IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Allochtonen Vorige pagina | Volgende pagina
Frietbal
Usericon van Frietbal
Posted 11-05-2003 15:00 by Frietbal Profiel van Frietbal

Ik geef best toe dat ik een hekel heb gekregen aan allochtonen.
Maar dit is meer iets persoonlijks.
Heb al te vaak shit gehad met allochtonen.
Nou weet ik ook wel dat er goede tussen zitten.
Maar de meerderheid is gewoon rotzooi dat zich niet aanpast en maar alles denkt te kunnen doen wat ze willen.

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-05-2003 15:05 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 11 mei 2003 14:58 schreef Misanthrope het volgende:
Al gehoord van de economische crisis?

.

Jou grote issue is dus de economische crisi die er zou zijn.

Ik kan je gerust stellen, we zitten in een dipje. We hebben net een heel voorspoedige periode acter de rug, en daarna komt er altijd een dipje. Dat is natuurlijke economische cycles. Ons werkloosheid cijfer is welleens waar gestegen, maar nog steeds niet rampzalig.
Dat we aan de EU betalen heeft ook politieke redenen. Wij als open economie zijnde hebben het grooste belang bij het voortbestaan van de EU, dankzij de EU kan ons bedrijfleven functioneren, om het maar heel even kort door de bocht te zeggen.

Ik snap niet dat mensen kunnen denken dat we hier in Armoede leven, zeker niet vanachter hun pc met internet aansluiting. We hebben te eten, we kunnen naar school (wat door de overheid betaald wordt) we kunnen hier zoveel, en we kunnen zelfs emigreren als we dat zouden willen. We kunnen op vakanties, we kunnen naar festivals, we kunnen ons helemaal klem zuipen op koninginnedag. We kunnen 's ochtends wakker worden en een ontbijtje uit de koelkast graaien. Dingen die voor ons zo gewoon zijn, die wij als primaire levensbehoeften beschouwen, zijn luxe zaken, die 1/3 van de wereldbevolking helemaal niet kent. We zijn zo bevoorrecht om in een land als Nederland geboren te zijn, waarom willen zoveel mensen dat niet zien?

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-05-2003 15:06 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 11 mei 2003 14:58 schreef Misanthrope het volgende:

Zolang er niet genoeg geld is om de oorzaak aan te pakken kun je de oorzaak niet aanpakken. We moeten sowieso eerst in eigen land beginnen in plaats van het op grootschalige manier proberen aan te pakken.

Ik denk dat wanneer je pas in eigenland begint, je al te laat bent.

Frietbal
Usericon van Frietbal
Posted 11-05-2003 15:09 by Frietbal Profiel van Frietbal

quote:
Op 11 mei 2003 15:05 schreef ghoulliette het volgende:
Jou grote issue is dus de economische crisi die er zou zijn.

Ik kan je gerust stellen, we zitten in een dipje. We hebben net een heel voorspoedige periode acter de rug, en daarna komt er altijd een dipje. Dat is natuurlijke economische cycles. Ons werkloosheid cijfer is welleens waar gestegen, maar nog steeds niet rampzalig.
Dat we aan de EU betalen heeft ook politieke redenen. Wij als open economie zijnde hebben het grooste belang bij het voortbestaan van de EU, dankzij de EU kan ons bedrijfleven functioneren, om het maar heel even kort door de bocht te zeggen.

Ik snap niet dat mensen kunnen denken dat we hier in Armoede leven, zeker niet vanachter hun pc met internet aansluiting. We hebben te eten, we kunnen naar school (wat door de overheid betaald wordt) we kunnen hier zoveel, en we kunnen zelfs emigreren als we dat zouden willen. We kunnen op vakanties, we kunnen naar festivals, we kunnen ons helemaal klem zuipen op koninginnedag. We kunnen 's ochtends wakker worden en een ontbijtje uit de koelkast graaien. Dingen die voor ons zo gewoon zijn, die wij als primaire levensbehoeften beschouwen, zijn luxe zaken, die 1/3 van de wereldbevolking helemaal niet kent. We zijn zo bevoorrecht om in een land als Nederland geboren te zijn, waarom willen zoveel mensen dat niet zien?

Klopt helemaal.
We zijn gewoon verwend.
En nou het een tijd minder gaat (wat normaal is) doet men of het ontiegelijk slecht is hier.
Wat natuurlijk de grootste onzin is.

Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 11-05-2003 15:11 by Misanthrope Profiel van Misanthrope

quote:
Op 11 mei 2003 15:05 schreef ghoulliette het volgende:
Dat kun jij, maar dat kunnen bij lange na niet alle Nederlanders. Er zijn meer Nederlanders die in armoede leven dan jij denkt.

