op het Partijkantoor:
“Hebben we Dijkgraaf al definitief geweigerd?”
“Ja Kameraad, vanmorgen om 9.00 uur.”
“Mooi. Kunnen we nu eindelijk met het Eindejaarsdiner beginnen?”
“Ja Kameraad Voorzitter. Er is vegetarische rookworst.”
“Uitstekend. De Partij zegeviert.”
HET SYSTEEM
Ik móet meer weten over dat fascinerende Leden Acceptatie Systeem (LAS) van De Partij. Heeft u dit intern ontwikkeld of heeft u externe consultants ingehuurd? Ik stel me een soort sterrensysteem voor:
⭐⭐⭐⭐⭐ “Kruipt in de reet van de Partijleider van Dienst” (intern beter bekend als ‘de Sterren van Stalenburg’)
⭐⭐⭐⭐ “Uitsluitend positief”
⭐⭐⭐ “Positief, maar incidenteel kritisch”
⭐⭐ “Regelmatig kritisch, potentieel Problematisch”
⭐ “DIJKGRAAF-NIVEAU: Weigeren, verbieden, isoleren”
Aanvullende vragen over het systeem:
Wordt mijn naam nu ook opgenomen in een Nationaal Register van Ongewenste Elementen?
Krijgen andere partijen toegang tot dit register? Moet ik vrezen voor een partij-overstijgende boycot?
Mag ik nog wel naar openbare PvdA-verkiezingsbijeenkomsten, of word ik bij de deur geweigerd zoals bij een hippe uitgaansgelegenheid? (“Sorry meneer, u staat wél op de lijst.”)
Als ik naar het buitenland verhuis en daar lid wil worden van een sociaaldemocratische partij, wordt mijn dossier dan gedeeld via internationale kanalen? Een soort Interpol voor Partijcritici?
Kán ik überhaupt nog naar het buitenland?
Wordt mijn internetverkeer gemonitord?
HET ALTERNATIEVE UNIVERSUM
Stel u zich even voor dat u deze Dijkgraaf Aanpak consequent zou toepassen:
Iedereen die ooit kritisch heeft getwitterd over De Partij: GEWEIGERD
Iedereen die niet op De Partij stemde: PREVENTIEF UITGESLOTEN
Iedereen die na 22:00 uur op social media nog kritische gedachten post: LEVENSLANG VERBANNEN
Iedereen die na drie biertjes zegt dat Frans Timmermans een laffe wegloper was: ENKELTJE NS NAAR HET OOSTEN
Over vijf jaar heeft u drie leden over: de voorzitter, haar moeder en Japie Stalenburg.
MIJN VOORSTEL
Aangezien u blijkbaar een Afdeling voor Preventieve Lidmaatschapsweigering (APL) heeft, wil ik graag enkele aanvullende functies voorstellen om uw bureaucratische dystopie compleet te maken:
Minister van Lidmaatschapszaken: Dagelijkse checks van alle leden op afwijkende gedachte
Commissaris voor Blogs en Digitale Zuiverheid: 24/7 monitoring van internet-activiteiten
Hoofd Afdeling Hoor en Wederhoor: Organiseert wekelijkse tribunalen voor Verdachte Elementen
Directeur Ideologische Conformiteit: Bedenkt nieuwe redenen om mensen te weigeren
Coördinator Uitsluitingen: Zorgt dat alle weigeringen feestelijk getimed zijn, bij voorkeur rond de nog af te schaffen christelijke Feest- en gedenkdagen
TOT SLOT
Ik wil nog altijd (net als in de periode 1978-1980) Lid worden van De Partij.
Mijn moeder zaliger zei altijd al: “Keep your friends close, but your enemies closer”, maar ik weet eigenlijk niet waarom ik nu opeens aan dat zinnetje moet denken.
Het lijkt mij gewoon geweldig om voor twee euro per maand Lid te zijn van een Organisatie die:
a) Dossiers bijhoudt van mensen die kritische blogs schrijven
b) Preventieve zuivering toepast op het Ledenbestand op basis van Aangiftes middels een door voor de betrokkene onbekende Waakzame Functionarissen ingevuld Niet Steeds Bellen-formulier
c) Kritische Leden weigert uit angst voor interne discussie en kritiek
d) Maar niet wil begrijpen hoe een Partij die nog pas dertien jaar geleden solo 38 zetels in de Tweede Kamer had er inmiddels sámen met de Groene Kameraden nog maar 20 over heeft.
Er zijn momenten in de geschiedenis waarop George Orwell en Franz Kafka samenkomen en ik had nooit gedacht daar zo met mijn neus bovenop te mogen staan.
Het ene moment (4 november) ben ik een gewaardeerd nieuw Lid dat met een persoonlijke brief mét de rood-groene Partij-pin (bewijsstuk 1) welkom wordt geheten door De Voorzitter van De Partij die op 28 november keurig Contributie inde via een Automatische Incasso.
Nog geen twee maanden later ben ik een Unerwünschte die via een onpersoonlijk mailtje de toegang tot De Partij werd ontzegd (bewijsstuk 2) en die de Partij-pin op zijn vale spijkerjasje moet vervangen door een (gele?) FEIND DER PARTEI-applicatie.
Ik dank u voor deze absurdistische ervaring.
En voor mijn formele ‘wederhoor’ verwijs ik u als gezegd naar de mail die u vanavond namens mij van mr. Silbermann ontvangt.
Als zijn vlucht naar Tel Aviv tenminste geen vertraging heeft, want toen ik hem belde voor dit spoedklusje was zijn gezin net de koffers aan het inpakken voor de emigratie naar een veiliger land.
Groet,
JanD
Voor de cadeautjes, donaties en/of linkjes in het briefje volg bovenstaande link.
Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit. | Póg Mo Thóin"
 |