IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 39 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39
Auteur:
Topic : Waar tokkies en wappies klimaatwetenschap uitlachen zonder goede argumenten (klimaatveranderingstopic) Vorige pagina
Tanteloos
Ik vergeef je
Usericon van Tanteloos
Posted 09-07-2025 9:42 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit berichthttp://https://www.youtube.com/watch?v=G7oGx2dImE8

Zwaarder ontbijten.

Laat het los. Sluit het boek. Kies voor jezelf. Het ga je goed.

Sater
Usericon van Sater
Posted 09-07-2025 9:59 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 8 juli 2025 22:01 schreef Freduk het volgende:
Ik heb deze bekeken, die vorige heb ik alleen even doorheen gescrolld.

De redenen waarom er op temperatuur moet worden gecorrigeerd was me al duidelijk.
Maar de gretigheid d.w.z. de mate waarin je dat (temperatuur corrigeren) doet is wel van groot belang.

Ik geloof niet in temperatuur correcties van tot 2 graden. Daarvoor is de thermometer simpelweg te accuraat en al te lang doorontwikkeld.
Alleen bij heel bijzondere plaatsingen zou dat bij 1 van de vele honderden temperatuurmetingen van toepassing moeten zijn.

Dan zijn er ook correcties voor verstedelijking. Die zouden juist de hedendaagse metingen naar beneden moeten bijstellen.

Maar als je kijkt naar correcties op temperatuur, komt het er altijd op neer dat temperaturen in het verleden omlaag zijn bijgesteld.
En je zou toch verwachten dat dit in ongeveer de helft van de gevallen zou moeten voorkomen, niet in 100%.
De originele metingen waren te hoog, of te laag. Hoe kom je erop uit dat ze altijd te hoog waren?

Eén reden voor afwijking is dat vroeger in de ochtend werd gemeten en nu in de middag. Dat scheelt zo twee graden. Oceaantemperatuur werd met behulp van een emmer aan een touwtje gemeten en de temperatuur daarvan paste zich snel aan de omgevingstemperatuur aan en is daardoor vaak te koud ingeschat.

Ten tweede zijn zijn metingen uit het verleden inderdaad vaak naar boven bijgesteld, maar daardoor wordt de (relatieve) opwarming juist KLEINER. De ongecorrigeerde grafiek laat juist een sterkere opwarming zien.

Waar heb jij een aanwijzing dat temperatuurmetingen naar boven bijgesteld worden vanwege hitte-eilandeffect? Naar eigen zeggen worden die metingen juist naar beneden bijgesteld om de regionale temperatuur beter weer te geven. Dus jouw logica lijkt wel te kloppen, maar de conclusie die je daaruit trekt niet. Tenzij je kunt laten zien waar dit dan gebeurt.

one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 09-07-2025 19:09 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Een hoop hedendaagse metingen zouden naar beneden moeten worden bijgesteld vanwege de verstedelijking. Maar dat gebeurt niet.

Men is er als de kippen bij om een weerrecordje in centrum Eindhoven of Maastricht eruit te pikken en dit dan meteen mee te nemen in dat soort grafiekjes waar Tanteloos net mee kwam aanzetten.

Winter is coming

Ascendant Grotesque
ಠ_ರೃ
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 09-07-2025 19:31 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2025 19:09 schreef Freduk het volgende:
Een hoop hedendaagse metingen zouden naar beneden moeten worden bijgesteld vanwege de verstedelijking. Maar dat gebeurt niet.

Bron?
quote:
Men is er als de kippen bij om een weerrecordje in centrum Eindhoven of Maastricht eruit te pikken en dit dan meteen mee te nemen in dat soort grafiekjes waar Tanteloos net mee kwam aanzetten.

Het grafiekje van Tanteloos zegt niet alles, maar toch best wat. Dat de temperaturen überhaupt zo hoog kúnnen worden. In NL waren we er hier nog een paar jaar geleden over verbaasd, bijvoorbeeld.

Het is niet het complete verhaal, en tegelijkertijd gebeurt dit niet zomaar.

Ik denk dat de globale gehomogeniseerd/gecorrigeerde temperatuurreeksen best goed zijn. Altijd wat om over te mekkeren, maar dat moet dan meer zijn dan "twee graden is teveel" om a priori serieus te nemen dat het echt niet klopt.

Al vertrouw je de temperatuurreeksen an sich niet, het (sterk) verander(en/+-de) klimaat wordt niet afdoende door iets anders verklaard dan meer hitte in de atmosfeer.

Verzin vooral iets anders waardoor het komt.

No dogs, no masters.

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 09-07-2025 19:40 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Dat deed ik eerder al he, het veranderen van het tilt van de aarde remember

Winter is coming

Dit topic is 39 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com