Verder: die economische crisis is tijdelijk en telkens weer terugkerend. Dat betekent dus dat onze economie eigenlijk helemaal niet stabiel is en we ook plots een ernstige economische ciris kunnen meemaken. We zijn helemaal niet zo rijk als jij denkt.

Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-05-2003 15:14 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 11 mei 2003 15:11 schreef Misanthrope het volgende:
Dat kun jij, maar dat kunnen bij lange na niet alle Nederlanders. Er zijn meer Nederlanders die in armoede leven dan jij denkt.

ik gok 1 % die echt beneden het westerse (!) bestaansminimum leven
quote:

Verder: die economische crisis is tijdelijk en telkens weer terugkerend. Dat betekent dus dat onze economie eigenlijk helemaal niet stabiel is en we ook plots een ernstige economische ciris kunnen meemaken. We zijn helemaal niet zo rijk als jij denkt.

Dit heet het kapitalistisch systeem. Het zelfde systeem dat enkele idividuelen erg rijkt maakt, en dat miljoenen anderen arm maakt.

Frietbal
Usericon van Frietbal
Posted 11-05-2003 15:14 by Frietbal Profiel van Frietbal

quote:
Op 11 mei 2003 15:11 schreef Misanthrope het volgende:

Je hebt altijd tijden dat het goed gaat of slecht gaat.
Dat is normaal.
En we zitten niet in een economische crisis.
We zitten gewoon in een dipje.
Achter een paar jaar trekt het allemaal weer aan.
En is iedereen weer happy.

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 11-05-2003 15:27 by Mutilator (Moderator) Profiel van Mutilatorhttp://wp.livereviewer.com/

Marokkaantje van elf jaar onder verdachten 4 mei
(Van een verslaggever)

AMSTERDAM - Een van de Marokkaanse jongeren die kwetsende teksten riepen tijdens de dodenherdenking op 4 mei in stadsdeel De Baarsjes, is een jongen van elf jaar. De politie is nog op zoek naar een aantal andere jongens.

Stadsdeelvoorzitter Henk van Waveren heeft formeel namens de bewoners van De Baarsjes aangifte wegens discriminatie gedaan tegen de jongen van elf en de anderen, nadat eerder D66-fractievoorzitter in de stadsdeelraad Michel Rog dat al had gedaan. De jongens riepen onder meer: 'Joden, die moeten we doden.' Rog had de elfjarige jongen zondagavond al op de korrel en heeft hem geïdentificeerd.

Van Waveren heeft maandag een gesprek met de jongen, zijn moeder en zijn oudere broer (die fungeert als tolk). De jongen is onder de hoede genomen van het project Justitie in de Buurt (JI. Justitie bepaalt ook verder wat er met hem moet gebeuren.

Van Waveren wil de zaak bespreken in het overleg dat de gezamenlijke stadsdeelvoorzitters binnenkort hebben met burgemeester Job Cohen. Op meer plaatsen in Amsterdam waren incidenten rond dodenherdenking.

Op het Sierplein in stadsdeel Slotervaart/Overtoomse Veld verstoorden jongeren de stilte tijdens de herdenking, Marokkaanse buurtvaders wezen ze terecht. Later die avond werd met de kransen gevoetbald. De politie heeft daar nog niemand kunnen aanhouden. Ook bij het homomonument werd de stilte verstoord. Op het Ceramplein in de Indische Buurt werd met eieren gegooid.

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-05-2003 15:34 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 11 mei 2003 15:27 schreef Mutilator het volgende:
Marokkaantje van elf jaar onder verdachten 4 mei
.

Van Waveren heeft maandag een gesprek met de jongen, zijn moeder en zijn oudere broer (die fungeert als tolk). De jongen is onder de hoede genomen van het project Justitie in de Buurt (JI. Justitie bepaalt ook verder wat er met hem moet gebeuren.

Daar heb je meteen (een gedeelte van)het probleem. ALs een kind voor zijn ouders moet zorgen, en daarnaast nog probeert kind te zijn dan lopen er mentale dingen fout. Als je continu bezig bent met belastingaangiftes te vertalen en andere papieren dan heb je geen tijd voor je eigen huiswerk. etc.

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 11-05-2003 15:45 by Mutilator (Moderator) Profiel van Mutilatorhttp://wp.livereviewer.com/

Volgens mij is het probleem dat respect tegenwoordig ver te zoeken is; iedereen vindt maar dat de ander het moet verdienen en zelf vindt men dat ze het sowieso verdienen ( ); doen ze er zelf wel wat voor en wat moet de ander er in godsnaam voor doen om het bij een ander te verdienen?

Ook een gebrek aan zelfkritiek lijkt me de kern van het probleem.

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-05-2003 15:49 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 11 mei 2003 15:45 schreef Mutilator het volgende:
Volgens mij is het probleem dat respect tegenwoordig ver te zoeken is; iedereen vindt maar dat de ander het moet verdienen en zelf vindt men dat ze het sowieso verdienen ( ); doen ze er zelf wel wat voor en wat moet de ander er in godsnaam voor doen om het bij een ander te verdienen?

Ook een gebrek aan zelfkritiek lijkt me de kern van het probleem.

ja inderdaad met het "ik heb alleen orespect voor mensen die het verdienen" zinnetje wordt je echt overal platgegooid.

denk trouwens ook dat hier een gebrek aan emancipatie meespeelt. Kleine jongetjes hebben soms meer te zeggen dan de moeders. Die ettertjes moeten gewoon een schop onder de kont krijgen, hupsakee

attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-05-2003 19:05 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 11 mei 2003 15:49 schreef ghoulliette het volgende:

Die ettertjes moeten gewoon een schop onder de kont krijgen, hupsakee

Ik zat er net aan te denken toen ik dat berichtje las; zulke gastjes (ook "blanken") moeten gewoon eens een flinke draai rond hun oren krijgen. en als eentje niet helpt dan maar twee. maar een schop onder de kont is natuurlijk ook goed.

Heer Krieg
Verban Heer Krieg onmiddelijk, nee toch i love ZM.
Usericon van Heer Krieg
Posted 11-05-2003 19:11 by Heer Krieg Profiel van Heer Krieg

Kortom we hebben een hekel aan (buiten)landers en (binnen) landers
Ook hier komt als op het zelfde neer

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-05-2003 19:14 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

etters zijn etters. klaar

Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 11-05-2003 21:26 by Sporty Voleg Profiel van Sporty Voleg

Inderdaad, "etters zijn etters" en criminaliteit is kleurloos, zoals je eerder al stelde.

Ook het botweg stellen dat "ze" moeten oprotten is ietwat kort door de bocht. Ik ben zelf ook van mening dat mensen die hier willen komen, zich moeten gedragen. Echter, om alles wat niet precies in het gareel loopt er maar pardoes uit te knikkeren, is geen oplossing. "Symptoombestrijding" werd het al genoemd. Er blijft altijd wel een deel van het probleem over of het veroorzaakt een nieuw probleem. Bovendien gaat het om mensen, niet om ongedierte (ook al is menigeen het ongetwijfeld niet met me eens).

Tevens lijkt het zo te zijn dat mensen zich tegenwoordig niet zozeer opwinden over allochtonen in het algemeen, maar bepaalde nationaliteiten in het bijzonder, of is het puur godsdienstgebonden? Ik hoor nooit iemand over de Indo's en Chinezen die nog steeds geen Nederlands spreken.

Touché, pussycat!

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-05-2003 21:27 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

Of Canadezen, Amerikanen en fransen

Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Posted 11-05-2003 21:28 by Sporty Voleg Profiel van Sporty Voleg

Of Hollanders die nog steeds geen Gronings spreken.

Touché, pussycat!

enforcer
Uche, Uche, Uche.........Pierre Kartner!
Usericon van enforcer
Posted 11-05-2003 21:37 by enforcer Profiel van enforcerhttp://www.enforcer-metal.com

Ik heb in de schilderswijk gewoond dus breek em de bek nit open, bijna uitsluitend zeer negatieve ervaringen, net als is rotterdam charlois waar ik oefen met de band (boven een moskee nog maarlieft!!!)

Nee, ik kan helaas niet al te enthousiast worden over onze multiculturele samenleving.

Overigens moet ik zeggen dat dit met name betrekking heeft op bepaalde groepen allochtonen, andere groepen heb ik totaal geen problemen mee alleen lijkt het mij dat in nederland geen allochtone groepen moet gaan overheersen.

want in onze ijver de allochtonen de gelegenheid te geven hun eigen cultuur te beleven in NL, gaat onze eigen kultuur ten onder en ieder volk de Marokkanen en de turken incluis heeft recht op een land waar ze hun eigen cultuur kunnen uitten en wat ze kunne bschouwen als hun "eigen" land, maar dat geld ook voor de nderlanders.

er wordt door veel nederlanders nogal eens smalend gedaan over dat we geen cultuur zouden hebben ofzo, beetje rare opvatting want die hebben we wel degelijk, alleen uit die zich waarschijnl;ijk niet mer in klederdracht hoofddoekjes en molens, maar ik mag toch hopen dat mensen verder denken dan dat soort (leuke) oppervlakkigheden!

Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Posted 11-05-2003 21:53 by Sporty Voleg Profiel van Sporty Voleg

Dat probeer ik wel, maar ik kan met goed fatsoen niets bedenken wat dan zo typisch Nederlands cultuurgoed zou zijn. Architectuur? Mjoah, maar dat wordt toch niet echt bedreigd (*denkt ineens aan grote fik in Breda * )?

Ook las/lees ik wel eens van die opmerkingen dat mensen trots zijn Nederlander te zijn, ofzo. Het enige moment waarop mensen hier echt Nederlanders lijken zijn, is in tijd van oorlog of internationaal voetbal. Of neem kreten als "Herstel Nederlands glorie." Da's allemaal leuk en aardig, maar wat moet ik me erbij voorstellen? Gaan we weer koloniserende wereldmacht zijn, oid?

Noem het oppervlakkigheden, ik zie het gewoon niet. Als er sprake is van zo'n uitgesproken cultuur, post dan aub wat voorbeelden daarvan.

Touché, pussycat!

attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 12-05-2003 9:56 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 11 mei 2003 21:37 schreef enforcer het volgende:
Ik heb in de schilderswijk gewoond dus breek em de bek nit open, bijna uitsluitend zeer negatieve ervaringen, net als is rotterdam charlois waar ik oefen met de band (boven een moskee nog maarlieft!!!)

Nee, ik kan helaas niet al te enthousiast worden over onze multiculturele samenleving.

Overigens moet ik zeggen dat dit met name betrekking heeft op bepaalde groepen allochtonen, andere groepen heb ik totaal geen problemen mee alleen lijkt het mij dat in nederland geen allochtone groepen moet gaan overheersen.

want in onze ijver de allochtonen de gelegenheid te geven hun eigen cultuur te beleven in NL, gaat onze eigen kultuur ten onder en ieder volk de Marokkanen en de turken incluis heeft recht op een land waar ze hun eigen cultuur kunnen uitten en wat ze kunne bschouwen als hun "eigen" land, maar dat geld ook voor de nderlanders.

er wordt door veel nederlanders nogal eens smalend gedaan over dat we geen cultuur zouden hebben ofzo, beetje rare opvatting want die hebben we wel degelijk, alleen uit die zich waarschijnl;ijk niet mer in klederdracht hoofddoekjes en molens, maar ik mag toch hopen dat mensen verder denken dan dat soort (leuke) oppervlakkigheden!

ik ben het met jou eens. onze cultuur mag niet veel zijn maar we hebben toch een bepaalde hoveelheiden vrijheden en een manier van leven opgebouwd. duidelijk scheiding van staat en kerk, respect voor homofielen gelijke rechten man/vrouw, goed sociaal systeem,etc etc noem ze maar op. dat wordt volgens mij met onze cultuur bedoeld. als allochtonen (en met name de religieuzen) tegen deze moeizame verworven rechten zijn rotten ze maar onmiddellijk op. sorry, maar ik zie het niet anders. als ze omze manier van leven omarmen en er een nuttige bijdrage aan kunnenb leveren zijn ze van harte welkom , ook al zijn ze gematigd islamiet.

enforcer
Usericon van enforcer
Posted 12-05-2003 10:02 by enforcer Profiel van enforcerhttp://www.enforcer-metal.com

Uit jou antwoord bljikt (helaas) al hoe je erover denk, ik denk niet dat ik daar verder op in ga daar kunnen alleen maar verliezers uit voortkomen!

Je denk er zo over en wil er ook zo over denken , als ik dan tegen argumenten ga geven sta je daar toch niet voor open.

En alleen het feit al dat er mensen zijn die hun eigen cultuur niet waarderen cq. denken te kennen geeft al een beetje het probleem aan.

de nederlandse identiteit si blijkbaar erg onderdrukt, maar het begint bij hele simpele dingen die je pas mist als je bijvoorbeld een tijd in het buitenland gaat wonen!

en daar kan ik iets over meepraten!

Trots zijn op je cultuur en je land heeft overigens niets te maken met Hitler, Mussolini, Stalin, Saddam, Khomeini of noem maar op.

En ik ga ook niet uit van het idee dat andere culturen minder zijn dan die van mij, alleen wel anders en verschil mag en moet er zijn.

dat betekent nog niet dat het goed is dat allemaal in een land te proppen daar komt op den duur problemen van, ben ik bang voor.

maar helaas zijn er een heleboel mensen in nederland die daar pas achter zullen komen als het al te laat is.

impaled succubus
Usericon van impaled succubus
Posted 12-05-2003 10:03 by impaled succubus Profiel van impaled succubus

quote:
Op 11 mei 2003 0:31 schreef ghoulliette het volgende:
Als je in een land als marokko van stad tot stad met een taxi een bedrag van 3 euro moet betalen, dan kun je concluderen dat de mensen het niet erg breed hebben. Ze hebben niet eens geld om wc papier te koppen (nooit iemand met links een handje geven!)
En dan wij in nederland zeuren dat we zoveel geld aan ze moeten uitgeven zodat we gen tweede auto kunnen kopen
beetje hypocriet hoor. alsof jij niet feestelijk mee doet aan onze consumptie maatschappij. als je het echt erg vond stond je zoveel van je inkomen af aan goede doelen dat je van de rest gewoon kon leven zonder overbodige luxe of was je nu vrijwilligers werk aan het doen ergens in stronttania.

Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 12-05-2003 10:07 by Gunman Profiel van Gunman

quote:
Op 12 mei 2003 9:56 schreef attila_de_hun het volgende:
ik ben het met jou eens. onze cultuur mag niet veel zijn maar we hebben toch een bepaalde hoveelheiden vrijheden en een manier van leven opgebouwd. duidelijk scheiding van staat en kerk, respect voor homofielen gelijke rechten man/vrouw, goed sociaal systeem,etc etc noem ze maar op. dat wordt volgens mij met onze cultuur bedoeld. als allochtonen (en met name de religieuzen) tegen deze moeizame verworven rechten zijn rotten ze maar onmiddellijk op. sorry, maar ik zie het niet anders. als ze omze manier van leven omarmen en er een nuttige bijdrage aan kunnenb leveren zijn ze van harte welkom , ook al zijn ze gematigd islamiet.

Zo ver als "van harte" wil ik niet gaan, daar ik me toch immers voor een deel kan vinden in het Blood&Soil principe -waar WoO het in het Graveland topic uitgebeird over had (let wel ik kan me niet verzoenen met NS, maar dat doet er hier niet toe)

Maar idd, als ze aan het werk gaan, een deftige zaak uitbaten, m.a.w. een nuttige bijdrage leveren, dan zijn we echjt bezig met integratie, ..en toch blijft het oppassen, de/ kopstuk(ken) van AEL bijvoorbeeld zijn op zich geen dummies, en hebben zich eerst dankbaar ingewerkt (ik zie sturderen ook als integratie) om vervolgens het roer helemaal om te gooien, en dat KAN niet.

Ik blijf erbij dat ik er nog niet goed uitben hoe ik me tegten allochtonen moet opstellen. Voor mij blijft het sterk situatiegebonden.

...En in principe heb ik iets tegen veel mensen, allochtoon of autochtoon

I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be

enforcer
Usericon van enforcer
Posted 12-05-2003 10:10 by enforcer Profiel van enforcerhttp://www.enforcer-metal.com

Bovendien staat een bedrag van EURO daar equivalent aan iets wat daar veel meer waarde heeft dan hier.

van de uitkeringen en kinderbijslag die ze hier vangen kunnen ze daar hele appartementen complexen neerzetten! en dat is geen fabeltje ik heb het uit eerste hand!

het grootste probleem vind ik echter dat veel allochtonen met een ISLAMITISCHE achtergrond een grote minachting hebben voor alles wat met de nederlandse en westerse cultuur hebben, dat wordt zo is onderzocht in vele moskeeen openlijk geuit!

Ik vraag me af wat moeten ze hier als ze zo'n hkel hebben aan alles waar nederland voor staat, en heo de mensen hier leven.
Het gaat duidelijk om twee dingen, in de meeste gevallen om het geld.
In sommige gevallen om de integratie van de islam hier.
Het is bekend dat rijke sjeiks uit het midden oosten er alles voor doen hier moskeeen en moslim scholen te stichten om van daruit te proberen hun geloof hier de slijten.

Kijk maar eens om je heen toen ik 12 was had ik nog nooit van een moskee gehoord, nou ja gehoord misschien maar nog nooit een gezien!

nu 13-15 jaar verder stikt het ervan, ik denk niet dat dat een goede ontwikkeling is.
Ik ben dan ook principieel tegen orthodoxe geloven!

Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 12-05-2003 10:16 by Gunman Profiel van Gunman

Als je in de ene moskee na de andere uit de grond ziet rijzen, kan ik goed begrijpen dat het erop lijkt alsof ze de boel willen "koloniseren". Religie blijft de grootste boosdoener, maar het gaat hem ook om de houding....

I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be

Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com